Το προσωπικό στυλ στην εποχή της fashion υπερπληροφόρησης

«Μετά τον αλγόριθμο»: Η σημασία του προσωπικού στυλ στην εποχή της fashion υπερπληροφόρησης Facebook Twitter
Σε αντίθεση με την εύκολη και επιφανειακή σύνδεση της μόδας με την ελαφρότητα και το παροδικό, μια γρήγορη ματιά στην ιστορία της αποκαλύπτει τις συνδέσεις και προεκτάσεις της στη λαογραφία, την τέχνη, τη λογοτεχνία και την κοινωνική θεωρία. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΑΝΟΙΞΗ, 2024. Σκρολάροντας στο TikTok, πέφτουμε πάνω στο βίντεο μιας χαμογελαστής φοιτήτριας που κάνει try-on haul (δηλαδή δοκιμάζει ένα-ένα τα ρούχα) ενός τεράστιου πακέτου από κάποιο brand γρήγορης μόδας.  

Άνοιξη, 1925. Η συγγραφέας Βιρτζίνια Γουλφ γράφει στο ημερολόγιό της ότι επιθυμεί να εξερευνήσει περισσότερο την αγάπη της για τη μόδα, ενώ καταλήγει ότι οι άνθρωποι έχουν πολλές πτυχές συνειδητότητας, η μία εκ των οποίων αφορά τα ρούχα που φορούν (η περίφημη «frock consciousness»).  

Σε αντίθεση με την εύκολη και επιφανειακή σύνδεση της μόδας με την ελαφρότητα και το παροδικό, μια γρήγορη ματιά στην ιστορία της αποκαλύπτει τις συνδέσεις και προεκτάσεις της στη λαογραφία, την τέχνη, τη λογοτεχνία και την κοινωνική θεωρία.  

Πράγματι, ο τρόπος που ντυνόμαστε σχετίζεται με την ταυτότητά μας, με το ποιοι είμαστε αλλά και με το ποιοι θέλουμε να είμαστε – ωστόσο είναι εύκολο να (ξε)χάσουμε τη δύναμη του προσωπικού στυλ μέσα στη βροχή εικόνων, νέων τάσεων και «aesthetics» που ξεκινά από τα social media και απλώνεται ως τα λευκά, καλοφωτισμένα ράφια των καταστημάτων.  

Πράγματι, ο τρόπος που ντυνόμαστε σχετίζεται με την ταυτότητά μας, με το ποιοι είμαστε αλλά και με το ποιοι θέλουμε να είμαστε – ωστόσο είναι εύκολο να (ξε)χάσουμε τη δύναμη του προσωπικού στυλ μέσα στη βροχή εικόνων, νέων τάσεων και «aesthetics» που ξεκινά από τα social media και απλώνεται ως τα λευκά, καλοφωτισμένα ράφια των καταστημάτων.

Αν χαζέψουμε λίγο παραπάνω τη λεοπάρ τσάντα μιας Γαλλίδας στο TikTok, γνωρίζουμε ήδη ότι animal print bags κάθε μεγέθους θα παρελάσουν από την οθόνη μας τις επόμενες ώρες και μέρες, ενώ επίμονα pop-up τετραγωνάκια με λεοπάρ ρούχα και αξεσουάρ θα αποσπούν την προσοχή μας, κάνοντας αδύνατη την ανάγνωση, έστω και για λίγα λεπτά, ενός ενδιαφέροντος άρθρου.  

«Ναι, το λεοπάρ είναι στη μόδα για την άνοιξη», το εμπεδώσαμε, και οι δεύτερες σκέψεις που είχαμε για το αν μας αρέσει ή αν μας ταιριάζει αρχίζουν να ξεθωριάζουν κάπου στο όγδοο βίντεο με printed κιμονό ή mesh κορμάκια. Σίγουρα οι τάσεις κάνουν φοβερή παρέα με την ομοιομορφία και τα top trends κάθε σεζόν προσφέρονται αφειδώς από τη βιομηχανία της μόδας σε λαχταριστά ομαδοποιημένα και εύπεπτα πακέτα. 

Φέτος, η δεκαετία των ’00s έχει επανέλθει πανηγυρικά, φέρνοντας μαζί της τα χαμηλόμεσα τζιν, τα polo tops, τα μεσάτα σακάκια και πουκάμισα αλλά και το balloon τελείωμα σε φορέματα και φούστες, ενώ μικρότερες τάσεις, όπως το «mob wife aesthetic» και το quiet luxury, ενδείκνυνται ως εύκολες αναφορές για τη δημιουργία στολών που είναι και εύκολες και «in». 

Πού έχει μετοικήσει το αυθεντικό στυλ στην εποχή της fashion υπερπληροφόρησης; Και πώς μπορούμε να ακούσουμε τη δική μας φωνή όταν τόσοι άλλοι influencers, στυλίστες και insiders πρoσφέρονται να μιλήσουν για εμάς;

Μια safe απάντηση είναι το γνωστό «back to basics». Τα all time classics της μόδας έγιναν κλασικά για κάποιο λόγο – κανείς δεν μπορεί να κάνει λάθος με ένα τζιν, ένα λευκό πουκάμισο κι ένα ζευγάρι New Balance sneakers. Κανένα αποδομημένο πανωφόρι δεν έχει την κομψότητα ενός oversized σακακιού και λίγα κομμάτια μπορούν να συναγωνιστούν ένα μικρό μαύρο φόρεμα σαν το εμβληματικό Givenchy που φορούσε η Audrey Hepburn στο Breakfast at Tiffany’s. 

Η κινηματογραφική γκαρνταρόμπα της Holly Golightly δεν είναι η μόνη αναφορά που αξίζει να έχουμε. Από τα ανδρόγυνα κοστούμια και τις ολόσωμες φόρμες του David Bowie ως τους Beatles και τα hippie ’70s, και από τα διάσημα καπέλα της Jackie Kennedy ως τα genderless outfits του Harry Styles, μια πληθώρα προσωπικοτήτων με εμβληματικό προσωπικό στυλ αποδεικνύει ότι οι κανόνες έγιναν για να σπάνε και οι τάσεις είναι ελαστικές σαν πλαστελίνη. 

Έτσι, το προσωπικό στυλ στη σύγχρονη εποχή δεν μπορεί παρά να μοιάζει με ένα δημιουργικό πάντρεμα αναφορών, μια ενδιαφέρουσα μείξη επικαιρότητας και προσωπικής έκφρασης που δημιουργείται στο κενό ανάμεσα σε αλγόριθμο, αναφορές και το δικό μας αισθητικό σύμπαν.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σου με ένα κλικ.

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Νέες σιλουέτες, ρούχα που φοριούνται και πολύ χρώμα: Τι κρατάμε από το Παρίσι

Μόδα & Στυλ / Νέες σιλουέτες, ρούχα που φοριούνται και πολύ χρώμα: Τι κρατάμε από το Παρίσι

Από τις νέες προσεγγίσεις των οίκων Givenchy και Dries Van Noten, μέχρι τις καλλιτεχνικές παραστάσεις του Comme des Garçons και τη δημιουργική ανατροπή του Duran Lantink, στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, η βιομηχανία απέδειξε για άλλη μια φορά την ικανότητά της να εξελίσσεται και να εντυπωσιάζει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντονατελισμός: Πώς να επιβιώσεις σαν τη Ντονατέλα Βερσάτσε

Μόδα & Στυλ / Ντονατελισμός: Πώς να επιβιώσεις σαν τη Ντονατέλα Βερσάτσε

Mε αφορμή την αποχώρησή της από τη θέση της δημιουργικής διευθύντριας του οίκου Versace, ανατρέχουμε στην πραγματικά αξιοσημείωτη tour de force μιας γυναίκας που κατάφερε να δώσει δεύτερη ζωή σε αυτό που δημιούργησε ο αδερφός της.
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΓΟΥΡΓΟΥΡΙΝΗ