Το προσωπικό στυλ στην εποχή της fashion υπερπληροφόρησης

«Μετά τον αλγόριθμο»: Η σημασία του προσωπικού στυλ στην εποχή της fashion υπερπληροφόρησης Facebook Twitter
Σε αντίθεση με την εύκολη και επιφανειακή σύνδεση της μόδας με την ελαφρότητα και το παροδικό, μια γρήγορη ματιά στην ιστορία της αποκαλύπτει τις συνδέσεις και προεκτάσεις της στη λαογραφία, την τέχνη, τη λογοτεχνία και την κοινωνική θεωρία. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΑΝΟΙΞΗ, 2024. Σκρολάροντας στο TikTok, πέφτουμε πάνω στο βίντεο μιας χαμογελαστής φοιτήτριας που κάνει try-on haul (δηλαδή δοκιμάζει ένα-ένα τα ρούχα) ενός τεράστιου πακέτου από κάποιο brand γρήγορης μόδας.  

Άνοιξη, 1925. Η συγγραφέας Βιρτζίνια Γουλφ γράφει στο ημερολόγιό της ότι επιθυμεί να εξερευνήσει περισσότερο την αγάπη της για τη μόδα, ενώ καταλήγει ότι οι άνθρωποι έχουν πολλές πτυχές συνειδητότητας, η μία εκ των οποίων αφορά τα ρούχα που φορούν (η περίφημη «frock consciousness»).  

Σε αντίθεση με την εύκολη και επιφανειακή σύνδεση της μόδας με την ελαφρότητα και το παροδικό, μια γρήγορη ματιά στην ιστορία της αποκαλύπτει τις συνδέσεις και προεκτάσεις της στη λαογραφία, την τέχνη, τη λογοτεχνία και την κοινωνική θεωρία.  

Πράγματι, ο τρόπος που ντυνόμαστε σχετίζεται με την ταυτότητά μας, με το ποιοι είμαστε αλλά και με το ποιοι θέλουμε να είμαστε – ωστόσο είναι εύκολο να (ξε)χάσουμε τη δύναμη του προσωπικού στυλ μέσα στη βροχή εικόνων, νέων τάσεων και «aesthetics» που ξεκινά από τα social media και απλώνεται ως τα λευκά, καλοφωτισμένα ράφια των καταστημάτων.  

Πράγματι, ο τρόπος που ντυνόμαστε σχετίζεται με την ταυτότητά μας, με το ποιοι είμαστε αλλά και με το ποιοι θέλουμε να είμαστε – ωστόσο είναι εύκολο να (ξε)χάσουμε τη δύναμη του προσωπικού στυλ μέσα στη βροχή εικόνων, νέων τάσεων και «aesthetics» που ξεκινά από τα social media και απλώνεται ως τα λευκά, καλοφωτισμένα ράφια των καταστημάτων.

Αν χαζέψουμε λίγο παραπάνω τη λεοπάρ τσάντα μιας Γαλλίδας στο TikTok, γνωρίζουμε ήδη ότι animal print bags κάθε μεγέθους θα παρελάσουν από την οθόνη μας τις επόμενες ώρες και μέρες, ενώ επίμονα pop-up τετραγωνάκια με λεοπάρ ρούχα και αξεσουάρ θα αποσπούν την προσοχή μας, κάνοντας αδύνατη την ανάγνωση, έστω και για λίγα λεπτά, ενός ενδιαφέροντος άρθρου.  

«Ναι, το λεοπάρ είναι στη μόδα για την άνοιξη», το εμπεδώσαμε, και οι δεύτερες σκέψεις που είχαμε για το αν μας αρέσει ή αν μας ταιριάζει αρχίζουν να ξεθωριάζουν κάπου στο όγδοο βίντεο με printed κιμονό ή mesh κορμάκια. Σίγουρα οι τάσεις κάνουν φοβερή παρέα με την ομοιομορφία και τα top trends κάθε σεζόν προσφέρονται αφειδώς από τη βιομηχανία της μόδας σε λαχταριστά ομαδοποιημένα και εύπεπτα πακέτα. 

Φέτος, η δεκαετία των ’00s έχει επανέλθει πανηγυρικά, φέρνοντας μαζί της τα χαμηλόμεσα τζιν, τα polo tops, τα μεσάτα σακάκια και πουκάμισα αλλά και το balloon τελείωμα σε φορέματα και φούστες, ενώ μικρότερες τάσεις, όπως το «mob wife aesthetic» και το quiet luxury, ενδείκνυνται ως εύκολες αναφορές για τη δημιουργία στολών που είναι και εύκολες και «in». 

Πού έχει μετοικήσει το αυθεντικό στυλ στην εποχή της fashion υπερπληροφόρησης; Και πώς μπορούμε να ακούσουμε τη δική μας φωνή όταν τόσοι άλλοι influencers, στυλίστες και insiders πρoσφέρονται να μιλήσουν για εμάς;

Μια safe απάντηση είναι το γνωστό «back to basics». Τα all time classics της μόδας έγιναν κλασικά για κάποιο λόγο – κανείς δεν μπορεί να κάνει λάθος με ένα τζιν, ένα λευκό πουκάμισο κι ένα ζευγάρι New Balance sneakers. Κανένα αποδομημένο πανωφόρι δεν έχει την κομψότητα ενός oversized σακακιού και λίγα κομμάτια μπορούν να συναγωνιστούν ένα μικρό μαύρο φόρεμα σαν το εμβληματικό Givenchy που φορούσε η Audrey Hepburn στο Breakfast at Tiffany’s. 

Η κινηματογραφική γκαρνταρόμπα της Holly Golightly δεν είναι η μόνη αναφορά που αξίζει να έχουμε. Από τα ανδρόγυνα κοστούμια και τις ολόσωμες φόρμες του David Bowie ως τους Beatles και τα hippie ’70s, και από τα διάσημα καπέλα της Jackie Kennedy ως τα genderless outfits του Harry Styles, μια πληθώρα προσωπικοτήτων με εμβληματικό προσωπικό στυλ αποδεικνύει ότι οι κανόνες έγιναν για να σπάνε και οι τάσεις είναι ελαστικές σαν πλαστελίνη. 

Έτσι, το προσωπικό στυλ στη σύγχρονη εποχή δεν μπορεί παρά να μοιάζει με ένα δημιουργικό πάντρεμα αναφορών, μια ενδιαφέρουσα μείξη επικαιρότητας και προσωπικής έκφρασης που δημιουργείται στο κενό ανάμεσα σε αλγόριθμο, αναφορές και το δικό μας αισθητικό σύμπαν.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σου με ένα κλικ.

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Matthieu Blazy

Μόδα & Στυλ / Matthieu Blazy: Ποιος είναι ο ιδιοφυής designer που επέλεξε η Chanel να την πάει στο μέλλον;

Ανακοινώθηκε επιτέλους πως ο νεαρός Γαλλοβέλγος σχεδιαστής είναι ο εκλεκτός του οίκου Chanel για την (ακέφαλη επί 6 μήνες) κορυφή της υψηλής μόδας, διαψεύδοντας και τα πιο τολμηρά προγνωστικά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Miu Miu: Ο εμπορικός θρίαμβος μιας φιλότεχνης κυρίας

Μόδα & Στυλ / Miu Miu: Ο εμπορικός θρίαμβος μιας φιλότεχνης κυρίας

Οι «Ιστορίες και Αφηγήτριες», το καλλιτεχνικό δρώμενο που παρουσίασε τέλη Οκτωβρίου στο Παρίσι η Miu Miu ως official partner της Art Basel Paris, αποτελούν το πιο πρόσφατο δείγμα της επιτυχημένης στρατηγικής μάρκετινγκ του ομίλου Prada στη διεθνή αγορά μόδας, η οποία συνδυάζει παιχνιδιάρικο νεο-φεμινισμό με μπόλικη πολιτιστική ευαισθησία. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Μόδα & Στυλ / «Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Η Cora Corré, μοντέλο και ακτιβίστρια, αφοσιωμένη στις αρχές της διάσημης σχεδιάστριας και γιαγιάς της, αποχώρησε από την εταιρεία που φέρει το όνομα εκείνης και καταγγέλλει ενέργειες που προδίδουν την κληρονομιά και τους στόχους της.
THE LIFO TEAM
Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ