Η Βιρτζίνια Γουλφ, ο Τ.Σ. Έλιοτ και το ενδυματολογικό στυλ της πρωτοπορίας

Η Βιρτζίνια Γουλφ, ο Τ.Σ. Έλιοτ και το ενδυματολογικό στυλ της πρωτοπορίας Facebook Twitter
Η Βιρτζίνια Γουλφ με τον Λίτον Στρέιχι σε ένα από τα σουαρέ του κύκλου του Bloomsbury.
0

ΟΤΑΝ Η ΒΙΡΤΖΙΝΙΑ ΓΟΥΛΦ προσκάλεσε τον Τ.Σ. Έλιοτ για ένα Σαββατοκύριακο στην εξοχή το 1920, κατέληγε στην πρόσκλησή της με τη φράση «Παρακαλώ μη φέρετε ρούχα». Αυτό δεν σήμαινε ότι ο διάσημος συγγραφέας θα έπρεπε να φτάσει στο Ανατολικό Σάσεξ γυμνός. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο ήταν ούτως ή άλλως απίθανο, αφού εκείνη τη στιγμή ο ποιητής εξακολουθούσε να εργάζεται ως αυστηρά κοστουμαρισμένος υπάλληλος στη Lloyds Bank.

Αυτό που εννοούσε με το «μη φέρνετε ρούχα» ήταν ότι στην εξοχική κατοικία με την επωνυμία Monk's House οι καλεσμένοι δεν ντύνονταν για το δείπνο, δεν άλλαζαν για την εκκλησία (δεν υπήρχε εκκλησία άλλωστε), ούτε ανησυχούσαν μήπως λερώσουν τα καλά τους ρούχα στον κήπο. Αυτός ήταν ο λογοτεχνικός (και όχι μόνο) κύκλος του Bloomsbury, ή μάλλον η εξοχική εκδοχή του, και οι συμβάσεις ένδυσης στις οποίες είχε επιστρέψει η υπόλοιπη κοινωνία της ανώτερης μεσαίας τάξης μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο δεν είχαν θέση εκεί.

Η επιλογή να μη φορέσουν μαύρη γραβάτα για το δείπνο ή γάντια «στην πόλη» ήταν όλα μέρος ενός κώδικα που περιλάμβανε επίσης την άρνηση να πάρουν τα όπλα εναντίον των Γερμανών ή να ακολουθήσουν τους συνήθεις κανόνες σχετικά με το ποιος μπορούσε να κοιμηθεί με ποιον ή να ακολουθούν συμβατικές καλλιτεχνικές νόρμες.

Στο βιβλίο του με τίτλο Bring No Clothes: Bloomsbury and the Philosophy of Fashion [«Μη φέρετε ρούχα: Το Bloomsbury και η φιλοσοφία της μόδας»] ο δημοσιογράφος μόδας Charlie Porter σημειώνει ότι ο τρόπος με τον οποίο ο διάσημος κύκλος αντιλαμβανόταν το ντύσιμο ήταν μέρος μιας ευρύτερης εξέγερσης ενάντια στις κοινωνικές συμβάσεις της ύστερης Βικτωριανής εποχής στην οποία είχαν μεγαλώσει τα μέλη του (η Γουλφ είχε γεννηθεί το 1882, ο Έλιοτ έξι χρόνια αργότερα).

Η επιλογή να μη φορέσουν μαύρη γραβάτα για το δείπνο ή γάντια «στην πόλη» ήταν όλα μέρος ενός κώδικα που περιλάμβανε επίσης την άρνηση να πάρουν τα όπλα εναντίον των Γερμανών ή να ακολουθήσουν τους συνήθεις κανόνες σχετικά με το ποιος μπορούσε να κοιμηθεί με ποιον ή να ακολουθούν συμβατικές καλλιτεχνικές νόρμες –γραμμική αφήγηση στη μυθοπλασία, μίμηση στη ζωγραφική– προς χάρη μιας πιο ιμπρεσιονιστικής αντίληψης.

Σύμφωνα με την ανάλυση του Porter για τις στυλιστικές προτιμήσεις του Bloomsbury, η Γουλφ αντικατέστησε τον στενό εδουαρδιανό κορσέ της νιότης της με μια χαλαρή, ρέουσα σιλουέτα ως προϋπόθεση για τον σεξουαλικό πειραματισμό της με τη συγγραφέα Βίτα Σάκβιλ-Γουέστ. Παρομοίως, η τάση του Ντάνκαν Γκραντ να κυκλοφορεί γυμνός ήταν σύμφωνη με την ικανότητά του να είναι ταυτόχρονα εραστής ανδρών και σταθερός σύντροφος της αδελφής της Γουλφ, Βανέσα, η οποία επισήμως ήταν ακόμη παντρεμένη με τον Κλάιβ Μπελ.

Σε αντίθεση με τους παραπάνω βρισκόταν ενδυματολογικά ο Ε.Μ. Φόρστερ, ο οποίος φορούσε πάντα σφιχτά κουμπωμένο το επίσημο κοστούμι ως αμυντική πανοπλία ενάντια στη λαχτάρα του για τα ανδρικά σώματα. Ο μυθιστοριογράφος δεν έχασε την παρθενιά του μέχρι τα 38 του χρόνια, ακόμα και τότε όμως δεν άλλαξε τις ενδυματολογικές του προτιμήσεις. Ο Porter περιλαμβάνει πολλές φωτογραφίες του μυθιστοριογράφου να ιδρώνει στον μεσημεριανό ήλιο, ενώ στέκεται δίπλα στους πολλούς υπέροχους εξωτικούς νεαρούς άνδρες που συναντούσε στα ταξίδια του.

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ