Μη μου άπτου. Του Κωστή Παπαγιώργη

Μη μου άπτου. Του Κωστή Παπαγιώργη Facebook Twitter
Ο μέσα εγωτικός ανθρωποδιώκτης, που τον συντηρούμε με αυτοκρατορικά έξοδα, τρέμει τα ενδότερα του άλλου.
0

ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ Κανέτι -η πρώτη πρώτη στο Μάζα και Εξουσία- που νομίζεις ότι γράφτηκε κατόπιν ολομελούς συσκέψεως της απανταχού ανθρωπότητας. Και αφορά κάτι απλούστατο - το άγγιγμα. Όχι την τρέχουσα επαφή στις καθημερινές χαιρετούρες, τα περάσματα μέσα στην πολυκοσμία, τα στριμώγματα στις κερκίδες. Όλα αυτά είναι αισθήσεις της στιγμής, ελέγχονται, ξεχνιούνται παρ' ότι επαναλαμβάνονται με το σημεραύριο. Αντίθετα το αναπάντεχο άγγιγμα -ειδικά μέσα στο σκοτάδι- ραγίζει την καρδιά μέχρι λιποθυμίας.

Προφανώς το άγγιγμα από μόνο του, σε άλλες στιγμές, μπορεί να είναι απολαυστικό, να μεταδίδει λεπτά αισθήματα και περίτεχνες συγκινήσεις. Αλλά όταν επέρχεται αιφνίδια, χωρίς να υπάρχει οπτική εποπτεία, είναι σαν ιοβόλο χτύπημα φιδιού. Πράγματι «όλες οι αποστάσεις που έχει δημιουργήσει γύρω του ο άνθρωπος υπαγορεύτηκαν από αυτόν το φόβο της επαφής. Κλειδαμπαρωνόμαστε μέσα σε σπίτια όπου απαγορεύεται η είσοδος σε όλους· μόνο έτσι νιώθουμε ασφάλεια. Ακόμα και ο φόβος για τον διαρρήκτη δεν οφείλεται μόνο στις ληστρικές του προθέσεις, είναι επίσης φόβος για το αιφνίδιο άγγιγμα μέσα στο σκοτάδι».

Κλειδωνόμαστε μέσα στο σπίτι, αλλά διπλοσυρτώνουμε επίσης από μέσα την αφή - το δέρμα ακριβέστερα, που παραμένει παρά ταύτα ανοιχτό και ευάλωτο. Όπως η ξαφνική κραυγή κόβει με ψαλίδι το χρόνο, η αναπάντεχη παρουσία του άλλου βρίσκει ανέτοιμη την ψυχή. Το άγγιγμα ανοίγει τρύπα απ' όπου εισβάλλει ο πανικός. Φταίει το δέρμα μήπως; Το έρμο το δέρμα αντιμετωπίζεται γενικά με κάποια περιφρόνηση, λες και είναι ένα δευτερεύον περίβλημα, απολύτως απαραίτητο αλλά και τοπογραφικά δευτερεύον. Ποιος είδε ποτέ την πλάτη του; Το σβέρκο του; Εντούτοις η φυσιολογία διδάσκει ότι η επιδερμίδα βρίσκεται σε λεπτότατη και πολυσχιδή σχέση με το περιβάλλον. Αναρίθμητα είναι τα νεύρα που έρχονται σε επαφή με την επιφανειακή στιβάδα, καθώς εξασφαλίζουν μια φωτο-απτική αισθητικότητα. Για να το πούμε απλούστερα, το εξωτερικό επικοινωνεί βαθύτατα με το εσωτερικό, δεν είναι «σάρκα» παρά ηλεκτρομαγνητική ψυχή.

Το ανεξήγητο είναι ότι, ενώ η επαφή με ένα πράγμα εκλογικεύεται αυτομάτως χωρίς να συνεπάγεται ανεξέλεγκτους συνειρμούς, η επαφή με τη σάρκα του άλλου αφυπνίζει βιολογικές ηλικίες εκτός προγράμματος, σάμπως εν ριπή αφής να ανακλαδίζεται μέσα μας μια χαώδης προϊστορία.

Από μόνο του σκέπτεται σαν αρχέγονο ένστικτο. Το τακτ (tactus = επαφή) προσέλαβε μέγιστο κύρος στους καλούς τρόπους διότι αποδίδει άμεσα τη στρατηγική των κινήσεων και των φευκτέων επαφών· αυτό άλλωστε μας κάνει φίλους με τη βαριά λέξη θιγμένος. Μάλιστα αν το συγκρίνουμε με την όραση βρίσκουμε κάποια άκρη.

Η όραση, αίσθηση ενεργητική πριν απ' όλα, πολυάσχολη και ξεκαπίστρωτη, δεν έχει δεσμεύεις. Ό,τι βλέπεις το έχεις κατά κάποιο τρόπο, ουδείς μπορεί να στο απαγορεύσει. Αλλά κι αυτή δεν απαλλάσσεται από τον πανικό. Κομμένα μέλη, πρωτοφανή θεάματα, βέβηλες εικόνες την καθιστούν επίσης ανυπεράσπιστη. Είναι κι αυτή με τον τρόπο της επαφή, αλλά επαφή που δεν αγγίζει· κατά συνέπεια μπορείς να βλέπεις, αλλά και να κλείσεις τα μάτια. Σε σύγκριση με την αφή η όραση είναι βασιλική αίσθηση. Σπεύδει, δεν αναμένει, επιτίθεται, έχει τεράστια ακτίνα δράσης - σε αντίθεση με την αφή, που αναμένει, δεν κρατάει απόσταση από το σώμα. Ενώ τα μάτια είναι αριστούργημα του πνεύματος η επιδερμίδα κρατάει από αρχέγονες εποχές, είναι ερπετό που τυλίγει τον άνθρωπο, κατώτερης βαθμίδας αντανακλαστικό και γι' αυτό ακριβώς ασφαλέστερο.

Το ανεξήγητο είναι ότι, ενώ η επαφή με ένα πράγμα εκλογικεύεται αυτομάτως χωρίς να συνεπάγεται ανεξέλεγκτους συνειρμούς, η επαφή με τη σάρκα του άλλου αφυπνίζει βιολογικές ηλικίες εκτός προγράμματος, σάμπως εν ριπή αφής να ανακλαδίζεται μέσα μας μια χαώδης προϊστορία. Συχνά ερχόμαστε σε επαφή με ένα αντικείμενο που άφησε κάποιος άλλος - ένα προσκέφαλο για παράδειγμα ή ένα τραπουλόχαρτο - και μόλις νιώσουμε τη θέρμη που έχει απομείνει στην επιφάνειά του αισθανόμαστε ανεπαίσθητα προσβεβλημένοι. Η βιολογική λειτουργία του άλλου μάς λεκιάζει, είναι ανεπιθύμητη. Μας στοιχειώνει πάντα ο τρόμος του «ανοιχτού» σώματος, του ξεκοιλιασμένου· γλίνες, σάλια, εμέσματα, αίματα, κόπρανα, χνότα, εκκρίσεις κάθε λογής.

Βλέπεις το ξένο αίμα αλλά δεν το πιάνεις. Το βλέμμα είναι μακρύ χέρι, προβολέας, αλλά η αφή σωματική, απ' όπου και το λαϊκιστί  «με τα μάτια μαραμάρα, με τα χέρια ξεραμάρα». Αυτός που κοιτάζει απέχει, είναι σε ασφαλή απόσταση· αντίθετα, το άγγιγμα παρασημαίνει εν τω άμα κατοχή, διεκδίκηση, νοσηρή ιδιοποίηση. Ο μέσα εγωτικός ανθρωποδιώκτης, που τον συντηρούμε με αυτοκρατορικά έξοδα, τρέμει τα ενδότερα του άλλου· απεχθάνεται τα σάλια του, τις εκκρίσεις του, το χτυποκάρδι του, ακόμα και τα δάκρυα, που του φαίνονται απεχθές κάτουρο των ματιών. Τον απόξενο άλλο τον θέλουμε άυλο, ασώματο, καρτούν, άχυμο νευρόσπαστο.

Για την ακρίβεια είναι «αθίγγανος» - αυτός που δεν πρέπει να αγγίξεις και κυρίως να σε αγγίξει. Ακόμα και μέσα στο ίδιο σπίτι, αν αγγίξεις αιφνίδια και αθόρυβα το παιδί σου στρέφει και σε ματιάζει θιγμένο (από κάτι βαθύτερο από το χέρι). Όλα μάς θίγουν, όλα πάνε βαθύτερα απ' ό,τι νομίζουμε, σάμπως το σώμα, με την εξωτερική του όψη, να είναι παρθενία που ανά πάσα στιγμή και αφή διακορεύεται.

Δεν ξέρουμε αν γράφτηκε ποτέ ύμνος στο δέρμα, αλλά θα έπρεπε. Μπορούμε να φανταστούμε μια αγαπημένη γυναίκα χωρίς δέρμα - με φανερά τα έντερα, τις σάρκες και τις φλέβες;

Ιδέες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η γυναίκα που ανακάλυψε από τι είναι φτιαγμένα τα αστέρια

Ιδέες / Η γυναίκα που ανακάλυψε από τι είναι φτιαγμένα τα αστέρια

Η περίπτωση της αστροφυσικού Σεσίλια Πέιν-Γκαπόσκιν που επέλυσε μόνη της ένα από ένα από τα πιο πιεστικά επιστημονικά ζητήματα αλλά η έρευνά της «καπελώθηκε» από το κατεστημένο της εποχής
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
π. Αλέξανδρος: «Ο Χριστός δεν ασχολήθηκε καθόλου με τα κρεβάτια των ανθρώπων»

Ένα ανοιχτό μυαλό / π. Αλέξανδρος: «Ο Χριστός δεν ασχολήθηκε καθόλου με τα κρεβάτια των ανθρώπων»

Ο π. Αλέξανδρος, πρώην καθηγητής Θεολογίας που έγινε παπάς στα 66 του και λειτουργεί στη δημοτική, στον Άγιο Νικόλαο Ραγκαβά στην Πλάκα, είναι από τους ιερωμένους που ξεχωρίζουν για την προοδευτικότητα, την ανοιχτοσύνη και το καινοτόμο πνεύμα τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tι κάνει την αγάπη τόσο δύσκολη;

Βιβλίο / Tι κάνει την αγάπη τόσο δύσκολη;

Γνωστός από το αιρετικό βιβλίο του "Έρωτος Φύσις", ο πατέρας Φιλόθεος αναγνωρίζει τις ομοιότητες μεταξύ ψυχοθεραπείας και θρησκείας και τις προσπάθειες της επίσημης Εκκλησίας να προσεκλύσει "νέα πελατεία". Τονίζει, όμως, πάντα ότι το μέτρο της αληθινής πίστης είναι μόνο η αγάπη.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΑΡΙΑΝ ΛΑΖΑΡΙΔΗ
«Δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση, τελεία και παύλα», σύμφωνα με επιφανή Αμερικανό νευροεπιστήμονα

Ιδέες / «Δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση, τελεία και παύλα», σύμφωνα με επιφανή Αμερικανό νευροεπιστήμονα

Ο Robert Sapolsky, καθηγητής Νευρολογίας και Νευροχειρουργικής στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι σχεδόν όλη η ανθρώπινη συμπεριφορά είναι πέρα από τον συνειδητό μας έλεγχο.
THE LIFO TEAM
Μικαέλ Φεσέλ: «Η αμφισβήτηση του κατεστημένου είναι αδιαχώριστη από μια νέα οικονομία των σωμάτων και των ηδονών»

Βιβλίο / Μικαέλ Φεσέλ: «Η αμφισβήτηση του κατεστημένου είναι αδιαχώριστη από μια νέα οικονομία σωμάτων και ηδονών»

Μπορούμε, άραγε, ζώντας σε έναν άδικο κόσμο, να απολαμβάνουμε απενοχοποιημένα και δίχως να συναινούμε έστω αθέλητα στην ανισότητα και στην εκμετάλλευση; Είναι η ηδονοθηρία καθαρά ατομική, και ατομικιστική, υπόθεση ή μπορεί να ενταχθεί οργανικά στις πολιτικές της επιθυμίας και των σωμάτων; Πόσο επίκαιρα είναι σήμερα συνθήματα όπως το «επανάσταση για την καύλα της»; Ιδού πώς το φιλοσοφεί το θέμα ο συγγραφέας του βιβλίου «Κόκκινα Φανάρια – Η ηδονή και η αριστερά» (εκδ. Πόλις).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ