Μήπως δεν είναι και τόσο κακό παράδειγμα το μπλοκάρισμα των social media από τις αρχές της Σρι Λάνκα;

Μήπως δεν είναι και τόσο κακό παράδειγμα το μπλοκάρισμα των social media από τις αρχές της Σρι Λάνκα; Facebook Twitter
H κυβέρνηση της Σρι Λάνκα θεωρεί ως βασικό ύποπτο για τις επιθέσεις που έχουν στοιχίσει τη ζωή σε 300 σχεδόν ανθρώπους την οργάνωση τζιχαντιστών με την ονομασία «Εθνική Ομάδα Μονοθεϊσμού»
1

Συγχρόνως σχεδόν με την πληροφορία ότι η κυβέρνηση της Σρι Λάνκα θεωρεί ως βασικό ύποπτο για τις επιθέσεις που έχουν στοιχίσει τη ζωή σε 300 σχεδόν ανθρώπους την οργάνωση τζιχαντιστών με την ονομασία «Εθνική Ομάδα Μονοθεϊσμού» (Thowheeth Jama'ath), ανακοινώθηκε και η απόφαση των αρχών της χώρας να μπλοκάρουν τα social media – τακτική που είχαν εφαρμόσει και τον Μάρτιο του 2018 εν μέσω θανατηφόρων επιθέσεων από όχλους βουδιστών κατά μουσουλμάνων, αρκετές από τις οποίες είχαν πυροδοτηθεί από ψευδείς φήμες μέσω των κοινωνικών δικτύων.

Σαφώς και πρόκειται για απόφαση που μοιάζει αρχικά «ολοκληρωτικής» έμπνευσης και με πολλαπλά ανησυχητικές προεκτάσεις. Στη Δύση, ένα αντίστοιχο μπλακάουτ θα ήταν εξωφρενικό και παράνομο. Επίσης θα ήταν αδύνατο να υποστηριχτεί ηθικά. Η δικαιολογία της κυβέρνησης της Σρι Λάνκα είναι ότι τα social media αποτελούν μια εν δυνάμει απειλή για τη δημόσια τάξη και ότι η βία ανάμεσα στις θρησκευτικές κοινότητες της χώρας μπορεί να αναζωπυρωθεί ανά πάσα στιγμή αν πάρει μπρος η μηχανή παραπληροφόρησης και διασποράς μίσους του Facebook.

Τι κυρίως χάνουμε σήμερα εξαιτίας αυτής της σιωπής των social media; Μια αλληλουχία από εικόνες πτωμάτων στους ναούς; Το θρήνο και την οδύνη των επιζώντων; Ή τη συνήθη κακοφωνία φημών, αντεγκλήσεων, ψευδών ειδήσεων και εικασιών;

Έχει μεσολαβήσει άλλωστε λιγότερο από δεκαετία από τη λήξη του εμφυλίου πολέμου στη χώρα που διήρκεσε 26 χρόνια, στοίχισε τη ζωή σε έναν στους 200 κατοίκους της χώρας και ξεκίνησε τον αποκαλούμενο «Μαύρο Ιούλη» του 1983 με μια σειρά πογκρόμ εναντίον των μουσουλμάνων Ταμίλ από Βουδιστές κυρίως, ως αντίποινα για την επίθεση της οργάνωσης των «Τίγρεων Ταμίλ» σε κυβερνητική περίπολο. Το πογκρόμ είχε εκατοντάδες θύματα και σε μεγάλο βαθμό είχε υποκινηθεί από μια σειρά φημών που είχαν αφήσει να διαρρεύσουν τα κυβερνητικά μέσα.

Μέχρι στιγμής πάντως, η χθεσινή απόφαση της κυβέρνησης μοιάζει να κερδίζει θετικές αντιδράσεις κυρίως επειδή δεν έχουν αναφερθεί αντίποινα. Η αλήθεια είναι όμως ότι τέτοιου είδους «μπλακάουτ της πληροφορίας» σχεδόν πάντα αποδεικνύονται εργαλεία αυταρχισμού, ασχέτως αν η αρχική πρόθεση δεν είναι αυτή ακριβώς.

Μήπως δεν είναι και τόσο κακό παράδειγμα το μπλοκάρισμα των social media από τις αρχές της Σρι Λάνκα; Facebook Twitter
Μοιάζει ώρες-ώρες αναπόφευκτη η σκέψη ότι τα social media δεν αποτελούν τόσο ένα νέο μέσο παγκόσμιας επικοινωνίας όσο μια νέα μορφή μαζικής ψύχωσης.

Αφότου ο Πρόεδρος τη Αιγύπτου Χόσνι Μουμπάρακ είχε κατεβάσει τον διακόπτη του ίντερνετ στη χώρα στην (απέλπιδα και ανεπιτυχή) προσπάθειά του να αναχαιτίσει την εξέγερση της Πλατείας Ταχρίρ, θα υπέθετε κανείς ότι δεν θα ακολουθούσε άλλος ηγέτης το παράδειγμά του. Κι όμως, αντίστοιχες ενέργειες «ψηφιακής φίμωσης», υιοθετούνται όλο και πιο συχνά ως πρώτο, αντανακλαστικό μέτρο περιορισμού της πληροφορίας.

Το ερώτημα όμως που μπορούμε να θέσουμε, στον εαυτό μας μάλλον παρά σε οποιαδήποτε εξουσία, είναι το εξής: Τι κυρίως χάνουμε σήμερα εξαιτίας αυτής της σιωπής των social media; Μια αλληλουχία από εικόνες πτωμάτων στους ναούς; Το θρήνο και την οδύνη των επιζώντων; Ή τη συνήθη κακοφωνία φημών, αντεγκλήσεων, ψευδών ειδήσεων και εικασιών;

Κάποιες φορές ο ήχος της σιωπής μοιάζει πιο αξιοπρεπής αντίδραση όσον αφορά τη μνήμη των νεκρών. Και για να αντιστρέψουμε κάπως το προηγούμενο ερώτημα: Τι έχουμε κερδίσει από τα social media κατά τη διάρκεια τρομοκρατικών επιθέσεων; Και επίσης: Γιατί παράγουμε και καταναλώνουμε με τόση βουλιμία, τόσες χιλιάδες αναρτήσεις με θέμα αυτά τα γεγονότα;

Μοιάζει ώρες-ώρες αναπόφευκτη η σκέψη ότι τα social media δεν αποτελούν τόσο ένα νέο μέσο παγκόσμιας επικοινωνίας όσο μια νέα μορφή μαζικής ψύχωσης. Ελπίζει κανείς στο άμεσο μέλλον να βρούμε τρόπους να μπλοκάρουμε οι ίδιοι κατά βούληση το Facebook και το Twitter επειδή μας το επιβάλλει μια στοιχειώδης υπευθυνότητα και όχι η κρατική εξουσία.

Με στοιχεία από το The Atlantic

 

Ιδέες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σρι Λάνκα: Θρήνος για τον δισεκατομμυριούχο της Asos - Έχασε 3 παιδιά στις επιθέσεις αυτοκτονίας

Διεθνή / Σρι Λάνκα: Θρήνος για τον δισεκατομμυριούχο της Asos - Έχασε 3 παιδιά στις επιθέσεις αυτοκτονίας

Τα τρία από τα τέσσερα παιδιά του Δανού δισεκατομμυριούχου Αντερς Χολς Πόβλσεν σκοτώθηκαν στις βομβιστικές επιθέσεις αυτοκτονίας που σημειώθηκαν την Κυριακή στη Σρι Λάνκα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η γυναίκα που ανακάλυψε από τι είναι φτιαγμένα τα αστέρια

Ιδέες / Η γυναίκα που ανακάλυψε από τι είναι φτιαγμένα τα αστέρια

Η περίπτωση της αστροφυσικού Σεσίλια Πέιν-Γκαπόσκιν που επέλυσε μόνη της ένα από ένα από τα πιο πιεστικά επιστημονικά ζητήματα αλλά η έρευνά της «καπελώθηκε» από το κατεστημένο της εποχής
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
π. Αλέξανδρος: «Ο Χριστός δεν ασχολήθηκε καθόλου με τα κρεβάτια των ανθρώπων»

Ένα ανοιχτό μυαλό / π. Αλέξανδρος: «Ο Χριστός δεν ασχολήθηκε καθόλου με τα κρεβάτια των ανθρώπων»

Ο π. Αλέξανδρος, πρώην καθηγητής Θεολογίας που έγινε παπάς στα 66 του και λειτουργεί στη δημοτική, στον Άγιο Νικόλαο Ραγκαβά στην Πλάκα, είναι από τους ιερωμένους που ξεχωρίζουν για την προοδευτικότητα, την ανοιχτοσύνη και το καινοτόμο πνεύμα τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tι κάνει την αγάπη τόσο δύσκολη;

Βιβλίο / Tι κάνει την αγάπη τόσο δύσκολη;

Γνωστός από το αιρετικό βιβλίο του "Έρωτος Φύσις", ο πατέρας Φιλόθεος αναγνωρίζει τις ομοιότητες μεταξύ ψυχοθεραπείας και θρησκείας και τις προσπάθειες της επίσημης Εκκλησίας να προσεκλύσει "νέα πελατεία". Τονίζει, όμως, πάντα ότι το μέτρο της αληθινής πίστης είναι μόνο η αγάπη.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΑΡΙΑΝ ΛΑΖΑΡΙΔΗ
«Δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση, τελεία και παύλα», σύμφωνα με επιφανή Αμερικανό νευροεπιστήμονα

Ιδέες / «Δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση, τελεία και παύλα», σύμφωνα με επιφανή Αμερικανό νευροεπιστήμονα

Ο Robert Sapolsky, καθηγητής Νευρολογίας και Νευροχειρουργικής στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι σχεδόν όλη η ανθρώπινη συμπεριφορά είναι πέρα από τον συνειδητό μας έλεγχο.
THE LIFO TEAM
Μικαέλ Φεσέλ: «Η αμφισβήτηση του κατεστημένου είναι αδιαχώριστη από μια νέα οικονομία των σωμάτων και των ηδονών»

Βιβλίο / Μικαέλ Φεσέλ: «Η αμφισβήτηση του κατεστημένου είναι αδιαχώριστη από μια νέα οικονομία σωμάτων και ηδονών»

Μπορούμε, άραγε, ζώντας σε έναν άδικο κόσμο, να απολαμβάνουμε απενοχοποιημένα και δίχως να συναινούμε έστω αθέλητα στην ανισότητα και στην εκμετάλλευση; Είναι η ηδονοθηρία καθαρά ατομική, και ατομικιστική, υπόθεση ή μπορεί να ενταχθεί οργανικά στις πολιτικές της επιθυμίας και των σωμάτων; Πόσο επίκαιρα είναι σήμερα συνθήματα όπως το «επανάσταση για την καύλα της»; Ιδού πώς το φιλοσοφεί το θέμα ο συγγραφέας του βιβλίου «Κόκκινα Φανάρια – Η ηδονή και η αριστερά» (εκδ. Πόλις).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Άνευ αντεγκλήσεων.Με εντυπωσιάζει το κάλεσμα για σιωπή από τα αριστερά. Μετά από μαζική σφαγή χριστιανών. Λόγω της θρησκείας τους αποκλειστικά και μόνο.Για όσους δεν γνωρίζουν το The Atlantic, από όπου μετάφραση το άρθρο, ετέθη επισήμως υπέρ της Χίλλαρυ και κατά του Τραμπ. Η επιλογή υπέρ ενός υποψηφίου στην Ελλάδα φαντάζει οικεία αλλά δεν είναι στον αγγλοσαξωνικό κόσμο όπου ο τύπος διατηρεί -έστω τυπικά- μια ουδετερότητα.