Μαθητές της Ρόδου έφτιαξαν δορυφόρο για την παρακολούθηση των πυρκαγιών και βραβεύτηκαν πανευρωπαϊκά

CHECK ΣΑΒΒΑΤΟ FireSat: Μαθητές έφτιαξαν «δορυφόρο» για την παρακολούθηση των πυρκαγιών και βραβεύτηκαν πανευρωπαϊκά Facebook Twitter
Με τα σημερινά δεδομένα είναι δύσκολο να πετύχουμε στο έπακρο τα όνειρα μας, γι' αυτό ίσως καταφεύγουμε στην επιλογή του εξωτερικού.
0

Ενώ διανύουμε ένα ακόμη καλοκαίρι με τις πυρκαγιές να αποτελούν έναν ρεαλιστικό φόβο, μια ομάδα μαθητών από το 3ο Γενικό Λύκειο Ρόδου διακρίθηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο κατασκευάζοντας έναν δορυφόρο για την πρόληψη και αποτίμησή τους. Πρόκειται για μια κατασκευή σε μέγεθος αναψυκτικού που με τη χρήση αισθητήρων (θερμοκρασίας, CO2, υγρασίας, ποιότητας αέρα κ.ά.) και κάμερας εποπτεύει τα μέτωπα. 

Η ομάδα με την ονομασία «FireSat» αποτελείται από επτά μαθητές, οι οποίοι αρχικά ξεχώρισαν στον πανελλήνιο διαγωνισμό διαστημικής «CanSat in Greece 2022» που διοργανώνεται από τη SPIN-Space Innovation σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) και τον World CanSat & Rocketry Competition (WCRC). 

Πρακτικά πρόκειται για έναν δορυφόρο που εκτοξεύεται σε υψόμετρο ενός χιλιομέτρου, ενσωματωμένος σε έναν πύραυλο, και στη συνέχεια αποδεσμεύεται από αυτόν. Μετά την αποδέσμευσή του, προσγειώνεται με ασφάλεια με τη χρήση αλεξίπτωτου, εκτελώντας την αποστολή που έχει επιλέξει η ομάδα.

Το σχολείο πρέπει να προσανατολίζει τη νέα γενιά στη δημιουργία και στην εφευρετικότητα, να δίνει όραμα και στόχο στα παιδιά για να προχωρήσουν και να φτιάξουν έναν καλύτερο κόσμο! Είναι αναγκαίο να προωθούν προγράμματα όπως ο διαγωνισμός στον οποίο συμμετείχαμε, ώστε οι νέοι να έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύπτουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους.

Ο διαγωνισμός στόχο είχε να φέρει σε επαφή μαθητές και φοιτητές με τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή δορυφόρων και γενικότερα με τον χώρο του Διαστήματος. Ακολούθησε η πανευρωπαϊκή διάκριση της ομάδας FireSat, που απέσπασε το βραβείο Τεχνικού Επιτεύγματος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) σε διαγωνισμό στον οποίο συμμετέχουν όσοι ξεχώρισαν στους διαγωνισμούς των χωρών τους. 

ΕΠΕΞ FireSat: Μαθητές έφτιαξαν «δορυφόρο» για την παρακολούθηση των πυρκαγιών και βραβεύτηκαν πανευρωπαϊκά Facebook Twitter
Ένας δορυφόρος εκτοξεύεται σε υψόμετρο ενός χιλιομέτρου, ενσωματωμένος σε έναν πύραυλο, και στη συνέχεια αποδεσμεύεται από αυτόν. Φωτ.: Γιάννος Παράνομος
ΕΠΕΞ FireSat: Μαθητές έφτιαξαν «δορυφόρο» για την παρακολούθηση των πυρκαγιών και βραβεύτηκαν πανευρωπαϊκά Facebook Twitter
Η ομάδα δημιούργησε επιτυχώς μια συσκευή σε μέγεθος αναψυκτικού, από το οποίο η χώρα αποκομίζει όφελος μέσω της μελέτης και της έρευνας για την πρόληψη ανάπτυξης της πυρκαγιάς.

«Κάθε καλοκαίρι ξεσπούν όλο και περισσότερες φωτιές σε όλη τη χώρα, γι' αυτό και η πρόληψή τους κρίνεται απαραίτητη. Το καλοκαίρι του 2021 ξέσπασε στη Ρόδο μία από τις πιο καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων χρόνων, που άφησε 11.000 καμένα στρέμματα γης. Αυτό το γεγονός υπήρξε η αφορμή για τη συμμετοχή της ομάδας στον διαγωνισμό CanSat in Greece», λέει η Ευαγγελία Χατζηδάκη.

«Η ομάδα δημιούργησε επιτυχώς μια συσκευή σε μέγεθος αναψυκτικού, από την οποία η χώρα αποκομίζει όφελος μέσω της μελέτης και της έρευνας για την πρόληψη ανάπτυξης της πυρκαγιάς. Μέσω αισθητήρων θερμοκρασίας, CO, υγρασίας, PM 2.5, CO2 και φορμαλδεΰδης καταγράφονται μετρήσεις που δείχνουν αν υπάρχει κίνδυνος εξάπλωσης της φωτιάς και πώς αυτή επηρεάζει τις γύρω περιοχές. Το CanSat, λόγω της άρτιας λειτουργίας του, ζητήθηκε από το Πυροσβεστικό Σώμα της Ρόδου προκειμένου να το αξιοποιήσει κατάλληλα», συνεχίζει. 

«Όλα ξεκίνησαν όταν μάθαμε για τον διαγωνισμό, τον Μάιο του 2021. Τότε αποφασίσαμε να πάρουμε μέρος και κάπως έτσι γίναμε ομάδα. Αρχικά ξεκινήσαμε με τρία μέλη, την Ευαγγελία Χατζηδάκη, τον Μελέτη Φώτη και την Ηλιάνα Παπαθεοδωράκη. Έπειτα προτείναμε την ιδέα μας για τη συμμετοχή μας στον διαγωνισμό και σε άλλα παιδιά, έτσι η ομάδα μας απέκτησε άλλα τρία μέλη, τον Γιάννη Σταματιάδη, τη Ναταλία Σταματάκη και τη Βένια Φραράκη. Ύστερα από λίγο καιρό, μπήκε στην ομάδα μας και το έβδομο μέλος, η Καίτη Σκανδαλίδη», λέει ο Φώτης Μελέτης, εξηγώντας πώς συστήθηκε το γκρουπ τους. 

Η κατασκευή και η στιγμή της απογείωσης

ΕΠΕΞ FireSat: Μαθητές έφτιαξαν «δορυφόρο» για την παρακολούθηση των πυρκαγιών και βραβεύτηκαν πανευρωπαϊκά Facebook Twitter
Φωτ.: Γιάννος Παράνομος

«Η διαδικασία κατασκευής του δορυφόρου μας ήταν κάθε άλλο παρά εύκολη. Ήταν ιδιαίτερα απαιτητική και χρονοβόρα, μια και ο κόπος και οι ώρες που αφιερώσαμε σε αυτήν ήταν περισσότερες από τις αναμενόμενες», λέει η Ευαγγελία Χατζηδάκη.

«Όλα αυτά εξαιτίας της αρχικής μας άγνοιας πάνω σε τεχνολογικά ζητήματα, όπως ο προγραμματισμός και η διαχείριση σχεδιαστικών προγραμμάτων. Τελικά η αρχική μας ιδέα για δημιουργία μιας συσκευής παρακολούθησης πυρκαγιών υλοποιήθηκε χάρη στην αφοσίωση και στην όρεξή μας για δουλειά. Η κατασκευή αποδείχθηκε επιτυχής λόγω της τέλειας συνεργασίας ανάμεσα στα μέλη της ομάδας καθ'όλη τη διάρκεια του διαγωνισμού αλλά και της βοήθειας που λάβαμε από μερικά άτομα ειδικά στον τομέα της τεχνολογίας, λίγο πριν από τη λήξη του διαγωνισμού. 

Τη στιγμή της πρώτης απογείωσης του δορυφόρου μας με τον πύραυλο που παρείχε η διοργάνωση του διαγωνισμού σε υψόμετρο σχεδόν ενός χιλιομέτρου νιώσαμε ένα αίσθημα απίστευτης χαράς και ανακούφισης, καθώς όλα λειτούργησαν όπως περιμέναμε και λάβαμε όλες τις μετρήσεις. Κάπως έτσι νιώσαμε πως ανταμείφθηκαν οι κόποι μας». 

Η βράβευση σε ευρωπαϊκό επίπεδο

ΕΠΕΞ FireSat: Μαθητές έφτιαξαν «δορυφόρο» για την παρακολούθηση των πυρκαγιών και βραβεύτηκαν πανευρωπαϊκά Facebook Twitter
«Είναι αποδεδειγμένο πως στην Ελλάδα οι μαθητές, τελειώνοντας είτε το σχολείο είτε το πανεπιστήμιο, έχουν υψηλότερο γνωστικό επίδεδο από συνομηλίκους τους σε άλλες χώρες».

«Μέσα από τον ευρωπαϊκό διαγωνισμό κερδίσαμε μοναδικές εμπειρίες, κατανοήσαμε καλύτερα τι σημαίνει να δουλεύει κανείς στον τομέα της επιστήμης και της τεχνολογίας, ενώ ταυτόχρονα εμπεδώσαμε την αξία της ομαδικής δουλειάς και συνεργασίας. Μέσα σε μία εβδομάδα γνωρίσαμε παιδιά κοντά στην ηλικία μας από πολλές διαφορετικές χώρες, γίναμε φίλοι και πλέον μοιραζόμαστε μια ξεχωριστή εμπειρία», προσθέτει η Ηλιάνα Παπαθεοδωράκη, ενώ ο Φώτης Μελέτης περιγράφει τη στιγμή της διάκρισης με ενθουσιασμό. 

«Η αλήθεια είναι πως τη στιγμή της διάκρισής μας δεν το πιστεύαμε πως θα φτάναμε τόσο ψηλά. Αυτό μας έδωσε ακόμα μεγαλύτερη χαρά και ικανοποίηση γι' αυτό που φτιάξαμε. Αφιερώσαμε όλοι μας πολλές ώρες και αναμφισβήτητα ανταμειφθήκαμε με το παραπάνω». 

Όταν τους ρωτάω αν πιστεύουν ότι το σχολικό σύστημα λειτουργεί με τρόπο τέτοιο ώστε να βοηθάει την ανάδειξη των ικανοτήτων τους και τη σωστή ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των ταλέντων τους, η Ηλιάνα λέει: 

«Παρά τις κατά καιρούς δομικές αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, φαίνεται ότι οι αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος υπονομεύουν τη λειτουργία του όσον αφορά την ανάδειξη των ικανοτήτων και την ορθή ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των ταλέντων των μαθητών. Το σχολείο πρέπει να προσανατολίζει τη νέα γενιά στη δημιουργία και στην εφευρετικότητα, να δίνει όραμα και στόχο στα παιδιά για να προχωρήσουν και να φτιάξουν έναν καλύτερο κόσμο! Είναι αναγκαίο να προωθούν προγράμματα όπως ο διαγωνισμός στον οποίο συμμετείχαμε, ώστε οι νέοι να έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύπτουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους».

ΕΠΕΞ FireSat: Μαθητές έφτιαξαν «δορυφόρο» για την παρακολούθηση των πυρκαγιών και βραβεύτηκαν πανευρωπαϊκά Facebook Twitter
«Η αλήθεια είναι πως τη στιγμή της διάκρισής μας δεν το πιστεύαμε πως θα φτάναμε τόσο ψηλά. Αυτό μάλιστα μας έδωσε ακόμα μεγαλύτερη χαρά καθώς και ικανοποίηση γι' αυτό που φτιάξαμε. Αφιερώσαμε όλοι μας πολλές ώρες και αναμφισβήτητα ανταμειφθήκαμε με το παραπάνω». 

Είναι η Ελλάδα όμως μια χώρα όπου θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν τις επιστημονικές και επαγγελματικές τους φιλοδοξίες; Πιστεύουν ότι μπορεί να τους βοηθήσει να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα; 

«Είναι αποδεδειγμένο πως στην Ελλάδα οι μαθητές, τελειώνοντας είτε το σχολείο είτε το πανεπιστήμιο, έχουν υψηλότερο γνωστικό επίδεδο από συνομηλίκους τους σε άλλες χώρες», σχολιάζει η Ευαγγελία Χατζηδάκη.

«Έτσι ερμηνεύεται και το γεγονός πως είναι περιζήτητοι στο εξωτερικό και πως πολλά "μυαλά" φεύγουν από τη χώρα μας. Επομένως το να γίνει η Ελλάδα κέντρο επιστημών, το να δίνει και να δημιουργεί ευκαιρίες δεν φαντάζει δύσκολο όταν οι επιστήμονες που βγαίνουν είναι τέτοιου επιπέδου. Χρειάζεται η πολιτεία να δώσει μεγαλύτερη έμφαση και στον επιστημονικό τομέα, που δυστυχώς σήμερα δεν είναι τόσο αναπτυγμένος. Με τα σημερινά δεδομένα είναι δύσκολο να πετύχουμε στο έπακρο τα όνειρά μας, γι' αυτό ίσως καταφεύγουμε στην επιλογή του εξωτερικού. Παρ' όλα αυτά, πιστεύουμε πως αν το κράτος κάνει τις κατάλληλες κινήσεις, η Ελλάδα θα μπορούσε να μας "κρατήσει"».

To βίντεο της βράβευσης

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

CHECK ΚΥΡΙΑΚΗ Ηλίας Ψυρούκης: Ένας νεαρός εξερευνητής στο διαστημικό οικοσύστημα της Ελλάδας

Ηλίας Ψυρούκης / Ένας νεαρός εξερευνητής του Διαστήματος από τον γαλαξία της Ελλάδας

«Για κάθε ένα ευρώ που επενδύουμε στο Διάστημα, επιστρέφονται στην οικονομία μας επτά»: Συζήτηση με τον 25χρονο συνιδρυτή της SPIN-Space Innovation, Ηλία Ψυρούκη, συνδιοργανωτή του ετήσιου διαγωνισμού διαστημικής CanSat και Young Explorer του «National Geographic».
ΓΙΩΡΓΟΣ ΨΩΜΙΑΔΗΣ
Αργύρης Κουμτζής: Ο τυφλός Έλληνας που δημιούργησε έναν σημαντικό κώδικα για την κατανόηση της επιφάνειας του Ήλιου.

Θέματα / Αργύρης Κουμτζής: Ο Έλληνας που δημιούργησε έναν κώδικα για την κατανόηση της επιφάνειας του Ήλιου

Ο απόφοιτος του ΑΠΘ, Αργύρης Κουμτζής, μιλά από τη Γερμανία για τα επιστημονικά του επιτεύγματα, τις δυσκολίες που συνάντησε και την καθημερινότητα των ανθρώπων με προβλήματα όρασης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στάθη Σούλιε, πως είναι να είσαι τυφλός προπονητής μιας τυφλής αθλήτριας;

Ζούμε, ρε! / Πώς είναι να είσαι τυφλός προπονητής μιας τυφλής αθλήτριας;

Ο προπονητής τζούντο και ψυχολόγος Στάθης Σούλιος μοιράζεται με τη Χρυσέλλα Λαγαρία και τον Θοδωρή Τσάτσο την ξεχωριστή του εμπειρία ως τυφλός προπονητής μιας τυφλής αθλήτριας, περιγράφοντας τις προκλήσεις, τις δυσκολίες και τις μοναδικές στιγμές που έχει ζήσει. 
THE LIFO TEAM
«Θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος που διδάσκονται οι εθνικοί μύθοι»

Κώστας Κωστής / «Θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος που διδάσκονται οι εθνικοί μύθοι»

Οι μύθοι και οι αλήθειες για την Επανάσταση του 1821. Από που ξεκίνησε, τελικά, και γιατί τη γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου; Υπήρξε «κρυφό σχολειό» και τι σχέσεις είχαν πολλοί από τους οπλαρχηγούς με τους Οθωμανούς πριν από την εξέγερση; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον ομότιμο καθηγητή του ΕΚΠΑ και διευθυντή του ΜΙΕΤ, Κώστα Κωστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόθεση Ζουγανέλη: Ποιοι σκότωσαν τον μπον βιβέρ της Μυκόνου;

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Ζουγανέλη: Ποιοι σκότωσαν τον μπον βιβέρ της Μυκόνου;

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται τη δολοφονία του 73χρονου μπον βιβέρ, μέσα στο σπίτι του στο Γλυφάδι, που βύθισε στη θλίψη το κοσμοπολίτικο νησί των Κυκλάδων, το φθινόπωρο του 2010.
THE LIFO TEAM
Κομματικοί μηχανισμοί, πολιτική τοξικότητα και αδιέξοδα

LiFO politics / Κομματικοί μηχανισμοί, πολιτική τοξικότητα και αδιέξοδα

«Τα κόμματα αρνούνται να δουν τα λάθη τους και διαιωνίζουν τις ίδιες κακές πρακτικές που μας οδηγούν πάλι σε αδιέξοδα» - Ο σύμβουλος στρατηγικής επικοινωνίας Γρηγόρης Τσιμογιάννης συζητά με τη Βασιλική Σιούτη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Δρ. Ανεζίνα Σολωμονίδου: «Το Σαρακήνικο μας βοηθά να εξερευνήσουμε το διάστημα και η Πολιτεία το αντιμετώπισε ως οικόπεδο»

Radio Lifo / «Το Σαρακήνικο μας βοηθά να εξερευνήσουμε το διάστημα, ενώ η Πολιτεία το είδε ως οικόπεδο»

Το γεωλογικό γλυπτό στο Σαρακήνικο της Μήλου έχει χαρακτηριστικά παρόμοια με αυτά της Σελήνης, του Άρη και του Τιτάνα, και είναι μοναδικό στον κόσμο. Η Δρ. Ανεζίνα Σολομωνίδου, πλανητολόγος με θητεία στη NASA και τον ESA, συζητά με τη Ντίνα Καράτζιου για τη μοναδικότητά του και τη χρήση του στη διαστημική έρευνα.
THE LIFO TEAM
«Αυτός δεν ντράπηκε να το πει, αλλά αν το ’κανε μια γυναίκα θα ’ταν πουτάνα»/ «Η ελπίδα είναι κάτι που φτιάχνεις»

Θέματα / «Όταν οι γυναίκες καλλιτέχνιδες πεθαίνουν, το όνομά τους παραμερίζεται»

Μια συζήτηση με την Ευγενία Τζιρτζιλάκη για τη φεμινιστική ιστορία της τέχνης, τα double standards του καλλιτεχνικού χώρου και το γιατί το θέατρο χρειάζεται περισσότερες 50άρες. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Γιατί έφυγα από την Ουάσιγκτον Ποστ

Τι διαβάζουμε σήμερα / Γιατί έφυγα από την Ουάσιγκτον Ποστ

Μετά από σαράντα χρόνια στην εφημερίδα, η αρθρογράφος γνώμης της Washington Post Ρουθ Μάρκους υπέβαλλε προχθές την παραίτησή της και εξηγεί στο κείμενο που δημοσιεύεται στο New Yorker γιατί δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς.
THE LIFO TEAM
Πώς η METLEN χτίζει γέφυρες προσφοράς και δημιουργεί δεσμούς με τις τοπικές κοινωνίες

Θέματα / Πώς η METLEN χτίζει γέφυρες προσφοράς και δημιουργεί δεσμούς με τις τοπικές κοινωνίες

Σε έναν κόσμο που αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς, ελάχιστες εταιρείες ή επιχειρηματικοί όμιλοι καταφέρνουν να ισορροπήσουν μεταξύ της οικονομικής ανάπτυξης και της βαθιάς σύνδεσης με τις τοπικές κοινωνίες. Η METLEN το πετυχαίνει επενδύοντας στην κοινωνική συνοχή, τη βιωσιμότητα και την ανθρώπινη εμπειρία.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ