ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η ιεροσυλία της Ρεπούση

Η ιεροσυλία της Ρεπούση Facebook Twitter
46


Η ιεροσυλία της Ρεπούση Facebook Twitter

[εικόνες από το consuming antiquity]

Όσοι συμφωνούσαν με την Ρεπούση (και στο θέμα των Θρησκευτικών), είτε σιώπησαν φοβούμενοι τη στοχοποίηση, είτε για μικροκομματικούς λόγους είπαν "δεν έχει άδικο, αλλά ψήφισε το μνημόνιο, συγκυβέρνησε με τον Σαμαρά κλπ" (δεν θέλω να σχολιάσω την κατάντια του Αλαβάνου), είτε υποκρίθηκαν τους έκπληκτους με το τάιμινγκ της δήλωσής της.

Κάτι κρύβεται πίσω απ' τη Ρεπούση είπαν, πώς της ήρθε να τα πει αυτά έτσι στο άσχετο και ξεκάρφωτα; 

Το γεγονός ότι μία βουλευτής -άρα νομοθέτης-, μιλούσε στη Βουλή την ώρα της συζήτησης του εκπαιδευτικού Νομοσχεδίου, και εξέφραζε απόψεις που πιστεύει (και τις πιστεύει και μεγάλο μέρος των ψηφοφόρων της) θεωρήθηκε απίστευτα πρωτοφανές. 

Τις προτάσεις της που κατέθεσε στη Βουλή κατά την απόλυτα λογική συγκυρία της συζήτησης του Νομοσχεδίου για το Νέο Λύκειο, τις αντιμετώπισαν ακόμη και κάποιοι που συμφωνούσαν κατά βάθος μαζί της, λες και είχε γίνει κάποια ιεροσυλία: λες και ένας μπασκετμπολίστας είχε ζητήσει τη θανάτωση όλων των ανάπηρων παιδιών της χώρας στο πλαίσιο συνέντευξής του στο Φώτης και Μαρία Live.

Ή κάτι άλλο τόσο απρόβλεπτο, σαν κάποιος που δεν είχε καμία δουλειά να πει τη γνώμη του, την είπε, και μάλιστα σε μια άσχετη στιγμή και σε ένα τελείως κουφό μέρος.

Αν οι κατά βάθος συμπαθούντες αντιμετώπισαν έτσι τη Ρεπούση, δεν χρειάζεται να πω για τους υπόλοιπους. Αυτούς που διάβασαν μισές αλήθειες από δω και από εκεί και πίστεψαν όντως ότι "Η ΡΕΠΟΥΣΗ ΖΗΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ" (ενώ στην πραγματικότητα ζητά την προαιρετική διδασκαλία τους στο Λύκειο, σε όποιο παιδί τα επιλέξει), ή ότι "Η ΡΕΠΟΥΣΗ ΕΙΠΕ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΝΕΚΡΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΠΩ ΠΩ ΠΡΟΣΒΟΛΑ!" (ενώ τα Αρχαία όπως και τα Λατινικά ΕΙΝΑΙ, σύμφωνα με την γλωσσολογική ορολογία, ο απόλυτος ορισμός των νεκρών γλωσσών, πράγμα που υπομονετικά εξηγεί η Ρεπούση στο βίντεο, στο 2.30, διευκρινίζοντας πως το ότι θεωρούνται τέτοιες, δε μειώνει καθόλου την αξία τους).

  

Ποιος είδε άραγε το βίντεο με την υποδειγματική αυτή (μέχρι το τέλος) ομιλία; Ακόμα και αυτός που το ανέβασε στο YouTube έμεινε στον κιτρινισμό και έγραψε "ΡΕΠΟΥΣΗ:ΝΕΚΡΗ ΓΛΩΣΣΑ Τ'ΑΡΧΑΙΑ", όπως θα έλεγαν τα παιδάκια του δημοτικού "κυρία κυρία, η μαρία με είπε μπουμπούνα".

 

Ποιος ξόδεψε πέντε λεπτά για να ακούσει τι λέει, και να διαφωνήσει ή να συμφωνήσει; Οι περισσότεροι ανακύκλωσαν σαν σπασμένα τηλέφωνα όσα νόμισαν ότι είχε πει, ή όσα ήθελαν να είχε πει, για να ξεσπάσουν πάνω της.

Είμαστε στο 2013, η τεχνολογία καλπάζει, οι δηλώσεις της Ρεπούση υπήρχαν σε βίντεο. Κι όμως: πολλοί έφτιαξαν με τόση ευκολία νέους μύθους (θέλει την κατάργησή τους, τα θεωρεί τιποτένια κλπ), που αναρωτιέμαι με πόση τελικά ευκολία κατασκευάζονταν οι μύθοι -και εθνικοί και θρησκευτικοί- όταν ΔΕΝ υπήρχε η τεχνολογία ώστε να μπορεί να επιβεβαιωθεί κάτι ή να διαψευστεί.

Η ιεροσυλία της Ρεπούση Facebook Twitter

ΥΓ1. Στο ανεκδιήγητο κατηγορώ του Μπαμπινιώτη εναντίον της Ρεπούση, αντιπαραθέτω τη νηφάλια, όπως πάντα, ανάλυση του Νίκου Σαραντάκου:

Οι νεκρές γλώσσες, η κ. Ρεπούση και η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών

Για να χρησιμοποιήσω το κλισέ, "σάλο προκάλεσε" η τοποθέτηση της Μαρίας Ρεπούση, βουλευτίνας της ΔΗΜΑΡ, προχτές στη Βουλή, ότι τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά είναι νεκρές γλώσσες (ή ίσως "λεγόμενες νεκρές γλώσσες") και κατά συνέπεια πρέπει να περιοριστούν οι ώρες διδασκαλίας τους και/ή να διδάσκονται προαιρετικά στις άλλες κατευθύνσεις πλην της ανθρωπιστικής. Δεν είναι η πρώτη φορά που δηλώσεις της κ. Ρεπούση προκαλούν παβλοφικού τύπου αντιδράσεις, όχι και πολύ τιμητικές κατά τη γνώμη μου για όσους αντιδρούν, για να μην αναφέρω τις ξεκάθαρα χυδαίες και σεξιστικές αντιδράσεις που οφείλονται στο γεγονός ότι (τολμάει και) μιλάει μια γυναίκα. Παρόμοιες απαράδεκτες αντιδράσεις έχουν εκφραστεί κατά καιρούς εναντίον της Ζωής Κωνσταντοπούλου, της Λιάνας Κανέλλη, της Άννας Διαμαντοπούλου και πολλών άλλων γυναικών -χωρίς αυτό να σημαίνει ότι συμφωνώ γενικά με τις πολιτικές θέσεις της κ. Ρεπούση ή με τις επιστημονικές της τοποθετήσεις· είχα παλιότερα κάνει αρνητική κριτική στο βιβλίο της για τα Μαρασλειακά.

Συμπαθής ή αντιπαθής, η κυρία Ρεπούση είχε δίκιο όταν χαρακτήρισε "νεκρές γλώσσες" τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά. Τα αρχαία ελληνικά καθαυτά είναι νεκρή γλώσσα, επειδή δεν έχει φυσικούς ομιλητές (δηλ. που να την έχουν μητρική γλώσσα). Το ίδιο άλλωστε ισχύει και με τα λατινικά, κι αυτά νεκρή γλώσσα θεωρούνται. "Μα εγώ τα χρησιμοποιώ και σήμερα", λέει κάποιος. Όχι όμως σε παραγωγή καινούργιου λόγου, και όχι σε κάτι σοβαρότερο από λεκτικά παιχνίδια, όπως είναι το δελτίο ειδήσεων στα αρχαία ελληνικά, που συντάσσει ένας συμπαθής Ισπανός (αν το συνεχίζει ακόμα). Βέβαια, από την άποψη αυτή τα λατινικά έχουν πολύ σοβαρότερες αξιώσεις, αφού στα λατινικά βγαίνουν κάμποσες κανονικές εφημερίδες, μεταξύ των οποίων η επίσημη εφημερίδα του Βατικανού (Acta Sanctae Sedis).

"Ναι, αλλά τα αρχαία ελληνικά ζουν μέσα από τη νέα ελληνική γλώσσα", παρατηρεί κάποιος άλλος. Φοβάμαι πως το αν η ελληνική (νέα και αρχαία) είναι "μία και ενιαία" γλώσσα ή όχι, αυτό δεν μπορούμε να το κρίνουμε με αποκλειστικά γλωσσικά κριτήρια, είναι απόφαση πολιτική, όπως πολιτική απόφαση είναι γενικά το αν δυο "διάλεκτοι" ανήκουν στην ίδια γλώσσα ή είναι ξεχωριστές γλώσσες, για παράδειγμα αν η σλαβομακεδονική ειναι χωριστή γλώσσα από τη βουλγαρική. Αυτό φάνηκε καθαρά στην περίπτωση των σερβοκροατικών, που θεωριόνταν μία γλώσσα και σήμερα υπολογίζονται για δύο: σερβικά και κροατικά. Αφού οι γλώσσες δεν άλλαξαν τα τελευταία 20 χρόνια και τα κριτήρια της γλωσσολογίας επίσης δεν μεταβλήθηκαν, ολοφάνερα τα κριτήρια της ανακήρυξης της κροατικής σε γλώσσα είναι πολιτικά.

"Ναι, αλλά η διδασκαλία αρχαίων κειμένων από το πρωτότυπο είναι πολύ χρήσιμη για την γλωσσική κατάρτιση στα νέα ελληνικά", λένε πολλοί. Αυτό είναι ένα σοβαρό επιχειρημα, που μπορεί και να ισχύει. Πρέπει πάντως να επισημάνω ότι έγκριτοι γλωσσολόγοι όπως ο σεβαστός Εμμανουήλ Κριαράς ή ο Φαν. Βώρος υποστηρίζουν ότι η διδασκαλία της αρχαίας από το πρωτότυπο στο γυμνάσιο πιθανόν να αποβαίνει σε βάρος της κατάρτισης στη νέα ελληνική αφού οι μαθητές βρισκονται αντιμέτωποι με δυο πολύ διαφορετικές γραμματικές (το θέμα το είχαμε συζητήσει παλιότερα εδώ). Πρότειναν λοιπόν αρχαία να διδάσκονται μόνο στο Λύκειο, και να υπάρχουν γερά κλασικά γυμνάσια-λύκεια που να βγάζουν γερούς κλασικούς φιλολόγους.

Εκτός αυτού, δείγμα έχουμε. Από το 1977 ως το 1992 δεν διδάχτηκαν αρχαία από το πρωτότυπο στο γυμνάσιο -και δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς σοβαρά να υποστηρίξει ότι η ελληνομάθεια αυτών των παιδιών υστερεί από των νεότερων, όταν επικράτησε η δεξιά αντιμεταρρύθμιση επί κυβέρνησης Μητσοτάκη και ξανάρχισαν να διδάσκονται τα αρχαία από το πρωτότυπο.

Βέβαια, η κυρία Ρεπούση προτείνει να γίνουν προαιρετικά τα αρχαία όχι στο γυμνάσιο αλλά στο λύκειο. Κι αυτό λογικό είναι, αφού τα παιδιά έχουν ήδη διδαχτεί το σύνολο της αρχαίας γραμματικής (της αττικής βέβαια διαλέκτου) στο γυμνάσιο. Και, έτσι κι αλλιώς, στο σημερινό εξετασιοκεντρικό λύκειο όπου όλα υποτάσσονται στο βωμό των πανελλαδικών και τα λύκεια μετατρέπονται σε ιδιότυπα φροντιστήρια, είναι ουτοπικό να ελπίζουμε πως οι μαθητές θα διδαχτούν, δηλ. θα εμπεδώσουν, οποιοδήποτε μάθημα πέρα από τα τέσσερα επιλεγμένα.

Δεν θα πρότεινα σήμερα τον ριζικό περιορισμό της διδασκαλίας των αρχαίων, αν μη τι άλλο επειδή δεν θα έχουμε τι να κάνουμε τους φιλολόγους (και τους θεολόγους για τα θρησκευτικά). Ωστόσο, η μεταρρύθμιση μπορεί να γίνει σε ορίζοντα δεκαετίας, με σταδιακό περιορισμό των εισακτέων στις φιλοσοφικές.

"Μα, με τα αρχαία ελληνικά γνωρίζεις την άφταστη ελληνική παιδεία". Σύμφωνοι, αλλά ο σκοπός αυτός εξυπηρετείται εξίσου αν διδάσκονται τα κείμενα από μετάφραση.

"Μα, όποιος διδάσκεται τα αρχαία μαθαίνει τις αλλαγές της γλώσσας, την ετυμολογία, τη διαμόρφωση της σημερινής ελληνικής". Όχι ακριβώς. Όποιος διδάσκεται αρχαία κείμενα της κλασικής περιόδου (ή κειμενα γραμμένα σε αττική γλώσσα), δεν βοηθιέται και πολύ στο να μάθει τα νέα ελληνικά. Μπορεί ο Σοφοκλής κι ο Πλάτων να είναι αξεπέραστοι, αλλά η γλώσσα τους απέχει πάρα πολύ από τη δική μας, λείπουν δυο ή τρεις ενδιάμεσοι κρίκοι. Τα κείμενα τα γραμμένα στην ελληνιστική κοινή υστερούν σε λογοτεχνική αξία (εκτός από τα θεόπνευστα, μη βρούμε κανένα μπελά) αλλά είναι πολύ πιο χρήσιμα για την παρακολούθηση της ιστορίας της γλώσσας, το ίδιο και μεταγενέστερα κείμενα, ιδιωτικοί πάπυροι ας πούμε ή δημώδη βυζαντινά. Αν μείνεις στον Σοφοκλή, ποτέ δεν θα δεις πως "ο πατήρ, τον πατέρα" έγινε "ο πατέρας, του πατέρα". Στον Ιωάννη Μαλάλα θα το δεις (νομίζω). Μα, αυτά είναι κείμενα μικρής αξίας, θα πείτε. Ναι, είναι. Αλλά κατά παράδοξο τρόπο όσο λιγότερο λογοτεχνικό είναι ένα κείμενο τόσο πιο πολύ βοηθάει στη μελέτη της ιστορίας της γλώσσας. Το λιγότερο, αυτά τα ταπεινά κείμενα θα μπορούσαν να διδάσκονται σε ένα απάνθισμα στο μάθημα της Ιστορίας της γλώσσας. Κι έτσι θα μας έφευγε και ο κάλος από το συλλογικό μας μυαλό, που τον καλλιεργούν κάμποσοι φιλόλογοι, κάποιοι καλοπροαίρετα, ότι η νέα ελληνική είναι γλώσσα "χαμηλότερης ποιότητας" από την αρχαία.

Ξαναλέω όμως: προς το παρόν, κατάργηση της διδασκαλίας των αρχαίων δεν νομίζω ότι τίθεται. Οπότε, ας περάσουμε στο τελευταίο θέμα: μήπως η άποψή μου για τη συνέχεια ή όχι της γλώσσας είναι υπεκφυγή; Πιθανόν να βρίσκομαι μετέωρος ανάμεσα στις δύο θέσεις -"η ελληνική είναι μία και ενιαία" – "τα νέα ελληνικά είναι άλλη γλώσσα από τα αρχαία". Ότι η ελληνική είναι μία και ενιαία δεν αντέχει αν σκεφτούμε ότι τα αρχαία κείμενα τα διαβάζουμε σε μετάφραση, τα θεατρικά έργα τα βλέπουμε σε μετάφραση κτλ. Ότι είναι άλλη γλώσσα, βάζει άλλου είδους προβλήματα: πόσες γλώσσες είναι;

Οπότε, έχω καταλήξει ότι η ελληνική γλώσσα (πιθανώς και άλλες γλώσσες) είναι το πλοίο του Θησέα. Οι Αθηναίοι είχαν χτίσει, λέει το φιλοσοφικό πρόβλημα, έναν ωραίο νεώσοικο όπου το τιμημένο πλοίο αναπαυόταν με δόξα και τιμή. Κάθε που σάπιζε ένα σανίδι το άλλαζαν. Τελικά άλλαξαν όλα τα σανίδια. Οπότε, ήταν ακόμα το πλοίο του Θησέα ή όχι; Η απόφαση (αν είναι ή όχι το ίδιο πλοίο) είναι πολιτική.

Δεν έχω ακόμα βρει το αρχικό βίντεο της ομιλίας της κ. Ρεπούση, φαίνεται όμως ότι δεν είπε "οι νεκρές γλώσσες" αλλά "οι λεγόμενες νεκρές γλώσσες". Αν είναι έτσι, προκαλεί μεγάλη εντύπωση το σχόλιο του κ. Μπαμπινιώτη, σε προβληματικά έτσι κι αλλιώς ελληνικά: «δεν πρέπει να γινόμαστε συνομιλητές φληναφημάτων». «Θα σεβόμουν μια κριτική "θέλω λιγότερες ώρες Αρχαία και περισσότερες Ιστορία". Είναι άλλο όμως να λες τη γλώσσα σου νεκρή».

Ο ίδιος τότε γιατί αποκάλεσε 'χαρακτηριζόμενες ως νεκρές' τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά, σε ανύποπτο βέβαια χρόνο; Διαβάστε:

«...Ίσως σκεφθεί κανείς ότι το όλο ζήτημα είναι απλώς θεωρητικό πρόβλημα των διανοουμένων, των γλωσσολόγων και των οιονεί οικολόγων τής γλώσσας, ωστόσο εύκολα θα αντιληφθεί ότι είναι πρόβλημα που – στις διάφορες εκφάνσεις του – μάς αφορά όλους. Γιατί δεν είναι μόνο οι εξαφανισθείσες γλώσσες (Χεττιτική, Αρχ. Αιγυπτιακή, ινδιάνικες Αμερικής, αυστραλιανές, αφρικάνικες κ.λπ.) ούτε μόνο οι χαρακτηριζόμενες ως «νεκρές» (Αρχ. Ελληνική και Λατινική) που επιβιώνουν μέσα από τη συνέχειά τους (N. Ελληνική, Ιταλική) ή τις εξελιγμένες μορφές (Γαλλική, Ρουμανική, Ισπανική, Πορτογαλική κ.ά. από τη Λατινική).»

Δηλαδή; Τόσο μεγάλη διαφορά έχει ο όρος "λεγόμενες νεκρές" από τον όρο "χαρακτηριζόμενες ως νεκρές", ιδίως μάλιστα εφόσον και η κ. Ρεπούση δέχτηκε από το βήμα της Βουλής τη συνέχεια της γλώσσας; Ξέχασε τάχα ο κ. Μπαμπινιώτης τι είχε πει ή έσπευσε να συνταχθεί, για πολλοστή φορά, με το ρεύμα;

=======

Η ιεροσυλία της Ρεπούση Facebook Twitter
 

ΥΓ2. 

Θεωρώ ότι τα αρχαία διδάσκονται με τρόπο κάνουν την πλειοψηφία των μαθητών να τα μισεί. (Και μην αρχίσω καν για τα Λατινικά - χίλιες φορές μια δεύτερη, ζωντανή, ξένη γλώσσα ή και μια τρίτη.)
Μέχρι -και ΠΡΕΠΕΙ- να βρουν έναν καλύτερο τρόπο διδασκαλίας - και αφού εδώ και δεκαετίες δεν τον βρήκαν- προέχουν οι περισσότερες ώρες των Νέων Ελληνικών.

Κι όσο γι' αυτούς που νομίζουν ότι δεν θα υπάρχει αρκετή αγάπη για την Αρχαία Ελλάδα, (ή αρχαιολατρία και προγονοπληξία) στο σχολείο μόνο και μόνο επειδή, δεν θα διδασκόταν η Αρχαία Αττική Διάλεκτος στο Λύκειο, μάλλον δεν πρόσεξαν ότι απ' τη στιγμή που μπαίνεις στο σχολείο και μέχρι τέλους η αγάπη για τους προγόνους μας προωθείται συνεχώς και με χίλιους δυο τρόπους, συχνά πολύ πιο αποτελεσματικούς.

Η ιεροσυλία της Ρεπούση Facebook Twitter
 

46

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

20 σχόλια
Το βίντεο αυτό δεν είναι το βίντεο με τις πρώτες δηλώσεις της Ρεπούση, αλλά τα μαζέματά της. Το πρόβλημα της Ρεπούση ως πολιτικού είναι ότι αρέσκεται στα πυροτεχνήματα αλλά μονίμως καίει το αλσύλλιο από πίσω ( η Αγγελοπούλου τώρα δικαιώνεται, υπάρχει κι άλλη, χειρότερη ) και μετά τρέχει να μαζώξει τ' ασυμάζευτα.Στο κεντρικό ζήτημα τώρα. 1) Οι 11 ώρες αρχαίων στην Γ' Λυκείου ( που, επί της ουσίας, ό,τι ήταν να μάθεις από γενική παιδεία το έχεις μάθει ) ποιο μάθημα αδικεί ; 2) Με ποια λογική κάνουν αυτές τις 11 ώρες αρχαία ; Τι έχουν να αντιμετωπίσουν στο Πανεπιστήμιο και κάνουν αυτές τις ώρες τα αρχαία ; 3) Με ποια λογική η Ρεπούση συγκρίνει δύο μαθήματα από δύο εντελώς διαφορετικά πεδία, προκειμένου να δώσει παράδειγμα ; 4) ( Για το κείμενο του Σαραντάκου ) Αν κάποια πράγματα είναι ζητήματα πολιτικής, είναι σίγουρο πως έτσι πρέπει να παραμείνουν ; Είναι δηλαδή υγιές να είναι ζητήματα πολιτικής θέματα καθαρά επιστημονικά ; Μπορεί να αποτελέσει επιχείρημα η φράση " Είναι ζήτημα πολιτικής " για κάθε τι που είναι επιστημονικά λάθος ; 5) Τέλος, τι διάολο κάνει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ; Γιατί πρέπει να ψηφίζεται στο Κοινοβούλιο το πρόγραμμα μαθημάτων του σχολείου ; Ας συμφωνήσουμε σε πέντε στόχους και μετά ας δώσουμε κάποιες περαιτέρω αρμοδιότητες, επιτέλους, στους επιστήμονες ...
Δεν ξέρω ποιες είναι οι πηγές της πληροφόρησής σας, αλλά έχετε λάθος! Νεοελληνική γραμματική και συντακτικό διδάσκονται οι μαθητές αναλυτικότατα από το δημοτικό ως την Γ' γυμνασίου! Αλλά ακόμη και αν ήταν όπως τα λέτε, τότε η λύση θα ήταν να βελτιώσουμε τη διδασκαλία των νέων ελληνικών, όχι να την αντικαταστήσουμε με κάτι άλλο.
Η διδασκαλία βασικών κανόνων της αρχαίας ελληνικής γραμματικής και του συντακτικού είναι -με βάση τα σημερινά δεδομένα- απαραίτητη πολύ απλά διότι σε 12 χρόνια εκπαίδευσης, δεν διδάσκεται κατ' ουσίαν ποτέ η γραμματική της νέας! Το μάθημα των Νέων επικεντρώνεται στην ανάπτυξη ιδεών. Συνεπώς, ακόμα και όσοι δίχως να κατέχουν την α.ε. δεν κάνουν συνεχώς ορθογραφικά που βγάζουν μάτια, δεν διαθέτουν ισχυρό θεωρητικό υπόβαθρο, αλλά κινούνται εμπειρικά.
Κάνετε λάθος. Η γραμματική και το συντακτικό των νέων ελληνικών διδάσκονται ήδη από την τρίτη Δημοτικού - όταν δηλαδή τα παιδιά έχουν μεγαλώσει αρκετά ώστε να το κατανοήσουν - μέχρι και το τέλος του γυμνασίου (νομίζω δευτέρα ή τρίτη). Αλλά ακόμη το παραπάνω να μην ίσχυε, το συντακτικό και η γραμματική των αρχαίων απέχει υπερβολικά πολύ από των νέων για να χρησιμοποιηθεί ως οδηγός."Συνεπώς, ακόμα και όσοι δίχως να κατέχουν την α.ε. δεν κάνουν συνεχώς ορθογραφικά που βγάζουν μάτια, δεν διαθέτουν ισχυρό θεωρητικό υπόβαθρο, αλλά κινούνται εμπειρικά."Αυτό το τμήμα [με τις τέσσερεις αρνήσεις στην σειρά "δίχως-δεν-δεν-αλλά"] δεν το κατάλαβα. Είναι παράδειγμα σύνταξης μιας πρότασης των νέων ελληνικών με το αρχαίο συντακτικό;
Δεν ξέρω αν προσέξατε ένα εμπρόθετο επιρρηματικό προσδιορισμό, το "κατ' ουσίαν". Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω την ηλικία ή το επάγγελμα σας, εγώ προσωπικά είμαι μαθητής της Γ΄Λυκείου και μιλώ από προσωπική και πρόσφατη πείρα.Προφανώς δεν μιλάω για λάθη τύπου "πσωνηζο" αντί για "ψωνίζω", αλλά η ελληνική διαθέτει πολύ πιο περίπλοκες περιπτώσεις λέξεων. Η συντριπτική πλειοψηφία των σημερινών μαθητών, όπως την βιώνω εγώ στο σχολικό μου περιβάλλον, αγνοεί πχ την κλίση των ρημάτων της Β΄συζυγίας (σε -μι). Όσο για την τόσο δυσνόητη πρόταση, νομίζω πως είναι εξαιρετικά σαφής. Στα ν.ε. έχουμε αυτές τις μαγικές "δευτερεύουσες προτάσεις", την παράταξη και το άλλο το καταπληκτικό, το "ασύνδετο σχήμα". Θα σας το κάνω όμως λίγο πιο λιανά. Αυτοί που χωρίς να ξέρουν βασικά αρχαία ελληνικά, δεν κάνουν λάθη ορθογραφίας, δεν μπορούν να είναι θεωρηθούν παραδείγματα προς μίμηση. Γιατί; Διότι δεν ξέρουν θεωρία, απλά έχουν διαβάσει και αποτυπώσει τους ορθούς τύπους. Σας κάλυψα ή να το ζωγραφίσω; Υ.Γ. το "αλλά" δηλώνει αντίθεση, όχι άρνηση.
Ασε μας κυρία μου, έχεις καταντήσει γραφική..τα αρχαία ήταν για μένα αγαπημένο μάθημα και το περίμενα πως και πως. Ο πλούτος που πηγάζει απ´αυτά δεν είναι μόνο γραμματικός αλλά και ιδεολογικός, φιλοσοφικός, ιστορικός και (συγχωρέστε μου την κακή λέξη) εθνικός.Και αυτό το περί επιλογής των μαθητών για το αν θα κάνουν αρχαια, αποκλείει πιθανώς την πρόσβαση στον ανωτέρω πλούτο στα παιδιά που δε θα τα επιλέξουν για λόγους όχι πάντα ελεύθερης ή συνειδητης επιλογής (όσο συνειδητή και υπεύθυνη μπορεί να είναι η σχετική επιλογή ενός 15χρονου). Να δουμε τι αλλο θα μας πει η εν λογω ιστορικος (of all things...)
Προφανώς σε κανέναν δεν αρέσει να του θίγουν αυτά που θεωρεί ως Ιερά και Όσια. Πάντως έχω να πω ότι δεν είμαστε χειρότεροι από τους έξω. Στην προηγμένη Γαλλία το Εθνικό Μέτωπο ανέδειξε σε σύμβολο και γιόρταζε κάμποσους αιώνες από τη γέννηση της Ζαν Ντ' Αρκ και βρήκε ανταπόκριση. Παντού υπάρχει διαμάχη σχετικά με την αξία της παράδοσης καθόλου αθώα και επιστημονική αλλά άμεσα σχετιζόμενη με πολιτικές ατζέντες, ηγεμονικές επιδιώξεις και πολιτικές κυριαρχίας. Άκουσα σε σταθμό τηλεοπτικό να λέγεται ότι "σε οποιαδήποτε πολιτισμένη χώρα τα θέμα θα είχε λυθεί από ειδικούς..." Όχι δεν θα είχε γιατί συσχετισμοί ισχύος αναφορικά με την χρήση της παράδοσης στον τρέχοντα πολιτικό αγώνα υπάρχουν παγκοσμίως όχι μόνο στη Βαλκανική Ελλάδα. Απλώς όπως φαίνεται στην Ελλάδα οι δυτικόφρονες, διαφωτιστές και λοιπές δυνάμεις αισθάνονται αρκετά ανασφαλείς και φοβούνται να εξωτερικεύσουν τις απόψεις τους. Οι απόψεις Ρεπούση δεν απέχουν ιδιαίτερα από τη πεπατημένη που θα δεχόταν κάθε νερόβραστος δυτικός που έχει αφομοιώσει τα διδάγματα της νεωτερικότητας. Απλώς οι δικοί μας προοδευτκοί υστερούν στην συντηρητική αρετή της ανδρείας και φοβούνται να πουν αυτά που πιστεύουν φοβούμενοι το πολιτικό κόστος, την κατηγορία της εθνικής προδοσίας, του αθεϊσμού και όλων των σχετικών. Η Ρεπούση αν και γυναίκα επέδειξε εξαιρετική ανδρεία υποστηρίζοντας ένα κοινότοπο πρόγραμμα εκπαιδευτικού Διαφωτισμού, άσχετα με το αν συμφωνεί κανείς επί της ουσίας με τις απόψεις τις. Είναι προφανές όμως ότι αυτό που αποδίδει εκλογικά είναι η κολακεία της αυτοκατανόησης κάποιου, σε κανέναν καμπούρη δεν του αρέσει να τον λες καμπούρη. Ως προς αυτό και θεωρώντας ως σκοπό της πολιτικής την κατάληψη και διατήρηση της εξουσίας, δεν είναι καλή πολιτικός γιατί στην κοινοβουλευτική δημοκρατία χρειάζεσαι τις ψήφους του μέσου πολίτη για να γίνεις εξουσία και χωρίς να ικανοποιείς με κάθε τρόπο την αυταρέσκεια του δεν πρόκειται ούτε να γίνεις ούτε να μείνεις εξουσία. Το ζήτημα είναι τεχνικό ωστόσο κινεί πολιτικά πάθη και ο επιστημονικός κόσμος, του οποίου ως γνωστόν ύψιστη φιλοδοξία είναι να στέκει δίπλα στην εξουσία έσπευσε να υποστηρίξει την κυρίαρχη άποψη γιατί αυτή πουλάει πολιτικά. Ναι λοιπόν κάθε Έλληνας μικροαστός κρύβει μέσα του έναν Πλάτωνα, ένα Μέγα Αλέξανδρο, έναν Κωνσταντίνο Παλαιολόγο και αλίμονο αν πει κανείς το αντίθετο. Αλλά και για να μην είμαστε άδικοι με τους συμπατρίωτες μας, κάθε Γάλλος μικροαστός κρύβει έναν Βερκικεντορίξ, έναν Καρλομάγνο, έναν Ναπολέοντα και έναν Ντε Γκωλ-όχι δεν είμαστε οι μόνοι στην Ευρώπη...
Σωστός. Και εξίσου σωστός και ο Σαραντάκος. Επειδή και στο θέμα της γλώσσας λειτουργούμε παβλοφικά, λογικό είναι ό,τι ακούγεται από τα χείλη μιας ιερής αγελάδας - τα πονήματα της οποίας πληρώνουν κάποιοι 60 και 80 ευρώ κλαίγοντάς τα όταν στο εξάμηνο προκύπτει η νέα, "αναθεωρημένη" έκδοση - να θεωρείται θέσφατο. Λίγη κριτική σκέψη ποτέ δεν έβλαψε...
¨Αρη, και οι προγονοί μας νεκρώθηκαν αλλά δεν έπαψε κανείς να μιλάει για κείνη την ιστορία της γιαγιάς που ήρθε απο τη Πόλη που η μάνα της κατοικούσε στο Πόντο που η προγιαγιά της έσφιξε κάποτε το χέρι του βασιλιά Γεώργιου που μεγάλωσε με τη θύμηση της Μπελ Επόκ σε κείνο το ταξίδι στη ευρώπη. Θα μου πεις τώρα πως εσύ δεν μίλησες ποτε με δαύτους, και θα συμφωνήσω. Ούτε εκείνοι σου μίλησαν ποτέ, και δεν είναι δα σίγουρο πως θα ήθελαν. Δεν είναι για όλους οι νεκρές γλώσσες, δεν είναι για όλους οι νεκροί πρόγονοι. Μα αν θες να τους διαγράψεις πρέπει πρώτα να με μάθεις να μιλάω μια ζωντανή γλώσσα, να με συστήσεις σ' ένα ζωντανό άνθρωπο κάποιον που, διάολε, θα έρθει και θα διαγράψει μεγαλύτερη τροχιά απο εκείνον που ''έφυγε''. Χτίσε μέλλον πιο δυνατό απο το παρελθόν σου, μπορείς; Αλλιώς ξέχνα τις παπάρες για νεκρότητες και πέρνα στο παρασύνθημα: τί σε τρομάζει περισσότερο, τελικά, η ''νεκρή'' γλώσσα( μη καθομιλουμένη) που αναδεύεται στα πόδια μας αιώνες ή ''η ζωντανή'' του κόσμου, που απομαγεύτηκε ;* σήμερα το πρωί μου έγινε κήρυγμα σχετικά με την ετυμολογία της λέξης '' νεκρή'' γλώσσα. Είναι απο χθες το διακύβευμα ( μη πεις διακύβευση γιατί ολισθαίνεις ) των ημερών. Η λέξη νεκρός σημαίνει ασάλευτος. Αν θεωρούν οι νεωτεριστές του λόγου πως η λατινική και η αρχαία ελληνική είναι ασάλευτα λείψανα ή οστεοφυλάκια λέξεων, τότε ας ανατρέξουν στον τρέχοντα μήνα ή στον ερχόμενο,στον παρερχόμενο, να διαπιστώσουν τα σημεία αναφοράς και το ανακλάδισμα των λέξεων. Γιατί τελικά,ανοηταίνει ο άνθρωπος όταν τον λόγο του χειρίζεται για να μη σιωπήσει. @ Παραπέμπω σε δημοσίευμα της telegraph u.k προ δυο μηνών, για την διδασκαλία των αρχαίων σε παιδιά 7 χρόνων. Η σκέχη αφορούσε τα αρχαία, λατινικά και αργότερα τα μανδαρινικά ως ξένη γλώσσα. Δεν είδα να υπήρχαν ανάλογες προτάσεις στην Ελλάδα, ίσως γιατί στο ξήλωμα τα καταφέρνουμε καλύτερα απο το πλέξιμο.
Όσοι πήγαιναν στο Λύκειο την δεκαετία του 80 θα θυμούνται ότι η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών είχε περιοριστεί στις τάξεις του Λυκείου μόνο. Στο Γυμνάσιο κάναμε Αρχαία Ελληνική Γραμματεία από μετάφραση. Όταν καθιερώθηκαν (το 82-83) οι Δέσμες, τα Αρχαία έγιναν υποχρεωτικά για τις δύο τάξεις του Λυκείου μόνο, καθώς στην Γ Λυκείου τα διδάσκονταν μόνο όσοι επέλεγαν κλασσικές σπουδές. Και εδώ θαυματούργησε το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, με τη γνωστή νοοτροπία του ''βάλε κι άλλα στα βρωμόπαιδα να στρωθούν στο διάβασμα'' με αποτέλεσμα να στριμωχτεί μέσα σε δύο χρονιές όγκος ύλης, που θα έπρεπε να καλυφθεί σε τέσσερις. Στην πρώτη χρονιά υποτίθεται ότι θα καλύπταμε όλη την Γραμματική και το Συντακτικό, προκειμένου να είμαστε έτοιμοι στην δεύτερη χρονιά να κατανοήσουμε τον Θουκυδίδη. Και στην τρίτη χρονιά, όσοι επέλεγαν το μάθημα αντιμετώπιζαν άγνωστα κείμενα. Τρομερή συμπύκνωση ύλης, η οποία κούραζε υπερβολικά όσους αγαπούσαν το μάθημα και απογοήτευε όσους δεν το αγαπούσαν, με αποτέλεσμα να τα παρατάνε όλα σύξυλα και να μην μαθαίνουν γρι. Όσο για το πώς διδάσκονταν αυτά τα κείμενα, πιστεύω κάποιοι να θυμάστε μερικούς κολλημένους φιλόλογους, οι οποίοι δίδασκαν Αντιγόνη και επέμεναν να κάνουμε Συντακτικό πάνω στις στιχομυθίες. Και αντί να δούμε το αριστούργημα που είχαμε μπροστά μας ψάχναμε για δοτικές της αναφοράς και επιρρηματικά κατηγορούμενα. Αναφέρομαι στις ιδιαιτερότητες εκείνης της εποχής για έναν λόγο μόνο: Οι συμμαθητές μου κι εγώ, που υποφέραμε και αγανακτούσαμε με τα συστήματα της Εκπαίδευσης, είμαστε τώρα οι γονείς, οι οποίοι ορμάνε πάνω στην Ρεπούση να την κατασπαράξουν , επειδή είπε εκείνο που λέγαμε κι εμείς τότε: ''Εγώ δεν έχω κλίση στα Αρχαία, θα πάω στο Πολυτεχνείο, τι το θέλω λοιπόν το πέπονθα-επεπόνθειν;''. Εφ'όσον λοιπόν τα Αρχαία κρίνονται ωφέλιμα και απαραίτητα ως ένα βαθμό, να διδάσκονται ως υποχρεωτικό μάθημα σε 2-3 τάξεις μόνο, με ύλη που θα μπορέσει να διδαχθεί σωστά και να αφομοιωθεί από τους μαθητές κι όχι στοίβες από βιβλία μόνο και μόνο για να δυσκολέψει το μάθημα και να ''ανέβει το επίπεδο'' (ναι, υπάρχει και τέτοια λόξα στην εκπαίδευσή μας). Ας διδάσκονται και ως μάθημα επιλογής στις τελευταίες τάξεις για όσους θέλουν να εμβαθύνουν στην ύλη για να κάνουν και ρήτορες και τραγωδίες και άγνωστα κείμενα. Έχει τίποτε το κακό και εθνοκτόνο αυτή η πρόταση; Ερωτώ διότι βλέπω να τους έχει πιάσει όλους μία λατρεία για τα Αρχαία, που πολύ αμφιβάλλω αν είναι ειλικρινής. Διακρίνω και ολίγον από τάσεις χρυσαυγουλίασης, αλλά ας μην το πάμε εκεί. Είναι άλλη κουβέντα.
Αγαπούσα τα αρχαία αλλά ξέρω πολλούς φίλους και φίλες με κλίση στις θετικές επιστήμες που υπέφεραν και έχαναν τον χρόνο τους χωρίς να καταφέρουν ποτέ να μάθουν ούτε τα βασικά.Η Ρεπούση είναι πολιτικός και είχε κάθε δικαίωμα να πει την άποψή της. Δεν είναι η πρώτη φορά που τα ΜΜΕ και οι πατριδοκάπηλοι όλων των πολιτικών χώρων δημιουργούν τεράστιο θέμα με κάποιον ή κάποια χωρίς να διαβάσουν καλά όλες τις δηλώσεις τους.Η χώρα της υπερβολής δεν είναι τυχαίο που βρίσκεται σε αυτά τα χάλια.
Μπραβο Ληδα, δεν θα μπορουσα να συμφωνησω περισσοτερο!!εχεις συνοψισει στο σχολιο σου τα μεγαλυτερα ορατα προβληματα της χωρας μας αυτη τη στιγμη!πανω σ αυτο που λες με τις κλισεις των μαθητων(ποσο δικιο εχεις!) Ο Λεο Μπουσκαλια, γνωστος Ιταλος παιδαγωγος ελεγε οτι τα υφισταμενο συστημα στο σχολειο ειναι καταδικασμενο ν αποτυγχανει γιατι συγκεντρωνει μεσα σε μια ταξη " ενα πουλι, ενα ψαρι και μια τιγρη και βαζει στο προγραμμα του σχολειου την πρωτη μερα κολυμπι, την αλλη πεταγμα, την τριτη κυνηγι θηραματων...
Συγχαρητήρια Άρη για την ψύχραιμη και αντικειμενική σου προσέγγιση. Κάθε φορά που σε διαβάζω με εντυπωσιάζει ο τρόπος που προσεγγίζεις τα θέματά σου καθώς προσπαθείς να τα δεις νηφάλια και να τα παρουσιάσεις στους αναγνώστες σου με όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικό τρόπο. Και εκτιμώ ιδιαίτερα το γεγονός ότι δεν προσπαθείς είτε να το παίξεις αυθεντία, είτε ξερόλας, είτε «διανοούμενος», είτε να εντυπωσιάσεις τους αναγνώστες σου γράφοντας με εντυπωσιακή γλώσσα και βαρύγδουπες εκφράσεις. Ιδανικά, δεν θα έπρεπε να με εντυπωσιάζεις γιατί θα έπρεπε απλά να ήσουν ο μέσος όρος, το αυτονόητο. Κωνσταντινος
Το κείμενο το Νίκου Σαραντάκου θα επρεπεν ακυκολοφορει σε όλες τις εφημερίδες και να διαβάζεται σε όλα τα δελτία ειδήσεων! Όμως καλά κατάλαβες: Δεν πουλάει! Στην Ελλάδα αγαπάμε Μόνο ότι πουλάει! Κάτι δηλαδή, σύντομο, βλακώδες, λαικίστικο και ατακδόρικο. Γιατί οτιδήποτε χρειάζεται ανάλυση το βαριώμαστε! Γιατί δεν έχουμε καμία διάθεση να Μάθουμε! Έχουμε μονο να βρίσουμε και να χαζολογήσουμε!Όπως και τότε στο σχολείο: Ποτέ δεν μάθαμε. Μόνο χαζολογήσαμε και (άντε το πολύ) παπαγαλίσαμε!
Εγώ διαφωνώ με αυτό που είπε η Ρεπούση όχι επειδή δεν πάω τη Ρεπούση αλλά γιατί απλά διαφωνώ. Τι να κάνουμε τώρα δεν θα πούμε την άποψή μας επειδή η Ρεπούση δέχεται πολλές επιθέσεις;
Εκτός από τη «συνέχεια της γλώσσας» υπάρχει και η «συνέχεια της υποκρισίας».Αυτοί που κρεμούν την Ρεπούση επειδή διατυπώνει τεκμηριωμένα τα αυτονόητα είναι η ιστορική συνέχεια αυτών που σταύρωναν τον Δελμούζο και τους Δημοτικιστές έναν αιώνα πριν (1911), τότε που το γλωσσικό ζήτημα ήταν φλέγον και η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων βυθιζόταν στην αμορφωσιά και την θρησκοληψία.
Την Ρεπούση δεν την γουστάρω.Τα κατα καιρούς τσιτάτα που πετάει-ειδικά αυτό το μεγαλειώδες "στρίμώγμα" της Σμύρνης,που προσέβαλλε συλλογικά την μνήμη χιλιάδων Σμυρνιών και των απογόνων τους-είναι ανεύ προηγουμένου.Είναι κλασσικό παράδειγμα ανθρώπου που ανέβηκε σε βουλευτικό θώκο με τα ελάχιστα ψηφαλάκια,και τον αξιοποιεί με την χειρότερη φειδώ.Απο την άλλη,θεωρώ πως ο καβγάς για την αναγκαιότητα ή όχι της αναγκαστικής(όχι υποχρεωτικής)διδασκαλίας των Αρχαίων και των Θρησκευτικών είναι για να μην την ξεχάσουμε πρίν απο τις εκλογές.Ας μήν γελιόμαστε,ποιός-εκτός απο τα "φυτά"-χαιρόταν να αναλύει κείμενα Αρχαίων ή να απαγγέλει σεντόνια κατήχησης της θρησκείας;Εν κατακλείδι,συμφωνώ με τον Κό Σαραντάκο(θα παρατηρήσατε οτι χρησιμοποίησα "νεκρές" λέξεις,αυτό με κάνει τυμβωρύχο άραγε;..)
Προσωπικά η κλίση μου ήταν πάντα στις θεωρητικές επιστήμες, και μάλιστα στα αρχαία είχα τις υψηλότερες επιδόσεις από κάθε μάθημα. Παρ'όλ'αυτά πάντα υποστήριζα ότι τα αρχαία θα έπρεπε στα περισσότερα παιδιά να μην διδάσκονται ως τέτοια. Η ουσιαστική χρησιμότητα των αρχαίων είναι να μιλάμε σωστά τα νέα ελληνικά. Η επαφή με το πνεύμα των προγόνων μας μπλαμπλαμπλα δεν πετυχαίνει δυστυχώς για τους περισσότερους μαθητές, και θα μπορούσε εξάλλου να γίνει και από τη μετάφραση. Το πρόβλημα είναι ο δημοτικίστικος κομπλεξισμός με τον οποίο αντιμετωπίζεται η γλώσσα, που μας οδηγεί να αποσιωπούμε οποιαδήποτε αναφορά σε "λόγιες" λέξεις και εκφράσεις στο μάθημα των νέων ελληνικών. Μαθαίνουμε να κλίνουμε μόνο "ο καλός", "ο καρχαρίας" και ο "ο βαρύς". Οι δάσκαλοι σου λένε "μη λες ευγενής, να λες ευγενικός".Αποτέλεσμα, όλα τα ωραία που ακούμε γύρω μας: "το διαφανή περιτύλιγμα", "το τίθω εγώ το θέμα", "η επιβλέπων καθηγήτρια" "συνάντησα τον επικεφαλή" και "θα βγω για καφέ με τη Χάρις (που μένει άκλιτη, σαν τον Ρίτσαρντ Χάρις)" κλπ.Αν θέλουν να διαμορφώσουν την διδασκαλία των ελληνικών ώστα να περιλαμβάνει ΟΛΑ όσα χρειαζόμαστε, αν μόνο με τη διδασκαλία των νέων μπορεί κάποιος να σχηματίσει τους παρελθοντικούς και μελλοντικούς χρόνους του "εκπλήσσομαι", ας καταργήσουν κι εντελώς τα αρχαία. Όπως διδάσκονται όμως τώρα τα νέα, είναι μισερά. Και οι μόνοι άνθρωποι που μιλάνε σωστά ελληνικά είναι όσοι έχουν ασχοληθεί αρκετά με τα αρχαία στο σχολείο.Τα λατινικά από την άλλη είναι χρήσιμα μόνο στους λαούς με λατινογενή γλώσσα. Σε εμάς θα έπρεπε να διδάσκονται μόνο στη φιλολογία.
Το πρόβλημα, όπως το αντιλαμβάνομαι, δεν είναι γλωσσολογικό. Είναι πως η κ. Ρεπούση έρχεται να μας πει ξανά με ύφος πόσο πίσω είμαστε (και πόσο μπροστά είναι η ίδια;) κι άλλες πολλές "ωμές αλήθειες". Προκαλεί εν μέρει για να προκαλέσει, κι όταν ο κόσμος αντιδρά με ανόητο τρόπο, σκέφτεται, είχα δίκιο, είναι ανόητοι! Ίσως να νομίζει πως αντιστέκεται στην ατζέντα της ΧΑ και στο σκοταδισμό, όπως το βλέπω εγώ πάντως με τον τρόπο της τη βοηθά.
Μετά που διάβασα το άρθρο είδα ξανά προσεκτικά και καλοπροαίρετα το βίντεο με την ομιλία της Κας Ρεπούση στη Βουλή. Ωστόσο,δεν θα συμφωνήσω μαζί της παρόλα αυτά.Όλο το εκπαιδευτικό σύστημα απαιτεί ένα επαναπροσδιορισμό από τη ρίζα του. Για να συμβεί αυτό δεν θα ξεκινήσει κανείς από τα Θρησκευτικά τα αρχαία τα λατινικά αλλά από την ουσία της εκπαίδευσης που προς το παρόν μετατρέπει τα παιδιά σε "κουβάδες γνώσεων" αντί να προωθεί την κριτική σκέψη τη φαντασία και την αγάπη για τη γνώση. Αν τεθούν έτσι τα πράγματα τότε ο πλούτος των λόγων του Χριστιανισμού είναι κομμάτι της παιδείας μας. Ο σεβασμός της πίστης κάθε ανθρώπου άλλων θρησκειών είναι πολιτισμός και σεβασμός στην ελευθερία ενός ανθρώπου να έχει το δικαίωμα στην πίστη. Το Βυζάντιο είναι κομμάτι που μεσολαβεί στην ιστορία μας (δεν φτάσαμε από την αρχαιότητα στο σήμερα διαγράφοντας ότι νομίζουμε πως δεν συμφωνούμε πολιτικά και φιλοσοφικά...)Η αρχαία ελληνική γλώσσα είναι και θα είναι η ρίζα της γλώσσα μας, της Νέας Ελληνικής. Σκοπός της εκπαίδευσης είναι να καλλιεργήσει τη γνώση που δημιουργεί κίνητρα για έρευνα και παιδεία. Σκοπός της Παιδείας δεν είναι οι πανελλαδικές και οι κατευθύνσεις αλλά η μόρφωση. Γι αυτό ακριβώς δεν συμφωνώ ούτε με το άρθρο αλλά ούτε και με την κα Ρεπούση καθώς απόψεις σαν τις δικές της καλλιεργούν ένα "προοδευτισμό" στείρο που λειτουργεί αρνητικά τόσο επικίνδυνα όσο και ο γνωστός σε όλους μας "συντηρητισμός".Πιο ειδικά για την τοποθέτηση της Κας Ρεπούση για τα Αρχαία Ελληνικά παραθέτω την ομιλία του Οδυσσέα Ελύτη όταν παρέλαβε το βραβείο Νόμπελ. Ακόμη, για η δόξα της Ελλάδας, που υπάρχει ως ειρωνεία πίσω από το άρθρο, θα ήθελα να σημειώσω πως γίνεται γραφική όταν συνεχίζει να την έχει στα χέρια του η εθνικιστική ανοησία όσο και η υποτιθέμενη προοδευτική (που όταν γίνεται ισοπεδωτική είναι μαθηματικά βέβαιο πως καλλιεργεί την πρώτη)
Εντάξει δε μιλάει για κατάργηση. Αλλά άντε να εξηγήσεις σε αυτόν που δεν έχει διδαχθεί αρχαία για το νόημα και τη χρήση της δοτικής (σημ: δεν είμαι φιλόλογος) και για την αύξηση του παρακείμενου. Να φύγουν και οι γενιές που ξέρουν γιατί πρέπει να γράφουμε για παράδειγμα "βάσει ερευνών" κι όχι "βάση ερευνών". Ειδικά στη φάση που είμαστε με τα greeklish, το πράγμα θα δέσει.