Μπενέθ και αλφαβητάρια

Μπενέθ και αλφαβητάρια Facebook Twitter
36

Στο σουπερμάρκετ, Σάββατο μεσημέρι. Δίπλα μου είναι μία νεαρή συμπαθητική γυναίκα με το μωρό της στο καροτσάκι. Πιάνει και αφήνει κονσέρβες, κοιτάζει δεξιά αριστερά και με μια αστραπιαία κίνηση χώνει μία ριο μάρε κάτω απ’ το σεντόνι του μωρού. Με κοιτάζει στα μάτια και χώνει κι άλλη μία. Δεν ξέρω πώς να αντιδράσω, έτσι απομακρύνομαι με τρόμο -σκέφτομαι ότι κάποιος θα την δει από τις κάμερες και θα την ξεφτιλίσει, αισθάνομαι αμήχανα και εύχομαι να τη γλιτώσει και να μην την γραπώσουν στην έξοδο. Θυμάμαι το περιστατικό που μου διηγήθηκε ένας γνωστός μου πρόσφατα: Στην ουρά στο σουπερμάρκετ πέτυχε μία πρώην συνάδελφό του με το παιδί της, μέτραγε τα ψιλά κέρμα-κέρμα για να αγοράσει γάλα και δεν της έφταναν. Αισθάνθηκε μεγάλη ντροπή και για να δικαιολογηθεί είπε πως είχε ξεχάσει το πορτοφόλι. Ο γνωστός μου της πλήρωσε το γάλα και της έδωσε και 20 ευρώ για να πάρει ό,τι είχε ανάγκη και αυτή λύγισε και άρχισε να κλαίει. Έξι μήνες είναι άνεργοι και αυτή και ο άντρας της, πού να φτάσει το επίδομα ανεργίας με δυο παιδιά, για ενοίκιο, λογαριασμούς, φαγητό. Έτσι και δεν έχεις γονείς να σε βοηθήσουν είσαι χαμένος. Η γυναίκα με το καροτσάκι συνέχισε να περιφέρεται στο σουπερμάρκετ χωρίς κανένα άγχος, την ώρα που έφευγα πλησίαζε στο ταμείο.

Βγαίνοντας από το σουπερμάρκετ ένας σκουρόχρωμος πιτσιρικάς με ρώτησε λαχανιασμένος αν ξέρω πού είναι ο φούρνος Μπενέθ στην Αλεξάνδρας. Φούρνος Μπενέθ; Πρώτη φορά τον άκουγα, υπέθεσα ότι κάποιος νέος αφρικάνικος φούρνος έχει ανοίξει, ήθελα πολύ να δω τι πουλάει ένας αφρικάνικος φούρνος στην Αθήνα. Δεν είχα ξαναδεί. Επειδή δεν έπιανα καλά το όνομα, του ζήτησα να το μου το γράψει για να το κάνω google –ποτέ δεν ξέρεις- έτσι το έγραψε: ΒΕΝΕΤΗ. [!]    

Ο μπαμπάς [με εμφάνιση βαρύμαγκα, γραβάτα: γιλέκο, χωρίστρα στα δεξιά, μουστάκι, ρολόι με αλυσίδα χωμένο στην τσέπη] διαβάζει εφημερίδα την ώρα που η μαμά μαγειρεύει φασολάδα, η μικρή Βάσω ράβει και η Άννα «σαν καλή νοικοκυρούλα» στρώνει το τραπέζι. Εικόνες-πρότυπα της Ελλάδας μετά τον πόλεμο: γυναίκες με τσεμπέρια που περιμένουν στη βρύση να πάρουν νερό [και προφανώς χέζουν στην εξοχή], ένας παπάς σε υπνηλία από την πολλή προσευχή [και χορτασμένος από το χειροφίλημα] κάθεται σε μια καρέκλα έξω απ’ την εκκλησία περιμένοντας τα φρόνιμα παιδιά για να τους μιλήσει για το κρυφό σχολειό –τα οποία μια δασκάλα με βίτσα στο χέρι τα έχει στην υποταγή και τα βάζει σε δυάδες στην τάξη. Με τάξη. Κι ένας πλανόδιος μανάβης με το γαϊδούρι φορτωμένο και την ζυγαριά [καντάρι] στην πλάτη ακολουθεί ένα κάρο. Η γιαγιά γνέθει.   
Πέρα από νοσταλγίες για μια Ελλάδα που έχει χαθεί [και καλά έχει κάνει και μη σώσει να ξανάρθει], συναισθηματισμούς και τέτοια ρομαντικά, το αλφαβητάριο Τα Καλά Παιδιά είναι ένα βιβλίο του 1949 (με θαυμάσια εικονογράφηση) που σήμερα μοιάζει ν’ απευθύνεται σε βλαμμένα. Η γλώσσα του είναι αυτή που μιλάει ο Μητσοτάκης όταν κάνει επίσημες δηλώσεις [«να φάγης ό,τι έχομε, μίλησε η μητέρα της» (ουγκ!)], ασυναρτησίες του τύπου «γάλα γάλα α! τι γάλα η Λιλή! Λίγο η γάτα, το άλλο η Νίνα έλεγε η Έλλη» και λέξεις που κανένα σημερινό παιδί δεν θα καταλάβαινε [ινί, δρεπάνι, χειρόβολα, λιχνίζω]. Για να μην μιλήσω για πολιτική ορθότητα και σεξισμό, εθνικιστική προπαγάνδα και τέτοια μοντέρνα που τότε δεν τα ήξεραν οι άνθρωποι για να προσέχουν τα πρότυπα, μάλλον μια χαρά ήταν για μια Ελλάδα που μόλις είχε συνέλθει κάπως από τον πόλεμο. Σήμερα όμως δεν είναι [και δεν τα πάω καθόλου καλά με την ορθότητα, γενικά]. Απορώ γιατί ένας γονέας του 2013 να δείξει αυτό το αλφαβητάριο στο παιδί του. Καλύτερα να το βάλει στη βιβλιοθήκη του για να θυμάται ο ίδιος τι σκατά έχει φάει στο σχολείο μέχρι να το τελειώσει. Τι σου κάνει η καταραμένη η διαφήμιση. Ακόμα και η ξαδέρφη μου που ζει μόνιμα στην Αγγλία (και της το είπε η θεια μου) μού ζήτησε να τρέξω να το προλάβω να μην εξαντληθεί και μετά πώς θα μάθει ελληνικά ο γιος της [ο οποίος μιλάει όλη μέρα ελληνικά στο Skype με τη θεία, την ξαδέρφη του και τη γιαγιά του και τα μιλάει θαυμάσια. Και χωρίς αλφαβητάριο].

 

36

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

17 σχόλια
M.Hulot, κανείς γονέας δε θα έπαιρνε τώρα αυτό το αναγνωστικό τώρα για να μάθει το παιδί αναγνωση. Φυσικά και έχει ξεπεραστεί από την εποχή, αλλά είναι εικαστικάι ένα αριστούργημα (δε φαντάζομαι να έχετε αντίρρηση σ'αυτό) αλλά και η γλώσσα που χρησιμοποιείται έχει μια όχι ενοχλητική ρετρίλα. Τώρα για το παρωχημένο μερικών συμπεριφορών, γιατί άραγε σας ενοχλούν τόσο πολύ; Δείτε το σαν vintage με ενδιαφέρον artwork για να ταιριάζει περισσότερο στην προσέγγισή σας. Σας εγγυώμαι ότι αν έχεις μεγαλωσει με αυτό το αναγνωστικό δε σημαίνει ίοτι έχεις υποστεί καταπίεση στην παιδική σου ηλικία. Καθόλου μάλιστα. Και το πιθανότερο είναι πως η σύνταξη και η ορθογραφία σου είναι πολύ καλύτερες από αυτες των σημερινών παιδιών.
η εικόνα του με έκανε να το αγοράσω. μου αρέσει πολύ η αισθητική του και για έναν γέρο σαν εμένα έιναι μια χαρά, αλλά για παιδιά δεν κάνει. υνί, υνί, υνί, υνί, υνί, να το γράψω καναδυο φορές ακόμα γιατί πάλι με γιώτα πάω να το γράψω.
επειδή τηλεόραση δεν βλέπω(ξέχασα να μπω στη ψηφιακή εποχή) δεν ήξερα την προσφορά της εφημερίδας ,η μητέρα μου που ενημερώθηκε πήγε στο περίπτερο και μου περιέγραψε μια ουρά δεκάδων ανθρώπων και ένα θερμό επεισόδια από μια γυναίκα που πήρε δύο εφημερίδες και έπεσαν πάνω της οι υπόλοιποι και της άρπαξαν από την τσάντα το ένα βιβλίο και έπεσαν και κάποιες ψιλές. Αληθινό επεισόδιο εν έτη 2013 από ανθρώπους που μεγάλωσαν με την Λόλα να ένα μήλο..για την ιστορία η μητέρα μου δεν πρόλαβα αντίτυπο της εφημερίδας...
Μπράβο σου που έμαθες να διαβάζεις από εφημερίδα. Πάντως, αν είχες μάθει να διαβάζεις από το αναγνωστικό, θα ήξερες ότι γράφεται υνί και όχι ινί (που σέρνει καράβι όπως όλοι γνωρίζουμε)
Εγω δινω τα συγχαρητηρια μου σ' αυτον που εγραψε το αρθρο και υποκλινομαι! Η Ελλαδα του σημερα, χρειαζεται ανοικτα μυαλα και οχι στείρα μυαλα κολλημενα σε παλιες δεκαετιες! Η αληθεια ειναι οτι αν ανακοινωνε μια εφημεριδα "δωστε μας το αναγνωστικο σας και θα σας δωσουμε ενα καινουργιο iPhone" οχι αναγνωστικο, αλλα ουτε φυλλο και φτερο δεν θα ειχε μεινει που να μην εδινε ο κοσμος!
Σιχαινομαι τα χρονια του Δημοτικου! Ηταν απαισια! Η δασκαλα μου ηταν μια στριμενη σαδιστρια, σκετη ηρωϊδα απο βιβλια του Σαντ, μαλλον ειχε χασει την δουλεια της οταν εκλεισαν τα στρατοπεδα συγκεντρωσης στη Γερμανια και ειχε ερθει και εκανε αιτηση στο Δημοσιο, και για κακη μου τυχη την διορισαν στο σχολειο μου! Το ξυλο που ειχα φαει δεν λεγεται! οχι μονο εγω ολη η ταξη! Ετσι και εβλεπε κανενα παιδι να χαμογελαει "ελα εδω εσυ", και να φαε κι αυτη, φαε και την αλλη! Το μονο παιδι στη ταξη που δεν ετρωγε ξυλο ηταν ο Λαζαρος, γιος του ξυλουργου, που εδινε δωρεαν ξυλινες βεργες για να βαραει η δασκαλα τα παιδια! Και να! να βαραει τα παιδια η σαδιστρια δασκαλα, και να σπανε οι βεργες απο το πολυ ξυλο που εριχνε, και συνεχεια να την εφοδιαζει ο ξυλουργος με καινουργιες! Καλε ποιες φωτιες καψανε τα δαση;;; ψεματα λενε!!! Ετσι εξαφανιστηκαν τα μισα δαση στη Μακεδονια! Δεν προλαβαιναν να κοβουν δεντρα και δεντρα για να φτιαχνουν βεργες για την δασκαλα μας που μας ειχε σκοτωσει στο ξυλο! Δεν με χαιρετατε με τα αναγνωστικα σας λεω εγω!
Αυτός που έγραψε το άρθρο ειλικρινά να μου πει όταν μάθαινε ελληνικά στην πρώτη τάξη του έδωσαν μιαν εφημερίδα και ξαφνικά ως δια μαγείας άρχισε να τη διαβάζει; Αν το κατάφερε αυτό θα μιλάμε για το θαύμα της επιστήμης.
Απ οτι ακουσα απο ενα καλο φιλο που δουλευει στο "Υπουργειο Παιδειας και... Θρησκευματων" σκεφτονται στο καινουργιο αναγνωστικο να αλλαξουν το κειμενο το οποιο θα γραφει... "Γκα-γκα γκάγκα, να και η Lady Gaga!" Αλλα εχει αντιδρασει η εκκλησια και δεν εχουν αποφασισει ακομα!
[ινί, δρεπάνι, χειρόβολα, λιχνίζω] Τι το αξιοπερίεργο στις λέξεις αυτές δηλαδή, εκτός αν άποις νομίζει ότι τα μακαρόνια και τα ρύζια φυτρώνουν στα ράφια του Σ.Μ. και τα ψωμιά στου Μπένεθ?
Πολυ καλο κειμενο!!! Για μενα το αναγνωστικο ειναι ξυνισμενο γιαουρτι που ξαναξυπναει μουχλιασμενους καιρους! Ειναι αληθεια οτι η Εκκλησια ζηλεψε, και τωρα σκεφτεται να εκδοσει κι αυτη, παλιες vintage εικονιτσες του κατηχητικου απο την δεκαετια του 60 ;;;
Ως Ελληνίδα που μεγάλωσε στο εξωτερικό (επειδή έγινε η αναφορά), το "Λόλα ένα μήλο" ήταν όντως η πρώτη μου επαφή τόσο με την ελληνική γλώσσα όσο και την ελληνική κουλτούρα την εποχή των 90s και για ένα παιδί που πήγαινε σε αγγλικό σχολείο με αγγλική κουλτούρα λειτούργησε εξαιρετικά στο σκοπό του.That being said, ίσος είναι όντως ελαφρά αναχρονιστικά για το γεγονός ότι γράφτηκαν το 1949 και δεν έχουν επαφή με τα σημερινά δεδομένα, όπως ειπώθηκε. Αυτό όμως έχει και μία θετική πλευρά που παρακαλώ να μου επιτρέψετε να αναπτύξω βάση εμπειρίας. Το αναχρονιστικό ελληνικό αναγνωστικό προσφέρει μία επαφή με τις ελληνικές παραδόσεις και τον ελληνισμό που όμοια της είναι αδύνατο το 2013, στην παγκοσμιο-δυτικοποιημένη Ελλάδα να βρεθεί. Όταν ένα παιδί δεν έχει ερείσματα από μικρή ηλικία με στοιχεία που έχουν διαμορφώσει την κοινωνία και την κουλτούρα του τόπου του, αργότερα υπάρχει μεγάλη πιθανότητα όλα αυτά τα στοιχεία να του φανούν ξένα, πράγμα που θα το εμποδίσει να τα επεξεργαστεί, να τα αφομοιώσει αλλά και να επέμβει πάνω τους και να τα αλλάξει υγιώς, εφόσον στην παγκοσμιοποιημένη κουλτούρα του 2013 είναι αδύνατο να τα νιώσει δικά του. Και η επαφή με την ελληνική κουλτούρα, είναι υποχρέωση του σχολίου. Το ότι το συγκεκριμένο βιβλίο χρησιμοποιεί γλώσσα καθυστερημένη με έννοιες ηλίθιες θεωρώ ότι το'χει ήδη κρίνει η ιστορία όπου οι προηγούμενες γενιές αναγνωστών του, μιλούσαν σαφώς καλύτερα ελληνικά απ'όσο η προοδευτική δική μας, κάποια μέλη των οποίων το μόνο που τελείωσαν ήταν το δημοτικό. Όσο για σεξισμό και προπαγάνδα, είναι το ίδιο πρόβλημα που θίγεται με τα πρότυπα που προάγουν τα παραδοσιακά παραμύθια. Και η απάντηση και στα δύο είναι απλή. Είναι άλλες οι εποχές, άλλα τα βάρη, άλλες οι κοινωνικές ανάγκες και το κυριότερο: Είναι η βάση πάνω στην οποία εξελίχθηκε η κοινωνία όσο στραβή και να είναι. Το ΠΩΣ θα παρουσιαστεί έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από την παρουσίαση της, που κατά την γνώμη μου, αν θέλουμε να έχουμε ουσιαστική επέμβαση πάνω στην κοινωνία του σήμερα, είναι αναγκαία. Και τώρα θα με βρείτε συντηριτική, αλλά εγώ θα το πω: Μολονότι τα πρότυπα που βγάζει είναι αναχρονιστικά και δεκτό προπαγανδιστικά, προήγαγαν εκτός από συντηριτικές αξίες και κάποιες σημαντικές που στην εποχή τους φάνηκαν σωτήριες και στην εποχή μας δεν βρίσκονται ή παραβλέπονται. Προσωπικά θεωρώ ότι ενώ το κείμενο αγγίζει ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα για το κατά πόσο σύγχρονα μπορεί να είναι αλήθεια αυτά τα βιβλία και τι επιρροές μπορεί να έχουν στα παιδιά του σήμερα. Τη διατύπωση του προβλήματος προσωπικά την βρίσκω λίγο άκομψη διότι επιλέγει να παραβλέψει πολλά στοιχεία στο ζητούμενο. Όσο για το "λέξεις που σήμερα κανένα παιδί δεν θα καταλάβαινε" το βρίσκω τελείως άτοπο για το γεγονός ότι όλες τις λέξεις της Ελληνικής-μη υπεραπλουστευμένης γλώσσας, το σχολείο οφείλει να τις διδάξει έναντι των σύγχρονων όπως "Skype" "Mac" και "FB" που τα παιδιά μαθαίνουν ούτως ή άλλος και το σχολείο καταβάλει μεγάλο αγώνα για να τις συναγωνιστεί.
Ας με διορθώσει κάποιος αν κάνω λάθος, αλλά η προσφορά των βιβλίων αυτών δεν απευθύνεται στα σημερινά παιδιά, αλλά στα παιδιά του ...1974, όπως η αφεντιά μου. Εμείς τρέξαμε να προμηθευτούμε την εφημερίδα πριν εξαντληθεί για να πάρουμε το Αλφαβητάρι για προφανείς συναισθηματικούς λόγους, αλλά δεν νομίζω να σκοπεύει κανείς μας να χρησιμοποιήσει τα βιβλία αυτά για να διδάξει στα παιδιά του τα πρώτα τους γράμματα. Όσο για την κυρία που ζει στην Αγγλία και σκοπεύει να τα χρησιμοποιήσει για το παιδάκι, που μιλάει στο Skype, την περιμένει μία ξεγυρισμένη απογοήτευση. Τα αναγνώσματα που μας έδιναν να διαβάζουμε οι γονείς μας ως ενδεδειγμένα για εμάς ενδέχεται να είναι εντελώς ακατάλληλα για τα παιδιά της 2ης γενιάς μεταναστών. Ο λόγος: Είναι εντελώς έξω από τα βιώματά τους και εντελώς ξένα για τον κόσμο τους. Θυμάμαι μία δασκάλα σε παροικιακό σχολείο του Λονδίνου, η οποία εξηγούσε γιατί απέφευγε να διηγηθεί τους μύθους του Αισώπου στην τάξη της. Έλεγε ''τους πιο πολλούς μύθους δεν τους καταλαβαίνουν τα παιδιά και μερικοί τους φαίνονται ακόμα και βάρβαροι''. Τα βιβλία αυτά λοιπόν δεν προορίζονται για διδασκαλία στα σημερινά παιδιά, τα οποία το πρώτο που θα ρωτήσουν θα είναι ''γιατί τα παιδάκια στο βιβλίο δεν βλέπουν τηλεόραση;'' και ''γιατί ο μπαμπάς τους δεν έχει αυτοκίνητο;''. Άρα άστο κάτω αυτό πιτσιρικά, είναι του μπαμπά. Το να διαβάζω τώρα στα μεσοκοπήματά μου για τον Μίμη και την Λόλα είναι λιγουλάκι γραφικό, αλλά τι να κάνουμε; Γουστάρω να θυμάμαι τα παλιά πότε-πότε...
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου. Το λάθος μας τη σημερινή εποχή,είναι ότι τα έχουμε αναγάγει όλα σε λανθασμένα σεξιστικά και παρωχημένα πρότυπα. Γιατί κανείς δεν μπορεί να δει τον απλό λόγο για τον οποίο επανεκδόθηκαν αυτά τα βιβλία; Συγκεκριμένα οι γονείς μου είναι εκπαιδευτικοί και θέλησαν να τ' αποκτήσουν ώστε αυτά ν' αποτελέσουν μια συλλογή στη βιβλιοθήκη μας και επίσης για να εξετάσουμε τις συνθήκες και τα πρότυπα της τότε εποχής που διαμόρφωσαν την συγγραφή του αντίστοιχου αναγνωστικού. Δεν τα πήραν με σκοπό να τα διδάξουν στα παιδιά στο σχολείο. Τα βιβλία αυτά κατά τη γνώμη μου,θα έπρεπε να τα αντιμετωπίζουμε με ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον και όχι με καχυποψία. Άλλωστε δεν νομίζω ότι τα παλιά αλφαβητάρια είναι αυτά που προωθούν τον σεξισμό και την προγονοπληξία,αλλού είναι η ρίζα του κακού.
Αναγνωστικό πρώτης δημοτικού, 2013: "Παπί, παπί, πίτα" (κορίτσι ταίζει πίτα το παπί). Αγοράκι χτυπάει κουβαδάκι κάνοντας ''τα-τα-τα''. Επόμενη σελίδα:"Που είναι το παπί; Είναι πάνω στην πατάτα". Το αγοράκι συνεχίζει τα τα-τα-τα. Επόμενη σελίδα: Το παπί τώρα είναι πάνω στο τόπι. (μυστήριο παπί). Το κοριτσάκι φωνάζει το αγοράκι να ξεκολλήσει από το κουβαδάκι του, και μαζί παρατηρούν το παπί να φεύγει. Το αγοράκι λέει ''Α, να, ένα παπί, να ένα παπί με πανί". Ως προς την ασυναρτησία δεν βλέπω διαφορές.Η αισθητική όμως του σημερινού είναι πολύ χειρότερη από του 49. Η εικονογράφηση είναι πολύ κακή. Εκείνα τα παλιά χαρακτικά μου φαίνονταν πολύ πιο όμορφα και δεν το λέω από νοσταλγία. Έχουμε πολύ καλούς έλληνες εικονογράφους δεν ξέρω γιατί δεν μπορούσε να είναι πιο προσεγμένο το βιβλίο.
Από το στόμα μου το πήρες...ήμουν έτοιμη να γράψω της πρώτες σελίδες της γλώσσας της Α'δημοτικού...και εγώ καμία διαφορά δε βλέπω. Μιλάμε για παιδιά 6 χρονών...τι να μάθουν;αργκο;
<<και να εξιδανικεύουμε παλιότερες (και πολύ χειρότερες) εποχές.>> Αααααααα...βεβαίως!!!Και τότε,σε εκείνες τις σκοτεινές εποχές, οι κάτοικοι του Άστεως εσυνήθιζαν να διαιτώνται από τους σκουπιδοκάδους των Παντοπωλείων!Εσυνήθιζαν,επίσης,να αυτοκτονούν,κατά δεκάδας, ένεκα οικονομικής καταστροφής.(Για τους Καρκινοπαθείς,που και τότε,ικέτευαν για καμμιά χημειοθεραπεία δεν θα αναφερθώ καθόλου...)
Ανηκει στη γενικοτερη ταση κυριως της δεξιας και των πελατων της, να γυρισουν τον κοσμο πισω στην "παραδοση", οπου αυτοι και οι εκκλησιες ειχαν περισσοτερα προνομια. Μαζι με τα τουρκικα στην τηλεοραση και το πατρις, θρησκεια , οικογενεια..Οι Ελληνες αντι να αλλαξουν ΟΛΑ τα παλια και να δωσουν ωθηση μπροστα, πλησιαζοντας τη δυτικη Ευρωπη με οποιο μεσο μπορουν......για να βγουμε απ την κριση και το κυριοτερο να μην επιστρεψουμε στον κακο μας εαυτο...πυ περιλαμβανει ολα αυτα και άλλα πολλάΓενικα ο κοσμος κοιμαται και φοβαται την αλλαγη, το νεο....οι Ελληνες οσες φορες διεπρεψαν εκαναν ακριβως το αντιθετο...παει καιρος βεβαια...
Θα διαφωνήσω κάθετα μαζί σου. Η οικονομική εκμετάλλευση μας από την Ευρώπη ξεκίνησε ακριβώς από αυτήν την ανάγκη εξευρωπαϊσμού μας. Και η Ευρώπη έχει και είχε παραδώσεις οι οποίες δεν την εμπόδισαν να πάει μπροστά και ο κάθε τόπος έχει την ταυτότητα του, που δημιουργείται από παραδόσεις. Ενίοτε όντως τον κρατάνε πίσω, αλλά αυτό εξαρτάται από το πως τις μεταχειρίζεται ο λαός που τις έχει. Το πατρίς, θρησκεία, οικογένεια είναι αστείο να το αναφέρεις ως αποκλειστικά ελληνικό προνόμιο από την στιγμή που το ισχυρότερο κόμμα της Ευρώπης αυτήν την στιγμή ονομάζεται "Χριστιανοδημοκρατικό". Και παρεμπιπτόντως, ήταν πάντα εισήγηση της δεξιάς (όχι της άκρας) και των "κεντρώων" ο εξευρωπαϊσμός της χώρας. Η παράδοση ήταν υπόθεση του λαού που δεν είχε επαφή με τον δυτικό αστικό πολιτισμό.
...κι' εκτός από τα παραπάνω, δεν διαγράφεις το παρελθόν σου για να ξυπνήσεις ένα ωραίο πρωί νεο-ευρωπαίος !Χωρίς πριν...δεν υπάρχει μετά, ούτε τώρα !Η κουλτούρα του κάθε λαού, η νοοτροπία του, η υπόστασή του στον παγκόσμιο χάρτη, είναι μια ζωντανή, ατέρμονα κινούμενη μάζα ιδεών, συναισθημάτων, εθίμων, αξιών, ιδανικών .Φυσικά και δεν θα μάθουν τα παιδιά μας "γράμματα" από ετούτο το Αλφαβητάριο, αλλιώς θα το διδάσκανε ακόμη !Τα παιδιά μας, ως αρχαιολόγοι του μέλλοντος, θα έχουν μια εικόνα της ζωής και της εκπαίδευσης στο παρελθόν που έζησαν οι πρόγονοί τους, κάτι σαν να κοιτάς- αν έχεις - βιβλία του παππού σου από το 1920 .Εμείς, κοιτώντας το θα νοσταλγούμε την παιδική μας ηλικία σαν "η πρώτη μας πατρίδα" .Το ίδιο υποθέτω μπορεί να γίνει και σε 25-30 χρόνια με το σημερινό βιβλίο της Α' δημοτικού .Αυτό δεν σημαίνει πως θα είναι και κατάλληλο για να "εκπαιδεύσει" τα μελλοντικά 6χρονα, όμως με τα στοιχεία που περιλαμβάνει χαρακτηρίζει την εποχή του και μια συγκίνηση στους τότε 40άρηδες, θα τη φέρει .Αυτό που έκανε πάντως νομίζω ξεχωριστό και διαχρονικό το συγκεκριμένο Αλφαβητάριο, είναι η τυπογραφική μορφή του, η εικονογράφηση και οι γραμματοσειρές του .Είναι πρωτοπόρα και αξεπέραστα, γιατί έχουν αμεσότητα, θαλπωρή και αγνότητα, που είναι στοιχεία κλειδιά για το ξεκίνημα σε μια "ομαλή περιήγηση στον κόσμο" της εύθραυστης και αμόλυντης παιδικής ματιάς !
Προσωπικά το βλέπω σαν ένα συλλεκτικό αναγνωστικό κάποιας άλλης εποχής και με αυτή τη λογική θα το αγόραζα (αν το έκανα) και όχι βέβαια για να μάθω γράμματα στο γιο μου. Ζούμε στο 2013 και δεν ωφελεί να μην το παραδεχόμαστε και να εξιδανικεύουμε παλιότερες (και πολύ χειρότερες) εποχές.