Γιάνης Βαρουφάκης: Ο ναζί μέσα μου

Γιάνης Βαρουφάκης: Ο ναζί μέσα μου Facebook Twitter
15

Ο ναζισμός είναι πολιτικό και οικονομικό φαινόμενο. Κανένας Χίτλερ δεν θα ανέβαινε στην εξουσία, αν δεν εξασφάλιζε την ανοχή ενός αστού πολιτικού της «καλής κοινωνίας» όπως ο Χίντενμπουργκ, χωρίς τη συγκατάβαση των ηγετών της βαριάς γερμανικής βιομηχανίας, δίχως να έχει εκτοξευθεί η ανεργία στο 40% λόγω της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης που προηγήθηκε το 1929.

Το ίδιο και στη σημερινή Ελλάδα. Αν δεν είχε μειωθεί το εθνικό εισόδημα κατά 30% περίπου, αν η χώρα δεν είχε πετύχει πανευρωπαϊκό ρεκόρ στην ανεργία και αν δεν είχε αποκαλυφθεί η πλήρης ανικανότητα του πολιτικού «προσωπικού» της χώρας να κατανοήσει την κρίση (πόσο μάλιστα να τη χειραγωγήσει), η Χρυσή Αυγή δεν θα είχε ξεπεράσει το 1% και δεν θα ήταν καν θέμα συζήτησης στην ευρύτερη κοινωνία.

Κι όμως! Αν και αναγκαίες συνθήκες για την άνοδο του ναζισμού, οι πολιτικές και οικονομικές διαστάσεις μιας μείζονος κρίσης δεν αρκούν για να παραδοθούν οι κοινωνίες στα ερπετά του ναζισμού. Για να συμβεί αυτό πρέπει να συντρέξει και κάτι άλλο, μια επιπλέον σκοτεινή δύναμη: ο ναζί που, όπως καλά γνωρίζω, κρύβω μέσα μου. (Χωρίς να είμαι μόνος, δυστυχώς...)

Τον νιώθω να αποκτά δύναμη και να με καταλαμβάνει εκ των έσω απροσδόκητα, σε όλα σχεδόν τα πεδία προσωπικής μου δράσης.

Στον δρόμο, ως οδηγός, όταν νιώσω πως κάποιος άλλος οδηγός παραβίασε τα «δικαιώματά μου» ή, ακόμα χειρότερα, ως πεζός, όταν βλέπω παρκαρισμένο αυτοκίνητο σε πεζοδρόμιο και πρέπει να κατέβω στον δρόμο. Δεν είναι σπάνιο να με κατακλύσουν, ξάφνου, συναισθήματα μίσους, πλήρως δυσανάλογα με το «έγκλημα» του άλλου, αλλά από εκείνα τα συναισθήματα που δεν διαφέρουν (τουλάχιστον ποιοτικά) από εκείνα που νιώθει ο ναζί την ώρα που χτυπά ή μαχαιρώνει το θύμα του.

Στο ελληνικό πανεπιστήμιο, κάθε φορά που παρατηρούσα την αναξιοκρατία να υπερισχύει στο πλαίσιο της «ιεράς συμμαχίας» της με τη διαφθορά, ένιωθα, μαζί με απόλυτα δικαιολογημένα συναισθήματα οργής, την εξουσία του ναζί μέσα μου να δυναμώνει – και, έτσι, να με αποδυναμώνει. Επρόκειτο για εμπειρίες οι οποίες, από τότε που βρίσκομαι στην Αμερική, εξέλιπαν, και πολύ χαίρομαι γι' αυτό. Προς το παρόν.

Τον νιώθω να ενεργοποιείται εκεί που δεν τον περιμένω. Σε κάποιες περιπτώσεις, χωρίς καν θυμό. Ψύχραιμα. Όπως, για παράδειγμα, τις στιγμές που αναλογίζομαι τις μελλοντικές σπουδές της εννιάχρονης κόρης μου και πώς μπορώ να της εξασφαλίσω κάποιο προβάδισμα, στέλνοντάς την σε καλύτερο γυμνάσιο από εκείνα στα οποία μπορούν να πάνε τα παιδιά των «άλλων», εφοδιάζοντάς την με γνώσεις και δεξιότητες που θα τη βοηθήσουν να αναδειχθεί στην κοινωνική ζούγκλα που οικοδομεί η γενιά μου για τη γενιά της. Συνήθως ηρεμώ με τη σκέψη ότι πρόκειται για μια φυσιολογική έκφανση πατρικής αγάπης. Υποκρίνομαι όμως. Αν και πράγματι υπάρχει πολλή αγάπη σε αυτά τα πατρικά σχέδια, υπάρχει και κάτι άλλο, πιο ύπουλο, καθόλου ανθρωπιστικό: η προτεραιότητα που δίνουν όλα τα ζώα στα δικά τους γονίδια, τα οποία πασχίζουν να «πολλαπλασιάσουν» και να διαδώσουν εις βάρος των γονιδίων των άλλων. Τι άλλο είναι η μανία των ναζί με τη «φυλή», την ανωτερότητά της, από την προβολή αυτής της πρωτόγονης τάσης του «εγωιστικού γονιδίου» (όπως το ονόμασε ο Ρ. Ντόκινς) από το οικογενειακό περιβάλλον στο έθνος;

Ο ναζί μέσα μου με πληγώνει πιο πολύ όταν εμφανίζεται από το πουθενά ακόμα και σε τρυφερές στιγμές. Όπως σε εκείνες με τη Δανάη. Κάποιες φορές, από τη μία στιγμή στην άλλη, εκεί που απολαμβάνουμε το δώρο που μας χάρισε η ζωή να είμαστε μαζί, κάποια διαφωνία, για ψύλλου πήδημα, μου δημιουργεί βίαια συναισθήματα που στερούνται λογικής και τα οποία πρέπει να σκοτώσω, στέλνοντας τον ναζί στο μπουντρούμι όπου πασχίζω να τον κρατώ αλυσοδεμένο.

Όμως, οι εμπειρίες που ρίχνουν το περισσότερο νερό στον μύλο του ναζί που κρύβω μέσα μου είναι οι ναζί «έξω»  μου. Η οργή που μου προκαλεί η θέα των Χρυσαυγιτών είναι ο ασφαλέστερος σύμμαχός του. Τίποτα δεν τρέφει τη δική του οργή περισσότερο από τη δική μου, όταν έρχομαι αντιμέτωπος μαζί τους. Τίποτα δεν νομιμοποιεί τη βία τους, και τη βία του, από την τάση μου να μη διακρίνω τα αδιέξοδα που οδήγησαν αυτά τα παιδιά, αυτούς τους ανθρώπους, να ασπαστούν το πιο αηδιαστικό ιδεολόγημα στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Εικονογράφηση: David Shrigley

«Σκότωσε τον ναζί που κρύβεις μέσα σου» μας προέτρεπε ο Βίλχελμ Ράιχ τη δεκαετία του '60. Τον πίστεψα και πασχίζω να το κάνω χρόνια τώρα. Να σκοτώσω τον ναζί που κρύβω μέσα μου. Από τότε που πρωτοδιάβασα αυτή την προτροπή. Μόνο που δεν είναι καθόλου εύκολο. Είναι ίσως αδύνατον. Ίσως το καλύτερο που μπορώ να πετύχω είναι να τον μαντρώνω στο κελί του όσο πιο πολύ γίνεται.

Η μόνη μου παρηγοριά είναι ότι έως τώρα, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, από τότε που ξέσπασε η κρίση (την οποία σχολιάζω συνεχώς), ο ναζί μέσα μου δεν έχει πάρει «πόντους», δεν έχει ενισχυθεί από την εμπλοκή μου στον δημόσιο διάλογο για την κρίση. Αντίθετα με πολλούς επικριτές μου, των οποίων οι δικοί τους ναζί φαίνεται να έχουν κυριαρχήσει μέσα τους. Θα είμαι ο τελευταίος που θα τους επικρίνω, γνωρίζοντας πολύ καλά τι τέρας είναι αυτό που έχουμε μέσα μας. Απλώς, θα παρακαλέσω γονατιστά όλους τους, όσο και αν σιχαίνονται αυτά που λέμε εμείς που μαζί μας διαφωνούν, να τον απομονώσουν. Να μην αφήσουν τον δικό τους ναζί να τους επηρεάζει. Έτσι ώστε κι εγώ, και άλλοι, να καταφέρουμε να κρατήσουμε τους δικούς μας τους ναζί στα εσωτερικά μπουντρούμια που τους αξίζουν. Έτσι ώστε κάποια στιγμή να απεγκλωβίσουμε και τους Χρυσαυγίτες από τους ναζί που τους απήγαγαν εκ των έσω. Έτσι ώστε να εμποδίσουμε την κρίση να μας φέρει στα πρόθυρα ενός νέου εμφύλιου πολέμου και, αντί γι' αυτόν, να ενωθούμε τελικά εναντίον της.

15

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

14 σχόλια
κύριε Βαρουφάκη,άλλο η ανθρώπινη επιθετικότητα και άλλο ο ''ναζί μέσα μας''. Θεώρώ ότι υπερβάλλετε και γενικεύετε προκειμένου να στηρίξετε τη θέση σας. Ο ''ναζί μέσα μας'' είναι κάτι πολύ βαρύ και δεν αφορά τους καλλιεργημένους και τους υποψιασμένους ανθρώπους που παλεύουν με τον εαυτό τους σε καθημερινή βάση να γίνουν ''καλλύτεροι'' και οι οποίοι διαφοροποιούνται τρελλά από αυτούς που άσκεφτα ψηφίζουν χρυσή αυγή. Σκεφτείτε το παρακαλώ.
Αγαπητέ Γιάννη,Χαίρομαι ως χρόνια τώρα αναγνώστη σου που εμπλέκεις ίσως τον πιο σημαντικό παράγοντα των περισσότερων φαινομένων όπως η Χρυσή Αυγή, που είναι ο άνθρωπος. Περνώντας απότομα κα ιλιγγειωδώς από την εποχή της Ασωτείας στην εποχή της λιτότητας, συνθλιβόμαστε σε στεγανά και άκρα όπως άκρα αριστερά ή αν θέλεις άκρα δεξιά.Για να αντισταθούμε στο έγκλημα που διαπράττεται καθημερινά εις βάρος των πολιτών προκειμένου να διασφαλίσουν την λειτουργία χρεοκοπημένων χρηματοπιστωτικών οργανισμών, αυτοτιμωρούμαστε.Μισούμε τον εαυτό μας, εξωτερικεύουμε τον "ναζί " 'οπως αναφέρεις και αντί να συνθέτουμε, πέφτουμε σε ένα φάυλο κύκλο, ένα σπιράλ, που μας οδηγεί όλο και πιο κοντά τελικά στο θάνατο.Δυστυχώς ο "ναζί" δεν είναι ΄τιποτα άλλο λοιπόν από το μίσος και το φθόνο που καλλιεργείται εντέχνως χρόνια τώρα. Ηθελημένα, κυβερνήσεις και προδοτικές συμμορίες θέτουν τον κόσμο προ διλημμάτων τύπου, μνημόνιο ή δραχμή, μνημόνιο ή έξοδος από την Ένωση και άλλη σωρεία διλημμάτων. Τα διλήμματα δυστυχώς σχίζουν ψυχές και οδηγούν τον άνθρωπο στα άκρα.Παράγουν το φθόνο και τροφοδοτούν το συναίσθημα που λέγεται θυμός.Συναίσθημα που αν εξωτερικέυεται πάλι καλά. Αν συσσωρεύεται τρώει σωθικά και αρρωσταίνει παθλογικά.Η αλλαγή αγαπητέ Γιάννη δεν είναι να αποδράσουμε προκειμένου να ξεφύγουμε από το περιβάλλον που μας εγείρει τέτοια συναισθήματα. Αυτό δεν είναι λύση και διαφωνώ.Εξού και ο λόγος που θα σε ήθελα εδώ. Η λύση είναι η εκ των έσω αλλαγή, ο διάλογος η δημιουργία ομάδων και κοινωνιών.Έτσι μόνο θα δείξουμε σε αυτούς που κυβερνούν ότι πλέον εχουν ζωοποιηθεί.Εχουν χάσει κάθε σημείο αντίληψης. Οι αλλαγές Γιάννη δεν έρχονται ποτέ από το περιβάλλον προς τα μέσα..Έρχονται μόνο εκ των έσω προς τα έξω. Έτσι θα αφυπνήσουμε τον άνθρωπο που έχει παγιδευτεί στο θυμό του και "χτυπά" στα άκρα τιμωρώντας τον εαυτό του.Τα μαχαίρια πρέπει να μπουν μέσα.Όσο συνεχίζεται αυτή πολιτική, τόσο θα οδηγούμαστε σε φάυλους κύκλους, ασωτείας-λιτότητας και ακραίων φαινομένων. Ο Έλληνας έχει ιστορία.Κάποιοι επιθυμούν διακαώς χρόνια να τον διασπάσουν, να τον αφανίσυον και προς το παρόν τα καταφέρνουν..Ας μην τους βοηθήσουμε άλλο πλέον.Αντιμετώπισε λοιόν το ναζί που έχεις μέσα σου και ζήσε μαζί του. Μην τον σκοτώνεις..Αυτό είναι συνειδητό λάθος που οδηγεί στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα. Θα ήθελα το σχόλιό σου.Χρήστος.
Συμφωνώ ως προς το γενικό πλαίσιο, ο αντιφασισμός είναι μια συνεχής προσπάθεια ενδισκοπησης και αυτοβελτίωσης, διαφωνώ ως προς τα παραδείγματα. Το σπερμα του φασισμού τι έχει αυτός που παρκάρει στο πεζοδρόμιο αδιαφορώντας για τα δικαιώματα των άλλων και τα προβλήματα που θα δημιουργήσει και όχι αυτός που θα θυμωσει από την βάρβαρη συμπεριφορά του. Η ένταση του θυμού και η διαχείριση του είναι ένα θέμα αλλά η μετάδοση του φασιστικου ιού θα έχει γίνει μόλις αποφασίσει να αντιδράσει το ίδιο παίρνοντας έτσι την εκδίκηση του. Ο θυμός όμως που θα τον σπρώξει σε μια καταγγελία ή σε συνειδητοποίηση ´ορίστε τι κακό που κάνει αυτό το καθίκι ´ είναι χρήσιμος. Ομοίως η επιθυμία σας/μας να προσφέρουμε καλύτερα εφόδια στα παιδιά μας είναι κι αυτός χρήσιμος γιατί τα προάγει και μαζί μ αυτό την γενική ποιότητα της κοινωνίας, αρκεί όμως την ίδια στιγμή να μην αδιαφορούμε για την πορεία της δημόσιας εκπαίδευσης. Ο σπόρος του φασισμού ναι μεν υπάρχει σε όλους, σε λανθανουσες μορφές κι εκφάνσεις αλλά μόνο η έλλειψη ειλικρινής ενδιαφέροντος για τη κοινωνία είναι που τον θρεφει. Οταν δε η επιθυμία διαρκούς κέρδους κυριαρχεί ως έμμονη τάση τότε ο φασισμός βρίσκει εύφορο έδαφος. Γι αυτό πιστεύω ότι ο νεοφιλελευθερισμος έτσι όπως προωθεί το ατομικό συμφέρον, την απαλλαγή των εχόντων από τις ηθικές και ανθρωπιστικές του ευθύνες έναντι της κοινωνίας είναι ένα προείμιο του φασισμού.
Καλημέρα σας.Θα ζητήσω προκαταβολικά συγγνώμη για το μέγεθος του σχολίου μου. Είναι ένα κείμενο που έγραψα και ανήρτησα στη σελίδα μου στο Facebook με αφορμή το άρθρο σας. Δεν ξέρω αν απαντάτε στα σχόλια των αναγνωστών σας, ελπίζω τουλάχιστον να τα διαβάζετε. Ζητώ συγγνώμη αν νιώσετε προσβεβλημένος από ο,τιδήποτε στο άρθρο, δεν είχα επ' ουδενί τέτοια πρόθεση. Σας ευχαριστώ."Λοιπόν..."Κι όμως! Αν και αναγκαίες συνθήκες για την άνοδο του ναζισμού, οι πολιτικές και οικονομικές διαστάσεις μιας μείζονος κρίσης δεν αρκούν για να παραδοθούν οι κοινωνίες στα ερπετά του ναζισμού. Για να συμβεί αυτό πρέπει να συντρέξει και κάτι άλλο, μια επιπλέον σκοτεινή δύναμη: ο ναζί που, όπως καλά γνωρίζω, κρύβω μέσα μου. (Χωρίς να είμαι μόνος, δυστυχώς...)"Αυτά γράφει ο κ. Γιάνης Βαρουφάκης σήμερα στη Lifo.Καταρχάς, αν και καταλαβαίνω το νόημα όλου του κειμένου του (το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ -> http://www.lifo.gr/mag/columns/5912), διαφωνώ με αρκετές διατυπώσεις που χρησιμοποιεί, ξεκινώντας από τη χρήση του όρου "ναζί".Δεν ξέρω γιατί χρησιμοποιεί αυτόν τον όρο. Για μένα η σωστή ορολογία είναι "φασίστας". Ναι, μπορεί για κάποιους να μην έχει διαφορά, αλλά για μένα πιστεύω ότι παίζει ρόλο. Ο ναζισμός ήταν κάτι συγκεκριμένο, κάτι απτό, μια ιδεολογία φασιστική και ρατσιστική, που σχετίστηκε και σχετίζεται ακόμα με τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και τα δεινά του. Ο φασισμός είναι μια έννοια γενικότερη, με μεγαλύτερο εύρος νοημάτων και σίγουρα πολύ πιο ύπουλη.Ο όρος "ναζί" δημιουργεί συνειρμούς πολλούς, ιδιαίτερα συναισθηματικά φορτισμένους για μια χώρα σαν την Ελλάδα που υπέφερε από τον ναζισμό. Επίσης δημιουργεί εικόνες. Στολές, χρώματα, συμπεριφορές. Ο όρος "φασίστας"? Τι συνειρμούς δημιουργεί? Πως μοιάζει ένας φασίστας? Πως συμπεριφέρεται? Πως ντύνεται?Εκεί ξεκινούν οι διαφωνίες μου με κάποια ακόμα πράγματα στο άρθρο του κ. Βαρουφάκη. Γράφει: "Τον νιώθω να αποκτά δύναμη και να με καταλαμβάνει εκ των έσω απροσδόκητα, σε όλα σχεδόν τα πεδία προσωπικής μου δράσης. Στον δρόμο, ως οδηγός, όταν νιώσω πως κάποιος άλλος οδηγός παραβίασε τα «δικαιώματά μου» ή, ακόμα χειρότερα, ως πεζός, όταν βλέπω παρκαρισμένο αυτοκίνητο σε πεζοδρόμιο και πρέπει να κατέβω στον δρόμο. Δεν είναι σπάνιο να με κατακλύσουν, ξάφνου, συναισθήματα μίσους, πλήρως δυσανάλογα με το «έγκλημα» του άλλου, αλλά από εκείνα τα συναισθήματα που δεν διαφέρουν (τουλάχιστον ποιοτικά) από εκείνα που νιώθει ο ναζί την ώρα που χτυπά ή μαχαιρώνει το θύμα του."Με βάση αυτά τα παραδείγματα, ο φασισμός είναι το αναίτιο και δυσανάλογο μίσος που προκύπτει όταν ο φασίστας που κρύβουμε μέσα μας κερδίζει έδαφος και εμείς χάνουμε τον έλεγχό του.Ε?Σωστά?Αυτός που θα παραβιάσει τα δικαιώματά μας στον δρόμο, αυτός που θα παρκάρει παράνομα στο πεζοδρόμιο, αυτός που αναίτια θα καταπατήσει τις ζωές μας με οποιοδήποτε τρόπο πως λέγεται?Είναι κατακριτέο να νευριάζουμε, έστω υπερβολικά, αλλά είναι θεμιτό να καταπατούμε τον διπλανό μας?Γράφει παρακάτω ο κ. Βαρουφάκης:"Τον νιώθω να ενεργοποιείται εκεί που δεν τον περιμένω. Σε κάποιες περιπτώσεις, χωρίς καν θυμό. Ψύχραιμα. Όπως, για παράδειγμα, τις στιγμές που αναλογίζομαι τις μελλοντικές σπουδές της εννιάχρονης κόρης μου και πώς μπορώ να της εξασφαλίσω κάποιο προβάδισμα, στέλνοντάς την σε καλύτερο γυμνάσιο από εκείνα στα οποία μπορούν να πάνε τα παιδιά των «άλλων», εφοδιάζοντάς την με γνώσεις και δεξιότητες που θα τη βοηθήσουν να αναδειχθεί στην κοινωνική ζούγκλα που οικοδομεί η γενιά μου για τη γενιά της. Συνήθως ηρεμώ με τη σκέψη ότι πρόκειται για μια φυσιολογική έκφανση πατρικής αγάπης. Υποκρίνομαι όμως. Αν και πράγματι υπάρχει πολλή αγάπη σε αυτά τα πατρικά σχέδια, υπάρχει και κάτι άλλο, πιο ύπουλο, καθόλου ανθρωπιστικό: η προτεραιότητα που δίνουν όλα τα ζώα στα δικά τους γονίδια, τα οποία πασχίζουν να «πολλαπλασιάσουν» και να διαδώσουν εις βάρος των γονιδίων των άλλων."Δεν θέλω να πληγώσω τον κ. Βαρουφάκη αλλά αυτά τα σκοτεινά και μη ανθρωπιστικά ένστικτα για τα οποία μιλάει έχουν ήδη ενεργοποιηθεί μέσα του και έχουν βρει τον τρόπο να κάνουν την υπόστασή τους πραγματικότητα. Ο κ. Βαρουφάκης έχει μια κόρη. Έχει ήδη βρει τον τρόπο να διαιωνίσει τα γονίδιά του. Και για μένα δεν θα έπρεπε να αισθάνεται καθόλου άσχημα. Αυτό λέγεται επιβίωση. Και οι άνθρωποι το κάνουν χιλιάδες χρόνια. Η φύση το κάνει εκατομμύρια.Κλείνοντας, να ξαναπώ πως συμφωνώ με τον κ. Βαρουφάκη στη γενική θεώρηση του άρθρου του. Διαφωνώ με κάποιες διατυπώσεις του, οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν σε κάποιους ερωτήματα. Και αν γράφω αυτά που γράφω τώρα είναι γιατί πιστεύω ότι ο φασισμός είναι τόσο επικίνδυνος που δεν πρέπει να μένει τίποτα σχετικό με αυτόν στο σκκοτάδι. Ειδικά μέσα μας."
Ο φασισμός δεν είναι μίσος. Είναι η ηδονιστική αίσθηση δύναμης που προκαλεί η επιβολή και ο εκμηδενισμός του άλλου/των άλλων.Γι αυτό και προκαλεί έλξη σε όσους αισθάνονται ανασφαλείς και έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση (εδώ αναφέρομαι στον προσηλυτισμό). Το μίσος λειτουργεί προσχηματικά σαν πρόφαση για την επίδειξη δύναμης.
Ενδιαφέρον και διεισδυτικό άρθρο, όπως ήταν πάντα η ματιά σας κ. Βαρουφάκη. Εάν ξεφύγουμε λίγο από την "φανερή" έννοια του ναζισμού, θα δούμε ότι όλοι έχουμε μέσα μας βίαιες και σκοτεινές πλευρές που θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχουν ένα κοινό παρονομαστή με το ναζιστικό ένστικτο. Η ειλικρίνειά σας και η τόλμη του να είστε ανοιχτός ως προς τα όσα μοιράζεστε κάνουν το άρθρο αυτό να αγγίζει με ένα βαθύ ψυχολογικό τρόπο τον αναγνώστη που είναι κι αυτός με τη σειρά του "ανοιχτός". Συνεχίστε την καλή δουλειά.
ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ ΝΑΖΙ ΠΟΥ ΕΧΕΙΣ ΜΕΣΑ ΣΟΥ, δεν είναι δύσκολο κύριε Βαρουφάκη, ο Ράϊχ δεν προέτρεπε μόνο, είχε δώσει και τον τρόπο. Αν έχετε ξεχάσει το βρεφικό βλέμα της κόρης σας, (και την δική μου την μικρή 18 πλέον, Δανάη την λένε) κοιτάξτε οποιοδήποτε άλλο βρέφος όλων των χρωμάτων, θα δείτε την ζωή να λειτουργεί. Οι μεγάλοι κάνουν τα αδύνατα δυνατά για να την σκοτώσουν, χτυπώντας και καταπιέζοντας (κυρίως σεξουαλικά) τα παιδιά, το αποτέλεσμα είναι ορατό παντού γύρω μας. Κοιτάξτε τα παιδιά στα μάτια, και ακολουθήστε το βλέμα τους, θα σας οδηγήσει μακριά απο τον φασισμό.
Έχει μια βαση αλήθειας αυτό, όμως θέλει προσοχή ο ρελατιβισμός γιατί έτσι αφενός "κανονικοποιούμε" το έκτρωμα του φασισμού και αφετέρου, μένοντας σε μια ατομική, ψυχολογική ερμηνεία, αρνούμαστε να τον αντιμετωπίσουμε σαν επικίνδυνη πολιτική και μεταφυσική ιδεολογία. Κ'εγώ, όπως κ'όλοι μας, έχω στοιχεία αυταρχισμού, βίας κ' μισαλλοδοξίας στον χαρακτήρα μου, όμως δεν ψηφίζω "χρυσή αυγή"
Μεστό,σοβαρό,ειλικρινές κείμενο,που δείχνει πόσο σημαντικό στοιχείο αυτοεπίγνωσης είναι η παρατήρηση της συμπεριφοράς και της σκέψης του ίδιου μας του εαυτού.Και η αυτοεπίγνωση είναι συμβάλλει πάρα πολύ στο να είμαστε καλύτεροι άνθρωποι.
Παρακολουθώ τον κ. Βαρουφακη εδω και χρόνια, νιώθω σαν να θέλει να βάλει τον ναζισμό ως προπατορική αμαρτία μέσα στον καθένα, όπου για μια ζωή θα πρέπει να παλεύει να τον απομονώσει.Και σε άλλα κράτη υπήρξε κρίση, δεν στραφήκαν προς το ναζισμό, ίσως γιατί δεν υπήρχε καθόλου ως μαγιά στη δική τους κοινωνία, ίσως γιατί σκέπτονται συλλογικά πιο λογικά.Ωστόσο τις ανθρώπινες αδυναμίες, που είναι πολλές, είναι καλυτέρα να τις εξηγούμε και όχι να τις θεωρούμε κληρονομικές.
> Κανένας Χίτλερ δεν θα ανέβαινε στην εξουσία, αν δεν εξασφάλιζε την ανοχή ενός αστού πολιτικού της «καλής κοινωνίας» όπως ο Χίντενμπουργκ, χωρίς τη συγκατάβαση των ηγετών της βαριάς γερμανικής βιομηχανίαςΕνώ αν δεν είχε την ανοχή κάποιοων μεγαλοαστών, δεν θ' ανέβαινε;Αν κάποιος περνά με κόκκινο, φταίει η ανοχή του αρχηγού της Αστυνομίας ή του πρωθυπουργού;
Πέρα από τις τρεις τελευταίες παραγράφους, με τις οποίες συμφωνώ ΑΠΟΛΥΤΩΣ, νομίζω πως υπερβάλλετε. Στην τελική υπάρχουν διάφορες βαθμίδες και συναισθημάτων και συμπεριφορών. Η αναγωγή ενός θυμού ή μιας κακής συμπεριφοράς σε πρόδρομο του φασισμού είναι, νομίζω, και υπερβολική αλλά και άδικη. Τώρα για το γεγονός της ύπαρξης καλών και κακών σχολείων, τίθενται και άλλα ζητήματα, που δεν είναι της παρούσης :)