Περί δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης και άλλων δαιμονίων

Περί δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης και άλλων δαιμονίων Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate/ LiFO
6

Η κρίση στη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση, που ξεκίνησε το περασμένο καλοκαίρι, μάς δίδαξε πολλά και διάφορα.


Πώς, λόγου χάριν, μην τολμώντας επί μήνες η κυβέρνηση να απομακρύνει λίγες χιλιάδες επίορκους ή προφανώς ακατάλληλους ή πολύ κοντά στη συνταξιοδότηση υπαλλήλους από το σύνολο του δημόσιου τομέα, έφτασε το μαχαίρι στο κόκκαλο. Και τότε, υπό την πίεση της Τρόικας (η οποία απαιτούσε να τηρηθεί απλώς η δέσμευση με την οποίαν είχε ληφθεί η κολοσσιαία δόση στα τέλη του 2012), ο πρωθυπουργός αποφάσισε εν μια νυκτί να κλείσει την ΕΡΤ. Και βρέθηκαν έτσι στην ανεργία δίκαιοι και άδικοι. Και στη βασανιστική αβεβαιότητα όσοι προμηθευτές, παραγωγοί και καλλιτέχνες είχαν υπογράψει συμβάσεις, είχαν δουλέψει και περίμεναν να πληρωθούν.


Για κίνηση ανάγκης –πανικού σχεδόν- επρόκειτο. Άλλο εάν παρουσιάστηκε από την μεν Νέα Δημοκρατία ως εξυγιαντική μαγκιά Σαμαρά, από την δε αντιπολίτευση ως πραξικόπημα που αποσκοπούσε στη φίμωση της «ελεύθερης» φωνής της ΕΡΤ. Σάμπως να μην κατευθυνόταν η ΕΡΤ, από την ίδρυσή της, απ'τον εκάστοτε υπουργό τύπου. Σάμπως να μην αποτελούσε τον υποδοχέα κάθε λογής ρουσφετιού...


Εξωφρενικότερη όλων σχεδόν υπήρξε η στάση της Δημοκρατικής Αριστεράς. Ενώ δια του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης κυρίου Μανιτάκη είχε άφθονους μήνες στη διάθεσή της προκειμένου να ελαφρύνει ορθολογικά και «απαλά» το δημόσιο από περισσευούμενους υπαλλήλους –ή έστω για να καταγγείλει τα άλλα δύο κόμματα της συγκυβέρνησης αν εκείνα κωλυσιεργούσαν- διέρρηξε με το κλείσιμο της ΕΡΤ τα ιμάτια της και μεταλλάχθηκε από «Αριστερά της Ευθύνης» σε «Αριστερά κατόπιν Εορτής»...


Λίγο μετά το «μαύρο» στις οθόνες, η κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρόθεση να δημιουργήσει εκ θεμελίων μιαν επιτέλους ανεξάρτητη, επιτέλους αποδηγέτητη δημόσια ραδιοτηλεόραση. Η οποία θα ελεγχόταν όχι από κάποιο υπουργείο αλλά από το Εποπτικό Συμβούλιο, όργανο αυτόνομο, απαλλαγμένο από δουλείες κι από άνωθεν εντολές.


Στο πρώτο Εποπτικό Συμβούλιο της ΝΕΡΙΤ μου προτάθηκε τον Αύγουστο του 2013 να συμμετάσχω. Δέχθηκα αμέσως, με την αφέλεια ενός ανθρώπου που ποτέ δεν είχε δει το δημόσιο εκ των έσω και που εμφορούνταν (επιμένει να εμφορείται) από μια -γονιδιακή ίσως- υπεραισιοδοξία. Από την πεποίθηση πως κάποτε τα πράγματα θα αλλάξουν.


Τα όσα βίωσα κατά τους τελευταίους εννιά μήνες θα γέμιζαν σπαρταριστές σελίδες του ημερολογίου μου, αν κρατούσα ημερολόγιο:


Από τους «αγανακτισμένους» του διαδικτύου που με κατηγορούσαν πως βολεύτηκα και χρυσοπληρώνομαι κι όταν τους πληροφόρησα ότι η θέση στο Εποπτικό Συμβούλιο είναι άμισθη, με λοιδώρησαν πως πιάστηκα κορόιδο. (Η ιδέα ότι ένας πολίτης μπορεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του αποσκοπώντας στο γενικό καλό κι όχι στο προσωπικό του όφελος τούς είναι προφανώς αδιανόητη.)


Από αρκετούς απολυμένους της ΕΡΤ, που δικαιολογημένα βρίσκονταν στα κεραμίδια, δεν δίσταζαν όμως δημόσια μεν να καταριούνται την ΝΕΡΙΤ, ιδιωτικά δε –ακόμα και με μηνύματα στο inbox του facebook- να ζητούν μια μεσολάβηση για την επαναπρόσληψή τους...


Από κάποιον υποψήφιο διευθύνοντα σύμβουλο της ΝΕΡΙΤ, ο οποίος ζήτησε από το Εποπτικό Συμβούλιο να διπλασιάσει -εφόσον τον επιλέξει- την προβλεπόμενη αμοιβή, καθότι ο ίδιος είναι «τεφαρίκι πράμα» και έχει επίσης αυξημένες οικογενειακές ανάγκες...


Από έναν άλλον υποψήφιο που με τουπέ μεγαλομάνατζερ μας πληροφόρησε ότι πριν αποκοιμηθεί διαβάζει «κάναδυο ποιηματάκια» της Κικής Δημουλά διότι είναι σύντομα και τον νανουρίζουν...


Από τους στόχους που προσωπικά είχα θέσει όταν δέχθηκα να συμμετάσχω στο Εποπτικό Συμβούλιο, δύο βασικοί επετεύχθησαν χάρη στην επιμονή των συναδέλφων μου και στις άοκνες προσπάθειες όσων στελέχωσαν την ΝΕΡΙΤ: Τα Μουσικά Σύνολα διατηρήθηκαν και το Τρίτο Πρόγραμμα του ραδιοφώνου ξανάνοιξε.


Η πρόσληψη του προσωπικού της ΝΕΡΙΤ κατόπιν ανοιχτών και αδιάβλητων διαγωνισμών βρίσκεται σε εξέλιξη, με τους αναμενόμενους -από όσους έχουν πείρα δημόσιας διοίκησης- κραδασμούς.


Κι αντάμα με τους κραδασμούς ήρθαν και οι αδυναμίες συνεννοήσης, οι ίντριγκες, οι αλληλοκατηγορίες, τα βραχυκυκλώματα...


Η ΝΕΡΙΤ έκανε τηλεοπτική πρεμιέρα την Κυριακή που μας πέρασε. Βγήκε δια πυρός και σιδήρου στον «αέρα», πράγμα που αποτελεί όντως επίτευγμα. Από την άλλη, το εκπεμπόμενο πρόγραμμά της παρασάγγας απέχει από ό,τι θα δικαίωνε την ύπαρξη στην Ελλάδα του 2014 μίας Δημόσιας Τηλεόρασης.


Όταν η ΕΡΤ έχει κλείσει κατά τόσο τραυματικό τρόπο, δεν μπορεί η ΝΕΡΙΤ να ξεκινάει προβάλλοντας μία παμπάλαια κωμωδία του συρμού. Ούτε να εμφανίζει σαν αιχμές του δόρατος της τη συμμετοχή στη Γιουροβίζιον και την μετάδοση του Μουντιάλ, την οποίαν έχει πληρώσει με χρήματα των πολιτών.


Τι θα έπρεπε να παρέχει η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση στο κοινό της; Τι θα την έκανε απολύτως διακριτή από τα ιδιωτικά κανάλια και ραδιόφωνα και επομένως αναγκαία;


Στα χαρτιά γίνεται λόγος για σφαιρική και αντικειμενική ενημέρωση και για προαγωγή των πολιτιστικών αγαθών.


Η έννοια της σφαιρικότητας και της αντικειμενικότητας είναι εκ των πραγμάτων ασαφής. Εκτός εάν θεωρούμε αντικειμενικό ένα δελτίο που απλώς θα παρουσιάζει σε ποσόστωση, σύμφωνα με την εκλογική τους δύναμη, τις απόψεις των κομμάτων. Και θα ιεραρχεί τις ξένες ειδήσεις ανάλογα με την ισχύ ή με το μέγεθος της χώρας από την οποίαν προέρχονται. Μια τέτοια «σφαιρικότητα» θα ισοδυναμούσε με ξερή καταγραφή. Πρέπει λοιπόν να προσθέσουμε έναν ή περισσότερους σχολιαστές, οι οποίοι θα διανθίζουν το δελτίο με τις απόψεις τους. Ποιοι θα είναι αυτοί, που εγώ πιθανόν θα τους κρίνω ως έγκριτους και θα κρέμομαι απ'τα χείλη τους, ο διπλανός μου όμως θα τους βρίσκει ανόητους, προκατειλημμένους, για να μην πω εγκάθετους διαστρεβλωτές; Ο διπλανός μου που επιβαρύνεται όσο κι εγώ για την ΝΕΡΙΤ μέσω της ΔΕΗ.


Και εάν έστω αποφασίσουμε πως στον καιρό του διαδικτύου και του παγκόσμιου χωριού χρειάζεται ένας δημόσιος φορέας ενημέρωσης, γιατί να μην εκδώσουμε και μια δημόσια εφημερίδα κι ένα δημόσιο περιοδικό και μια δημόσια εγκυκλοπαίδεια που θα κοινωνεί στους πολίτες την αλήθεια; Ή μάλλον την Αλήθεια.


Στον τομέα του πολιτισμού, η κατάσταση περιπλέκεται ακόμα περισσότερο. Πολλοί θεωρούν ως απαύγασμα του καθ'ημάς πνεύματος και σπιρτάδας τον Λάκη Λαζόπουλο. Άλλοι τον βρίσκουν αηδή. Όσο ζούσε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο μέσος θεατής δυσκολευόταν να παρακολουθήσει τις ταινίες του, οι οποίες -παρά τα διεθνή βραβεία- έκοβαν λίγα σχετικά εισιτήρια. Μετά τον θάνατο του, μεταμορφώθηκε φυσικά σε εθνικό τοτέμ. Η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση όχι μόνο υποχρεούται να προβάλλει τον «Θίασο» και τον «Μεγαλέξαντρο» μα δικαιούται να απαιτεί από το κοινό να τις βλέπει σε στάση προσοχής. Το «Σπιρτόκουτο» όμως του Οικονομίδη, που παρουσιάζει το ελληνικό λούμπεν ευρηματικότατα; Να το παίξουμε στην ΝΕΡΙΤ ή θα εκραγεί το τηλεφωνικό κέντρο από οργισμένες κλήσεις; Για να μην μιλήσουμε για την ρηξικέλευθη ματιά του Κωνσταντίνου Γιάνναρη και για την γκέι θεματολογία του Πάνου Κούτρα; Έχει θέση η γυμνή τραβεστί Στρέλλα στη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση;


Πρέπει να υπάρχει –συμφωνούμε, υποθέτω, όλοι- εκπομπή βιβλίου. Ποιοτικού βιβλίου. Στοιχηματίζω πως η κυρία Λένα Μαντά βρίσκει τα μυθιστορήματά της υψηλότατης ποιότητας. Το ίδιο και οι δεκάδες χιλιάδες των αναγνωστών της...


Υπαρξιακά, de facto, η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση βρίσκεται ανάμεσα στη Σκύλα και στη Χάρυβδη.


Σκύλα είναι μια «πεφωτισμένη» διοίκηση, ένας ευπατρίδης διευθύνων σύμβουλος, ο οποίος θα αποφασίσει –βάσει των προσωπικών του γούστων και κριτηρίων- να ενημερώσει, να επιμορφώσει και να ψυχαγωγήσει τον ελληνικό λαό.
Χάρυβδη είναι η συμμόρφωση με το κοινό περί ωραίου και περί αληθούς αίσθημα, που θα καταντήσει την Δημόσια Ραδιοτηλεόραση τόσο σχεδόν αγοραία, όσο και το οποιοδήποτε ιδιωτικό κανάλι.


Υπάρχει τρίτη εκδοχή; Πιστεύω πως ναι.


Θα την αναπτύξω στο επόμενο άρθρο μου.

Αρχείο
6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
Πάντως μέχρι τώρα η ΝΕΡΙΤ είναι μια μεγάλη απογοήτευση. Το σήμα της είναι ιδιαίτερα ασθενικό: την πρώτη βραδιά της eurovision έβλεπα μόνο σπασίματα. Κοιτώντας ποιότητα λήψης, είδα 40 ισχύ και 30% ποιότητα. Πολύ κάτω από την εκπομπή της digea (ισχύς 70 και ποιότητα 100%). Και μιλάμε για λήψη από τον Ασπρόπυργο Αττικής, με εγκατάσταση που αναβάθμισα το 2010 για την ψηφιακή μετάβαση. Επικοινώνησα με το "τεχνικό" τμήμα και φυσικά τα έριξαν στην δική μου εγκατάσταση (που δούλευε κανονικά επί ΕΡΤ.)Πρέπει να αυξηθεί άμεσα η ισχύς εκπομπής!Την Πέμπτη προχώρησα σε αναβάθμιση του ενισχυτή κεραίας, τοποθετώντας ενισχυτή με εξωφρενική ενίσχυση (40db, τον SBS202 της IKUSI), για να πετύχω αξιοπρεπή λήψη της ΝΕΡΙΤ (ισχύ πλέον 90 και ποιότητα 100%), με φυσικό επακόλουθο το "μπούκωμα" στην λήψη της digea (που ευτυχώς οι τηλεοράσεις μου καταφέρνουν να χειριστούν).Και κάθομαι με τον νέο ενισχυτή να ξαναδώ eurovision την Πέμπτη, για να δω ότι ο ήχος ήταν ασυγχρόνιστος με την εικόνα για τα πρώτα 11 τραγούδια! Και από το τηλεφωνικό κέντρο, απάντησαν ότι θα ενημερώσουν το πρωί...Την 1η βραδιά δεν είχαν ήχο 4 τραγούδια, την 2η βραδιά είχαν ήχο ότι να 'ναι 11 από τα 16 τραγούδια. Σήμερα θα δούμε τον τελικό, ή θα δούμε κάτι "σαν" τελικό;Τελικά, ελέγχει κανείς εκεί στη ΝΕΡΙΤ τους τεχνικούς; Ανέλαβε κανείς ευθύνη για τις αστοχίες στην μετάδοση;
Οι ειδήσεις μέχρι τώρα είναι καλές, τις προτιμώ από το πανηγύρι στα άλλα κανάλια.Και διαφωνώ πλήρως, ο σχολιασμός πρέπει να είναι ξεχωριστός. Άλλη εκπομπή ναι, όχι παράθυρα μέσα στο δελτίο. Καιρός να γίνουν απόλυτα διακριτές οι ειδήσεις από το σχολιασμό.
Παρακαλούμε όχι άλλα τηλεοπτικά παράθυρα, τετραγωνάκια, αλαλούμ και μακρόχρονες αερολογίες.Η δημόσια ραδιοτηλεόραση να βασιστεί στους απλούς πετυχημένους κανόνες των άλλων συγχρόνων κρατών κανάλια.Ενημέρωση, Διασκέδαση, Εκπαίδευση, Ντοκιμαντέρ, Προβολή της χώρας στο εξωτερικό. Υπάρχουν εκατομμύρια ομογενείς, φιλέλληνες, άνθρωποι που θέλουν να επισκεφτούν την Ελλάδα. Μαθητές και σπουδαστές που θέλουν να μάθουν περισσότερα για την Ελλάδα. Μυθολογία, Ιστορία, Φαγητό, Χορούς και Παραδόσεις, Φυσικά Τοπία να επισκεφτούν, να μάθουν για την χλωρίδα, και πανίδα της πριν εξαφανιστούν κι αυτά.Μόνο για τα Ελληνικά βότανα και καρυκεύματα που οι περισσότεροι Έλληνες δεν γνωρίζουν καλά υπάρχει ένα αρκετά μεγάλο ενδιαφέρον.Εκπαιδευτικά προγράμματα γι αυτούς που θέλουν να μάθουν την Ελληνική ή Ευρωπαϊκές γλώσσες, πολιτιστικά της Ε.Ε.Η Ελληνική δημόσια τηλεόραση έχει δημιουργήσει λίγα ποιοτικά προγράμματα στο παρελθόν. Δεν χρειάζεται να ειπωθούν περισσότερα. Το κόστος παραγωγής πρέπει να είναι σφικτά ελεγχόμενο. Ας γίνουν διαγωνισμοί με προτάσεις πιλοτικά και να συμμετέχει ενεργά το κοινό διαλέγοντας τα καλύτερα από αυτά.