ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Μία βραδιά στην έπαυλη Ιόλα

Facebook Twitter
7

Η κεντρική είσοδος της έπαυλης

Για μία μόνο βραδιά, την Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2012, και με ειδική άδεια του νέου της ιδιοκτήτη, άνοιξε τις πύλες της η θαυμάσια αλλά ερειπωμένη και κανιβαλισμένη έπαυλη του Αλέξανδου Ιόλα στην οδό Δημοκρατίας 6 στην Αγία Παρασκευή.

Γιά ένα πάρτυ με προσκεκλημένους φίλους και θαυμαστές του αείμνηστου Αλεξανδρινού συλλέκτη τέχνης του οποίου η επιστροφή στην πατρίδα των γονιών του, αποδείχτηκε μοιραία. Ο άνθρωπος που στον κολοφώνα της δόξας του ως ιδιοκτήτης γκαλερί στα σημαντικότερα κέντρα σύγχρονης τέχνης, στις μητροπόλεις του δυτικού κόσμου, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της, που έφερε στην Ελλάδα ολόκληρη την τεράστιας αξίας προσωπική του συλλογή και τους Τιτάνες διεθνείς καλλιτέχνες συνεργάτες και φίλους του, κυριολεκτικά "κατασπαράχτηκε" απο μια μερίδα Ελλήνων.

Έντυπα όπως η "Αυριανή" της δεκαετίας του '80 εξαπέλυσε χυδαία επίθεση εναντίον του λόγω της φιλιάς του με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και με πρόσχημα την ομολογημένη του ομοφυλοφιλία. Αντίγραφα πρωτοσέλιδων και άρθρων της εποχής είχαν απλωθεί από τους διοργανωτές στα πατώματα της έπαυλης που κάποτε περπάτησαν κορυφαίες προσωπικότητες και οι χθεσινοί επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να διαβάσουν και πολλοί να φωτογραφίσουν.

Κάποιος μου έδειξε ένα δημοσίευμα με την υπογραφή του Μάνου Χάρη που αποκαλούσε τον Χατζιδάκι, "Πρώτο πούστη", λέγοντας μου: "αυτή ήταν η Ελλάδα, τότε". "Πολύ φοβάμαι ότι η Ελλάδα παραμένει η ίδια", του απάντησα και με τρομερή περιέργεια προσπάθησα να ανιχνεύσω τον χώρο. Ξέφυγα από τα βλέμματα των υπεύθυνων ασφαλείας και περιπλανήθηκα μέσα στα σκοτάδια αυτής της άλλοτε εκπληκτικής βίλας, σήμερα ένα ρημαδιό.

Το κτήριο έχει κριθεί διατηρητέο και ως εκ τούτου ο ιδιοκτήτης του δεν μπορεί να το γκρεμίσει. Παρολ'αυτά έχει αφεθεί στην απόλυτη εγκατάλειψη και φθορά. Ξεχαρβαλωμένο και παρατημένο, όπως είναι αυτή τη στιγμή το αριστούργημα του αρχιτέκτονα Πικιώνη -με το που μπαίνεις στον κήπο αναγνωρίζεις το ίδιο αριστοτεχνικό δάπεδο, όμοιο με τον περιβάλλοντα χώρο της Ακρόπολης-, τι θα απογίνει; Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί καταπληκτικά είτε για δημόσια χρήση είτε για ιδιωτική. Διαφορετικά, σε μια δεκαετία θα είναι ετοιμόρροπο. Τέλος πάντων, η βραδιά κύλησε "κοσμικά", με τους κατά κόσμον σελέμπριτις να χαριεντίζονται μπροστά σε τηλεοπτικούς φακούς και φωτοπεπόρτερ, και οι οποίοι ελάχιστα μάλλον γνωρίζουν για τη σημαντικότητα του Ιόλα, πέρα από τα κοτσουμπολιά που κατά καιρούς έχουν αναπαραγάγει τα ένυπα.

Γκραφίτι στους τοίχους. Πολύ ορθά το μότο της βραδιάς λέει: Destroy... Alexandros Iolas. Γιατί όχι απλώς τον καταστρέψανε, τον ρημάξανε....

Κορδέλες εργοταξίου περιόριζαν την πρόσβαση στις περισσότερες πλευρές του θρυλικού σπιτιού

Κόσμος κάθε λογής περιφερόταν στους χώρους που κάποτε φιλοξενούσαν εκπληκτικά έργα τέχνης

Στο πάτωμα δημοσιεύματα ανυπέρβλητου ήθους αλλοτινών εποχών. Άξια μόνο να ποδοπατηθούν.....

Η περίφημη μαρμάρινη τραπεζαρία

Στους τοίχους αναρτημένες φωτογραφίες του Αλέξανδρου Ιόλα από την πολυκύμαντη ζωή του

Πολλοί και πολλές απαθανατίζαν τα δημοσιεύματα και τις φωτογραφίες του Ιόλα στους τοίχους

Επάνω στη μαρμάρινη τραπεζαρία, κονκάρδες με την μορφή του Ιόλα όπως τη φιλοτέχνησε ο Γουόρχολ

Οι κονκάρδες που όσοι ήταν τυχεροί, κράτησαν από μία να θυμούνται τη μοναδική αυτή βραδιά

Σκύβοντας για να διαβάσουν τα ανεκδιήγητα δημοσιεύματα.....

Λαός και Κολωνάκι στη μάζωξη......

Το περίπτερο με το κρασί

Κρίμα που δε μας επιτράπηκε η πρόσβαση σε ολόκληρο το κτήριο. Αλλά μεγαλύτερο κρίμα είναι η κατάντια του. Αν όλα είχαν γίνει όπως τα είχε οραματιστεί ο Ιόλας, θα είχαμε ένα από τα ωραιότερα μουσεία σύγχρονης τέχνης στην Ευρώπη....

  

Αρχείο
7

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

6 σχόλια
Mα το ζητούμενο για τους φασίστες Αυριανιστές της εποχής ήταν ακριβώς να αφανισθεί η βίλα - μουσείο, η οποία είχε εκτιμηθεί ΤΟΤΕ περίπου στα 60 δις δραχμές από εταιρία που ασφάλιζε μουσεία, εννοείται. Ήταν αυτή η εμμονή του, η ανάγκη του θα έλεγα να τα αφήσει αυτά στην Ελλάδα. Χίλιες φορές να τα είχε πάει στη Γαλλία. Τουλάχιστον θα είχαν διασωθεί. Σήμερα τα περισσότερα έργα δεν ξέρει κανείς που βρίσκονται. Για να εκπληρωθεί η ρήση ότι του ομοφυλόφιλου τα ανεμομαζώματα, γίνονται (με το έτσι θέλω κάποιων όμως) διαβολοσκορπίσματα...Οι εκδόσεις του μόνο ήταν πληρέστερες από το μουσείο σύγχρονης τέχνης του Παρισιού. Για σκεφτείτε να υπήρχε αυτό το θηρίο τέχνης και να αντιπαραβάλλεται με το σήμερα, αλλά και με το χθες αυτών των δημοσιευμάτων... ΌΧΙ. Έπρεπε να αφανισθεί και το πέτυχαν.
Διάβασα το βιβλίο για τον Ιόλα και κατάλαβα πολλά για τη θαυμαστή περίπτωσή του. Είναι πολύ μεγάλη κατάντια για την Ελλάδα αυτό που κάνανε στον Ιόλα και στη βίλα του. Τον πέθαναν οι ξεφτίλες και έφυγε από τη ζωή πικαμένος. Θες που ήταν φίλος του Καραμανλή, θες που ήταν πολύ μπροστά από τη χώρα του και την εποχή του, του φέρθηκαν τόσο άτιμα. Είναι τεράστιο κρίμα που αυτός έδωσε τη ζωή του και την περιουσία του για να αφήσει στην Ελλάδα αυτόν τον θησαυρό κι η Ελλάδα τον κατέστρεψε...