Η επιστροφή του Giorgio Moroder

Η επιστροφή του Giorgio Moroder Facebook Twitter
O Giorgio Moroder είναι ένας ζωντανός θρύλος χωρίς αμφιβολία...
2

Η ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΗ ΙΣΩΣ είδηση που θα διαβάσεις αυτό το διάστημα όσον αφορά τη μουσική είναι ότι ο Giorgio Moroder επιστρέφει στη δισκογραφία με νέο σόλο άλμπουμ μετά από 30 χρόνια. Ήδη στη Guardian ο Alexis Petridis χαρακτήρισε την κίνηση του αυτή "ως το εντυπωσιακότερο comeback που έχει γίνει ποτέ στην ιστορία της ποπ μουσικής". Ο Moroder όπως ανακοίνωσε χθες θα κυκλοφορήσει το νέο του άλμπουμ που ονομάζεται "74 Is The New 24" μέσα στην άνοιξη του 2015. Ο τίτλος φυσικά αναφέρεται στην ηλικία του. Είναι 74 ετών αλλά από ότι φαίνεται δεν τον ενοχλεί καθόλου. Όπως δήλωσε: « [Η χορευτική μουσική] δεν νοιάζεται αν είσαι 74 ή 24. Δεν την νοιάζει που μένεις, ποιοι είναι οι φίλοι σου. Δεν την νοιάζει ούτε πόσα λεφτά βγάζεις.»

Λίγοι μουσικοί γνώρισαν μια τόσο συναρπαστική καριέρα σαν του Moroder με τόσες ανατροπές. Πέρα από την δημιουργία του αθάνατου ντίσκο ύμνου "I Feel Love" της Donna Summer που είναι ίσως αρκετή για να τον τοποθετήσει στο πάνθεον των σπουδαίων μουσικών, άφησε ένα σημαντικό μουσικό και πολλές φορές άνισο έργο πίσω του. Τα τελευταία χρόνια πριν την συνεργασία του με τους Daft Punk δεν ήξερες αν ζούσε ή αν πέθανε π.χ. το μάθαινες μόνο από το λίμα του στην Wikipedia.

Η επιστροφή του πάντως δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη. Κάποια υποψία πρέπει να δημιουργήθηκε όταν το γαλλικό ηλεκτρονικό ντουέτο τον θυμήθηκε και του ζήτησε να συμμετάσχει στο άλμπουμ τους Random Access Memory. 

Λογικό όμως είναι να σκεφτεί κανείς τι έκανε όλα αυτά τα χρόνια που απουσίαζε. Όπως μαθαίνουμε είχε αφοσιωθεί στο γκολφ και το design. Το 1991 σχεδίασε με πρώην τεχνικούς της Lamborghini ένα αγωνιστικό αμάξι το Cizeta-Moroder V16T που κόστιζε 300.000 δολάρια. Όχι ότι είχε αφήσει την μουσική εντελώς πίσω του. Είχε συνεργαστεί με τον Elton John και την Aretha Fraklin αλλά οι συνεργασίες του αυτές πέρασαν στα ψιλά. Εκτός από αυτά συνέχισε να προσθέτει στην συλλογή του και άλλα βραβεία για την προσφορά του στην μουσική. Το όνομα του ήταν σχεδόν πάντοτε συνδεδεμένο με το ένδοξο παρελθόν του.

Η επιστροφή του Giorgio Moroder Facebook Twitter
Οι Daft Punk τον έβαλαν να αφηγηθεί όλη του τη ζωή στο κομμάτι "Giorgio By Moroder", κάνοντας γνωστή στην ύπαρξη του σε ένα νεότερο ηλικιακά ακροατήριο.

Η επιστροφή του πάντως δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη. Κάποια υποψία πρέπει να δημιουργήθηκε όταν το γαλλικό ηλεκτρονικό ντουέτο τον θυμήθηκε και του ζήτησε να συμμετάσχει στο άλμπουμ τους Random Access Memory. Αντίθετα με αυτό που περίμενε να γράψουν ή να παίξουν μουσική μαζί, οι Daft Punk τον έβαλαν να αφηγηθεί όλη του τη ζωή στο κομμάτι "Giorgio By Moroder", κάνοντας γνωστή στην ύπαρξη του σε ένα νεότερο ηλικιακά ακροατήριο. Το Random Access Memory φυσικά ήταν ένα από τους πιο πολυσυζητημένους δίσκους του 2013. Και η συνέχεια αποδείχτηκε πολύ πιο ενδιαφέρουσα για τον 74χρονο δημιουργό.

Όπως γράφει ο Petridis, «Αν το Giorgio By Moroder δεν έδωσε νέα πνοή στην καριέρα του – παρά την απόσυρση του, η δουλειά του με την Donna Summer δεν σταμάτησε ποτέ να προκαλεί σεβασμό στους μουσικούς παραγωγούς – τότε πέρασε το μήνυμα ότι ήταν πάλι «μέσα στα πράγματα» όπως το έθεσε ο ίδιος.» Και όντως αυτό και έγινε. Σύντομα, του ζήτησαν να κάνει παραγωγή ονόματα όπως οι Kelis, Coldplay, Lana Del Rey ακόμη και ο Skrillex ήθελε να συνεργαστεί μαζί του. Παράλληλα άρχισε να κάνει DJ σετ σε όλο τον κόσμο με το κοινό από κάτω να τον αποθεώνει στην κυριολεξία.

Ο Giovanni Giorgio Moroder γεννήθηκε στο Νότιο Τυρόλο της Βόρειας Ιταλίας το 1940. Βρέθηκε στο Βερολίνο το 1966. Οι πρώτες του δουλειές είχαν απλά το όνομα του και έκανε καριέρα στα τέλη της δεκαετίας του 60, αρχές ΄70 παίζοντας bubblegum pop. Παράλληλα αρχίζει να πειραματίζεται για πρώτη φορά με το συνθεσάιζερ.

Η στροφή έρχεται το 1976 όταν κυκλοφορεί το πρώτο του αμιγώς ηλεκτρονικό άλμπουμ, το Einzelgänger. Ένα υπέροχο άλμπουμ που δεν έχει πολύ σχέση με την υπόλοιπη δισκογραφία του. Ο Moroder εκείνη την εποχή ζει την έκρηξη της γερμανικής ηλεκτρονικής σκηνής, του krautrock όπως ονομάστηκε μετέπειτα και επηρεάζεται από συγκροτήματα όπως οι Tangerine Dream και οι Kraftwerk, Δεν μπορεί όμως να ξεφύγει από τις ποπ ευαισθησίες του. Η συνάντηση του με την Donna Summer που εκείνη την εποχή έχει σαν βάση της το Μόναχο είναι καθοριστική και για τους δύο. Το "I Feel Love" γράφτηκε το 1977 και έκλεινε το άλμπουμ της Summer I Remember Yesterday. Ένα φουτουριστικό ντίσκο αριστούργημα που γράφτηκε αποκλειστικά με moog συνθεσάιζερ. Το πρώτο του είδους που έγινε με αυτό τον τρόπο. 

Η επιστροφή του Giorgio Moroder Facebook Twitter
Οι πρώτες του δουλειές είχαν απλά το όνομα του και έκανε καριέρα στα τέλη της δεκαετίας του 60, αρχές ΄70 παίζοντας bubblegum pop.

Ο David Bowie που βρίσκεται μαζί με τον Brian Eno στο Βερολίνο εκείνο το διάστημα παθαίνουν σοκ, ακούγοντας το. Διηγείται ο Bowie:

«Μια μέρα στο Βερολίνο, ο Eno ήρθε τρέχοντας και μου είπε, "Άκουσα τον ήχο του μέλλοντος"... και έβαλε να ακούσουμε το I Feel Love, της Donna Summer..."Αυτό είναι είπε, μην κοιτάς παραπέρα! Αυτό το σινγκλ θα αλλάξει τον ήχο της κλαμπ μουσικής για τα επόμενα 15 χρόνια!" Και είχε δίκιο.»

Το κομμάτι πούλησε εκατομμύρια αντίτυπα και θεωρείται ένα από τα πιο πετυχημένα κομμάτια στην ιστορία της ποπ μουσικής. O ηδονιστικός χαρακτήρας του δεν έχει ξεπεραστεί μέχρι σήμερα και συνεχίζει να επηρεάζει γενιές και γενιές. Είναι το ορόσημο της καριέρας του. Μετά την τεράστια επιτυχία του ήρθαν οι ταινίες, τα σάουντρακ και τα όσκαρ.

Το πρώτο σκορ που ανέλαβε να συνθέσει ο Moroder ήταν το 1978 για την ταινία του Alan Parker "Midnight Express". Κερδίζει με αυτό το πρώτο του χρυσό αγαλματάκι. Η πορεία του παρέμεινε ανοδική και κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 80. Ξανακέρδισε όσκαρ με τα κομμάτια "Flashdance (What A Feeling)" της Irene Cara και το Take My Breath Away των Berlin πριν αποσυρθεί ενώ συνεργάστηκε με μουσικούς από τον David Bowie μέχρι τους Human League, τους Sparks και πολλούς σταρ των 80s. Το τελευταίο του σόλο άλμπουμ ήταν το 'Innovisitions' του 1985 που πέρασε απαρατήρητο. Ακολούθησαν κάποια ξεχασμένα σάουντρακ και μερικά κομμάτια τα επόμενα χρόνια από εδώ και από κει.

Σύμφωνα με τον Petridis όμως «η εμφάνιση του στο Random Access Memories επιβεβαίωσε όσα τον έκαναν θρύλο από την αρχή. Φανερά επηρεασμένο το κομμάτι από της ηχογραφήσεις του την δεκαετία του '70, η μουσική στο "Giorgio By Moroder" σταματάει να έχει σημασία όταν ο παραγωγός λέει το όνομα του – "όλοι με φωνάζουν Giorgio" – όπως ένας ήρωας που ανακοινώνει την παρουσία του, σαν όλοι όσοι βρίσκονταν στο στούντιο εκείνη την στιγμή να αισθάνονται ένα δέος που βρίσκονται μπροστά του. Είναι αυτό το είδος ευλάβειας όσο και η τεράστια επιτυχία που έχει κατορθώσει ο Moroder και που η μετέπειτα καριέρα του έχει επωφεληθεί. Αν το "74 Is The New 24" πλησιάσει τα προηγούμενα επιτεύγματα του εμπορικά ή καλλιτεχνικά μένει να το δούμε, όπως και να έχει η φήμη του ως πρωτοπόρου της ποπ είναι εξασφαλισμένη.»

Και αυτό ισχύει, είναι ένας ζωντανός θρύλος χωρίς αμφιβολία. Στο νέο του άλμπουμ θα συνεργαστεί κυρίως με νέους καλλιτέχνες όπως οι Britney Spears, Kylie Minogue, Charli XCX, Sia, Foxes, Mikky Ekko και Matthew Koma ενώ ήδη έχει υπογράψει συμβόλαιο για ένα ακόμη άτιτλο άλμπουμ με την RCA που ανήκει στην ομπρέλα της Sony μαζί με την εταιρεία των Daft Punk. “Πιστεύω ότι ο δίσκος μου θα ανταποκριθεί στην ιστορία τους και κυρίως θα ανοίξει το δρόμο για το μέλλον," αναφέρει και για ποιο λόγο χρειάζεται να αμφιβάλλουμε γι' αυτό;

 
Μουσική
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια