Πανελλήνιες, αυτή η «μάστιγα»

Πανελλήνιες, αυτή η «μάστιγα» Facebook Twitter
Είναι η πρώτη γενιά μεταπολιτευτικά που γνωρίζει ότι ακόμα κι αν αριστεύσει, θα είναι δύσκολο να διαπρέψει στη σημερινή Ελλάδα... Φωτο: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
8

Τέλη Μαΐου κι ενώ τον ενήλικο πληθυσμό της ταλαίπωρης αυτής χώρας απασχολεί το αν και με ποιους όρους θα υπάρξει, εν τέλει, συμφωνία με τους δανειστές, ώστε να πορευτεί αναλόγως, η μαθητιώσα νεολαία δίνει τον δικό της «νυν υπέρ πάντων» αγώνα με «έπαθλο» βαρύτιμο, μια θέση στον ήλιο των ΑΕΙ. Ένας ψεύτης ήλιος, εν πολλοίς, αφού ακόμα κι αν το ποθούμενο επιτευχθεί, κανείς δεν εγγυάται ότι θα έχει κάποιο αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.


Είναι κιόλας μια ιδιαίτερη γενιά αυτή. Είναι η πρώτη μεταπολιτευτικά που ενηλικιώθηκε σε περιβάλλον βαθιάς κρίσης, που είδε τα σχολεία της να υποβαθμίζονται καθημερινά, που σε μεγάλο βαθμό δεν διέθετε καν κάποιες αυτονόητες παλιότερα παροχές, ανέσεις κι ευκολίες. Είδε, αντίθετα, τον ένα ή και τους δύο γονείς στην ανεργία ή στο σκότωμα για ένα κομμάτι ψωμί, τα μεγαλύτερα αδέρφια να βιώνουν αφασία, εκμετάλλευση, αβεβαιότητα ή να ξενιτεύονται μήπως την παλέψουν καλύτερα. Γνωρίζει ότι ακόμα κι αν αριστεύσει, θα είναι δύσκολο να διαπρέψει στη σημερινή Ελλάδα. Κι από κοντά, οι πιο «αλαφροΐσκιωτοι» γονείς και συμμαθητές να καταφεύγουν στις γονυκλισίες και τα καθαγιασμένα Bic της Santa Barbara.

Ακόμα μεγαλύτερο ζητούμενο είναι, βέβαια, το κοινωνικό και εργασιακό περιβάλλον που θα αντιμετωπίσουν οι επιτυχόντες. Το δηλητήριο ήδη το γνωρίζουν καλά, μένει να εφεύρουν το αντίδοτο.


Λογιών «γούρια», φυλαχτά, σταυροκοπήματα και προσευχές παίζανε βέβαια και στα δικά μας, κατά τεκμήριο πολύ πιο ανέμελα χρόνια. Κι αν σπανίζανε οι πολυβιταμινούχες «ντόπες», υπήρχε πάντα η φραπεδιά. Η κρίση ήταν ακόμα επιστημονική φαντασία, όμως ήδη καλλιεργούνταν η εμμονή ότι απαξάπαντες έπρεπε να διαθέτουμε ένα «χαρτί» ΑΕΙ –αν όχι περισσότερα– και ότι όλη αυτή η υπερπαραγωγή πτυχιούχων ήταν περίπου εθνικό καθήκον. Ασχέτως του ότι δήλωνες π.χ. Φιλοσοφική και κατέληγες, βάσει μονάδων, Ποιμαντικό. Όσο για την (πρακτικά συχνά πιο χρήσιμη κιόλας) τεχνική εκπαίδευση, ήδη στα χρόνια των «παχιών αγελάδων» θεωρούνταν ανάρμοστη για αστόπαιδα, αφότου, δε, σκάσανε οι πρώτοι μετανάστες, που αναλάμβαναν συνήθως τεχνικές εργασίες, υποβαθμίστηκε περισσότερο. Γυρίσανε, βέβαια, οι καιροί – αρκετοί υποψήφιοι ΑΕΙ, γόνοι εκείνων των μεταναστών, διαγωνίζονται με την επιπλέον ελπίδα της απόκτησης ιθαγένειας που εξήγγειλε η κυβέρνηση, η οποία έχει επίσης υποσχεθεί ότι του χρόνου θα καταργήσει τις Πανελλήνιες. Είθε, γιατί γκώσαμε πια με τη στείρα παπαγαλία, τον άγριο ανταγωνισμό ως αυτοσκοπό, το χρόνιο «στίγμα» μιας πιθανής αποτυχίας, την οικονομική αφαίμαξη των φροντιστηρίων ήδη από το δημοτικό και τις αμέτρητες εργατοώρες που σπαταλιούνται όχι στην πραγματική παιδεία αλλά σε έναν «πρωταθλητισμό» που κρίνεται κυριολεκτικά στον πόντο. Γιατί, κακά τα ψέματα, μορφωθήκαμε περισσότερο και καλύτερα εκτός σχολείου, παρά όσο σπουδάζαμε.

Με θυμάμαι κι εμένα μια ζωή να δίνω εξετάσεις. Σε βαθμό σιχασιάς. Ήταν, βλέπεις, και η γενιά μου «ματιασμένη»: γραπτές εξετάσεις σε Ε' και Στ' Δημοτικού, εισαγωγικές στο Γυμνάσιο (όπου δίναμε, επιπλέον, κάθε τετράμηνο), έπειτα στο Λύκειο, ύστερα στο Πανεπιστήμιο. Κάθε Μάιο και Ιούνιο η ίδια ιστορία: πίεση μεγατόνων, άγχος διαρκείας, ατέλειωτες ώρες διαβασμάτων και τα πανταχού παρόντα φροντιστήρια –άλλη μια άθλια ελληνική «ιδιαιτερότητα»– να θησαυρίζουν από το υστέρημα των γονιών, που εκλάμβαναν ως προσωπικό στοίχημα την επιτυχία σου. Και η οικογένεια να το φέρει βαρέως που ένας φέρελπις γιος εκπαιδευτικού δεν κατάφερε για λίγες, έστω, μονάδες να περάσει σε κάποιο πρότυπο, δημιουργώντας μου και το σχετικό κόμπλεξ (όποτε ο λόγος για αξιοκρατία, θυμάμαι εκείνο τον στριμμένο γερο-φιλόλογο που επέμενε να με βαθμολογεί σε Έκθεση, Αρχαία και Νέα Ελληνικά με 13άρια κι ας βιοπορίζομαι σήμερα ακριβώς επειδή «το 'χα» σε τέτοια μαθήματα – μετρούσαν βλέπεις τότε στις εισαγωγικές των ΑΕΙ οι βαθμοί Β' και Γ' Λυκείου). Παρατηρώντας, βέβαια, αργότερα τη νοοτροπία και το τουπέ που αποκτούσαν τα προνομιούχα εκείνα «κολεγιόπαιδα», μάλλον στράβωνα παρά ζήλευα!


Πολύς λόγος κι αντίλογος γίνεται για τις αλλαγές Μπαλτά στην παιδεία, ανάμεσά τους η κατάργηση των Πανελληνίων. Διαβάζω διάπυρους λόγους υπέρ της διατήρησης της αριστείας κι ενάντια στον «εξισωτισμό». Ειδικός δεν είμαι να κρίνω και θα συμφωνήσω ότι ο εξισωτισμός λειτουργεί θετικά μόνο προς τα πάνω. Είναι όμως φανερό ότι ο μέχρι τώρα τρόπος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει χρεοκοπήσει, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Αναζητούνται εναλλακτικές που να εξασφαλίζουν καταρχάς ισότητα ευκαιριών. Η ριζική αναβάθμιση της παιδείας, η επαναφορά της ενισχυτικής διδασκαλίας στο σχολείο, η «επιστροφή» της επαγγελματικής εκπαίδευσης, ο εξανθρωπισμός της εξεταστέας ύλης, ο εκσυγχρονισμός της ίδιας της εξεταστικής διαδικασίας είναι τα ζητούμενα. Για να μην πηγαίνει στράφι τόσος μόχθος στην ωραιότερη ηλικία, για να μη βγάζουν τον καρκίνο κι εκείνοι οι έρμοι οι γονείς. Ακόμα μεγαλύτερο ζητούμενο είναι, βέβαια, το κοινωνικό και εργασιακό περιβάλλον που θα αντιμετωπίσουν οι επιτυχόντες. Το δηλητήριο ήδη το γνωρίζουν καλά, μένει να εφεύρουν το αντίδοτο.

8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

4 σχόλια
Ευτυχώς ή δυστυχώς η ζωή ειναι (μονο) εξετάσεις, πρωτα ξενες γλωσσες, μετα πανελλήνιες, μετά εξεταστική, μετά η δουλειά, μετά η δια βιου μάθηση και τα εξτραδάκια της περαιτέρω επαγγελματικής κατάρτισης. Κ ακομα δε πιάσαμε τις σοβαρές εξετάσεις, παιδιά, γυναίκα σκυλιά γατιά κλπ Οσο για το θεμα των πανελληνίων, ναι σιγουρα ειναι δυσκολες αλλα οπως ειπε κ το παιδι πιο νωρίς ειναι οτι πιο αξιοκρατικό. Αυτο που θα ελεγα εγω ειναι οτι πρεπει οπωσδήποτε να ξεκολλήσουν μια καλη απο το Λυκειο γιατι με το παρον συστημα το Λυκειο χάνεται κ εξαφανίζεται μπροστά στον Γολγοθά των Πανελληνίων. Κανονικα θα επρεπε το Λυκειο να ειναι μια ανεξαρτητη εκπαιδευτική ενοτητα που σου δινει ολες τις βασικες γνωσεις για να βγεις στη κοινωνία και εισαι ωραιοςςς. Με τα σωστά ελληνικά σου, με 5-10 βασικες γνωσεις ιστοριας/ πολιτικης/ κοινωνιολογιας, λιγο βιολογία (οχι να κοπανας τα αντιβιοτικά σαν να ειναι mentos), μαθηματικά (οχι να κανεις λαθος τα ρεστα στο ψωμι), να κανεις ρε αδερφε λιγο γυμναστική σωστη - οσο κουλο κ αν ακούγεται - ποσοι 20χρονοι άνθρωποι πανε για τρεξιμο χωρις να εχουν κανει διατάσεις και τραυματίζονται... Να βγαίνεις λίγο χομο γιουνιβερσαλις... Λεμε τώρα.Κ αφου βγάλαμε το Λυκειο κ μαθαμε 5 πράματα κ ολα κομπλε, ενας εξτρα χρόνος, πεστο foundation year, πεστο προπαρασκευαστικό ετος για μεταλυκειακή εκπαιδευση, πεστο οπως θες, να ειναι μια αλλη ενοτητα, ξεχωριστή και με στοχο και ουσια: να θεσει τις βάσεις για να μπεις στο πανεπιστήμιο με αξιωσεις και με γνωση του που πας και τι ετοιμάζεσαι να κανεις. Κ στο τελος εκεινης της χρονιας να ειναι οι πανελλήνιες.
Οι πανελληνιες ειναι οτι πιο αξιοκρατικο μεχρι τωρα αλλα και οτι πιο δηλητιρωδες απο πολλους παραγοντες οχι απραιτητα απο τις πανελληνιες ατοφιες. Το θεμα ειναι να μπαινεις σε οποια σχολη θες ΣΕ ΛΟΓΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΠΑΝΤΑ και να κανεις εκει πιο δυσκολες τιε εξετασεις γιατι η τρελα ενος χρονου των πανελληνιων δεν προκειται να υπαρξει εκει.
και αυτο ειναι τεραστιο πραγμα να γλυτωσεις εναν χρονο θανατηφορου αγχους πχ παιδια ταβλιαζονται λογω αγχους ΕΛΕΟΣ συνδιασμος αγχους του παιδιου, οι γονεις που βαζουν απιστευτη πιεση στα παιδια και το γινεται αν περασεις και αμα δεν περασεις το χανεις το παιχνιδι
Πιστεύω ότι είναι απαρχαιωμένο αυτό το σύστημα τελείως, δεν υπάρχει πουθενά στο κόσμο. Υποχρεωτική εκπαίδευση μέχρι τη γ λυκείου, βασικά εφόδια, και μετά όποιος θέλει ας πάει στο ΑΕΙ. Αλλά το ίδιο το κάθε ΑΕΙ ξεχωριστά θα επιλέγει και θα έχει το δικό του τρόπο. Το Φυσικό π.χ θα λέει θέλω 150, και θα υπάρχουν κάποιες κατατακτήριες εξετάσεις αλλά συγκεκριμένα για αυτή τη σχολή, ικανότητες και γνώσεις, ξένες γλώσσες και συνέντευξη ακόμα. Η Φιλοσοφική π.χ.θα έχει άλλο τρόπο και μπορεί να σου βάζει και όριο 5 χρόνια π.χ. και θα μετράνε οι βαθμοί στο σχολείο στα ανάλογα μαθήματα η ο βαθμός. Αλλά δυστυχώς από αυτό το σύστημα πολύ κερδίζουν , κυρίως φροντιστήρια, και καθηγητές, γιατί τόσα χρόνια ειδικά τις χρυσές εποχές π.χ το 2004 που ήμουνα και εγώ οικονομάγανε δε λες τίποτα, δίνανε οι γονείς αβέρτα και όλα μαύρα φυσικά.
Προσωπικά πιστεύω ότι η κάθε σχολή θα έπρεπε να δημοσιεύει την εξεταστέα ύλη και τον αριθμό των εισακτέων, ούτως ώστε να μην βλέπουμε φοιτητές να έχουν περάσει σε σχολές που δεν θέλουν να σπουδάσουν.
Το μηχανογραφικό δελτίο αυτο το ρολο εχει,να δηλωσεις τις σχολες προτιμησης.Αν δε θελεις να σπουδασεις μια σχολη δε τη δηλωνεις πολυ απλά.Απλα για να συμπληρωσεις το μηχανογραφικό προυποθετει υπευθυνοτητα και ενα παιδί 17-18 ετών το παίρνει αψήφιστα.Πάντως το πάσο και τα λοιπά προνόμια ολοι θέλουμε να τα έχουμε ασχέτως αν δε μας αρέσει η σχολή!!!!
Μαζι σου, αλλα το με το εκπαιδευτικο συστημα ως εχει, πολλοι προτιμουν να μπουν σε καποια σχολη, οτι και ναναι αυτη, παρα να ξαναπερνανε το λουκι των πανελλαδικων.
Θα βλεπες επίσης στο 90% των σχολών να μην δηλώνει κανένας.Εγώ είμαι της άλλης άποψης. Πτυχίο σε όλους. Με τέτοια απαξίωση που υπάρχει, δεν νομίζω να είχε και καμία διαφορά.