Πάρε, πάρε, πάρε

Πάρε, πάρε, πάρε Facebook Twitter
1

Ταξιδιάρα Ψυχή. Είχα χρόνια να κάνω μια μεγάλη κανονική βόλτα στην Κεντρική Αγορά, σε αυτό το (so called) μαλακό υπογάστριο της Αθήνας, ανάμεσα στις μυρωδιές από ωμό κρέας, ψάρι και μπαχαρικά, ανάμεσα στους φτωχοδιάβολους των πάγων και των μοσχαροκεφαλών. Στους γλιστερούς διαδρόμους, στον κουρνιαχτό της οχλοβοής, στις φωνές, στις κατάρες. Στην Κεντρική Αγορά, στους δύο κόσμους του «Downton Abbey» – στον γοητευτικά άρρυθμο κάτω και στον εξωφρενικά υπερφίαλο πάνω. Στα ακροπωλεία (ειλικρινά αγνοούσα αυτήν τη λέξη που περιγράφει τα μαγαζιά που εμπορεύονται άκρα ζώων), στα ψαράδικα με τα μύδια από την Εύβοια, σε αυτά που φέρνουν ζωντανά καβούρια από τη Σκωτία, στον «μυστικό» κώδικα συνεννόησης μεταξύ των ανθρώπων που δουλεύουν και συχνάζουν εκεί, ο οποίος χρήζει σοβαρής αποκωδικοποίησης. Ένας ολόκληρος κόσμος, εντελώς διαφορετικός από τον έξω. Two worlds collide. Κανένας δεν καταλαβαίνει τον άλλο. Σαν την Αθήνα του σήμερα. Οι αναρχικοί των Εξαρχείων, οι μπαχαλάκηδες του Συντάγματος, οι δημοκρατικοί αριστεροί του μεσοδιαστήματος, οι όψιμοι –πρώην απολιτίκ– πρώην Πασόκοι, οι παραζαλισμένοι ψηφοφόροι της Χρυσής Αυγής. Περπατάω ανάμεσα σε μοσχαρίσιες καρδιές, νεφρά, κεφαλάκια, σπλήνες, γαρίδες και ζωντανές φούσκες και σκέφτομαι ότι η διαστρωμάτωση της Αγοράς είναι αντίστοιχη με αυτή της έξω κοινωνίας μας. Ένας μικρόκοσμος που έχει να μας πει πάρα πολλά. Τόσα πολλά και τόσα λίγα. Η μικροκομπιναδόροι που αγοράζουν ψάρια από τη Σενεγάλη και τα πουλάνε για ελληνικά, αλλάζοντας τις ταμπέλες κάθε φορά που σκάει σύρμα ότι υπάρχει έλεγχος, είναι οι «αγανακτισμένοι – μαζί τα φάγαμε», οι τίμιοι πωλητές με τον μικρό πάγκο είναι οι ελάχιστοι τιμητές της τιμιότητας (που μάλλον δεν εκφράζονται στην ουσία τους από κανένα κόμμα), οι πατσατζήδες είναι οι Ανεξάρτητοι Έλληνες – αμφιταλαντευόμενοι μεταξύ της πατριωτικής Αριστεράς και της καθαρόαιμης Δεξιάς (αμόρφωτοι άνθρωποι που παλαντζάρουν σαν βάρκα στην καταιγίδα, χωρίς να έχεις να τους προσάψεις τίποτα στην ουσία). Οι ΚΚΕ-δες είναι αυτοί που πουλάνε μονομανιακά ένα είδος: καβούρια, πετροσωλήνες, that's it. Κολλημένοι σε αυτό που ξέρουν καλύτερα, και ίσως να έχουν και δίκιο.

Κάποτε ο Τσόκλης πέταγε εκατοντάδες καρπούζια μπροστά από την Κεντρική Αγορά, εν είδει ενός in situ installation. Μερικοί τον έκραξαν τότε, άλλοι εξήραν την ιδιοφυΐα του. Άλλες εποχές, αυτό έγινε τη δεκαετία του '90. Τότε, το παρθένο Κέντρο μάς φαινόταν ως το εξωτικό φρούτο, ένα πεδίο συγκέντρωσης αβαντγκαρντίλας. Το κεφάλι μας ήταν γεμάτο σπασμένα καρπούζια, ποιήματα του Καρούζου, ιδανικούς αυτόχειρες (βλέπε και Κερτ Κομπέιν), δάκρια στα μάτια για τον θάνατο του Κισλόφσκι. Κλαίγαμε και κόβαμε με πριονωτό μαχαίρι την πηχτή ατμόσφαιρα της οδού Αγίων Ασωμάτων. Το να περπατάς στο έρημο κέντρο ήταν στάση ζωής – κάπως σαν να δίνεις μία διάλεξη στο Μπρονξ. Οι μαύρες πουτάνες της Ευριπίδου και της Σωκράτους ήταν ανακάλυψη του Κουστώ, τα τραβέλια της πίσω πλευράς του Δημαρχείου ήταν η σκοτεινή πλευρά της γοητευτικής Ιστικλάλ της Κωνσταντινούπολης, τα κρητικά γλέντια στην οροφή της Βαρβακείου ήταν η trendy μεταστροφή της νεοϋορκέζικης Meatpacking District, τα χίπστερ πάρτι στην ταράτσα της Αρμοδίου ήταν η απόδειξη ότι αυτή η περιοχή θα εκτοξευθεί στο διάστημα μετά τους Ολυμπιακούς, ότι θα γίνει το δικό μας Lower East Side. Και, όμως, τίποτε από αυτά δεν έγινε.

Αντ' αυτού, η Σωκράτους καθάρισε με γάργαρο νερό, τα παπάκια της ομάδας ΔΙΑΣ εγκαταστάθηκαν στη γωνία Ευρίπιδου και Μενάνδρου, ο τύπος από το Raja Jee συνέχισε να δίνει το καλύτερο φαλάφελ της πόλης μαζί με αϊράν και πιπεριές τουρσί και ένα ιδιότυπο gentrification σήκωσε τη σημαία του στο ψηλότερο βάθρο. Τα τζάνκια και τα τραβέλια μετακινήθηκαν μερικά τετράγωνα πιο πέρα, το πρόβλημα (το όποιο πρόβλημα) μετακινήθηκε σαν να ήταν κάρτα στο ταμπλό της Monopoly. Όλα πάλι κουκουλώθηκαν.

Απλώς, μερικές φορές αναρωτιέμαι αν πρέπει, πέρα από την ηθική πλευρά του ζητήματος, να φρικάρουμε με τα πρεζάκια και τα τραβέλια και τις πουτάνες. Κάθε μητρόπολη έχει την underground πλευρά που της αναλογεί – και είναι κάπως γοητευτική και εμβληματική για την ιδιοσυγκρασία της. Και εμείς έχουμε τη δική μας. Λονδίνο, Άμστερνταμ ή Βερολίνο, έχεις ξεχάσει πού ακριβώς θέλεις να πας.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια