ΚΙΝΗΣΗ

Για τις ήττες και τις νίκες

Για τις ήττες και τις νίκες Facebook Twitter
Όταν το αποτέλεσμα έδειξε την επιβίωση του Πάνου Καμμένου, ήλθαν αμέσως οι αγκαλιές και τα γέλια ευτυχίας πάνω στη σκηνή. Δίχως καμία επιφύλαξη, ο ηγέτης της «νέας Κεντροαριστεράς» (όπως γράφουν κάποιοι) θα επιβεβαιώσει την αρχική του επιλογή... Φωτο: Nick Paleologos / SOOC
3

Σε κάθε πολιτικό αποτέλεσμα, σε κάθε στροφή της Ιστορίας, συνηθίζουμε να μιλάμε για νίκες και ήττες. Αν και «μακροπρόθεσμα όλοι θα είμαστε νεκροί», όπως έλεγε ο Κέινς, οι ξεχωριστές στιγμές στην πολιτική έχουν μεγάλη σημασία.


Η περασμένη Κυριακή ήταν, λοιπόν, μια τέτοια στιγμή, η στιγμή Τσίπρα. Σε συνθήκες μουδιασμένης δυσφορίας και κακοφορμισμένης δυσπιστίας, ο Αλέξης Τσίπρας ξαναβγαίνει πρωθυπουργός. Με νωπή μια σοβαρή διάσπαση και τη φυγή των «κινηματικών» του τομέων, ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε.


Αυτό είναι, προφανώς, το γεγονός που ενδιαφέρει κυρίως τους φωτογράφους της συγκυρίας, τους Έλληνες και ξένους παρατηρητές των πολιτικών εξελίξεων.

Από εδώ, νομίζω, πρέπει να ξεκινήσουν οι ερμηνείες μας και η κριτική. Από την υπόθεση ότι το πλέγμα ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. αποτυπώνει μια ορισμένη λαϊκότητα η οποία ψάχνεται ανάμεσα σε παράδοση και εκσυγχρονισμό.


Η νίκη είναι αδιαμφισβήτητη, διότι στην πολιτική το κύριο είναι η κατανομή της εξουσίας και όχι η δικαιοσύνη, η αλήθεια και η τύχη της ορθολογικότητας. Αυτό, τουλάχιστον, ισχυρίζεται πάντοτε η ρεαλιστική πολιτική σκέψη, μια σκέψη που θέλει να κρατάει σε απόσταση ασφαλείας τις εύλογες ηθικές ανησυχίες και την αγωνία (κάποιων) διανοούμενων για αξίες.


Ο Αλέξης Τσίπρας μοιάζει να είναι ένας καλός μαθητής του ρεαλισμού της κατίσχυσης. Για παράδειγμα, τις τελευταίες μέρες της προεκλογικής περιόδου διέρρεε επίμονα ότι η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ δεν ήθελε πια τους ΑΝ.ΕΛ. ως συμμάχους και ότι αναζητούσε, στα σοβαρά, μια συμφιλίωση με το Κέντρο και την Κεντροαριστερά. Η πληροφορία ήταν φυσικά αληθινή αλλά και ψευδής συγχρόνως: ηχούσε κυρίως ευχάριστα και κάπως ανακουφιστικά στους προοδευτικούς του Κέντρου, ενώ την ίδια στιγμή έστελνε θετικό σήμα και στις Βρυξέλλες ή στο Βερολίνο. Όταν όμως το αποτέλεσμα έδειξε την επιβίωση του Πάνου Καμμένου, ήλθαν αμέσως οι αγκαλιές και τα γέλια ευτυχίας πάνω στη σκηνή. Δίχως καμία επιφύλαξη, ο ηγέτης της «νέας Κεντροαριστεράς» (όπως γράφουν κάποιοι) θα επιβεβαιώσει την αρχική του επιλογή.


Η στιγμή Τσίπρα είναι, ωστόσο, μέρος ενός πλάνου, όχι το σύνολο. Διότι αυτή η νίκη συνοδεύεται από πολλές, ταυτόχρονες ήττες που κανένας δεν μπορεί να τις υποτιμά.


Η Ελλάδα του ύστερου μνημονίου φανέρωσε τις μεταστάσεις της Αγανάκτησης. Θα αναθέσει, ασφαλώς, στους ηθοποιούς της αντιμνημονιακής δραματουργίας να διαχειριστούν το νέο Μνημόνιο. Από την άλλη, όμως, βλέπουμε να σταθεροποιεί τα ερείσματα της νεοναζιστικής Ακροδεξιάς. H Xρυσή Αυγή αυτοσυστήνεται στα παραζαλισμένα μικροαστικά στρώματα ως ανάχωμα στο χάος και στις «προδοσίες των ελίτ».


Η άλλη ήττα της πολιτικής είναι φυσικά η εκλογική αποχή, στις καινούργιες διαστάσεις της. Παρά το ότι η αποχή δεν έχει μία και μόνο αιτιολόγηση και ερμηνεία, η αποσκίρτηση εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων απ' την κεντρική τελετουργία της δημοκρατικής ζωής είναι τραυματικό γεγονός.

Αν, δηλαδή, η νέα φάση είναι απλώς πολιτικές τεχνικές για να «αποτελειωθούν» κάποιοι και να κυριαρχήσουν πολιτικά άλλοι, η κρίση θα είναι πάντα εδώ και θα τρώει τις σάρκες μας. Και μαζί την ψυχή της δημοκρατίας.


Νικά η Αριστερά, λοιπόν; Αυτή η Αριστερά που προσαρμόζεται στην τεχνολογία της εξουσίας, που αποβάλλει τους «μεταφυσικούς» της πιστούς και ανοίγεται στην πραγματικότητα;


Αλλά η ρητορική Τσίπρα είναι ήδη μια ράμπα που κυλάει από τον αντιστασιακό εθνοκεντρισμό σε μια προστατευτική, «σοσιαλίζουσα» γλώσσα. Ενσωματώνει πολλή σημειολογία καραμανλική και ηχοχρώματα ανδρεϊκά. Αυτό πλέον κατοχυρώνει ένα πολιτικό έδαφος, μια εθνική πολιτική επικράτεια που πάει πέραν της Αριστεράς.

Από εδώ, νομίζω, πρέπει να ξεκινήσουν οι ερμηνείες μας και η κριτική. Από την υπόθεση ότι το πλέγμα ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. αποτυπώνει μια ορισμένη λαϊκότητα η οποία ψάχνεται ανάμεσα σε παράδοση και εκσυγχρονισμό. Πώς, όμως, τα επιχειρεί αυτά; Με ποια εργαλεία, με ποιες πρακτικές και με ποια βασικά πρόσωπα;


Στο σημείο αυτό εγώ διακρίνω μια άλλη ήττα: το ότι ένας ρεαλισμός κατώτερος των προσδοκιών, ένας ρεαλισμός προσαρμογής στις οικείες πατέντες του «ελληνικού μοντέλου» επωμίζεται τελικά τον ρόλο του ανορθωτικού υποκειμένου. Ανακυκλώνοντας κομμουνιστογενή θλίψη και κουβαλώντας παλαιο-σοσιαλδημοκρατικό κρατισμό ή εθνικό ρομαντισμό του «ματώσαμε», βαδίζουμε προς το μέλλον. Χωρίς ενδιαφέρον (μέχρι τώρα τουλάχιστον) για μελετημένη διέξοδο από την οικονομική και κοινωνική οπισθοδρόμηση. Με μια φρασεολογία αντι-λιτότητας σπεύδουμε σε χρονοδιαγράμματα πράξεων σκληρής, υλικά, πολιτικής.


Μήπως, όμως, μια πιο συμπονετική κοινωνικά και «διεκδικητική εθνικά» πόζα προωθεί αποτελεσματικότερα τις μεταρρυθμίσεις;
Αυτό πιστεύουν τώρα κάποιοι ρεαλιστές των αγορών που δείχνουν να προσαρμόζονται κι αυτοί στην κατάσταση. Λίγα, όμως, μπορεί να χτιστούν με φτηνά υλικά και παιχνίδια οπορτουνιστικής ισορροπίας. Αν, δηλαδή, η νέα φάση είναι απλώς πολιτικές τεχνικές για να «αποτελειωθούν» κάποιοι και να κυριαρχήσουν πολιτικά άλλοι, η κρίση θα είναι πάντα εδώ και θα τρώει τις σάρκες μας. Και μαζί την ψυχή της δημοκρατίας.

3

ΚΙΝΗΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
Παλιά σηκώναμε στους ώμους τους αρχηγούς σαν να ήταν εικόνες σε λιτανεία. Τους ευλογούσαμε και τους μεγαλοποιούσαμε ακόμη και αν ήταν άξιοι κατέργων για την διαφθορά τους ή την αδιαφορία τους στο μέλλον της Ελλάδας. Άξιοι γελοιοποίησης τότε με τα γαργαλιστικά προσωπικά στιγμιότυπα γεροντικής άνοιας. Τώρα απλά θα σηκώσουμε τους ώμους, το πιο ψηλό σημείο, και αυτοί που θα μας κυβερνήσουν τώρα θα είναι το λιγότερο κακό. Τα μεγάλα δεινοπαθήματα από την προδοσία στην εμπιστοσύνη μας στους πολιτικούς μας έχουν αφήσει ακέφαλους. Μέχρι να βρούμε την κεφαλή όμως δεν θα ψάχνουμε στα άχυρα για ψύλλους.
Παραδείγματα έλλειψης παιδείας νεοέλληνα.Πετάμε τις γόπες στο δρόμο γιατί είναι υποχρεωμένος ο οδοκαθαριστής να τις μαζέψει.Γράφουμε στα παλιά μας τα παπούτσια τις ωρες κοινης ησυχίας και θα ενοχλήσουμε τη γειτόνιά είτε με δυνατή μουσική είτε με χαλασμένες εξατμίσεις γιατί είμαστε και πολύ μάγκες.Παρκάρουμε όπου γουσταρουμε και οι πεζοί και οι ανάπηροι κακώς δεν αθλούνται στο άλμα επί κοντώ για να διασχίσουν τα πεζοδρόμια.Οδηγούμε πάντα αργά και αριστερά γιατί είναι ντροπή να είμαστε σ ε άλλη λώρίδα και ας κόψουν το λαιμό τους οι πίσω μας.Αν θέλουν να περάσουν ας ρισκάρουν τισ ζωες τους.όταν μπαίνουμε σε μέσο μαζικής μεταφοράς μπουκάρουμε πρώτοι και όσοι ήθελαν να κατέβουν ας ήταν πιο γρήγοροι.Θέλεις και άλλα για να καταλάβεις πόσο κακομαθημένοι και ηλίθιοι είναι οι νεοέλληνες?Ολα αυτά δυστυχώς έχουν να κάνουν με τη παιδεία του Έλληνα.
Πάς να ψηφίσεις όταν υπάρχει κάποιο κόμμα που σε εκφράζει και πιστεύεις θα κάνει καλό στον τόπο σου.Σε κάθε επαγγελματικό τομέα για να εισέρθει κάποιος πρέπει να πληρεί κάποια κριτήρια αλλιώς δεν γίνεται αποδεκτός.Στο τομέα της πολιτικής δεν υπάρχουν κριτήρια και προυποθέσεις γι αυτό και έχει εξελιχθεί σταδιακά σε έναν από τους πιο σκάρτους τομείς επαγγελματικής δραστηριότητας.Αυτό σε συνδυασμό με την έλλειψη παιδείας και το φτωχό πνευματικό επίπεδο των Ελλήνων καθιστούν την κάλπη οχι την ύψιστη δημοκρατική στιγμή αλλά την κορύφωση της συμπεριφόρας των Ελλήνων ψηφοφόρων σε αγέλη που παθητικά θα πάει να ψηφίσει αυτόν που θεωρεί λιγότερο χάλια.Και υπάρχει και μια μερίδα πολιτών ανάμεσα τους και εγώ που σκέφτεται και λεει:Δημόσιοι 600000.Συνταξιούχοι 2600000.Σύνολο 3.200.000.Αυτοί οι άνθρωποι θα πάνε πάση θυσία να ψηφίσουν σαν κομματόσκυλα για να μη χάσουν τα προνομιά τους.Πόσος χώρος μένει για τους υπόλοιπους Έλληνες?