Απόφαση σοκ: Κλείνει ο ναός του Επικούρειου Απόλλωνα λόγω συνταξιοδότησης του φύλακα

Απόφαση σοκ: Κλείνει ο ναός του Επικούρειου Απόλλωνα λόγω συνταξιοδότησης του φύλακα Facebook Twitter
11

Μπορεί ένας ολόκληρος ναός-ορόσημο της αρχαίας Ελλάδας να κλείσει λόγω συνταξιοδότησης του φύλακα; 

Κι όμως μπορεί. Αυτή είναι η τελευταία -αρνητική εξέλιξη, για την οποία κάνει λόγο η Πανελλήνια Ένωση Υπαλλήλων Φυλάξεως Αρχαιοτήτων (ΠΕΥΦΑ), αναφερόμενη στο «"κλείσιμο" του Ναού του Επικούρειου Απόλλωνα, λόγω έλλειψης προσωπικού».

Πρόκειται για εξέλιξη που «ήρθε δυστυχώς να επιβεβαιώσει μέχρι κεραίας την επισήμανση της ΠΕΥΦΑ, η οποία εδώ και χρόνια έχει σε όλους τους τόνους προσπαθήσει να καταδείξει το πρόβλημα, χωρίς ωστόσο να βρει ανταπόκριση από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία.

Τώρα, αφού μετά τη συνταξιοδότηση και του τελευταίου αρχαιοφύλακα, ο χώρος ουσιαστικά έκλεισε για το κοινό, με συνέπειες, τόσο για το ίδιο το ΥΠΠΟΑ, όσο και για την τοπική κοινωνία, η οποία έχει ήδη εκφράσει μέσω των φορέων της την έντονη αντίδρασή της, αλλά κύρια δημιουργείται μεγάλο πρόβλημα στην ασφάλεια του Μνημείου που βρίσκεται πλέον σε άμεσο κίνδυνο», αναφέρει η Ένωση.

Ταυτόχρονα, η ΠΕΥΦΑ καλεί την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού «να αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος, να καταλάβει το ζήτημα ασφάλειας που έχει δημιουργηθεί και να δώσει, χωρίς την παραμικρή χρονοτριβή, λύση με μόνιμο φυλακτικό προσωπικό, είτε μέσω της κινητικότητας, είτε, ακόμη καλύτερα, μέσω νέων προσλήψεων στον τομέα φύλαξης και πληροφόρησης».

«Μέχρι τότε», λένε οι αρχαιοφύλακες, «να προχωρήσει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας σε άμεση πρόσληψη εποχικού προσωπικού, για να καλύψει τις ανάγκες φύλαξης του Επικούρειου Απόλλωνα».

Απόφαση σοκ: Κλείνει ο ναός του Επικούρειου Απόλλωνα λόγω συνταξιοδότησης του φύλακα Facebook Twitter

Ο αριστουργηματικός ναός και το μοναδικό κιονόκρανο

Ο ναός του Επικουρείου Απόλλωνα στις Βάσσες της Φιγαλείας είναι ένας από τους σπουδαιότερους και επιβλητικότερους της αρχαιότητας. Αφιερώθηκε από τους Φιγαλείς στον Απόλλωνα διότι τους βοήθησε να ξεπεράσουν μια επιδημία πανώλης.

Ο ναός υψώνεται στα 1.130 μέτρα, στο κέντρο της Πελοποννήσου, πάνω στα βουνά μεταξύ Ηλείας, Αρκαδίας και Μεσσηνίας και βρίσκεται 14 χλμ. νότια της Ανδρίτσαινας και 11 χλμ. βορειοανατολικά των Περιβολίων.

Ανεγέρθη το δεύτερο μισό του 5ου αιώνα π.Χ. (420-410 π.Χ) και αποδίδεται στον Ικτίνο, τον αρχιτέκτονα του Παρθενώνα.

Απόφαση σοκ: Κλείνει ο ναός του Επικούρειου Απόλλωνα λόγω συνταξιοδότησης του φύλακα Facebook Twitter

Το μνημείο αυτό, ένα από τα καλύτερα σωζόμενα της κλασικής αρχαιότητας ήταν το πρώτο στην Ελλάδα που ανακηρύχθηκε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO το 1986. Τμήμα της ζωφόρου του ναού αποσπάστηκε το 1814 και εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο.

Συνδυάζει αρχαϊκά, κλασικά και παραδοσιακά αρκαδικά χαρακτηριστικά. Έτσι προσφέρει ένα ελκυστικό μείγμα του παλιού και του νέου, του αγροτικού και του εκλεπτυσμένου.

Η επιμήκης περίπτερη δομή (39,87 × 16,13 μέτρα) είναι κατασκευασμένη κυρίως από γκρίζο ασβεστόλιθο τοπικής προέλευσης.

Η εξωτερική κιονοστοιχία του εξάστηλου ναού ακολουθεί έναν εξαιρετικά αυστηρό δωρικό ρυθμό (οι μετόπες δεν είναι λαξευμένες). Όμως στο εσωτερικό, έξοχης ποιότητας γλυπτική συνταιριάζεται με έναν πιο περίτεχνο αρχιτεκτονικό ρυθμό, σύμφωνα με τη wikipedia.

Το εμπρόσθιο τμήμα του προνάου και του οπισθοδόμου με δύο κίονες εν παραστάσει αναδιατυπώνουν τον δωρικό ρυθμό. Χαρακτηρίζεται λοιπόν ως ναός δωρικός, δίστυλος εν παραστάσει περίπτερος.

Απόφαση σοκ: Κλείνει ο ναός του Επικούρειου Απόλλωνα λόγω συνταξιοδότησης του φύλακα Facebook Twitter

Στο νότιο τμήμα όπου βρίσκεται το άδυτο, οι δύο τελευταίοι ιωνικοί κίονες του σηκού στέκονται στο μακρινό άκρο λοξών τοίχων, ενώ ανάμεσά τους βρίσκεται ένας κορινθιακός κίων, μόνος στο κέντρο του ναού.

Το κιονόκρανο του κίονα αυτού αποτελεί «το αρχαιότερο σωζόμενο δείγμα και θεωρείται πρότυπο για όλα τα "Κορινθιακά" μνημεία του ελληνικού, ρωμαϊκού και μεταγενέστερων πολιτισμών».

11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

7 σχόλια
Πολύ άσχημη είδηση για αυτόν τον εξαιρετικό ναό και εύχομαι να δοθεί άμεσα μια λύση. Από την άλλη,επιτρέψτε μου να πω ότι αυτό το "σύμφωνα με την wikipedia" με έκανε να ανησυχήσω λιγάκι. Ναι, είναι βολική, υποπίπτω κι εγώ στον πειρασμό και τη συμβουλεύομαι κατά καιρούς για μια πρόχειρη ενημέρωση. Εχει λήμματα απολύτως τεκμηριωμένα, ναι. Εχω βρεί όμως λάθη και ανακρίβειες σε θέματα που τυχαίνει να γνωρίζω πάρα πολύ καλά, οπότε την αποφεύγω σαν τον διάβολο ως πηγή για κείμενα που δημοσιεύω. Ετσι, φιλικά και συναδελφικά, είπα να το αναφέρω.
Ναι... να στείλουμε δύο υπαλλήλους με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου, να εργάζονται 12ωρα, με ένα ρεπό την εβδομάδα, απλήρωτες οι αργίες και οι ημιαργίες και να πληρώνονται ταρίφα, 400 ευρώ/μήνα έκαστος!.....αρχίζει να συνηθίζεται, μήπως;;;.....γουστάρεις εεεε;;;...
Όχι, να στείλουμε κάποιους που να εργάζονται 8ωρα με 700 ευρώ. Όχι 4ωρα με 1500 όπως οι καθαρίστριες. Οι περισσότεροι χώροι κλείνουν στις 3 οπότε ούτε 8ωρο δεν συμπληρώνεται. Άλλωστε έχεις δει φύλακα σε αρχαιολογικό χώρο της επαρχίας? άραγμα και καθισιό όλη τη μέρα. Εγώ μέχρι και ψησταριά είδα να στήνουν με μπύρες. Άσε που αντί να φυλάνε φροντίζουν τα μποστάνια τους που έχουν κάνει αυθαίρετα ΜΕΣΑ στους αρχ. χώρους για να είναι δίπλα και να μη τους τσακώσουν να λείπουν. Οπότε αυτός καλλιεργεί, έχει φρέσκα λαχανικά και συγχρόνως πληρώνεται από όλα τα κορόιδα - και συ δεν εξαιρείσαι στα κορόιδα περιλαμβάνεσαι. Εκτός αν δεν πληρώνεις εφορία.
Σσσσσ...Παιδιά μην το ακούσουν αυτό οι Βρετανοί και μας κατηγορήσουν για κακή χρήση ή πλημμελή φύλαξη των αρχαιολογικών χώρων...Δύσμοιροι Φιγαλείς....