ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Είδα: την Μόνικα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Είδα: την Μόνικα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Facebook Twitter
19

 Aπο tospirto.net

 

Είχε περάσει ώρα αφότου η Μόνικα είχε αποχαιρετήσει τον κόσμο με το νέο της τραγούδι «Forever Yours», το οποίο αφιέρωσε στο κοινό, και το υπέγραψε κιόλας στη βίντεο- προβολή στο βάθος της σκηνής… αλλά ο κόσμος δεν ήθελε να εκκενώσει το πεζοδρόμιο έξω από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Καπνίζοντας τσιγάρα, μετρούσαν ακόμη ό,τι είδαν, το ανέλυαν σε πηγαδάκια και ξεκινούσε ήδη να λειτουργεί το μεταίσθημα που ακολουθεί ένα θέαμα ασυνήθιστο και βαθιά συγκινητικό. «Με νομιμοποιείς λοιπόν να γράψω ένα διθύραμβο για το “Primal” της Μόνικας;» ρώτησα, ρητορικά σχεδόν, παλαιότερη και πιο έμπειρη συνάδελφο μετά από τη συζήτησή μας κάποιων λεπτών.


Το θέμα με τη Μόνικα με τους ωραίους, προσωπικούς και ιδιαίτερους δίσκους, τη Μόνικα με την ανεπανάληπτη -για αγγλόφωνο καλλιτέχνη- υποδοχή από το ευρύ κοινό, τη Μόνικα με τα πάντα υψηλά standards στο μυαλό της για το τι οφείλει να δίνει σε όσους την ακούν… ήταν ότι ποτέ δεν είχε υπάρξει πραγματικά συναρπαστική στο live της.

Παρά το εξαιρετικό ρεπερτόριο που έχει ήδη αρχίσει να συγκεντρώνεται, τους καλούς μουσικούς που συνήθως τη συνοδεύουν, τα φώτα και το υψηλό επίπεδο παραγωγής που σχεδόν από την αρχή ταυτίστηκε με τις εμφανίσεις της, όλο κάτι χάλαγε το γλυκό. Πολύ συχνά ήταν αμήχανη, άλλοτε το χιούμορ της δεν έβρισκε το στόχο του και έμενε αιωρούμενο μεταξύ εκείνης και του κοινού. Συχνά φάλτσαρε, ειδικά όταν επιχειρούσε να πειραματιστεί φωνητικά, σχεδόν πάντοτε το πρόγραμμά της αδυνατούσε να μας περάσει στην άλλη πλευρά, να μας απογειώσει.


Η παράσταση «Primal» που παρουσιάζει μέχρι τις 6 Ιανουαρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών δεν έχασε σχεδόν κανένα στόχο. Η ερώτηση «Μα γιατί στη Στέγη;» απαντήθηκε από την πρώτη στιγμή που η Μόνικα ανέβηκε στην εκθαμβωτική, ολόλευκη σκηνή, με τα μαλλιά της κοντοκουρεμένα και φορώντας ένα μοβ ανσάμπλ –αντίθεση στους λευκοντυμένους μουσικούς της, και τραγουδώντας ένα νέο, αυτοβιογραφικό τραγούδι με μία φωνή δυνατή, εύπλαστη, σε απόλυτη επικοινωνία με το συναίσθημά της. Ακολούθησε το πρώτο από τα άψογα εκτελεσμένα εκείνο το βράδυ κομμάτια της, «Αway from my land». Ντραμς, κιθάρα, μπάσο, τρία πνευστά, μια μικρή θάλασσα από έγχορδα, υποστήριζαν την πιο γλυκύτατη σόουλ εκτέλεση του ωραίου τραγουδιού. Στο επόμενο, το αγαπημένο μου «Babe», ένιωσα το σώμα μου να ζωντανεύει, να θέλει να συμμετάσχει σε όσα έβλεπα και άκουγα. Ένιωσα και κάτι άλλο: ότι βρίσκομαι σε καλά χέρια, ότι η Μόνικα και οι συνεργάτες της ξέρουν πού και πώς με πάνε. Ένιωσα το «τσικ» της δικαίωσης, επειδή έχω υποστηρίξει (μέχρι εξαντλήσεως…) τη Μόνικα και τη δουλειά της σε δεκάδες συζητήσεις με φίλους και συναδέλφους, δικούς μου και δικούς της. Ακολούθησαν πολλά: «Not young in my youth», ένα -ούτως ή άλλως- τέλεια γραμμένο κομμάτι, με εκπληκτικά ενορχηστρωμένα έγχορδα και υπέροχες λάμπες να κρέμονται από πάνω και γύρω της. Νέα, και όχι απλά, τραγούδια να καταχειροκροτούνται. Μια πολυπληθής χορωδία πίσω της να κατορθώνει να ακουστεί διακριτική, και απαραίτητη. Το κλασικό πια «Over the Hill», απογειωμένο με τη Μόνικα και τη χορωδία να μοιράζονται το βάρος του. Την είδαμε μόνη στο πιάνο. Την είδαμε να χορεύει, και να παίζει την κιθάρα της, πιο ερωτεύσιμη από ποτέ. Βιώσαμε τις πιο εύστοχες και ουσιαστικές 3D προβολές που έχουμε δει ποτέ από έλληνα καλλιτέχνη. Την ακούσαμε να μιλάει με το ιδιότυπο, αυτοσχεδιαστικό χιούμορ της για την περιπέτεια που παρ’ ολίγον να της στερήσει τη ζωή («Το ξέρετε ότι σχεδόν θαλασσοπνίγηκα…»), προτού παρουσιάσει το gospel κομμάτι που της ενέπνευσε η εμπειρία, «Hand in hand». Η πιο αξέχαστη- «να την πάρεις μαζί σου»- στιγμή της συναυλίας ήταν όταν η Μόνικα τραγούδησε τον όρκο αγάπης «Yes I Do», καθισμένη στο σανίδι, αριστερά της σκηνής, συνοδευόμενη όχι με μπουζούκι αυτή τη φορά, αλλά με κλαρινέτο. Τραγούδησε χωρίς μικρόφωνο την «αντρική φωνή» του ρεφρέν, χρησιμοποιώντας τα χέρια της μαγικά για να κατευθύνει το συναίσθημά της, και το δικό μας. Άψογη.


Για κάθε καλλιτέχνη υπάρχει ο τόπος και ο χρόνος της ωρίμανσής του. Τον Ιανουάριο του 2013, η Μόνικα ξεδίπλωσε μπροστά στα μάτια μας, στη σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, το «γιατί» της καλλιτεχνικής της ύπαρξης, βάζοντας τέλος σε τόσες και τόσες, καλοπροαίρετες και κακοπροαίρετες, συζητήσεις σχετικά με την αξία της, τη διάρκειά της, τις επιλογές της, το χαρακτήρα της (!). Αν μου επιτρέπεται το σχόλιο… έθεσε τα standards πολύ ψηλά για όποιον συνάδελφό της επιχειρήσει στο εξής, ή επιχειρεί ήδη, να ακολουθήσει στα βήματά της. Ξεδιπλώθηκε μπροστά μας ως μια γεννημένη μουσικός, περφόρμερ και τραγουδίστρια, φλεγόμενη να επικοινωνήσει συναισθηματικά. Και το κυριότερο, κατάφερε επιτέλους να μας δείξει το μέσα της, από όπου έρχονται όλα αυτά τα τραγούδια που έχουν ενθουσιάσει το ελληνικό κοινό την τελευταία πενταετία.

Αρχείο
19

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

15 σχόλια
"Όχι άλλο "αγγλόφωνο" κάρβουνο από δήθεν που έχουν το θράσος τραγουδάνε σε χώρους τέχνης"Κ.ΡάλληΕίναι δικαίωμά σας να υποστηρίζεται όποιον θέλετε και να εκφράζεται την άποψή σας. Αλλά σταματήστε να μειώνεται τους Έλληνες μουσικούς που κάνουν αληθινή αγγλόφωνη μουσική με αυτόν τον τρόπο.Ευτυχώς η Μόνικα δεν είναι ό,τι καλύτερο έχουμε στην αγγλική σκηνή, αυτό έλειπε (ξεκούρδιστες συγχορδίες, μιμηση soul και Α junior lyrics). Θα μπορούσα να σας αραδιάσω καμιά 40 συγκροτήματα και καλλι΄τεχνες να'χετε ν'α κούτε αλλά σαν δημοσιογράφος ψάξτε το μόνος σας.Έλεος
Η Μονικα μου θυμιζει τη Κικη Δημουλα: Τσαι και συμπαθεια. Κατι σαν ενα αδιαφορο προωρο γηρας της μετροτητας. Την ειδα στη Στεγη, λογω φιλων, για πρωτη φορα. Ενα παιδικο υπερθεαμα και μια παρελαση απο ομοια κοματια με μια αδιαφορη ορχηστρα. Τιποτα δεν ξεχωριζε. Ενα καθως πρεπει κοινο παρακολουθουσε και ταχτικα ...χειροκροτουσε. Κατασταση σουεραλ. Κατι σαν φτηνο θεατρο παραλογου. Ναι, εχει απ οτι βλεπω, τρελο σπρωξιμο απο εντυπα φρη και μη, γι αυτο που ειναι. Σιγα το πρωτοφανες. Η υπερτιμηση και υπερπροβολη μετριων ειναι συνεχης. Μονο εδω, βλεπω ατελειωτα αφιερωματα και αφιερωματακια.
Πήγα στην Στέγη...Αν δεν είχε τύχη να έχω δει στις 19 Αυγούστου την ακόλουθη συναυλία θα είχα εντυπωσιαστεί..Μόνικα γλυκιά μου δεν έχεις ανάγκη μιμιτικές πρακτικές παλαιών χρόνων..Να είσαι αυθεντική και μοναδική.Στο λέω με πολλή αγάπη,μια μεγάλη σου φαν.Δεν έπρεπε τα βίντεο να είναι τόσο κοντά... http://www.youtube.com/watch?v=i41qWJ6QjPI
Χωρίς να έχω διαβάσει το άρθρο διότι βαριέμαι, νομίζω πως η Μόνικα, την οποία συμπαθώ ιδιαίτερα σαν παρουσία και μουσικό, είναι υπερτιμημένη. Η φωνή της μέτρια, ο στίχος απαίδευτος ακόμη (είναι πολύ δύσκολο να γράψεις σε γλώσσα η οποία δεν είναι η μητρική σου, αυτό το αναγνωρίζω), απλά είναι φρέσκα και χαμηλών τόνων, και good girl που λένε.
τελικά η μόνικα τα χει καταφέρει τόσα καλά,ε?...γιατί τόσοι πολλοί ορκισμένοι εχθροί, των οποίων ο ιερός πόλεμος εναντίον της μόνο με την ονλαιν καμπάνια της χα μπορεί να συγκριθεί, αποτελούν προφανή απόδειξη επιτυχίας...
Η Μονικα ειναι οτι πιο μετριο εχω ακουσει στην ελληνικη αγγλοφωνη σκηνη τα τελευταια χρονια και δεν μπορω να καταλαβω γιατι προωθειται τοσο πολυ.Η μπαντα που την συνοδευει ειναι επισης μετρια και εντελως ασυγχρονιστη. Μια φορα ειχα δει ενα live της και κακοποιηθηκαν τα αυτια μου.Δε ξερω ποσο εχει βελτιωθει τωρα. Και ειναι κριμα γιατι υπαρχουν αρκετες πολυ αξιολογοτερες αγγλοφωνες μπαντες που ειναι στην αφανεια.Στο εξωτερικο ουτε καν να εμπαιναν στον κοπο να ασχοληθουν μαζι της και εδω εχει θεοποιηθει.Αυτο ειναι ο θριαμβος του μαρκετινγκ και οχι του ταλεντου.
Μου 'ρχονται διάφορα να πω... "Τα ίδια Παντελάκη μου...", "Ο Πέτρος και ο λύκος" κτλ.Γεγονός είναι ότι η Μόνικα έχει υποστηριχθεί από τους ίδιους φορείς και με το ίδιο πάθος κι όταν "φάλτσαρε" και όταν "αδυνατούσε να μας απογειώσει". Γιατί να πιστέψω ότι τώρα έχει αλλάξει κάτι; Είχα δει την ατυχέστατη εμφάνισή της στη Μικρή Επίδαυρο και είχα σοκαριστεί από τη μετριότητα (όχι των μουσικών, οι οποίοι ήταν εξαιρετικοί) αλλά και τις πολλαπλές αισθητικές της αστοχίες. Δεν προχωρώ σε ανάλυση γιατί η ανάμνηση και μόνο με εξαντλείΕκεί που θέλω να καταλήξω, χωρίς να αμφισβητώ το καλό αποτέλσμα της συναυλίας της στη Στέγη (καθώς δεν την είδα), είναι στο ότι αν μια καλλιτέχνης περιμένει από τους συνεργάτες της να "σώσουν" την αισθητική της πρόταση, αργά ή γρήγορα οι αδυναμίες της θα εκτεθούν και θα την εκθέσουν. Ειδικά αν είναι φάλτσα.Τα περί "κληρονομιάς της καλής ελληνικής αγγλόφωνης μουσικής μας, είτε μας αρέσει είτε όχι" που κατατέθηκαν στα σχόλια, τα αφήνω ασχολίαστα. Ή μάλλον όχι, δεν τα αφήνω. ΔΕ μας αρέσει.
"Αν μου επιτρέπεται το σχόλιο… έθεσε τα standards πολύ ψηλά για όποιον συνάδελφό της επιχειρήσει στο εξής, ή επιχειρεί ήδη, να ακολουθήσει στα βήματά της" ποιά ακριβώς ιδιότητα κύριε ράλλη σας δίνει το δικαίωμα να πιάνετε στο στόμα σας ένα σωρό άλλους καλλιτέχνες με μοναδικό σκοπό να τους ακυρώσετε -παραπλεύρως- συγκρίνοντας τους με τη μόνικα. και τι σας κάνει να πιστεύετε πως ότι έχουν κάνει ήδη ή θα κάνουν στο μέλλον θα είναι οπωσδήποτε στα βήματα της?? γτ σόνι και ντε κατευθύνετε αντιλήψεις και τις καταδικάζετε στο copy paste? να σας βεβαιώσω πως υπάρχουν ουκ ολίγοι νέοι, ευφάνταστοι και άκρως ταλαντούχοι "indie" καλλιτέχνες (για να μην πω "πιο ταλαντουχοι" και κατηγορηθω για εμπάθεια). συγχωρέστε τους που ότι κάνουν περνάει απαρατήρητο μιας και δεν έχουν "άκρες" στη λάιφο και στη άθενς. για την ιστορια να πω ότι ανάλογη προσπάθεια έκαναν οι gravity says i στο πλανητάριο και πέρασε στο ντούκου. και ξέρετε γτ κύριε ράλλη? γτ αυτοί συμπτωματικα δεν έχουν κάποιον σαν κι εσάς που τυχαίνει να αρθρογραφει σε ένα φρη πρες και να τόνιζει με πάθος πως περίμενε πως και πως να νιώσει αυτό το τσικ της δικαίωσης. τι είστε κύριε ράλλη? δικηγόρος της??
Παρόλο που σπάνια συγκινούμαι από γυναίκες καλλιτέχνιδες, θεωρώ ότι αυτή η κοπέλα είναι μοναδικό ταλέντο για τη μικρή μας χώρα, χαίρομαι που αυτό το ταλέντο δε θάφτηκε και ελπίζω να συνεχίσει να μεγαλουργεί!
Μπράβο στον κύριο Νίκο Ράλλη.Επιτέλους ένας δημοσιογράφος που δεν θάβει τη Μόνικα και το αγγλόφωνο γενικότερα και επαινεί με τα καλύτερα τη 26χρόνη μουσικό μας.Η Μόνικα και Raining Pleasure είναι η κληρονομιά της καλής ελληνικής αγγλόφωνης μουσικής μας,είτε σας αρέσει είτε όχι.