Έξαλλοι στο ΣΥΡΙΖΑ με τον Μπαλτά για τη Ροτόντα και το "ρουσφέτι" στον Άνθιμο

Έξαλλοι στο ΣΥΡΙΖΑ με τον Μπαλτά για τη Ροτόντα και το "ρουσφέτι" στον Άνθιμο Facebook Twitter
SOOC
18

Απόφαση που μοιάζει με ρουσφέτι του υπουργού Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά προς τον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμο έχει διχάσει σύμφωνα με τα ΝΕΑ μέχρι κα το ΣΥΡΙΖΑ και έρχεται να προστεθεί στις ήδη υπάρχουσες αντιδράσεις για την τοποθέτηση σταυρού στο μνημείο.

Η Ροτόντα στη Θεσσαλονίκη, μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO, που άνοιξε πρόσφατα τις πύλες του ξανά στο κοινό, θα χρησιμοποιείται από εδώ και στο εξής και ως λατρευτικός χώρος, καθώς δόθηκε άδεια να τελείται θεία λειτουργία μία Κυριακή κάθε μήνα.

Στελέχη του κυβερνώντος κόμματος, υποδέχτηκαν όμως με δυσαρέσκεια την είδηση και υπενθυμίζουν ότι επί χρόνια δινόταν μάχη με την τοπική μητρόπολη προκειμένου να λειτουργεί ως ένα διαθρησκευτικό και πολυπολιτισμικό μνημείο και όχι ως εκκλησία. Μάλιστα, έχει ετοιμαστεί και κείμενο υπογραφών που διακινείται ανάμεσα στους Συριζαίους που είναι έξαλλοι με τον Μπαλτά.

Αντιδράσεις και από το Ποτάμι:

Οι αντιδράσεις για την απόφασή αυτή ξεκίνησαν από τον ίδιο το ΣΥΡΙΖΑ αλλά πριν από λίγο υπήρξε και το πρώτο σχόλιο του Ποταμιού για την παραχώρηση της Ροτόντας: Mε αφορμή την απόφαση του υπουργού Πολιτισμού κ. Μπαλτά να γίνεται μια Κυριακή κάθε μήνα θρησκευτική λειτουργία στην ιστορική εκκλησία Ροτόντα της Θεσσαλονίκης, το Ποτάμι καλύπτεται από την ανάρτηση στο Facebook του Συνταγματολόγου Σταύρου Τσακυράκη, μέλους της Επιτροπής Διαλόγου του Κινήματος

«Ο κ. Αρ. Μπαλτάς σε νέα ανδραγαθήματα. Έχει βαλθεί να ευτελίζεται με κάθε απόφαση που παίρνει. Δεν ξέρω αν είναι έξαλλοι οι Συριζαίοι (έχουν συνηθίσει να καταπίνουν τα πάντα), αλλά είμαστε έξαλλοι όλοι εμείς που θεωρούμε αδιανόητο να μετατρέπεται ένα μνημείο σαν τη Ροτόντα σε χώρο θρησκευτικής λατρείας».

Διάσταση παίρνουν όμως και οι αντιδράσεις σχετικά με την τοποθέτηση σταυρού στο μνημείο της Ροτόντας στη Θεσσαλονίκη. Δεκάδες υπογραφές έχουν συγκεντρωθεί μέχρι στιγμής κάτω από κείμενο που διακινήθηκε ηλεκτρονικά, με το οποίο οι υπογράφοντες τάσσονται κατά της «εκκλησιαστικοποίησης» του μνημείου. Παράλληλα τονίζουν πως η «αντιπαράθεση του σταυρού με τον μιναρέ δεν έχει θέση στην κοινωνία μας και στην εποχή μας».

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», το κείμενο μέχρι στιγμής υπογράφουν τουλάχιστον δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΠΟ, ένα μέλος του ΚΑΣ, πλήθος αρχαιολόγων και καθηγητών Αρχαιολογίας, πανεπιστημιακοί, καλλιτέχνες, διπλωμάτες, πρόεδροι σωματείων που ασχολούνται με τα μνημεία και πολίτες.

Στο θέμα της Ροτόντας αναφέρθηκε και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, με αφορμή επιστολή.

Ο κ. Μπουτάρης επεσήμανε πως οι τόνοι πρέπει να χαμηλώσουν, γιατί, όπως είπε, «όσο τσιγκλίζεις τους παπάδες, τόσο πιο πολλά ζητάνε». Η Ροτόντα υπήρξε εκκλησία, αλλά και τζαμί και ρωμαϊκό μνημείο, υπογράμμισε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης.

Επιπλέον, ανέφερε πως σύμφωνα με την Αρχαιολογική Υπηρεσία, το μνημείο μπορεί να χρησιμοποιείται 14 φορές τον χρόνο.

Ακολούθως, σύμφωνα με το thestival.gr, δήλωσε πως είναι σημαντικότερο μνημείο από τον Λευκό Πύργο, ειδικότερα για μια περιοχή που είναι υποβαθμισμένη, όπου «δεν μπορεί να πάει καλά-καλά η ίδια η αστυνομία». Παράλληλα, αποκάλυψε ότι είναι στις προθέσεις του δήμου, όσο και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας η Ροτόντα να αδερφοποιηθεί με το Πάνθεον της Ρώμης.

Ολοκληρώνοντας, επανέλαβε πως δεν πρέπει να υπάρχουν εντάσεις, καθώς η τοποθέτηση σταυρού δεν σημαίνει ότι το μνημείο παραδίδεται αυτόματα στην Εκκλησία.

Αναλυτικά η επιστολή για το σταυρό:

Προς τον Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού κύριο Αριστείδη Μπαλτά
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Σας απευθύνουμε την παρούσα επιστολή-έκκληση ύστερα από το θόρυβο που δημιουργήθηκε από δημοσιεύματα για την επικείμενη τοποθέτηση σταυρού και λοιπού εκκλησιαστικού εξοπλισμού βυζαντινής αισθητικής στο μνημείο της Ροτόντας και την κατάληξη του θέματος με την έκδοση της υπ' αριθ.ΥΠΠΟΑ/Γ∆ΑΠΚ/∆ΒΜΑ/ΤΒΜΑΧΜΑΕ/369131/217733/10534/3011/23.12.2015 απόφασής σας.


Η Ροτόντα, διαχρονικό σύμβολο των τριών αυτοκρατοριών μέσα στις οποίες έλαμψε η Θεσσαλονίκη, έμβλημα διαπολιτισμικότητας από το 1917 μέχρι και σήμερα, αποτελεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο, του οποίου η προστασία διέπεται από την εθνική και τη διεθνή νομοθεσία.


Η συμπερίληψη της Ροτόντας στον κατάλογο των μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Ουνέσκο το 1988 ήρθε προς επίρρωση των ανωτέρω, επικυρώνει την παγκόσμια εμβέλεια του μνημείου και μεγεθύνει την ευθύνη για την προστασία του.


Σε κάθε επέμβαση στη Ροτόντα προέχει η διατήρηση της ταυτότητάς της ως πολιτιστικού αγαθού και η διασφάλιση της μουσειακής της χρήσης που κατοχυρώθηκε, όλο αυτό το διάστημα, με σειρά πολιτικών επιλογών που έλαβαν τη μορφή διοικητικών πράξεων και επικυρώθηκε με την υπ' αριθ. 2068/1999 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.


Η ανωτέρω απόφασή σας εγκρίνει σειρά παρεμβάσεων επί της Ροτόντας, οι οποίες εκτελούνται από τις 23/12/15 στο εσωτερικό και το εξωτερικό του μνημείου, αλλοιώνοντας τα κατοχυρωμένα χαρακτηριστικά της χρήσης του. Η τροποποίηση της εξωτερικής και της εσωτερικής όψης του μνημείου με προσθήκη συμβόλων και νεότευκτων αντικειμένων που προορίζονται για λατρευτική χρήση,


συνιστά αλλοίωση της αυθεντικής υλικής υπόστασης και συνεπακόλουθα της ιστορικής μνήμης που το μνημείο – όπως σώζεται – διατηρεί.
Η απόφασή σας εξαρτά το ενδεχόμενο τοποθέτησης σταυρού όχι από αρχαιολογικά κριτήρια όπως απαιτεί η νομοθεσία, αλλά από κριτήρια αντικεραυνικής προστασίας του μνημείου. Η ασάφεια της διατύπωσης που επιδέχεται αντιφατικές ερμηνείες, μας προκαλεί έντονες ανησυχίες και φοβόμαστε ότι ενδέχεται να διεγείρει μνήμες δυσάρεστες και ιδεολογικές αντιδικίες που η κοινωνία της Θεσσαλονίκης θέλει να αφήσει πίσω της. Άλλωστε, αντιπαράθεση του σταυρού με το μιναρέ δεν έχει θέση στην κοινωνία μας και στην εποχή μας.


Το μνημείο της Ροτόντας χρειάζεται να βρει την πλήρη μουσειακή του αξιοποίηση καθώς και πολιτιστική χρήση, εναρμονισμένη με τον ιστορικό προορισμό και την αρχιτεκτονική του, υπό την ευθύνη, πάντοτε, της αρχαιολογικής υπηρεσίας, προς όφελος της πόλης, των κατοίκων και των επισκεπτών της.


Για τους λόγους αυτούς, οι παρακάτω υπογράφουσες και υπογράφοντες σας καλούμε να επανεξετάσετε το θέμα και να αναθεωρήσετε την απόφασή σας με γνώμονα την αποτροπή κάθε ενέργειας που τείνει στην «εκκλησιαστικοποίηση» του μνημείου.

18

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

8 σχόλια
Γιατι βρε παιδια να αντιδραμε ετσι; Να δωθει και η Επιδαυρος ας πουμε που εχει καλη ακουστικη,για διαγωνισμο ταλεντου καλυτερης ψαλμωδιας και ορθοφωνιας απο...αγουρους πρωτοεμφανιζομενους παπαδες. 'Η να τοποθετηθουν πανω απο τα εμπορικα και τις αλυσιδες, σταυροι,ετσι για να μην ξεχνιομαστε. Να δωσουμε και το υπερλαμπρο μουσειο Ακροπολης για εσπερινους και απογευματινες λειτουρφγιες αλλα και επιδειξεις μοδας αμφιων. Τι θα φορεθει φετος; Τι προσταζει η πιστη; Ποιες ειναι οι στυλιστικες επιλογες της Ιερας Συνοδου; Και το Μαντειο των Δελφων για τηλεπαιχνιδι "Που ειναι ο παπας". Και τα λασπολουτρα της Αιδηψου για ομαδικαι θεραπειαι τον δεκαπενταυγουστο. Να αγιασουμε τα επιμερους ΟΑΕΔ και να βουτανε μεσα οι ανεργοι να πιασουν τον Σταυρο. Οποιος τον πιανει... τον σταυρο, να του δινουν μονιμοτητα. Και τις πυλες του Ταρταρου δωστε να κανουν μνημοσυνα και να σερβιρουν μονο κολυβα στο κυλικειο της Βουλης!Πρεπει να δεχθουμε την διαφορετικοτητα,ας μην ειμαστε επιτελους τοσο οπισθοδρομικοι.
Έτσι κι αλλιώς στη Ροτόντα που είναι ναός του Αγίου Γεωργίου γίνεται λειτουργία μία φορά το μήνα εδώ και δεκαετίες και επιπλέον στις γιορτές του αγίου και τη Μ.Παρασκευή!Επίσης το μνημείο αυτό ήταν όχι απλώς χριστιανικός ναός για πάνω από χίλια χρόνια σχεδόν από την αρχή της ύπαρξής τους κι ας είχε γίνει για άλλο σκοπό,αλλά και μητροπολιτικός ναός της Θεσσαλονίκης αφού οι Τούρκοι είχαν μετατρέψει σε τζαμί όλες τις άλλες μεγάλες εκκλησίες,μέχρι που πήραν ακόμα και τη Ροτόντα και την έκαναν κι αυτή τζαμί!Μετά την απελευθέρωση υπήρχε σαφώς σταυρός στην κορυφή του μνημείου που ξαναχρησιμοποιούνταν ως εκκλησία έστω και μια φορά το μήνα και αφαιρέθηκε μόνο για να γίνουν οι απαραίτητες επισκευές!Τώρα απλά αποκαθίσταται κάτι που υπήρχε.Βλέπω επίσης ότι ο μιναρές,σύμβολο ισλαμικής κατάκτησης που με τη βία προστέθηκε δεν σας πείραξε...μάλλον έχετε απλά αντιχριστιανικό κόλλημα και μεγάλο κόμπλεξ γιατί δεν μπορεί να ερμηνευτεί διαφορετικά,επιπλέον είστε και ανιστόρητοι!
Αγαπητό CL-, χωρίς να διαφωνώ σε πολλά από αυτά που λες, να σου υπενθυμίσω απλά ότι αρχικά (εκείνο το "σχεδόν" σου), ήταν ναός αφιερωμένος στον Δία. Και ο εκχριστιανισμός των αρχαιοελληνικών ναών ήταν κάτι παραπάνω από βίαιος στα χρόνια του Θεοδοσίου. Ας το αφήσουμε, λοιπόν καλύτερα το παιχνίδι του ποιος ήταν πρώτος, ή ποιος έκατσε πιο πολύ. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο χώρος αποτελεί μνημείο και μόνο αυτό - η επαναμετατροπή του σε εκκλησία αποτελεί ταλιμπανιά και υπενθύμιση ότι είμαστε λάϊτ εκδοχή του Ιραν.
Αρκεί σε αυτή την χώρα ένας άσχετος υπουργός για να καταστρέψει τα πάντα. Εγώ λέω να παραχωρήσειστον Άνθιμο και τα έσοδα από το εξαιρετικό βυζαντινό μουσείο Θεσσαλονίκης, γιατί η μητρόπολη έχει πλέον πολλά ξενοικιαστα μαγαζιά στη Τσιμισκή και τα βγάζει δύσκολα πέρα με το κοινωνικό της έργο.
Να αφήσουν το ρωμαικό μνημείο ήσυχο. Αρκετά με τους σταυρούς. Δε φτάνει η γελοιότητα του κονταριού των σημαιών μας, που τωρα τελευταία έχουν ξαναβάλει σταυρό; Στο κοντάρι; Έλεος. Μεχρι και στη σημαία της ΕΕ είδα στο κονταρι σταυρό σε δημόσια υπηρεσία. Να τελείωνουμε με τον εθνολαικισμό και τους Καμμένους
Τι περίεργο. Δεν σε βλέπω να ζητάς να γκρεμίσουν τον μιναρέ. Κι αυτός πρόσθετος ήταν, δεν υπήρχε εκεί ανέκαθεν. Αντίθετα το μνημείο χρησιμοποιήθηκε ως εκκλησία σχεδόν από την αρχή της ύπαρξής του.
Ως άσχετος δεν ξέρεις ότι σύμφωνα με την συνθήκη της Ρώμης της ουνεσκο δεν αφαιρείς από το μνημείο μετέπειτα επεμβάσεις γιατί του αφαιρείς την ιστορικότητα. Δηλαδή την πορεία του στο χρόνο. Αλλά δεν προσθετεις και άσχετα πράγματα. Ότι προσθέσεις θα πρέπει να είναι κάτι που προϋπηρχε στο μνημείο να είναι με το αυθεντικό υλικό και να δείχνει καινούργιο.
Τι λες βρε παιδί μου, παραβιάζεται κοτζάμ συνθήκη της Ρώμης. Ό,τι αφαίρεσαν και κατέστρεψαν οι οθωμανοί δηλαδή είναι μια χαρά γιατί τότε δεν υπήρχε συνθήκη της Ρώμης;Αφού λοιπόν είναι θέμα ακεραιότητας του μνημείου ας ζητήσουν ο σταυρός που θα μπει να είναι σύμφωνα με το αυθεντικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε τον καιρό που ήταν εκκλησία, δηλαδή για πάνω από χίλια χρόνια. Είναι που τους καίει η ιστορικότητα του μνημείου.
Αν έχεις κάνει τον κόπο να ανέβεις στην ακρόπολη θα είχες καταλάβει τι λέω.Επίσης τις καταστροφές που έφεραν στο Ελληνικό και όχι Ρωμαϊκό πολιτισμό οι χριστιανοί δεν τις μετράς.Οπότε άλλαξε το βεριστικό πορτραίτο σου ταιριάζει κι ας μην είναι του Κόμμοδο που θα σου πήγαινε γάντι.