ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η αποθέωση της Κικής Δημουλά. Από τον Νίκο Δήμου

Η αποθέωση της Κικής Δημουλά. Από τον Νίκο Δήμου Facebook Twitter
12

Του Νίκου Δήμου από το doncat

Με την Κική Δημουλά έχω μία περίεργη σχέση. Ενώ είναι μεγαλύτερή μου (στην ηλικία, φυσικά και στην ποίηση) την βλέπω σαν παιδί μου, αφού ήμουν ο πρώτος που την πρόσεξε, που μίλησε και έγραψε γι αυτήν.

Το δοκίμιό μου «Στην τετράγωνη νύχτα της φωτογραφίας» που κυκλοφόρησε το 1990 ήταν η πρώτη εκτενής ανάλυση της ποίησής της και όπως φαίνεται ισχύει ακόμα. Έτσι επελέγη πρόπερσι από τον ιστορικό εκδοτικό οίκο Gallimard ως πρόλογος για την γαλλική επιλογή των ποιημάτων της, και υπάρχουν πολλές αναφορές σε αυτό στην νεα Αμερικανική έκδοση "The Brazen Plagiarist" (Yale University Press, μετάφραση Cecile Inglessi Margellos & Rika Lesser).

Ας αφήσουμε και την φράση που είχα ξεστομίσει πριν 25 χρόνια και η οποία την συνοδεύει παντού: «Η Κική Δημουλά είναι η μεγαλύτερη ποιήτρια της ελληνικής γλώσσας μετά τη Σαπφώ». Φράση όμως που δικαιώθηκε όταν ο ίδιος ο Gallimard έβγαλε μία ανθολογία της παγκόσμιας γυναικείας ποίησης που αρχίζει με την Σαπφώ και τελειώνει με την Δημουλά.

Την αμερικάνικη έκδοση γιορτάσαμε χθες στο Μέγαρο Μουσικής. Νομίζω πως ποτέ έλληνας ποιητής δεν γνώρισε τέτοια αποθέωση. (Οι πανηγυρισμοί για τον Ρίτσο στα γήπεδα είχαν και πολιτικό χαρακτήρα). Πάνω από χίλιοι ακροατές (κατάμεστη η αίθουσα Τριάντη), δυόμιση ώρες οπτικοακουστική πανδαισία και το χειροκρότημα να μην σταματάει με τίποτα.

Η γιορτή αυτή ήταν το δημιούργημα ενός δαιμόνιου ανθρώπου. Καλός ποιητής λυρικός και σατιρικός, βραβευμένος πεζογράφος και δοκιμιογράφος (με ιδιαίτερα ευαίσθητες αναφορές σε θέματα μουσικής και γεύσης) είναι παράλληλα και ιδιοφυής οργανωτής καλλιτεχνικών εκδηλώσεων. Καθόλου εύκολο αυτό το τελευταίο – είναι κάτι ανάλογο με την τέχνη της σκηνοθεσίας. Μετέτρεψε την ποίηση της Δημουλά σε ακρόαμα και θέαμα επιστρατεύοντας ηθοποιούς και παρακινώντας σημαντικούς συνθέτες και σκηνοθέτες να δουλέψουν επάνω σε αυτήν.

Το όνομα αυτού: Γιάννης Ευσταθιάδης. Φίλος και συνοδοιπόρος εδώ και σαράντα χρόνια τον νιώθω κι αυτόν σαν παιδί μου, μια και προηγήθηκα στην τέχνη και της γραφής και της διαφήμισης. Έτσι στην χθεσινή εκδήλωση κρυμμένος στον εξώστη καμάρωνα σαν γύφτικο σκεπάρνι που δύο αγαπημένοι άνθρωποί μου με τους οποίους με συνδέουν τόσα πράγματα, είχαν την τιμητική τους. Φυσικά, σταρ και άξονας της βραδιάς ήταν η ανεπανάληπτη Κική και η μεταφράστριά της (εννοώ την Σεσίλ που είχε το κύριο βάρος). Ωστόσο κάτι έπρεπε να γραφτεί και για τον Γιάννη που δημιούργησε αυτή την ιστορική (ήδη) βραδιά.

Το κείμενό μου για την Δημουλά βρίσκεται εδώ: http://www.ndimou.gr

Αρχείο
12

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

9 σχόλια
Όταν για πρώτη φορά διάβασα ποίημα της Δημουλά από το σχολικό εγχειρίδιο της κόρης μου (νομίζω ήταν ο ενικός αριθμός) ενθουσιάστηκα τόσο που θέλησα να το ξαναδιαβάσω. Διαβάζοντας κάθε σειρά , κάθε στίχο αναφωνούσα τι ωραίο και το ξανάρχιζα πριν το ολοκληρώσω. Φοβόμουν μήπως το ποίημα τελειώσει πριν ικανοποιήσω τον ενθουσιασμό μου. Αποφάσισα να αγοράσω την ποιητική συλλογή και να διαβάζω τα ποιήματα χωρίς την αγωνία του γρήγορου τέλους. Δεν μπορούσα όμως να καταλάβω τι ήταν αυτό που είχαν τα ποιήματα της Κικής Δημουλά και με ενθουσίαζαν τόσο . Αλλά δεν είχα και τόσο ανάγκη να το καταλάβω. Μου αρκούσε το ότι κάθε φορά που διάβαζα δυο τρία ποιήματα ένοιωθα την ίδια ευχαρίστηση τα ίδια ανάμεικτα συναισθήματα που ένοιωσα από την πρώτη στιγμή. Διαβάζοντας το δοκίμιο σας για την Κική Δημουλά άρχισα να αντιλαμβάνομαι γιατί μου αρέσει να διαβάζω τα ποιήματα της . Ίσως όπως γράφετε μεταξύ των άλλων και γιατί ¨ "Ακροβατεί, τινάζει λέξεις στον αέρα, τις γυρίζει ανάποδα, πολλές μαζί, (το κοινό κρατάει την ανάσα του) και τις πιάνει.Η Δημουλά κάνει πράγματα με την γλώσσα που κανείς Έλληνας ποιητής δεν τόλμησε"
Βρε ΑΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΥΤΟΧΕΙΡΑ τι άκυρο ήταν αυτό που έκανες.Απομόνωσες δύο φράσεις από το κείμενο και τις συνέδεσες με αποτέλεσμα να δίνεται η εντύπωση ότι ο συγγραφέας υποτιμά το Ρϊτσο. Αν δεν κατάλαβες, η αναφορά στο Ρίτσο έγινε για να δοθεί ένα μέγεθος της αποθέωσης που γνώρισε η Δημουλά, όχι για να γίνει σύγκριση μεταξύ των δύο...
"Αν δεν κατάλαβες, η αναφορά στο Ρίτσο έγινε για να δοθεί ένα μέγεθος της αποθέωσης που γνώρισε η Δημουλά "Αποθέωση που γνωρισε η Δημουλά που, απο ποιον και για ποιο ακριβώς λόγο ... Απο τον υπεύθυνο εκδόσεων ενός γνωστού ξένου πανεπιστημίου (ούτε καν έναν χαμηλόβαθμο ακαδημαϊκό) σε μία αίθουσα σαν και αυτές της παραχωρούνται συχνά πυκνά και με χορηγούς επικοινωνίας ΜΜΕ που "ζουν" με δανεικά. Έναντι προτροπών για "συναίνεση" όπως εκείνο το τραγικό κείμενο των 31 "σοφών" ...!ΚΑΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΡΙΤΣΟ που γνώριζε ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ κάθε πέτρα στους χώρους εξορίας των πολιτικών κρατούμενων και έμπνευση για τα ποιήματα του ήταν τα βασανιστήρια στα οποία υποβλήθηκε συστηματικά απο τους γονείς - παππούδες αυτών που μας κυβερνάνε σήμερα ... που ήταν "απαγορευμένος" λόγω ακριβώς των ποιημάτων του ... που ο "κόσμος τον αποθέωνε σε γήπεδα" - ΕΓΩ ΠΑΛΙ ΘΥΜΑΜΑΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ (ΕΚΕΙ ΜΕ ΠΗΓΕ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΟΥ)..... ΣΕ ΤΕΤΟΙΑ ΓΗΠΕΔΑ! ΟΠΩΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΣΤΕ , ΕΧΩ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ !
ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΔΗΜΟΥ:"Η Κική Δημουλά είναι η μεγαλύτερη ποιήτρια της ελληνικής γλώσσας μετά τη Σαπφώ" ΕΝΩ "Οι πανηγυρισμοί για τον Ρίτσο στα γήπεδα είχαν και πολιτικό χαρακτήρα "ΟΣΑ ΔΕ ΦΤΑΝΕΙ Η ΑΛΕΠΟΥ ΤΑ ΚΑΝΕΙ ΚΡΕΜΑΣΤΑΡΙΑ! ΜΙΑ ΒΑΣΙΚΗ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΚΡΙΣΗΣ!
το σύστημα, το σύστημα, το σύστημα!!!ανίκητο πάντοτε, με απτόητη τη συντεχνιακή λογική γράφει ο Δήμου για τη Δημουλά.Σταματήστε να γράφετε ποίηση!Τα είπε όλα η Κική!!!
Ντινος Χριστιανοπουλος:"Φανταστείτε που έχει φτάσει ο τόπος για να θεωρούν μεγάλους ποιητές τη Δημουλά κι εμένα!"(Δεν εχει μεγαλο ενδιαφερον ο τροπος που επιλεγει ο ανθρωπος αυτος για να γινεται κακος?)
Τίποτα δεν ξέρουμε.Κάθε αρχή μας περιήλθε ως μια παρομοίωση.Με το μυστήριό της.Σπουδαία επιδιορθώτρια η έμπνευσηΚάθε αρχής φθαρμένης...Κική Δημουλά, Ενός Λεπτού Μαζί