ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Επαρχίες, ανεκτίμητες

Επαρχίες, ανεκτίμητες Facebook Twitter
26
Επαρχίες, ανεκτίμητες Facebook Twitter
Φωτό: Ryan McGinley

Τι με τραβάει τόσο στις Δυτικές Συνοικίες; Αν μ' αφήσεις σε έναν δρόμο και μου δώσεις χρόνο, σαν υπνωτισμένος θα στραφώ προς το Περιστέρι, τον Κολωνό και πιο πέρα – Πειραϊκή, Σαλαμίνα.


Δεν είναι exotica για μένα. Σε ανάλογα μέρη μεγάλωσα. Το νησί μου, η γειτονιά μου, στη μακρινή δεκαετία που με ρίξανε με μια ζαριά στον κόσμο, ήταν κάπως έτσι: αισθηματοποιημένο χάος. Ίσως, λοιπόν, είναι η αναζήτηση μιας παλιάς οικειότητας που με στρέφει εκεί.


Είναι, όμως, και κάτι ακόμα. Αυτά είναι τα μόνα μέρη που είναι αυθεντικά και κάπως σαλεύουν. Κρατάνε κάτι από το μυθικότερο στοιχείο της Ελλάδας: τις επαρχίες της και τα χωριά της.


Τα αστικά κλέη δεν είναι και σε μεγάλα κέφια. Ίσως κάποτε ήταν. Υπήρχαν σαλονάκια, υπήρχε το Παλάτι, οι αυλικοί του, ο Ίακχος, οι Κατακουζηνοί, η Βλάχου, το Κολωνάκι κ.λπ. Υπήρχε μια κινητικότητα, τέλος πάντων, θαμπή και αστεία σε σύγκριση με την Ευρώπη, φιλότιμη ωστόσο. Μέχρι που εξέβαλε κι αυτή στη λιμναία φάση των λεφτάδων και επιφανών σαν τον Βαρδινογιάννη και την Αγγελοπούλου! Πακέτο με το γούστο τους.

Ενώ η επαρχία! Δεν ξέρω τι ακριβώς είναι τώρα, ξέρω όμως τι υπήρξε μέχρι πρότινος: ένας παντοδύναμος ιστός μύθου, δυνατής, ολοσώματης εμπειρίας, επικοινωνίας, ουρανών που σχετικά εύκολα άνοιγαν, εάν το πήγαινες το γράμμα. Το ξέρω, το έζησα.


Ίσως γι' αυτό ποτέ δεν θα γραφτεί στα ελληνικά ένα μεγάλο αστικό σύγχρονο μυθιστόρημα, ενώ π.χ. η Ζυράννα Ζατέλη έκλεισε μεγαλοφυώς ολόκληρη την ελληνική επαρχία στα βιβλία της (όπως παλιότερα ο Παπαδιαμάντης και αρκετοί άλλοι). Διότι η ελληνική επαρχία υπάρχει, σε αντίθεση με την αστική Αθήνα που ήταν ανέκαθεν μια κατασκευή, το απείκασμα μιας ιδεοληψίας, μια βαυαρική αντανάκλαση με γελοία νεοκλασικά ή μια χονδροειδής μίμηση βαλκανικού wallpaper. Τίποτε αυθόρμητο, τίποτα που να ανθίζει όμορφα από λαϊκή ρίζα. Στην καλύτερη περίπτωση βρίσκεις θραύσματα από αρχαίες κολόνες στη λάσπη των μοντέρνων – το αποτέλεσμα όμως είναι αποσπασματικό και ασυνεχές. Και μερικοί καουμπόις καλπάζουν μοναχικοί, χωρίς συλλογικό ίχνος τελικά: ένας Κωνσταντινίδης, ένας Ζενέτος, ένας Πικιώνης – χειρονομίες λαμπρές, που κάνουν τον κατακερματισμό της πόλης ακόμα πιο έκδηλο. Η πόλη ποτέ δεν ήταν και δεν έγινε ΕΝΑ – ούτε καν στο (χαμένο) Κέντρο της. Αντικατόπτρισε και αντικατοπτρίζει τη σύγχυση, την προδοτική και δίβουλη φύση της αστικής της τάξης.


Γι' αυτό αισθάνομαι τυχερός που είδα όσα είδα και άκουσα όσα άκουσα στο έρημο τότε νησί μου, τους χειμώνες. Κι εκεί ξεφεύγει συχνά το μυαλό μου, όποτε σφίγγει ο κλοιός της χρεοκοπημένης πόλης, που την αγαπώ όπως τις αμαρτίες μου: με την ένταση μιας βαθιάς συνενοχής.


Από τις επαρχίες θα έρθει η καινούρια μέρα. Όπως στο Θεώρημα του Παζολίνι, η χωριάτισσα υπηρέτρια είναι εκείνη που θα άρει τις κουτσουκέλες των κυρίων της.

_________________________________

ΒΟΝUS TRACK: Ένα ποίημα του Νίκου Αλέξη Ασλάνογλου

 

ΕΣΥ ΠΟΥ ΜΑΧΕΣΑΙ ΕΦΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΕΣ ΤΑΞΕΙΣ

Από τη μέθη
της πόλης που μεγάλωσε,
δώσε ξανά
το ίδιο αμάλγαμα από
τρυφερό ανθεκτικό ατσάλι
σ' όσους ψαύουν τη σκόνη
του καιρού

δένοντας το παλιό
με το καινούριο στην
αιώνια χάραξη
_____________________
Aπό την ποιητική συλλογή Ο Δύσκολος Θάνατος, εκδόσεις Νεφέλη.

26

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

10 σχόλια
Fair enough Σταθη ελπιζω απλα να αντιλαμβανεσαι οτι για οσους γεννηθηκαν και ζουν σε μεγαλουπολεις το αρθρο σου ισχυει απ’την αναποδη.Για εμας δηλ η Αθηνα ειναι «ένας παντοδύναμος ιστός μύθου, δυνατής, ολοσώματης εμπειρίας...» κτλ κτλΗ επαρχια ειναι ενα no man´s land με πολλα σκυλαδικα και περιεργα σουπερμαρκετ οπου βασικα πας για εκδρομη και στρατο.
Οκ δεν ειστε και τοσο αποκομμενοι πια. οπως παλια. Και στην επαρχια επισης βρισκεις τα παντα, ειδικα στις μεγαλες πολεις. Δεν εχουν να ζηλεψουν τιποτα απο την Αθηνα, περα απο τα γνωστα καλλιτεχνικα ονοματα που συνωστιζονται σ αυτην. Αλλα και παλι, ας ειναι καλα οι περιοδειες και οι συναυλιες.Για μας που μενουμε στις μεγαλες επαρχιακες πολεις, το αγχος μας ειναι ναι να μην καταντησουν κι αυτες σαν την Αθηνα (οσον αφορα τη δομηση και το κυκλοφοριακο).
Κύριε Τσαγκαρουσιάνε μη συγχύζεστε, που τα είδατε όλα αυτά που μου προσάπτετε; Που είναι η αυστηρότητα στην ερώτησή μου, αφου δεν σας αρέσει η Αθήνα γιατι δεν πάτε στο νησί σας, (και οι υπόλοιποι στα αγαπημένα τους χωριά) παρα κατηγορείτε την Αθήνα; Εσείς με ποιά ιδιότητα κατηγορείτε την Αθήνα, και εξωραϊζετε και εξιδανικεύετε την επαρχία, που απο κοντά θυμίζει τον παντογνώστη κοινωνιολόγο;Πού αναφέρω εγώ, οτι δεν έχει δικαίωμα ο κάθε πολίτης να έρθει στην Αθήνα; Πού αναφέρω οτι ανήκει μόνο σε αυτούς που την αγαπάνε; πού κατηγορώ κάποιους ώς βλάχους; Αυτό που λέω, είναι οτι δεν έχει κανείς επαρχιώτης το δικαίωμα να κατηγορεί την Αθήνα, απο την στιγμή που είναι συνυπεύθυνος για το κατάντημά της, διαφωνείτε σ΄αυτό; Έγραψα οτι όσοι έχουν μεγαλώσει σ΄αυτή την πόλη, την αγαπάνε, και πονάνε πολύ με την κατάντια της, δεν είπα οτι τους ανήκει. Είπα οτι οι νεόπλουτοι επαρχιώτες (π.χ Κωστόπουλος τον γνωρίζετε;)ευθύνονται εν πολλοίς γι΄αυτό το κιτσαριό της πόλης, μεταφέροντας την επαρχιώτικη νοοτροπία τους στην Αθήνα, π.χ επαρχιώτες νεόπλουτοι κατασκευαστές, έβαλλαν τζάκια σε διαμερίσματα των 70 μέτρων, ακόμα και σε γκαρσονιέρες, παρ΄όλο που η Αθήνα είναι περιτριγυρισμένη απο βουνά, και γεμάτη αυτοκίνητα, η τσέπη να γεμίσει και την Αθήνα ποιός την γ...ει, διαφωνείτε; Όπως ευθύνονται και όλοι όσοι υπηρετούσαν τους νεόπλουτους απο διάφορα πόστα, (με το αζημείωτο βέβαια) προτρέποντας τους νέους του 90 σε έναν επαρχιώτικο γκλαμουράτο τρόπο ζωής, (ζήσε την κάθε στιγμή, και άλλες τέτοιες παπαριές) χωρίς μέτρο, μέσα απο γελοία περιοδικά, τύπου Κλίκ, και Νίτρο, με αποτέλεσμα να έχουμε τώρα μια γενιά να ζεί εντελώς στα χαμένα, και όλους όσοι ευθύνονται γι΄αυτό το χάλι, να γίνονται τιμητές του κατεστημένου και της Αθήνας, διαφωνείτε;
Λαμπρο, καλησπέρα. Πρώτα απ όλα η λέξη "βλάχος" δεν είναι κατηγορία, αλλά καταγωγή και ρίζες γεννεαλογικές.(είδες τι έκαναν τα Κλικ και Νιτρο των πρωην κολλητών?). Να σε ενημερώσω οτι οι βλαχοι στην καταγωγή είναι άρχοντες, φιλόξενοι νοικοκυραίοι κιμπάρηδες και σίγουρα όχι σελέμηδες ευρωλιγούρηδες,λιγούρηδες σκετο και τσίπηδες σαν κατι κολωνακιώτες ή βορειοπροαστιώτες που δεν είπαν ποτέ όχι σε ένα τενεκε φέτα ή λάδι πεσκεσι απο το...χωριό. Θα πρέπει ίσως να θυμηθούμε όλοι οτι η χώρα μας, εώς ότου αποφασίστηκε απο τους ξένους να αποκτήσει ταυτότητα κράτους οργανωμένου, ΔΕΝ είχε ποτέ μεγάλο οργάνωμένου αστικό κέντρο, δίκην πρωτεύουσας. Εαν θυμάσαι αρχικά πρωτευουσα ορίστηκε το Ναύπλιο, μετα η Αγινα κα εν τέλει με απόφαση των Βαυαρών η Αθήνα. Οπότε η Αθήνα αστικό κέντρο έγινε, δεν ήταν ποτέ. Όπως δε σε κάθε υπανάπτυκτο κράτος, έτσι κι εδώ κατέληξε να "φιλοξενεί" το ήμισυ σχεδόν του πληθυσμού της υπέροχης χώρας μας.Μήν κατηγορείς όμως τους επαρχιώτες για την κατάντια της Αθήνας. Γιατί το κάνεις? Τι φταίνε αυτοί αν το υπέροχο Ελληνικό "κράτος" εγκατέλειψε την επαρχία και ύπουλα σας συγκέντρωσε όλους στην Αθήνα ή σε μεγάλα αστικά κέντρα? Υπήρξαν υποδομές για ισόρροπη ανάπτυξη σε όλη την επικράτεια? Μήπως υπάρχουν πολλές περιοχές στην Ελλάδα μας οπου δέν μπορεί ο άνθρωπος να ζήσει και να δημιουργήσει-παραγει κάτι με ιδιαίτερη αξία? Νομίζω οτι θα μπορέσεις να συμφωνήσεις πως όχι. Ευλογημένο λέμε αυτόν τον τόπο άλλωστε και αναφερόμαστε σε όλη την επικράτεια. Τώρα όσον αφορά την νεοπλουτίστικη επαρχιώτικη νοοτροπία μην την κατηγορείς. Η εξουσία, το χρήμα και η διασημότητα μπορεί να αλλοιώσει κάθε καταγωγή, αστική ή επαρχιώτικη. Έχει να κάνει με την παιδεία του ανθρώπου, που επιμελώς και με συνέπεια το υπέροχο κράτος μας κοίταξε να ΜΗΝ ΤΗΝ ΔΏΣΕΙ ΠΟΤΕ στην "φτωχή επαρχία" ώστε να μην ...ξυπνήσουν οι "βλαχοι". Εάν τα πρόβατα εκπαιδεύονταν δεν θα υπήρχαν βοσκοί και μαντριά. Προφανώς γνωρίζεις τα αγριοκάτσικα, αλλά έχεις ποτέ ακούσει για αγριοπρόβατα? (αρκετά με τη ζωοτεχνία και σου ζητώ συγγνώμη)Λοιπόν οι επαρχιώτες δεν είδαν κάποιο όραμα που τους είπε να ελθουν στην Αθήνα. Αλλους τους έκανε η ανάγκη για δημιουργία,άλλους η ανάγκη για δουλειές και άλλους ή έλλειψη παιδείας και η ματαιοδοξία. Μάλλον κανείς δεν επέλεξε να έρθει για το κλιμα της ή για την Ιστορία της.Το κιτσαριό της Αθήνας Λαμπρο, δεν ήλθε απο την επαρχία. Τουναντίον θα έλεγα, οτι το κιτσαριό της επαρχίας, και ειδικά των επαρχιακών μικροσατικών συνόλων, ήταν αποτέλεσμα μιμητισμού του Αθηναικού κιτσαριού. Δές πόσα υπέροχα και όμορφα καθαρα επαρχιώτικα μέρη υπάρχουν ανα την επικράτεια. Απλώς το συνολικό σύμπλεγμα κατωτερότητας του λαού μας έναντι του ευρωπαικού πολιτισμού οδήγησε σε μια αλλοπρόσαλη αλληλουχία επιλογών σε όλους τους τομείς της ζωής μας. Δέν είχαμε και δεν έχουμε επιβάλει την ταυτότητά μας στον τρόπο ζωής μας.Η διαφωνία μου έγκειται στο γεγονός ότι εμείς οι "μη Αθηναίοι" που επιλέξαμε να μείνουμε μακριά απο την πρωτεύουσα δέν φταίμε για ότι συμβαίνει εκεί τώρα. Είναι δύσκολη η ζωή στην επαρχία, ναι. Αλλά και προκλητική ταυτόχρονα. Προκαλείται ο καθένας μας να αλλάξει ότι μπορεί. Και εδώ ξέρεις πολυ καλά ότι δεν "χάνεσαι" στην ανωνυμία και το χάος της Αθήνας. Και καλο και κακό.Πολλά θα μπορούσαμε να πούμε για όλα αυτά αλλά δεν αρκεί αυτός ο χώρος. Και ώς γνήσιος επαρχιώτης (χαχα) πάω να συνεχίσω το ζύμωμα του ψωμιού της εβδομάδας. Και ως επαρχιώτης επίσης θα είμαι πάντα εδώ να διατηρώ το προζύμι για μια Ελλάδα που πολλοι απο εμας ονειρευτήκαμε μα κάπου χασαμε το δρόμο. Πού σαι!! Κρατάω και για σας προζύμι (το ξινό, ελπίζω να μην το εχεις ξεχάσει τόσα χρόνια πρωτευουσιάνος!!)Να είστε καλά.
Φίλε γεωπόνε, δεν κατηγορώ τους επαρχιώτες γενικώς, αλλα αυτούς που ζούν στην Αθήνα, και την κατηγορούν, και φυσικά δεν "έβρισα" κανέναν βλάχο, δεν έχω κάτι με τους βλάχους,και φίλους έχω και γείτονα, μια χαρά τύποι είναι. Για το κιτσαριό, μιας και είδα την Αθήνα να εξαπλασιάζεται μέσα σε 45 χρόνια, και επειδή ασχολούμαι με τις κατασκευές, να μου επιτρέψεις να έχω αυτή την άποψη, μπορώ να σου φέρω άπειρα παραδείγματα νεοπλουτίστικου κιτσαριού, το πιο ανώδυνο είναι αυτό με τα τζάκια στα διαμερίσματα και τα λουκάνικα. Όσο για τα όμορφα μέρη της επαρχίας, δεν ξέρω τι εννοείς, αν μιλάς για τα φυσικά τοπία δεν διαφωνώ, πως θα μπορούσε άλλωστε να είναι αλλιώς, αν μιλάς για πόλεις, δεν νομίζω οτι είναι και πολλές που έχουν τον δικό τους χαρακτήρα, ζήτημα να είναι καμιά δεκαριά σε όλη την Ελλάδα, και έχω πάει σε όλες απο κωμοπόλεις και πάνω. Απ΄οτι βλέπω, και γι αυτές η Αθήνα φταίει.
Γιατί αυτό που πρέπει να διορθωθεί είναι τα πολλά τζάκια και όχι τα πολλά αυτοκίνητα, για να μη χαθούνε urban pointz; Επίσης τι είναι αυτό που κάνει έναν βέρο Πειραιώτη με τρύπια εξάτμιση στο μηχανάκι λιγότερο «βλάχο» από κάποιον που βόσκει πρόβατα; Μπα σε καλό σας.
Δεν θα διαφωνήσει κανείς μαζι σου. η αττική ειναι σιγουρα τοπος μαγικός. η χώρα όμως πληρώνει σήμερα το τίμημα της λαθος ανάπτυξης. ιστορικές εξελίξεις και εθνικές στρατηγικές οδήγησαν σε μερικές δεκαετίες την συγκέντρωση του ελληνισμού σε ενα μέρος που στις αρχες του 19 αιώνα ειχε μονο αρβανίτες τσομπαναραίους. Δεν μας φταίει η αθήνα φυσικα γι αυτό αλλά εμείς. το συγκεκριμένο μοντέλο ομως δεν ειναι βιώσιμο. οπως εσυ κατεβηκες απο την θρακη ετσι η μιση ελλαδα συγκνεντρώθηκε στην ιδια πόλη ενω περιοχές όπως η γενετείρα σου περασαν απο την ακμή στην ερημοποίηση. Το θεμα όμως δεν είναι οι ομορφιές της αττικής αλλα ότι πολύ γρήγορα ως λαός περάσαμε από τα ασβεστωμένα σπίτια στo living room και στο μεσοδιαστημα χαθήκαμε. Η επαρχία δεν είναι Τόπος απαραίτητα αλλά στάση ζωής. Τα αστικά κλέη της Αθήνας μας βγήκαν γιαλαντζί.
Ούτε εγώ διαφωνώ μαζί σου αγαπητή μου, με ενοχλεί αυτή η λαϊκίστικη άποψη για την Αθήνα, ειδικά απο ανθρώπους που ευεργετήθηκαν απο αυτήν, και της το ανταπέδωσαν με τον χειρότερο τρόπο. Έχω κυριολεκτικά γυρίσει όλη την Ελλάδα, έχω δεί τα πιο φημισμένα ηλιοβασιλέματα, κανένα δεν συγκρίνεται (κατα την άποψή μου) με το ηλιβασίλεμα της Αττικής. Βέβαια τώρα έχει γεμίσει σπίτια μέχρι τα σκουπίδια, και η κάπνα απο τα πολλά αυτοκίνητα, και τις καμινάδες, δεν αφήνουν να φανεί όλο το μεγαλείο, αλλα είπαμε, σαν την επαρχία δεν υπάρχει, για όλα φταίει η κωλοΑθήνα.
και ξαναλέω δεν είναι η Αθήνα ως Αθήνα το ζήτημα αλλά αυτή έτυχε να πρεσβεύει στην σύγχρονη Ελλάδα την κομψευόμενη αστή που δεν της βγήκε το παιχνίδι και όλο το θνησιγενές μοντέλο ανάπτυξης. Ούτε ο γραφών, ούτε ο αρθογράφος θεωρώ, ούτε η επαρχία ούτε πόσο μάλλον οι γονείς σου ειχαν κάποια εμπάθεια με την Αθήνα. Με τις πολιτικές ειχαν πρόβλημα που τους μασκάρεψαν γραφιαδες και τους πήραν βίαια από το περιβόλι τους στοιβάζοντας τους σε μια νέα πρωτεύουσα (χωρίς καμιά αστική συνέχεια) που ετυχε να είναι η Αθήνα. Κι αν δεν ηταν η Αθήνα θα μιλούσαμε για Ναύπλιο 5 εκ με τα ίδια προβλήματα. Ευτυχώς ήρθε η κρίση γιατι τωρα θα ειχε παρει μπρος το εφιαλτικο ρυθμιστικό Σουφλιά για Αθήνα των 8εκ από Κόρινθο-Ραφήνα. Η μόνη σωτηρία της χώρας αλλά και της Αττικής είναι η ζωή της επαρχίας. Εναλλακτικά θα δούμε τον ιερό τόπο ακόμα πιο έκτρωμα και τα σύνορα πλέον στα Οινόφυτα και στον ισθμό.
Απο την αντίδραση των περισσοτέρων στο σχόλιό μου, καταλαβαίνει κανείς οτι είστε επαρχιώτες, όπως κι εγώ. Γεννήθηκα στις 29/9/1961, και ζώ στην Αθήνα απο τις 23/2/1962, όταν αποφάσισαν οι γονείς μου να έρθουν απο τον Έβρο. Εγώ εδώ μεγάλωσα, και την αγαπάω την Αθήνα, μια ζωή άκουγα τους γονείς μου και τους συγγενείς να την κατηγορούν, όπως και οι περισσότεροι που μεγάλωσαν στην επαρχία, αλλα ζούν εδώ. Την δεκαετία του εξήντα, η Αθήνα είχε 650,000 κατοίκους, μπορεί να μην ήταν μια αστική μεγαλούπολη δυτικού τύπου, ήταν όμως ανθρώπινη, είχαμε αλάνες για παιχνίδι, υποφερτό αριθμό αυτοκινήτων, και γειτονιές που μπορούσαμε να παίζουμε ανέμελα μέχρι αργά το βράδυ. Αυτο άλλαξε με την πολιτική απόφαση για τις αντιπαροχές, κουβαλήσανε τον μισό πληθυσμό της Ελλάδας εδώ, μπαζώσανε τα ρέματα και τα κάνανε πολυκατοικίες. Εμείς κάναμε κανό με φελιζόλ απο οικοδομές, στο ρέμα του Χαλανδρίου, απο το Πολύδροσο μέχρι την Φιλοθέη. Οι ελαιώνες στο Μαρούσι εξαφανίστηκαν, τα αμπέλια στον Γέρακα στην Ανθούσα και στα Γλυκά νερά το ίδιο, το Μπογιάτι που ήταν ενα μικρό χωριουδάκι στα τέλη του 60, έγινε αυτο το απερίγραπτο κίτς πράγμα, η Πεντέλη που ήταν πνιγμένη στα δάση, και πηγαίναμε εκδρομή με το σχολείο, και στην αρχή της εφηβείας μας με σκηνές το σαββατοκύριακο, έγινε φαλακρό βουνό για να χτίσουν σπίτια οι πονηροί νεόπλουτοι επαρχιώτες, μια βόλτα στο ντράφι θα σας πείσει, κρανίου τόπος, γεμάτος μεζονέτες. Κι ρωτώ, με ποιό ηθικό ανάστημα κατηγορείτε την Αθήνα, δεν είστε συνυπεύθυνοι γι αυτό το τερατούργημα; Και ξαναρωτάω, αφού δεν σας αρέσει (σε όποιους) γιατι δεν φεύγετε να πάτε στα μέρη που μεγαλώσατε; ο κύριος Τσαγκαρουσιάνος (δεν ξέρω απο πού είναι) γιατι δεν πάει στο νησί του; Η Αθήνα, μέχρι το 1,5 εκατομύριο κόσμο, ήταν πολύ όμορφη, και θα μπορούσε να γίνει η τέλεια πόλη. Η πολεοδομική καταστροφή της, συντήρησε και ανάπτυξε την Ελλάδα, παρ΄όλη την ασχήμια της, είναι μακράν το καλύτερο πολιτιστικό μέρος της Ελλάδας, η ανεκτική νοοτροπία της είναι πολύ καλύτερη απο την σεμνοτυφία της επαρχίας, και σίγουρα εδω μπορει να εκφραστεί καλύτερα ο καθένας. Όσοι μεγάλωσαν εδώ, την αγαπάνε την Αθήνα, και προσπαθούν να την κάνουν καλύτερη, και πονάνε όταν βλέπουν την επαρχιώτικη νοοτροπία (π.χ. τζάκια στα διαμερίσματα, για ψήνουν λουκάνικα)και αδιαφορία, να την καταστρέφουν.
Με ρωτάτε γιατί δεν πάω στο νησί μου.Η απάντηση είναι: Όταν θέλω να πάω, θα πάω. Ελπίζω να θυμηθώ να σας ρωτήσω.Εσείς, όμως, με ποιά ιδιότητα με ρωτάτε -και μάλιστα με αυτό το αυστηρό ύφος, που από μακρυά θυμίζει τον χρυσαυγίτη υποψήφιο στη λαϊκή;Ξέρετε για ποιόν λόγο ήρθα; Ή έτσι ανάλογα, κάποιοι σταμάτησαν τους γονείς σας στα διόδια, όταν κατέβαιναν από τον Έβρο; Αν εξυπονοείτε ότι αυτή η πόλη ανήκει μόνο σε όποιους την αγαπάνε, πολύ ρομαντικά το θέτετε.Οι πόλεις ανήκουν (δυστυχώς ή ευτυχώς) σε όλους εξ ίσου. Ανήκουν και σε όσους τις έχουν ανάγκη και σε όσους τις κάνουν καλύτερες, και σε όσους τις κάνουν ανθρωπινότερες. Ανήκουν και σε τύπους σαν τον Ίακχο και λοιπά “αστικά” μορμολύκεια, που νομίζουν ότι επειδή γεννήθηκαν στους Αμπελόκηπους τους επιτρέπεται να φωνάζουν από τηλεοράσεως "Γεμίσαμε βλάχους, πηγαίνετε στα χωριά σας", ή τύπους σαν κι εσάς που τόσο εύκολα ξεχνάνε ότι ο παππούς τους έβοσκε κοπάδια στα βουνά της (τότε) Τουρκίας, κάνοντας την Αθήνα πόλη μίσους και στενής μνήμης. Πόλη, που αν αφηνόταν αποκλειστικά στα χέρια τους, μια μέρα θα έσβηνε από το χάρτη, όπως οι αστοί που εκφυλίζονται αν δεν σμίξουν εγκαίρως με λίγο χωριάτικο αίμα (όρα Γατόπαρδος).Και για να μην έχετε απορίες, κατάγομαι από την Ζάκυνθο. Και μόνο ζήλεια δεν μπορώ να νοιώσω για το αστικό κλέος κάθε μανταμ Σουσούς.
δε νομίζω ότι ο LAMBROS κάνει το συγκεκριμένο σχόλιο με τόνο αυστηρό ή "που θυμίζει χρυσαυγίτη υποψήφιο σε λαική" κ.Τσαγκαρουσιάνε..Ίσα ίσα που θίγει κάτι πολύ σωστό: το γεγονός ότι η Αθήνα "αγαπήθηκε" από κάποιους μόνο όσο την είχαν ανάγκη, και μετά ξεχάστηκε ή -ακόμα χειρότερα- την μίσησαν έμπρακτα και με τρόπο που πληρώσαμε και πληρώνουμε όλοι.Κι εγώ στην Αθήνα μεγάλωσα, από γονείς που ήρθαν από άλλες πόλεις, αν και δεν ξέρω πόση σημασία έχει αυτό όταν έχεις αγαπήσει πολύ και πονάς ένα μέρος που συγκεντρώνει όλες τις αναμνήσεις της ζωής σου.
Δεν καταλαβαίνω πως το πρόβλημα της γενικότερης παιδείας μας έγινε ξαφνικά γεωγραφικό. Ούτε πώς τη λύση θα δώσουν όλοι αυτοί που όπως και οι Αθηναίοι νοιαζόντουσαν για το πώς θα την μπουν στο μάτι του γείτονα με καταναλωτικές υπεροχές και επιδοτούμενα 4Χ4. Στάθη, καλή η νοσταλγία αλλά άτοπη. Η αλλαγή δεν θα έρθει σαν δωράκι από πουθενά. Ούτε από το πριν, ούτε από όπου μυρίζει παιδικά χρόνια και θάλασσα. Αν έρθει, Θα έρθει πρώτα μέσα μας και μετά αν είμαστε ικανοί θα βρούμε τον τρόπο να την διαδώσουμε και στις επόμενες γενιές. Όπου και αν μένουν. Όπου και αν μένουμε.
"Από τις επαρχίες θα έρθει η καινούρια μέρα. Όπως στο Θεώρημα του Παζολίνι, η χωριάτισσα υπηρέτρια είναι εκείνη που θα άρει τις κουτσουκέλες των κυρίων της."...Έτσι ε? Εμείς απο την επαρχία θα καθαρίσουμε το μπάχαλο και την δυσωδία της πόλης?.Δέν νομίζω. Πού ήταν η επαρχία, στις "καλές" ημέρες του άστεως? Ξεχασμένη, παραμελημένη. Δίχως υποδομές λειτουργικές. Όλα συνέβαιναν στο κέντρο.Όλα τα χρήματα κυκλοφορούσαν εκεί. Κανένας σοβαρός προγραμματισμός για μια ισσόροπη ανάπτυξη του ελληνικού κράτους. Νησιά ξεχασμένα στην τύχη τους. Ηπειρωτικά χωριά ερημωμένα. Εσωτερική μετανάστευση προς τα μεγάλα αστικά κέντρα.Σας μαζέψανε όλους στο μεγάλο μαντρί για να σας ελέγχουν.Φτιασιδώματα για μια Αθήνα άναρχη και τελεσίδικα μή επισκευάσιμη. Ήθελε κάτι κάποιος απο την επαρχία και έπρεπε να αποτανθεί στα μεγαλα κέντρα. Την εποχή που τα περιοδικά τύπου Κλικ και Νιτρο (τα γνωρίζετε έτσι?) πούλαγαν ένα τρόπο ζωής που δημιουργούσε ενοχές και κατωτερότητα σε εμάς τους επαρχιώτες έφηβους τότε. Την επαρχία την θυμόσαταν στις διακοπές, και το Πάσχα (τα Χριστούγεννα ήταν κι αυτα καπαρωμένα απο εσας εκει)Το δέμα-πεσκέσι απο το "χωριό" μεταφερόταν με μυστικότητα μπας και εκτεθεί κανείς. Τωρα όμως ε?Όχι πατριώτη. Τώρα θα κάτσεις στο τραπέζι που έστρωσες και θα φας όλα τα πιάτα. Ενα ένα. Καινούριους τόπους δεν θα βρεις, δεν θάβρεις άλλες θάλασσες.Η πόλις θα σε ακολουθεί. Στους δρόμους θα γυρνάςτους ίδιους. Και στες γειτονιές τες ίδιες θα γερνάς·και μες στα ίδια σπίτια αυτά θ' ασπρίζεις.Πάντα στην πόλι αυτή θα φθάνεις. Για τα αλλού -- μη ελπίζεις --δεν έχει πλοίο για σε, δεν έχει οδό.Ετσι που τη ζωή σου ρήμαξες εδώστην κώχη τούτη την μικρή, σ' όλην την γή την χάλασες.
Αστοχη η σύγκριση της Ζατέλη με τον ΠαπαδιαμάντηΟ κόσμος των βιβλίων της είναι κατασκευασμένος-στο μυαλό της-δεν έχει την πνοή της πραγματικότητας της Ελληνικής επαρχίας Ενας χωριάτης
Η Αθήνα μια χαρά ήταν, όταν πλάκωσε η επαρχία έγινε μπάχαλο. Όλοι κατηγορούν την Αθήνα και θαυμάζουν την επαρχία και το χωριό τους, αλλα δεν φεύγει κανείς.
Στη χαριζω την Αθηνα σου. Ειναι ωραια για να την επισκεπτεται κανεις και να τριγυρναει (στο κεντρο). Μετα ομως αντε γεια και εις το επανειδειν! Ουτε στους χειροτερους εφιαλτες μου δεν θα ηθελα να ζω μονιμα. Ψηφιζω μικροτερες πολεις (π.χ. Καβαλα, Βολο, Ρεθυμνο και νησια)