Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter

Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους

1

«Τα καλύτερα χρόνια της ζωής μας τα περνάμε μέσα στο καμίνι αυτό της εξορίας. Σφυρηλατηθήκαμε σαν το σίδερο που το καίει η φωτιά, σκληρύναμε πριν προλάβουμε ακόμα να ζήσουμε την τρυφερή μας ηλικία. Σβήσαμε κάθε όνειρο. Πνίξαμε τις επιθυμίες. Σαν να μη μας έφτανε που ζήσαμε την πείνα, την Kατοχή, το μίσος του Eμφυλίου, τις εξορίες στη Χίο, στο Τρικέρι, έπρεπε τώρα να γνωρίσουμε και τι θα πει Μακρόνησος.

Η ζωή μάς έχει κλείσει για καλά τις πόρτες της. Για μας, τα νιάτα του '50, δεν υπήρχαν πανεπιστήμια, σχολεία και έρωτες. Για μας έτυχαν οι φυλακές, τα στρατόπεδα, οι εκτελέσεις, οι εξορίες. Σ' εμάς έτυχε ο μεγάλος λαχνός να ζήσουμε τις συνέπειες του εμφύλιου σπαραγμού. Να δούμε και να μάθουμε την ακριβή σημασία των λέξεων: αλφάδιασμα - καψόνια - δήλωση- τυραννία. Παρ' όλα αυτά, η γενιά αυτή στάθηκε άξια και αδάμαστη.

Όταν μας φέρανε στη Μακρόνησο, ο Βασιλόπουλος, διοικητής του τάγματος, μας είπε: "Υπόθεση 10 ημερών". Τόσο μας είχε εκτιμήσει. Όμως η πορεία τού απέδειξε το αντίθετο. Παρ' όλα τα οργανωμένα εξοντωτικά μέτρα, οι γυναίκες στάθηκαν παλικάρια. Με τίποτα δεν τσάκισαν την ψυχή και το ηθικό τους» διαβάζουμε στη μαρτυρία της Νίτσας Γαβριηλίδου με τίτλο «Μακρόνησος - Απόψε χτυπούν τις γυναίκες». Πρόκειται για ένα από τα ιστορικά ντοκουμέντα που μπορεί κανείς να βρει στο Ψηφιακό Μουσείο Μακρονήσου. Πρόκειται για ψηφιοποιημένο αρχειακό υλικό για έναν ιστορικό τόπο που κουβαλά ένα ιδιαίτερα βαρύ φορτίο αλλά κι ένα μαρτυρικό νησί που αποτέλεσε αιτία ρεβανσισμού, αντιπαράθεσης, διχόνοιας και μισαλλοδοξίας.

Στην ολιγοήμερη λειτουργία του έχει ήδη δεχτεί χιλιάδες επισκέψεις και, όπως μου λέει η ιστορικός Ιωάννα Βόγλη, «στο Ψηφιακό Μουσείο ο επισκέπτης θα βρει πολλές φωτογραφίες, τεκμήρια, κάρτες, επιστολές Μακρονησιωτών, δηλώσεις μετανοίας, προπαγανδιστικά έγγραφα, χειρόγραφα του Μενέλαου Λουντέμη, εφημερίδες που εκδόθηκαν στη Μακρόνησο, μαρτυρίες εξόριστων και ημερολόγια. Όλος αυτός ο θησαυρός των ψηφιακών ντοκουμέντων προέρχεται από τις συλλογές των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ), από τις συλλογές του Στέφανου Σαράφη, του Νίκου Μάργαρη, της Μίνας Μαρούλη, των Μιχάλη και Λεωνίδα Κύρκου, από το αρχείο της ΕΔΑ και του ΚΚΕ. Να επισημάνουμε ότι πρόκειται για αποτέλεσμα πολύχρονης δουλειάς, στην οποία συμμετείχαν ιστορικοί, όπως ο Τάσος Σακελλαρόπουλος, ο Πολυμέρης Βόγλης, ο Στρατής Μπουρνάζος και άλλοι».


«Η ιδέα προέκυψε από τον Μανόλη Σαββίδη και το Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού ως μια πρόταση συνεργασίας σε ευρύτερο πλαίσιο με τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας και ήταν για εμάς μια ευτυχής συγκυρία. Καταφέραμε να παντρέψουμε τις δικές μας συλλογές με την ιδέα της ψηφιακής αναμόρφωσης του Σπουδαστηρίου, που ειδικά σε ό,τι αφορά τη Μακρόνησο είναι αρκετά πλούσιες, συγκεκριμένα το αρχείο του Νίκου Μάργαρη. Μέσα σε αυτό τον ψηφιακό κόμβο δεδομένων προσπαθούμε να απαντήσουμε σε ένα βασικό ερώτημα που σχετίζεται με το ζήτημα του άγνωστου και τραυματικού παρελθόντος. Θέλουμε να ενταχθεί σε μια λογική που θα εξελιχθεί σε αντικείμενο συζήτησης και θα φτάσει σε περισσότερους ανθρώπους με τη βοήθεια των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας» αναφέρει ο επίκουρος καθηγητής του ΕΚΠΑ και ιστορικός Βαγγέλης Καραμανωλάκης.

Η Μακρόνησος, εκτός από τόπος βασανιστηρίων, λειτούργησε και ως πηγή έμπνευσης για πολλούς κρατούμενους και κρατούμενες που δημιούργησαν έργα τέχνης κατά τη διάρκεια της εξορίας τους εκεί.


«Πρόσφατα, πολλοί άνθρωποι, μιλώντας για το Γκουαντάναμο, αναφέρονταν στη Μακρόνησο. Πρέπει να τονίσουμε ότι εμείς δεν πιστεύουμε σε αυτήν τη λογική λειτουργίας της Ιστορίας. Δεν έρχεται η Μακρόνησος να μας δείξει το χθες για να το συγκρίνουμε με το σήμερα. Δεν αναδεικνύουμε τη Μακρόνησο ως μια ιστορική συνέχεια αλλά στο πλαίσιο που θα μας κάνει να είμαστε ενεργοί πολίτες, να μπορούμε να σκεφτόμαστε ή να αναρωτιόμαστε για τις αναλογίες του παρελθόντος με το παρόν, να μην ξεχάσουμε τι ήταν, πώς έγινε. Δηλαδή, το θέμα είναι πώς θα μας βοηθήσει να επαναφέρουμε τα βασικά ερωτήματα που αφορούν τη βία, τα ανθρώπινα δικαιώματα, όλα αυτά μας απασχολούν αυτή την περίοδο. Να διερωτηθούμε όχι με μελοδραματισμούς και συναισθηματικούς εκβιασμούς, έχοντας ως βάση τι πραγματικά συνέβη» συμπληρώνει ο κ. Καραμανωλάκης.


Από την πλευρά του ο διευθυντής των ΑΣΚΙ, Κωστής Καρπόζηλος, θα επισημάνει ότι «το αρχείο της Μακρονήσου έχει δύο βασικές διαστάσεις. Πρώτον, υπενθυμίζει μια στιγμή διαίρεσης του ελληνικού λαού, μακριά από εύκολες σχηματοποιήσεις. Δεύτερον, καλύπτει ένα έντονο ιστορικό ενδιαφέρον που διαπιστώνεται τα τελευταία χρόνια. Φαίνεται ότι η ελληνική κοινωνία διψάει για περισσότερη Ιστορία, πιθανόν επειδή οι θεσμικοί φορείς δεν το καλύπτουν. Στο πλαίσιο αυτό, η δημιουργία ενός ψηφιακού μουσείου είναι από μόνη της κάτι πολύ συναρπαστικό, αφού αγγίζεις την Ιστορία, πιάνεις με τα χέρια σου το τεκμήριο, τις φωτογραφίες, τους λεκέδες, τα ανορθόγραφα σημειώματα. Ταυτόχρονα, όλο αυτό προσπαθείς να το μεταπλάσεις σε εύπεπτο υλικό για τον αναγνώστη που βρίσκεται πίσω από την οθόνη του υπολογιστή του. Οπότε, θέλαμε να φτιάξουμε ένα υπόδειγμα για το πώς κάποιος μπορεί να παρεμβαίνει στη δημόσια ιστορία, αλλά χωρίς τις απλουστευτικές, αντιδραστικές ή συναισθηματικές εκδοχές που κυριαρχούν, συνδυάζοντάς το με την ιστορική τεκμηρίωση, μακριά από έναν αφηρημένο ακαδημαϊκό τρόπο που συχνά δεν απαντά στην ανάγκη των ανθρώπων να αντιληφθούν την Ιστορία».

Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Πολιτικοί εξόριστοι στο 401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο (Μίκης θεοδωράκης, Μανώλης Παπουτσάκης, Μανώλης Φουρτούνης), 3/1949, (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)

 

Η Μακρόνησος απέχει μόλις πέντε χιλιόμετρα από το Λαύριο. Πάντοτε ήταν ένα άγονο, άνυδρο, ξηρό και βραχώδες νησί που δεν κατοικήθηκε ποτέ. Το 1947, όμως, αυτός ο τόπος αποφασίστηκε να κατοικηθεί αποκλειστικά από εξόριστους πολίτες και οπλίτες, με σκοπό την «αναμόρφωσή» τους μέσω της προπαγάνδας, του ψυχολογικού πολέμου και, το χειρότερο όλων, της χρήσης βίας, ψυχολογικής ή σωματικής. Τι ξεχωρίζει, όμως, τη Μακρόνησο ως τόπο εξορίας; «Η εξορία ως μέσο αντιμετώπισης και τιμωρίας ανθρώπων για τις ιδέες τους είναι μια πρακτική αιώνων. Αυτό που κάνει τη Μακρόνησο να διαφέρει είναι το ότι δεν μιλάμε για έναν τόπο εξορίας και εγκλεισμού αλλά για ένα μέρος "αναμόρφωσης". Εξαρχής στήνεται πάνω στην ιδέα ότι οι άνθρωποι που θα περάσουν από κει θα "αναμορφωθούν" ή θα "ανανήψουν", εγκαταλείποντας τις "επικίνδυνες" ιδέες, και στη συνέχεια θα ενταχθούν ομαλά στο κοινωνικό σύνολο. Είναι η πρώτη οργανωμένη λογική συλλογικής ανάνηψης, γι' αυτό και τα δύο πρώτα χρόνια καλούνται να υπηρετήσουν εκεί φαντάροι που θεωρούνται ύποπτοι για τα κοινωνικά τους φρονήματα. Αυτό είναι που κάνει τη Μακρόνησο έναν μοναδικό τόπο. Όμως η τραγικότητα αυτής της εμπειρίας καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι ενώ ξεκινά ως σχέδιο ανάνηψης μέσω της δύναμης των ιδεών, στην πραγματικότητα μετατρέπεται σε άσκηση ωμής και άλογης σωματικής βίας, σε συνδυασμό με έναν κούφιο προπαγανδιστικό λόγο» επισημαίνει ο κ. Καραμανωλάκης.


Επίσης, η Μακρόνησος, εκτός από τόπος βασανιστηρίων, λειτούργησε και ως πηγή έμπνευσης για πολλούς κρατούμενους και κρατούμενες που δημιούργησαν έργα τέχνης κατά τη διάρκεια της εξορίας τους εκεί. Γιάννης Ρίτσος, Τάσος Λειβαδίτης, Τίτος Πατρίκιος, ήταν μερικά από τα πρόσωπα που αποτύπωσαν το σκληρό τοπίο της φρίκης των βασανιστηρίων αλλά και την καθημερινότητα της Μακρονήσου.

Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Συνεργείο μαγείρων μετά τη διανομή συσσιτίου, 1949-1950 (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)

 

Ρωτώ τι ήταν αυτό που τους εντυπωσίασε στην ενασχόλησή τους με τη δημιουργία του Ψηφιακού Μουσείου. «Πρώτα απ' όλα, μας εντυπωσίασε η επισκεψιμότητα από τη στιγμή που πατήσαμε το κουμπί της δημοσίευσης και στη συνέχεια οι άνθρωποι που μας προσέγγισαν, προσκομίζοντας δικά τους τεκμήρια, τα οποία δείχνουν ότι για πολλά χρόνια αυτά τα κιτρινισμένα χαρτιά αποτελούσαν στοιχεία ενοχής, πολιτικής στοχοποίησης που σε ακολουθούσε για πολλά χρόνια, ακόμη και μέσα στον χώρο της Αριστεράς, διότι ας μην ξεχνάμε ότι πολλοί άνθρωποι δεν άντεξαν τη σκληρή σωματική και ψυχολογική βία, υπογράφοντας δηλώσεις μετανοίας. Επομένως, μέσα από το Ψηφιακό Μουσείο μας το καταχωνιασμένο του χθες μπορεί να γίνει σπουδαίο πολύτιμο εργαλείο του σήμερα» απαντά ο κ. Καρπόζηλος. Με τη σειρά του ο κ. Καραμανωλάκης προσθέτει: «Η Μακρόνησος είναι μια ιστορία ήττας. Έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να δούμε πού μπορούμε να εντάξουμε τη Μακρόνησο στην ιστορία της ελληνικής Αριστεράς. Δεν είναι στιγμή ηρωισμού αλλά μια στιγμή λύπης και ήττας της ιδέας του ανθρωπισμού. Το γεγονός ότι η ίδια η Αριστερά δεν κατάφερε στα χρόνια που ακολούθησαν να διαχειριστεί το ότι αυτοί οι άνθρωποι λύγισαν παραμένει ένα ανοιχτό και μεγάλο πρόβλημα».

Και οι δύο είναι καθηγητές Ιστορίας, οπότε τους ρωτάω αν πιστεύουν ότι η ιστορία του νησιού διδάσκεται στα σχολεία με τρόπο κριτικό και σαφή. «Κοιτάξτε, αμφιβάλλω αν στα ελληνικά σχολεία διδάσκεται η ιστορία της Μακρονήσου ή των χρόνων γενικώς μετά τον εμφύλιο πόλεμο. Σε μια κοινωνία που αλλάζει διαρκώς, το να μη φτάνεις στα πρόσφατα χρόνια αποτελεί "αρρυθμία". Επίσης, προφανώς ελπίζουμε σε ένα είδος διδασκαλία που θα μπορούσε να αντλήσει όλα αυτά τα ερεθίσματα που υπάρχουν γύρω μας και να τα μεταφέρει στα παιδιά με τέτοιον τρόπο, ώστε τα ίδια να είναι σε θέση να κρίνουν ποια από αυτά είναι αξιόπιστα σε σχέση με ό,τι κυκλοφορεί στο περιβάλλον τους» λέει ο κ. Καραμανωλάκης. Και γιατί διψάει σήμερα ο κόσμος για Ιστορία; «Γιατί οι κοινωνίες, όταν βρίσκονται σε κρίση, αναζητούν στο παρελθόν ένα σημείο αναφοράς ως ερμηνεία της πραγματικότητας και των ζητημάτων που αντιμετωπίζουν στο παρόν. Το έθνος στρέφεται πάντα στο παρελθόν για να αντλήσει δύναμη για το σήμερα. Επίσης, όσον αφορά τη δεκαετία του '40 δεν έχουμε προχωρήσει σε μια ουσιαστική αποτίμηση, απεναντίας έχουμε οδηγηθεί σε πρόβλημα διαχείρισης. Ουσιαστικά, ανατροφοδοτείται το ενδιαφέρον, αλλά εγκλωβίζεται σε μια σχηματοποίηση ατέρμονης επανάληψης διαιρέσεων που ξεκινούν από τον Εθνικό Διχασμό και συνεχίζουν ως σήμερα, μιλώντας για μνημονιακούς και αντιμνημονιακούς. Δεν είναι, λοιπόν, πάντα υγιές το ενδιαφέρον για την Ιστορία. Δεν αρκεί να εντάξεις την ιστορία της Μακρονήσου στα σχολεία για να εξαφανίσεις την Ακροδεξιά, ούτε το να πας τα παιδιά στο Άουσβιτς θεραπεύει το μικρόβιο του νεοφασισμού στην Ευρώπη. Η Ιστορία δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως φόβητρο αλλά ως μέσο κατανόησης. Πριν από δύο μήνες άκουσα τον συγγραφέα Σάκη Μουμτζή να δίνει διάλεξη για τη Μακρόνησο και με μια ένταση που θύμιζε άλλες εποχές έλεγε ότι τη Μακρόνησο τη συνοδεύει μια υπερβολή. Και πως όσοι ήταν εκεί υπέγραψαν δηλώσεις μετάνοιας, εκτός από το 5%, κάτι που πράγματι ισχύει και δεν το αμφισβητεί κανείς. Όμως η ετοιμότητα ενός διανοούμενου να εντάξει τη Μακρόνησο σε μια ιστορία κανονικότητας θέτει την αναγκαιότητα να μπει ένα όριο. Να συζητήσουμε για τις ευθύνες, για τα ιστορικά λάθη της Αριστεράς, αλλά η Μακρόνησος ανήκει στις περιπτώσεις των οποίων θα πρέπει να έχουμε περισσότερη επίγνωση» καταλήγει ο κ. Καρπόζηλος.


Καθημερινά το Ψηφιακό Μουσείο θα εμπλουτίζεται με νέο υλικό που θα απευθύνεται τόσο σε όσους ασχολούνται επαγγελματικά με την Ιστορία αλλά και στους απλούς αναγνώστες που θέλουν να μάθουν περισσότερα γι' αυτό το νησί-σύμβολο, που ήταν κάποτε ένας σκοτεινός τόπος τιμωρίας, απομόνωσης, εξορίας και ψυχολογικής βίας.

Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Στιγμιότυπα από τη θεατρική παράσταση «Ο εαυτούλης μου» του Δ. Ψαθά, 7/1948 (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Το θέατρο του Γ’ Τάγματος Σκαπανέων, 5/7/1948 (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Οι Μάνος Κατράκης, Τ. Καρούσος, Γιάννης Ιμβριώτης, Μενέλαος Λουντέμης, Δημήτρης Φωτιάδης, Νίκος Παπαπερικλής στη Μακρόνησο, 1949 (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Ποίημα του Μενέλαου Λουντέμη αφιερωμένο στον Τούρκο ποιητή Ναζίμ Χικμέτ, (ΑΣΚΙ / Αρχείο ΚΚΕ)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Ημερολόγιο του Β΄Τάγματος Μακρονήσου για τη χρονιά 1950. Στο ημερολόγιο δημοσιεύονται φωτογραφίες καθώς και αποφθέγματα  πολιτικών και άλλων δημοσίων προσώπων για τη Μακρόνησο, 1950 (ΑΣΚΙ / Συλλογή Γιώργου Γερολυμάτου)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Καθαριότητα, Γ' Ειδικό Τάγμα Οπλιτών Μακρονήσου, 1953 (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Βεβαίωση αποχαρακτηρισμού κρατουμένου στη Μακρόνησο, 20/3/1950 (ΑΣΚΙ/ Συλλογή Γιώργου Γερολυμάτου)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Δήλωση μετανοίας, [1948-1949] (ΑΣΚΙ/Γενικό Αρχείο Κεντρικής Δυτικής Μακεδονίας)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Δήλωση μετανοίας, [1948-1949] (ΑΣΚΙ/Γενικό Αρχείο Κεντρικής Δυτικής Μακεδονίας)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Άποψη του Β’ Τάγματος Σκαπανέων (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Άποψη του 5ου Λόχου του Α΄ Τάγματος Σκαπανέων με τον διοικητή του Γ. Κρητικό, Πάσχα 1948 (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Συσσίτιο στο ύπαιθρο, (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Σημείωμα με τα περιεχόμενα του δέματος που απεστάλη στον πολιτικό κρατούμενο στη Μακρόνησο, Μιχάλη Κύρκο, από την οικογένειά του, 1949 (ΑΣΚΙ/Αρχείο Μιχάλη Κύρκου)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Προπαγανδιστικό φυλλάδιο, 1949 (Βιβλιοθήκη ΑΣΚΙ)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Σκαρίφημα του Α΄Τάγματος Σκαπανέων από τον Νίκο Μάργαρη (ΑΣΚΙ / Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Πολιτικοί εξόριστοι στο Στρατόπεδο Πειθαρχημένης Διαβίωσης (Αη Γιώργης-Τρισανέμι), 5/1949, (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Άποψη του Γ’ Τάγματος Σκαπανέων (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Διανομή συσσιτίου, 1949-1950 (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Σκαπανεύς Μακρονήσου. Μηνιαίο περιοδικό των Μονάδων Μακρονήσου, τχ. 7 (11/1949) (Βιβλιοθήκη ΑΣΚΙ)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Τσαγκάρηδες, (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Μακρόνησος. Δεκαπενθήμερος έκδοσις του Ειδικού Τάγματος Αξιωματικών (Ε.Τ.ΑΞ.), αρ. φ. 4 (10/9/1948) (Βιβλιοθήκη ΑΣΚΙ)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Εξόριστες γυναίκες στο αναμορφωτήριο του Α' Τάγματος, Άνοιξη 1950, (ΑΣΚΙ/Φωτογραφικό Αρχείο Νίκου Μάργαρη)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Αναμόρφωσις. Εβδομαδιαία εφημερίς του Α΄ Τάγματος Σκαπανέων, αρ. φ. 44 (25/3/1949) (Βιβλιοθήκη ΑΣΚΙ)
Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους Facebook Twitter
Georges Lambrinos, Le Dachau Americain en Grece, 2/1949 (Βιβλιοθήκη ΑΣΚΙ)


http://www.makronissos.org/

INFO:
Ο δικτυακός τόπος «Μακρόνησος: Ψηφιακό Μουσείο» είναι συμπαραγωγή των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας και του Σπουδαστηρίου Νέου Ελληνισμού.


Κείμενα

Πολυμέρης Βόγλης, ιστορικός, αναπληρωτής καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Θανάσης Γάλλος, ιστορικός, ΑΣΚΙ

Κατερίνα Γκίκα, αρχαιολόγος, Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού

Άντα Κάπολα, ιστορικός, ΑΣΚΙ

Βαγγέλης Καραμανωλάκης, ιστορικός, επίκουρος καθηγητής ΕΚΠΑ

Στρατής Μπουρνάζος, ιστορικός

Τάσος Σακελλαρόπουλος, ιστορικός, υπεύθυνος Ιστορικών Αρχείων Μουσείου Μπενάκη

Διαχείριση Δικτυακού Τόπου - Εισαγωγή Δεδομένων

Ιωάννα Βόγλη, ιστορικός, ΑΣΚΙ

Σύμβουλος Έκδοσης

Μανόλης Σαββίδης

Τεχνικός Σύμβουλος Έκδοσης

Δημήτρης Δικόπουλος

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

Γιάννης Πανταζόπουλος

Ο Γιάννης Πανταζόπουλος γεννήθηκε το 1984. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Από το 2008 έχει εργαστεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ως δημοσιογράφος και από το 2014 αποτελεί βασικό μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας της έντυπης και ηλεκτρονικής «LiFO». Έχει επιμεληθεί τεύχη ειδικού περιεχομένου της έντυπης LiFO και έχει πάρει συνεντεύξεις από τις κορυφαίες προσωπικότητες της πολιτικής, κοινωνικής και ακαδημαϊκής κοινότητας.
Mail:  [email protected]

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM