Γκάζια, θάνατος και τάξεις. Από τον Νικόλα Σεβαστάκη

Γκάζια, θάνατος και τάξεις. Από τον Νικόλα Σεβαστάκη Facebook Twitter
Η σμίκρυνση των αποστάσεων και το προσπέρασμα των νεκρών χρόνων είναι ο τρόπος μας να υπάρχουμε και να επιθυμούμε ως σύγχρονοι άνθρωποι. Δεν είναι πλέον ζήτημα «κοινωνικού συστήματος» αλλά ανθρωπολογικό πρόβλημα.
3




«Τσίτα τα γκάζια»
, κατά τη γνωστή έκφραση. Και ο άλλος, βέβαια, το σανίδωνε, έσπαζε το κοντέρ και όποιον πάρει ο χάρος.


Πόσοι πέθαναν έτσι; Πόσοι έμειναν μισοί; Χιλιάδες, δεκάδες χιλιάδες τις τελευταίες δεκαετίες. Στις λεωφόρους των μεγαλουπόλεων και σε αγροτικούς δρόμους, στη βαθιά επαρχία και στην Ποσειδώνος. Ένας μεγάλος διαταξικός χορός του θανάτου, μια κανονική σφαγή όπου ανάμεσα στους θύτες μπορούσες να βρεις τον υπάλληλο του μηχανουργείου, τον φρέσκο ανθυπολοχαγό με τo κόκκινο Corolla ή και τον γιο του μεγαλοεπιχειρηματία με τη Ferrari ή την Porsche.


Μέσα σε δύο δεκαετίες γρήγορης κοινωνικής ανόδου και με πολλές, διάσπαρτες εικόνες ευμάρειας είδαμε μια μαζική σχεδόν πρόσβαση Ελλήνων από τα μεσαία στρώματα σε αυτοκίνητα πολυτελείας μεγάλου κυβισμού και προστιθέμενου κύρους. Περνούσαν καμαρωτές οι μαύρες BMW με ύφος αγέρωχο και οι Μερσεντές με τα σταυρουδάκια και τις χάντρες στον καθρέφτη. Τα φιμέ τζάμια και η δυνατή μουσική που θέλει να ξεσηκώσει τους πάντες έγιναν κομμάτι του θεάτρου της καθημερινότητας. Ο μανάβης, ο μικροεργολάβος της γειτονιάς που ανοίχτηκε, ο ανθοπώλης από τις δυτικές συνοικίες, πολλοί μπορούσαν πια να κάνουν το κομμάτι τους. Και ανάμεσά τους υπήρξαν και λαϊκά παιδιά που ανέρχονταν ή που φαντάζονταν πως σκαρφάλωσαν στον Όλυμπο της ελληνικής «υπερταξικής» μεσαίας τάξης.

Αν εξαιρέσει κανείς την εξαναγκαστική επιτάχυνση (λ.χ. του παιδιού του delivery ή άλλων εργαζόμενων στις ταχυμεταφορές), το να ανεβάζουμε στροφές και να αφήνουμε πίσω μας τους άλλους έχει γίνει αυτόματη επιλογή: είναι πια ο τρόπος να προσαρμοζόμαστε σε αυτό που καμιά φορά ονομάζουμε σύγχρονη τρέλα.


Πέρα, όμως, από αυτές τις εικόνες και την αλήθεια τους, ξεχνάμε, νομίζω, τη νεότητα. Αυτήν τη συνθήκη του ανθρώπου που τον κάνει να θέλει να «επιταχύνει», αγνοώντας τους κανόνες και τις κουραστικές, αποτρεπτικές οδηγίες – όταν κάποιος θέλει να κάνει το δικό του, αδιαφορώντας για τις τυχόν συνέπειες. Αυτός είναι ένας τερατώδης, φυσικός εγωισμός που δεν ξέρω αν έχει σχέση με τη συμβατική κοινωνική μας ανάλυση. Μπορεί το στερεότυπο του ανατρεπτικού νέου να έχει καταρρεύσει στις ιδεολογικές του εκδοχές, αλλά οι λόγοι της αποκοτιάς και του παιχνιδιού με τον κίνδυνο ζουν και βασιλεύουν. Σε λιγότερους, ίσως, από παλιά, αλλά εξακολουθούν. Μέχρι και οι κόντρες στην παραλιακή ήταν στην επικαιρότητα πριν από λίγο καιρό, με τρόπο που σε μερικούς από εμάς θύμιζε τη δεκαετία του '80.


Πώς μπορούν, λοιπόν, όλες αυτές οι όψεις να χωρέσουν στο σχήμα για τα πλουσιόπαιδα και τα κακομαθημένα των κολεγίων; Πώς γίνεται να ξεπροβάλει η ίδια αυτάρεσκη «ταξική» γραμμή που κυκλοφορεί, δεκαετίες τώρα, ως διαγνωστική πανάκεια;


Για την ακρίβεια, πρόκειται για ένα μείγμα κοινωνικού κατηγορώ και παραδοσιακών ηθικών κατακρίσεων. Και αυτό το χαρμάνι το συναντάμε ήδη (στην πιο μελοδραματική του εκδοχή) στις παλιές ελληνικές ταινίες, όπου το ανεύθυνο, άχρηστο και τυχοδιωκτικό πλουσιόπαιδο έπαιρνε στον λαιμό του αθώα κορίτσια και φιλότιμους νέους.


Με αυτό τον τρόπο, φυσικά, δεν αγγίζεις το θέμα με τους δεκάδες χιλιάδες νεκρούς των δρόμων μας. Δεν πας να εξηγήσεις κάτι. Απλώς επιδιώκεις να φτιάξεις ένα βολικό σχήμα και το κάδρο για να κρεμάσεις τους εχθρούς σου.

Από μια τέτοια μανιώδη αναζήτηση του εχθρού ξεκινάει η πρόχειρη κοινωνιολογία της ενοχής και της αθώωσης. Διότι καθετί μπορεί, με λίγη προσπάθεια, να συνδεθεί με ένα γενικό πλαίσιο, με το σύστημα, τις κοινωνικές τάξεις, τον καπιταλισμό ή και με την ελληνική ψυχή. Ανάλογα με το αν το σχόλιο θέλει να φτάσει στον νεοφιλελεύθερο εφιάλτη ή σε αυτή την έρημη «νοοτροπία του Έλληνα που δεν αλλάζει».


Ως γνωστόν, τα δράματα αυτής της χώρας έχουν αριστερές ή δεξιές απολήξεις: μικρά και μεγάλα δεινά της ζωής προσφέρουν την πρώτη ύλη για να επαναλάβουν κάποιοι το «είναι ο καπιταλισμός, ηλίθιε» και για να απαντήσουν οι άλλοι, με τα ανίατα ελαττώματα της φυλής και τις εθνικές μας κακοδαιμονίες.


Τι λέμε, λοιπόν, για τα τερατώδη δυστυχήματα; Είναι απλώς η εκάστοτε κακή στιγμή και μια ατομική αποκοτιά; Είναι η τραγικά κακή τύχη όσων βρέθηκαν στο λάθος μέρος; Αν όμως οι περισσότεροι θάνατοι στην άσφαλτο οφείλονται στην υπερβολική ταχύτητα –που σε ορισμένα αυτοκίνητα έχει τεράστιες δυνατότητες–, το θέμα μπορεί και να αγγίζει μια ευρύτερη διάσταση. Γιατί πάνω στις υψηλές ταχύτητες στηρίζεται ένας ολόκληρος πολιτισμός. Η σμίκρυνση των αποστάσεων και το προσπέρασμα των νεκρών χρόνων είναι ο τρόπος μας να υπάρχουμε και να επιθυμούμε ως σύγχρονοι άνθρωποι. Δεν είναι πλέον ζήτημα «κοινωνικού συστήματος» αλλά ανθρωπολογικό πρόβλημα.

 
Αν εξαιρέσει κανείς την εξαναγκαστική επιτάχυνση (λ.χ. του παιδιού του delivery ή άλλων εργαζόμενων στις ταχυμεταφορές), το να ανεβάζουμε στροφές και να αφήνουμε πίσω μας τους άλλους έχει γίνει αυτόματη επιλογή: είναι πια ο τρόπος να προσαρμοζόμαστε σε αυτό που καμιά φορά ονομάζουμε σύγχρονη τρέλα.


Με μια έννοια, η οδηγητική παραφορά μοιάζει με ακραία στιγμή μιας κανονικότητας που δεν της λείπει η τρέλα. Μιας «κανονικότητας» που έχει, δηλαδή, πρόβλημα με τα όρια και κυρίως με τον αυτοπεριορισμό και το ήθος της αυτοσυγκράτησης.


Ωστόσο, νηφάλια και αυτοσυγκρατημένη κοινωνική και ψυχική πραγματικότητα δεν μπορεί να υπάρξει παρά μόνο στη φαντασία κάποιων πολύ φιλόδοξων ορθολογιστών. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως παραιτούμαστε από τα όρια και την αναζήτηση ενός μέτρου. Ούτε ότι παύουμε να αναζητάμε τις ευθύνες των προσώπων και τη μάθηση των τυπικών και άτυπων κανόνων που κάνουν τη ζωή μας λιγότερο ευάλωτη στην αυθαίρετη βία του ενός και του άλλου.


Αυτό που δεν χρειαζόμαστε πια είναι οι ιδεολογικές ηθογραφίες και η γραφική παραφορά που παίρνουν στα σόσιαλ μίντια. Η «ταξική» εγκληματολογία ή «αταξική» ψυχολογία του Έλληνα που κονταροχτυπιούνται στη σκηνή της κρίσης μας. Ελπίζω, μόνο, όχι μέχρι τελικής πτώσεως.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Δεύτερες Σκέψεις
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H μεγάλη συζήτηση για το δυστύχημα με την Πόρσε: Το «ταξικό» θέμα, η μαγκιά στην οδήγηση, η έλλειψη οδικής παιδείας κ.λπ.

Στήλες / H μεγάλη συζήτηση για το δυστύχημα με την Πόρσε: Το «ταξικό» θέμα, η μαγκιά στην οδήγηση, η έλλειψη οδικής παιδείας κ.λπ.

Συνηθέστατα νεόπλουτοι ή κακομαθημένοι γόνοι ευκατάστατων οικογενειών καβαλάνε μια ρόδα πολυτελείας και την τερματίζουν δίχως να υπολογίζουν Χριστό. Αλλά αυτό είναι η μία όψη του νομίσματος.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο δολοφόνος και το ψέμα: Με αφορμή την περίπτωση Τσέζαρε Μπατίστι

Ν. Σεβαστάκης / Ο δολοφόνος και το ψέμα: Με αφορμή την περίπτωση Τσέζαρε Μπατίστι

Τερατώδη ψέματα έχουν ειπωθεί στο όνομα της ιδεολογίας, με τους διανοούμενους να φέρουν σοβαρότατες ευθύνες για το τείχος προστασίας σε διάφορες πολύ σκοτεινές περιπτώσεις
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ

σχόλια

3 σχόλια
Σε πρακτικο επιπεδο θα ελεγα οτι οπως και στα περισσοτερα προβληματα που εχει η Ελλαδα, ακομη και στον πολιτικο χωρο με φαινομενα οπως ο κλιεντελισμος, την κακιστη οδικη συμπεριφορα δημιουργησε σε μεγαλο βαθμο η ανωμαλη μεταπολεμικη δημογραφικη ιστορια μας. Οταν μαζευεις τον μισο πληθυσμο της χωρας μεσα σε λιγες μονο δεκαετιες σε ενα μικρο λεκανοπεδιο οπως της Αθηνας, με αναρχες υποδομες, κακιστους αν οχι υποτυπωδεις δρομους ( ενταξει η Συγγρου και η Αλεξανδρας ηταν δωρα των γαλλων αλλα ποσοι θυμουνται τους χωματοδρομους της Αθηνας τη δεκαετια του 70 ), πιστευω οτι αυτο δημιουργει μια εκρηκτικη ατμοσφαιρα για οδικη ανομια. Η ψυχολογια που χαρακτηριζει την μιση Ελλαδα που φιλοξενειται σε μια πολη εδω και δεκαετιες, ειναι η ιδια που μας δυσκολευει να δρασουμε απο κοινου, η ιδια που ενθαρρυνει τον υπερατομισμο, που τροφοδοτει την καταναλωση για στατους που με τη σειρα της γεννα την κακιστη νοοτροπια του ανταγωνισμου στην ποζα και στο οδικο νταβατζιλικι, ειτε αυτο λεγεται υπερβολικη ταχυτητα, ειτε παρανομο παρκαρισμα ( που ουτως η αλλως ειναι μια δυσκολη υποθεση σε "πολεις-μισες χωρες" οπως η Αθηνα ) κοκ.Ποτε δεν ενδιαφερθηκαμε για το ΜΕΤΡΟ. Επρεπε να ερθουν οι Ολυμπιακοι για να γινει κατι. Κυτταξτε την Θεσσαλονικη. Παει για 2021 !Ποια θα ηταν για μενα η λυση, τουλαχιστον για την Αθηνα ( που οπως ειναι ετσι μιζερη, σε φτιαχνει να πατησεις το γκαζι οταν βγεις στην Εθνικη ), θα ηταν η δημιουργια τεσσαρων συμμετρικα-στρατηγικα τοποθετημενων πολυοροφων δημοτικων παρκινγκ, δωρεα καποιου μεγαλου ευεργετη τυπου Ιδρυματος Νιαρχος, και με μια φορμουλα να προσφερεται δωρεαν σε οσους δουλευουν στο κεντρο και δε κινουνται με το ΜΕΤΡΟ. Προγραμματα αποσυμφορεσης των χιλιαδων εμπορικων φορτηγων απο το κεντρο με δημιουργια εμπορικης ζωνης σε συγκεκριμενη περιοχη στο λεκανοπεδιο. Επεκταση ΜΕΤΡΟ. Αυστηροτατα προστιμα για τους παραβατες. Διαφημιση του ΜΕΤΡΟ. Διαφημιση στη τηλεοραση για τα τροχαια. Επισπευση των εργων σε ολες τις εθνικες οδικες αρτηριες. Τελειωσε προσφατα μετα απο δεκαετιες η Αθηνα-Θεσσαλονικη. Ο Μαλιακος τελειωνει το ερχομενο καλοκαιρι. Τελειωνει η Κορινθος-Πατρα. Σε καλο δρομο βρισκεται η Ιονια και στο 60% η Ε65.Υπαρχουν τοσα πραγματα που μπορουμε να κανουμε. Πχ οδικη αγωγη που να ξεκινα απ τα σχολεια. Κυτταξτε που μια αριστερη κυβερνηση τσεπωνει απο το Ιδρυμα Νιαρχος μια βιβλιοθηκη 600 εκατ. στο Δελτα, τη ιδια στιγμη που χτιζεται η προεκταση προς Πειραια και δε σκεφτηκε να την κανει πολο ελξης της μισης χωρας και να κτυπησει το αυτοκινητο την ιδια στιγμη, φτιαχνοντας ενα σταθμο στην Καλλιθεα. Θα βαλει τουλαχιστον ΔΩΡΕΑΝ τσαρτερ-λεωφορειο απο εναν απο τους τρεις νεους σταθμους προς Πειραια - που αποφασιστηκε να δωθουν σταδιακα μεχρι το 19 - προς Δελτα ; Ποσος κοσμος θα προτιμησει το ΜΕΤΡΟ απο το αυτοκινητο τοτε. Τι λεει ο κυριος Κιμουλης γι αυτο ;Εχουμε αργησει πολυ με τα τροχαια. Εχουμε χασει κοσμο και κοσμακη. Μηπως καποια στιγμη πρεπει να απαιτησουμε να γινει κατι ;;;
ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ( Δεκαπεντε βινιετες σε βαθος δεκαπενταετιας ) Πληροφορια + πηγη + ημερομηνια δημοσιευσης ) Στον Δημητρη Ν. ( 1967-97 )1 ) 24.000 τραυματιες ετησιως, απο ατυχηματα η Ελλαδα !Ακηρυχτος πολεμος συντελειται καθε χρονο στη χωρα μας, αφου 3.000 Ελληνες χανουν τη ζωη τους και 24.000 τραυματιζονται σε πασης φυσεως ατυχηματα. Καθε ενας νεκρος " συνοδευεται" και απο τρεις βαρια τραυματιες, ενω ο μεσος ορος ηλικιας των τραυματιων ειναι τα 30 ετη. 14 Φεβρουαριου 2003 εγινε το 2ο Πανελληνιο Συνεδριο Τραυματος στην Αθηνα. Δηλωση καθηγητη χειρουργικης κ Στυλιανου Κατσαραγακη για ελλειψη υποδομων, οργανωσης, εξειδικευσης στην Ελλαδα για την αντιμετωπιση μεγαλου αριθμου τραυματιων ( 18 μηνες πριν τους Ολυμπιακους ). " ΕΚΑΒ ο μοναδικος λειτουργικος θεσμος για την αντιμετωπιση του τραυματια σε ολη την Ελλαδα" τονισε. Πηγη : Καθημερινη - 15 Φεβρουαριου 2003.2 ) Θλιβερη πρωτια στην Ε.Ε. για μια ακομη χρονια η Ελλαδα. 1.900 θανατοι κατεγραφησαν στους δρομους της Ελλαδας, το 2001, τελευταιο ετος για το οποιο υπαρχουν ασφαλη στοιχεια. Περιοδο 1991-2001 κατεγραφησαν στην Ελλαδα περιπου 23.600 θανατοι απο τροχαια ατυχηματα, εναντι 501.600 πανευρωπαικα. Ακολουθει η Πορτογαλια.Πηγη : Καθημερινη - 5 Ιουνιου 2003.3 ) Αθηνα και Αυτοκινητο. Η Οδυσσεια του Παρκαρισματος. 2003.Καθε μερα στην Αττικη κυκλοφορουν περιπου 2 εκατομμυρια αυτοκινητα και πραγματοποιουνται 7 εκατομμυρια μετακινησεις.1.650 λεοφορεια εκτελουν 25.000 δρομολογια και εξυπηρετουν 1.700.000 επιβατες, ενω 14.000 ταξι μεταφερουν 700.000 επιβατες.Το 50% της επιφανειας των δρομων το καταλαμβανουν σταθμευμενα αυτοκινητα. Μια θεση παρκινγκ δεν ειναι μονο χρονος αλλα και χρημα. 5 ευρω το οκταωρο η φτηνοτερη τιμη. Σε πολυκατοικια κυμαινεται απο 80 εως 150 ευρω το μηνα. Αν ειναι υπογειο, τοτε η τιμη προσεγγιζει αυτη μιας γκαρσονιερας !Περιοχες "κολασεως" ειναι οι : Κυψελη, Παγκρατι, Βυρωνας, Πειραιας, Πατησια, Καλλιθεα, Γαλατσι, Ν. Σμυρνη, Αιγαλεω, Περιστερι, Μαρουσι, Χαλανδρι και Αμπελοκηποι. 34 λεπτα περιφερεται προς αναζητηση παρκινγκ ο οδηγος στην Κυψελη. Μιση ωρα σε Πειραια, Μαρουσι, Καλλιθεα. Σωρεια παραβασεων. Μονο στην Αττικη σε διαστημα 21 μηνων, επιβληθηκαν 404.452 κλησεις για παρανομη σταθμευση, αφαιρεθηκαν 144.137 πινακιδες, μεταφερθηκαν με γερανο τροχαιας 31.090 αυτοκινητα ! Και τα νουμερα αυτα θα μπορουσαν να ηταν τριπλασια αν η Τροχαια Αθηνων δεν ηταν τοσο επιλεκτικη συμφωνα με δηλωση του διευθυντη της, Παν. Αδαμιδη.Πηγη : Κυριακατικη Ελευθεροτυπια - 16 Νοεμβριου 2003.4 ) 1 στα 2 αυτοκινητα που μπαινουν 'η βρισκονται ηδη στο κεντρο της πρωτευουσας εχει παρκαρει παρανομα !Τα κυκλοφορουντα οχηματα στην περιοχη της πρωτευουσας εχουν ξεπερασει τα 2 εκατομμυρια και αυξανονται κατα 100.000 το χρονο. Υπολογιζεται οτι αντιστοιχουν πλεον 346 Ι.Χ. για καθε 1000 κατοικους. Ανεπισημες εκτιμησεις θεωρουν οτι καθε ημερα κινουνται 'η σταθμευουν μεσα στο δακτυλιο πανω απο 800.000 Ι.Χ. Κινηση Γολγοθας, παρκινγκ λοττο....131 στεγασμενα γκαραζ με 16.600 θεσεις, 103 υπαιθρια με αλλες 5.100 θεσεις στην πρωτευουσα. Κενες θεσεις σε ωρες αιχμης και 25.000 παρανομες θεσεις σε δρομους , πεζοδρομια, πλατειες κλπ.Τα σταθμευμενα αυτοκινητα αυξανουν το χρονο οδηγησης εως και 80%. Παρα το γεγονος οτι το μετρο εξυπηρετει κατα μεσο ορο 500.000 μετακινησεις την ημερα , το 38% των εργαζομενων στο κεντρο κινειται με Ι.Χ. Στοχος μελετης του Πολυτεχνειου για το κυκλοφοριακο ειναι να αυξηθει το 30% χρησης του μετρο με δημιουργια γκαραζ σε σταθμους του, καθως και φυλαξη , φωτιση κλπ.Πηγη : Ελευθεροτυπια - 7 Δεκεμεβριου 2003.5 ) Παρανομο ενα στα 4 φορτηγα.To 23% των λεωφορειων και φορτηγων κινουνται παρανομα στο Εθνικο Δικτυο, τουλαχιστον σε οτι αφορα το ωραριο εργασιας, την αδεια κυκλοφοριας κλπ.Τα τελευταια δυομισι χρονια ( 2002, 2003 και α' εξαμηνο του 2004 ) το σωμα επιθεωρητων του υπουργειου Απασχολησης ( ΣΕΠΕ ) πραγματοποιησε 5.602 ελεγχους, εντοπιστηκαν 1.273 ( 22,7% ) οδηγοι και ιδιοκτητες που δε πληρουν τις νομιμες προυποθεσεις και τους επιβληθηκαν προστιμα ( 1.041 στο συνολο ) και μηνυσεις ( 232 στο συνολο ).Πηγη : Ελευθεροτυπια - 28 Σεπτεμβριου 2004.6 ) 6 νεκροι και 67 τραυματιες το 24ωρο.Κατα μεσο ορο σημειωνονται 22.000 οδικα ατυχηματα ανα ετος με 2.100 νεκρους και 32.000 τραυματιες, εκ των οποιων 3.200-3.500 ατομα αποληγουν σε μονιμες αναπηριες. Καθε μερα εχουμε 6 νεκρους και 67 τραυματιες....80% νεκρων και τραυματιων ανηκουν στην ηλικιακη ομαδα 16-44 ετων, με οτι αυτο συνεπαγεται για τις οικογενειες, τη δημογραφικη εξελιξη, την κοινωνικη συνοχη και την εθνικη οικονομια.Το κοινωνικοοικονομικο κοστος των τροχαιων ατυχηματων υπολογιζεται για τη χωρα μας σε 2.500.000 ευρω ανα ετος μονο για τις απωλειες ζωης ( νεκροι ). Το κοστος τραυματιων, ανθρωπινου κεφαλαιου ( απολεσθεν παραγωγικο εργο, πονος, οδυνη ) και αλλων παραμετρων συνεκτιμουμενα το κοστος προσεγγιζει το 1 δισ ευρω.Κακο οδικο δικτυο, ταχυτητα, αλκοολ οι αιτιες.4 στους 6 θανατους των τραυματιων τροχαιων κρινονται αδικοι, οφειλομενοι στις ανεπαρκειες προνοσοκομειακης ιατρικης, τροπου οργανωσης των ΤΕΠ ( Τμηματα Επειγοντων Περιστατικων ) στα γενικα νοσ. και των ΜΕΘ ( Μοναδες Εντατικης Θεραπειας ). Απ τους περιπου 500.000 κινητικα αναπηρους στην Ελλαδα , ενα 30% "προερχεται" απο τροχαιο ατυχημα.Συμπερασματα απο το 15-16 Νοεμβριου 2002 - Συνεδριο του Πανελλαδικου Συνδεσμου Παραπληγικων-Κινητικα Αναπηρων. Θεμα του Συνεδριου " Τροχαια ατυχηματα - συγχρονη Ελληνικη τραγωδια".Πηγη : Ελευθεροτυπια - 29 Σεπτεμβριου 2004.7 ) Ισως για πρωτη φορα στα χρονικα της εθνικης οδου Αθηνων-Θεσσαλονικης οι διερχομενοι οδηγοι, αντι να διαπληκτιστουν με τους συγκεντρωμενους που απεκλεισαν το οδοστρωμα, προτιμησαν να σεβαστουν τον αποκλεισμο και ει δυνατον να συμμετασχουν στον αγωνα τους. Η λα'ι'κη οργη και η αγανακτηση ξεχειλισαν στο περιβοητο πεταλο του Μαλιακου, χθες το πρωι, την ωρα της τελεσης μνημοσυνου για τους επτα αδικοχαμενους εφηβους απο τη Φαρκαδονα στο Ασπρονερι Καμενων Βουρλων ( 27 Σεπτ 2004 ). Δεκαδες μαθητες απο τον Αγιο Κωνσταντινο, τα Καμενα Βουρλα και τον Μωλο σχηματισαν μια τεραστια πομπη και πηγαν στο σημειο της τραγωδιας στην εθνικη Αθηνων-Λαμιας. Οι γονεις ξεσπασαν στο κλαμα και η οργη τους σκεπασε καθε αλλο ηχο στην περιοχη. Τα παιδια εκλεισαν την εθνικη οδο για περιπου 2 ωρες.Θεσσαλονικη. " Στους 7 συμμαθητες μας απο τα Τρικαλα" ηταν αφιερωμενη η εκδηλωση διαμαρτυριας που πραγματοποιησαν χθες το μεσημερι οι μαθητες των Γυμνασιων-Λυκειων Συκεων και Νεαπολης Θεσσαλονικης. Το Ασπρονερι εγινε μετα τα Τεμπη οπου ειχαν αδικοχαθει 21 παιδια. 50 παιδια στη Θεσσαλονικη τους θυμηθηκαν σε πορεια προς το υπουργειο Μακεδονιας-Θρακης και αφου πρωτα συγκεντρωθηκαν στο αγαλμα του Βενιζελου. Στη Φαρκαδονα πηγαν ψυχολογοι απο Αθηνα να συμπαρασταθουν στα παιδια των σχολειων του Δημου.1.400 αναπηροι καθε χρονο απο ελλειψη υποδομων. Για τα τροχαια φταιει η ελλειψη οδικης συμπεριφορας και οι ανθρωποι.--Κωστας Καββαθας ( εκδοτης του 4 Τροχοι ) πιστευει 80% φταιει η ελλειψη οδικης συμπεριφορας, και 20% οι Ελληνικοι δρομοι. Προτεινει ενα ινστιτουτο οδικης ασφαλειας με εξουσια μεγαλυτερη των εκαστοτε υπουργειων. Να αποτελειται απο ειδικους που να προτεινουν μεταβολες στο εθνικο δικτυο αναλογα με τις αναγκες που υπαρχουν σε συγκεκριμενα σημεια του. Ειναι εφικτο ; τον ρωτανε. Κι αυτος απαντα : " Εαν ενας πρωθυπουργος που λεγεται Σημιτης, Καραμανλης, 'η οπως αλλιως λεγεται , διαταξει οτι αυτο πρεπει να γινει, μπορει να γινει. Εαν αφεθει στο να συζητησουμε και να δουμε και στα συμφεροντα τα τεραστια που κρυβονται με τους εκπαιδευτες των οδηγων, με τους κατασκευαστες, με τους τοπικους σατραπες που δεν θελουν ο δρομος να αλλαξει γιατι εκει ειναι οι ταβερνες, τοτε δεν θα γινει. "--Αρης Σταθακης ( δημοσιογραφος που εχει ασχοληθει με τους Ελληνικους δρομους και τα τροχαια, βουλευτης ΝΔ ) " Ο ανθρωπος. Ο ανθρωπος υπουργος, ο ανθρωπος βουλευτης, ο ανθρωπος εργολαβος, ο ανθρωπος οδηγος και πολλες φορες και ο ανθρωπος πεζος. Στην ερωτηση αν ειχαμε καλο οδικο δικτυο θα ειχαμε και διαφορετικη οδικη συμπεριφορα, απαντησε οτι στην Ελλαδα δεν οδηγουμε καθολου καλα γιατι εχουμε στραβη νοοτροπια. Ξεχαστε λιγο τους δρομους, κοκκινα φαναρια εχουν και στη Γερμανια και στην Αγγλια και στην Ελβετια. Εκει σταματουν ολοι στο κοκκινο. Εμεις εδω δεν σταματουμε. Φταιει ο δρομος, το φαναρι ; Οχι, φταιει η κακη νοοτροπια του Ελληνα. 1 ) Μαθηματα κυκλοφοριακης αγωγης & οδικης ασφαλειας στα σχολεια. 2 ) Ιδρυση φορεα οδικης ασφαλειας , γιατι μεχρι τωρα στα ατυχηματα εμπλεκονται πολλα υπουργεια. Φορεας αποκλειστικος για οδικη ασφαλεια χρειαζεται. 3 ) Πιο ουσιαστικη αστυνομευση απο πλευρας Τροχαιας με μηδενικη ανοχη στους παραβατες. 4 ) Ο εργολαβος να επισκευαζει προβληματα σε δρομους που εφτιαξε ο ιδιος και οχι το Ελληνικο κρατος, ο φορολογουμενος. Πρεπει να ασχοληθουμε με τα δυσκολα, μπορουμε να κανουμε μια αρχη" τονισε.Πηγη : Ελευθεροτυπια - 30 Σεπτεμβριου 2004.8 ) Μελετη Πολυτεχνειου. 1,2 εκατ. ΙΧ στους δρομους , 1,6 εκατ. , κατα μεσον ορο, οι σταθμευσεις που γινονται καθε ημερα σε ολοκληρο το Λεκανοπεδιο. 80% αυτων γινονται στους δρομους. Για 2,4 εκατ. ΙΧ στο Λεκανοπεδιο, υπαρχουν μονον 265.000 θεσεις σε στεγασμενους χωρους σταθμευσης, δημοσιας 'η ιδιωτικης χρησης. 40% των θεσεων σταθμευσης στα ορια του οδικου δακτυλιου της Αθηνας ειναι παρανομες. Λογω της καταληψης απο σταθμευμενα ΙΧ, το 56% των δρομων της πρωτευουσας διαθετει μονον μια λωριδα για την κυκλοφορια, οταν ενα 45% αυτων σχεδιαστηκε με γεωμετρικα χαρακτηριστικα ανω της μιας (λωριδας). Πηγη : Ελευθεροτυπια - 19 Οκτωβριου 2004.9 ) Υπουργειο Μεταφορων. Πονοκεφαλος τα ορφανα σαραβαλακια. Μονο ο Δημος Αθηνων γυρω στα 20.000 εγκαταλελειμενα Ι.Χ., εντεινουν το προβλημα της σταθμευσης. Γινονται προσπα8ειες. Ειχαν γινει πριν τους Ολυμπιακους αλλα δε μπορεσα να βρω το αρ8ρο πουθενα. 70 ευρω κοστιζει στο Δημοτικο ταμειο απομακρυνση ενος οχηματος. Μεταφορων, ΠΕΧΩΔΕ, Δημοσιας Ταξης, τα αρμοδια Υπουργεια, ολα συμφωνουν για επιταχυνση απομακρυνσης αυτων των οχηματων. Γυρω στο μισο εκατομμυριο οχηματα ανω των 25 ετων κυκλοφορουν σε ολη την Ελλαδα.Πηγη : Ελευθεροτυπια - 25 Οκτωβριου 2004.10 ) Ρεκορ αγορας νεων αυτοκινητων το 2004. Πανω απο 300.000 Ι.Χ. προστεθηκαν στους επιβαρυμενους δρομους.Συμφωνα με την Εθνικη Στατιστικη Υπηρεσια, εναντι του ενος δισεκατομμυριου μετακινησεων που πραγματοποιουνταν σε ετησια βαση με αστικα λεοφορεια το 1971, το 2001 οι μετακινησεις περιοριστηκαν σε 795 εκατομμυρια. Το ΜΕΤΡΟ βελτιωσε καπως την κατασταση, χωρις να υποκαταστησει το αυτοκινητο. Ετσι η σταθμευση υποφερει και τεραστιο το προβλημα κυριως με οχηματα τροφοδοσιας που, εναντια σε καθε λογικη, κινουνται και σταθμευουν ανεξελεγκτα στο κεντρο των πολεων. Το 2001 ειχαν μετρηθει 1.085.811 και πλεον εκτιμαται οτι εχουν ξεπερασει το 1.200.000 οχηματα. Οταν το ΥΠΕΧΩΔΕ αποφασισε οι εργολαβοι να κατασκευαζουν παρκινγκ σε καθε νεα οικοδομη δημιουργηθηκε θυελλα αντιδρασεων ! Περιεργως πως, η αποφαση ειναι ( ευτυχως ) ακομα εν ισχυι.Πηγη : Καθημερινη - 12 Δεκεμβριου 2004.11 ) Σταθερα πρωτη η Ελλαδα το 2006 σε αριθμο νεκρων απο τροχαια ατυχηματα στην παλαια Ευρωπη των "15".1657 νεκροι το 2006 στην Ελλαδα. Δευτερο το Βελγιο, τριτη η Ιταλια. Υπερβαση ταχυτητας, οδηγηση σε κατασταση μεθης, μη-χρηση ζωνης ασφαλειας, παραβιαση κοκκινου , το 75% των θανατων απο τροχαια.Πηγη : Ελευθεροτυπια - 21 Μαρτιου 2008.12 ) Το στοιχημα του 2000 σε σχεση με τη στρατηγικη οδικη ασφαλεια ηταν να μειωθουν κατα 50% οι νεκροι απο τροχαια εως το 2010 μαλλον χανεται. Το 2000 εχασαν τη ζωη τους στους δρομους 2.037 ανθρωποι, ενω στους 11 απο τους 12 μηνες του 2008, 1.421. Σε ποσοστο 44,4% οι νεκροι απο τροχαια δεν φορουσαν ζωνες ασφαλειας 'η κρανη. Μεγαλο ποσοστο ατυχηματων οφειλεται σε εκτροπες-ανατροπες οχηματων και γι αυτο ευθυνεται σε ποσοστο 80% η οδηγικη συμπεριφορα.Αναμενεται το πρωτο τριμηνο του 2009 η μελετη του ΥΠΕΧΩΔΕ για την αλλαγη των οριων ταχυτητας στο οδικο δικτυο. Μολις 43 απο τα 102 παρκα κυκλοφοριακης αγωγης λειτουργουν, ενω τα υπολοιπα εχουν εγκαταλειφθει. Πηγη : Ελευθεροτυπια - 4 Δεκεμβριου 2008. 13 ) Μειωση 3,8 % στα τροχαια δυστυχηματα το 2008 συγκριτικα με το 2007. 1522 οι νεκροι, οι μισοι διχως κρανος και ζωνη. Η ΕΛ.ΑΣ κοιτα μεταξυ αλλων και το ζητημα των παρανομων διαφημιστικων πινακιδων. 6.144 παρανομα τοποθετημενες στο οδικο δικτυο και 590 σε κτιρια. Υποβληθηκαν 3.534 μηνυσεις.Πηγη : Ελευθεροτυπια - 20 Φεβρουαριου 2009.14) Θυσια 470 παιδια απο τροχαια στην Ελλαδα. Χανονται 1700 ανθρωποι καθε χρονο. 25.000 οι τραυματιες, πολλοι απο τους οποιους καταληγουν με βαριες αναπηριες. Ενας στους δυο θανατους θα ειχε αποφευχθει εαν εφαρμοζονταν μετρα προληψης. Πεμπτο ετησιο Πανελληνιο Συνεδριο - Διαδημοτικο Δικτυο Υγειας και Κοινωτικης Αλληλεγγυης με θεμα " Η Προληψη για την Υγεια , αρμοδιοτητα της Τοπικης Αυτοδιοικησης".Πηγη : Ελευθεροτυπια - Τεταρτη 8 Απριλιου 2009.15 ) Το Παρκινγκ στην Αθηνα ( Νουμερα/Στοιχεια )Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 20091,6 ΕΚΑΤ. ΣΤΑΘΜΕΥΣΕΙΣ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ. ΜΟΝΟΝ ΕΝΑΣ ΣΤΟΥΣ ΕΞΙ ΟΔΗΓΟΥΣ ΙΧ ΣΤΑΘΜΕΥΕΙ ΣΕ ΝΟΜΙΜΗ ΘΕΣΗΑθήνα: Ενα απέραντο πάρκινγκΤης ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑΞοδεύουμε επί δεκαετίες δισεκατομμύρια ευρώ από τους δυσεύρετους δημόσιους πόρους για να κατασκευάσουμε δρόμους και να τους μετατρέψουμε τελικά σε υπαίθρια πάρκινγκ, όπου η στάθμευση προσφέρεται δωρεάν!http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=84752
Κύριε Σεβαστάκη, διαφωνώ απολύτως με τον όρο "εξαναγκαστική επιτάχυνση". Δεν υπάρχει δικαιολογία για ακραία επιθετική οδήγηση σε κανέναν! Όταν οποιοσδήποτε έχει αργήσει στην δουλειά του*, όποια κι αν είναι αυτή, δεν σημαίνει ότι έχει το ελεύθερο να οδηγεί επικίνδυνα τόσο για τον εαυτό του όσο και για τους άλλους. Κάθε μέρα έρχομαι αντιμέτωπος με συμπολίτες μας που θεωρούν ότι η υποχρέωση τους να φτάσουν εγκαίρως στην εργασία τους ή στο σπίτι τους είναι ανώτερο από το δικαίωμα στην ζωή και την ασφάλεια των υπολοίπων.Αυτό το φαινόμενο λέγεται εγκληματική αμέλεια με ενδεχόμενο δόλο: γνωρίζοντας την πιθανότητα να προκαλέσω τραυματισμό ή ακόμα και θάνατο, αδιαφορώ πλήρως για τις συνέπειες των πράξεων μου.*Ακόμα και οι οδηγοί ασθενοφόρων, πυροσβεστικών οχημάτων και περιπολικών σε επείγουσες περιπτώσεις σαφώς και είναι αναγκαίο να οδηγούν γρήγορα αλλά όχι με τέτοιον τρόπο ώστε να κινδυνέψουν περισσότερες ζωές από αυτές που προσπαθούν να σώσουν.Υ.Γ. Δεν είμαι δικηγόρος, νομίζω όμως ότι έχω καταλάβει καλά τον νομικό όρο που έγραψα.