Κοιτώντας ξανά το πρόσωπο της Βίκυς Σταμάτη

Κοιτώντας ξανά το πρόσωπο της Βίκυς Σταμάτη Facebook Twitter
Φωτ.: SOOC
10

Θα ήταν λάθος να παρασυρθεί κανείς από τη δύναμη της εικόνας: και η αποφυλάκιση του Άκη Τσοχατζόπουλου ήταν κυρίως αυτό. Μια ακολουθία δυνατών -μέσα στην παρακμή τους- εικόνων, που η μία «έκλεβε» την άλλη και όλες μαζί κατέληγαν στην ισχυρότερη, το πρόσωπο, τη φιγούρα ολόκληρη της συζύγου του. Αν ξεχάσει ο παρατηρητής τον διόλου ήσυχο πρότερο βίο του εν λόγω ζεύγους (τα περί "έντιμου βίου" ας τα αποφασίσει αποκλειστικώς η ελληνική δικαιοσύνη) ίσως αντιμετώπιζε με κάποια συμπάθεια το θέαμα. Ένας μεγάλος σε ηλικία άνθρωπος, ταλαιπωρημένος, κακοποιημένος σχεδόν από τα χρόνια του στη φυλακή και στο πλευρό του, η σύζυγός του που έχει χαρά, ζει μια μέρα γιορτινή, τη μέρα που ξανασμίγει η οικογένεια. 

Όμως, ο λόγος δεν γίνεται για έναν οποιονδήποτε αποφυλακισθέντα και την υπομονετική και επίσης ταλαιπωρημένη από τα λάθη της κοινής τους ζωής, γυναίκα του. Ο λόγος γίνεται για τους πρωταγωνιστές ενός από τα μεγαλύτερα οικονομικά σκάνδαλα του τόπου, συγκεκριμένα για τον πρώτο πολιτικό της μεταπολιτευτικής Ελλάδας που «έκανε φυλακή» και κάπως (στη λαϊκή συνείδηση, τουλάχιστον) πλήρωσε για τις ασυδοσίες του. Μαζί με τη σύζυγό του, φυσικά.

Σχολιάστηκε πολύ η εικόνα της Βίκυς Σταμάτη και φυσικά με κανένα έλεος και καμία συμπάθεια από τους Έλληνες της κρίσης. Μια ματιά στα σχόλια των διαδικτυακών Μέσων κάνει σαφές το λαϊκό αίσθημα. Γιατί, όμως, να καταφερθεί κάποιος εναντίον μιας γυναίκας για το πώς δείχνει; Τι προκαλεί ακόμη οργή;

Και κυρίως, ο λόγος γίνεται για κάποιους που όχι μόνο δεν φοβήθηκαν τη δύναμη της εικόνας, αλλά έπαιξαν μαζί της με προκλητικό τρόπο. Κανείς δεν ξεχνά την βλαχο-εστέτ δημοσιογραφική κάλυψη του γάμου τους στο Παρίσι και τον μήνα του μέλιτος στο υπερπολυτελές "Four Seasons", κανείς δεν ξεχνά τις lifestyle φωτογραφίσεις της αψεγάδιαστης τότε κυρίας Σταμάτη για μεγάλα περιοδικά, όταν άνθιζαν κι αυτά την εποχή της χρηματιστηριακής μέθεξης. Κανείς δεν ξεχνά και τις απόπειρες να πλασαριστεί και ως κάτι άλλο τότε, πέρα από σύζυγος του ισχυρού του ΠΑΣΟΚ. Ως συγγραφέας (παιδικών βιβλίων), ως επικεφαλής κυριών σε διάφορες δράσεις και πάει λέγοντας. Έχουν αξία οι εικόνες του τότε. Βασικά, για τις ευκαιρίες σύγκρισης που προσφέρουν σήμερα. 

Σχολιάστηκε πολύ η εικόνα της Βίκυς Σταμάτη και φυσικά με κανένα έλεος και καμία συμπάθεια από τους Έλληνες της κρίσης. Μια ματιά στα σχόλια των διαδικτυακών Μέσων κάνει σαφές το λαϊκό αίσθημα. Γιατί, όμως, να καταφερθεί κάποιος εναντίον μιας γυναίκας για το πώς δείχνει; Γιατί να εμμείνει κάποιος στην εικόνα μιας αποσυντονισμένης κυρίας; Αφελές λίγο και επιφανειακό και σίγουρα δηλωτικό ταπεινών ενστίκτων. Τι προκαλεί, λοιπόν, ακόμη οργή; Όχι ο υπερμεγέθης κότσος βέβαια και όλο αυτό το αμφίσημο από τα πόδια έως το κεφάλι. Από τη μία φόρμες και αθλητικά κι από την άλλη σινιόν και επιδερμίδα χορτασμένη από κρέμες. Ποιος να κρίνει μια γυναίκα -όποια κι αν είναι αυτή- που συγυρίστηκε για να υποδεχθεί τον σύζυγο της; Τότε; Μήπως η γλώσσα του σώματος, όλο αυτό το άρρητο μήνυμα για το ποιος ηγείται εδώ πέρα; Μήπως οι εντός -νέας οικίας- φωτογραφίες, που θα μπορούσαν να λείπουν μετά από έναν τέτοιο διασυρμό; Μήπως η αίσθηση ότι ο εμπαιγμός μπορεί να συνεχίζεται; Ή μήπως τα κατάλοιπα εκείνης της παλιάς οίησης, που άγνωστο πώς, αλλά επέζησε μέσα απ' όλο αυτό το 5ετές ρεζιλίκι; 

Απολύτως ειλικρινά ίσως και τίποτα απ' όλα αυτά. Εκείνο που πραγματικά εξοργίζει -αλλά πού να κάθεται τώρα κανείς να αναλύει- είναι η πιθανότητα που εκπέμπει και επικοινωνεί όλη αυτή η σουρεάλ εικόνα. Η πιθανότητα του ότι άνθρωποι σαν κι αυτούς μπορεί να μη διδάχθηκαν από το πάθημά τους, μπορεί να μην εισέπραξαν το μήνυμα -κοινωνίας και δικαιοσύνης-, μπορεί να επιχειρήσουν αν όχι να επανέλθουν, τουλάχιστον να βγουν από πάνω, να φέρουν τα πράγματα (ξανά) στα μέτρα τους. Όλα τα υπόλοιπα -σχόλια, ύβρεις, ειρωνείες- για μία γυναίκα που εμφανίζεται σε αυτή την κατάσταση είναι απλή αποσυμπίεση, ατμός που πρέπει να διοχετευθεί μέσω των ΜΜΕ για την εκτόνωση της έντασης, εξέλιξη στη δημιουργία αυτής της ακολουθίας εικόνων που ξεκίνησε το 2000. Με τον παράδοξο έρωτα ανάμεσα σε έναν -τότε- μεσόκοπο πολιτικό και μία -υπερφιλόδοξη- συνδικαλίστρια.

Η παρατήρηση αυτής της ακολουθίας εικόνων (από εκείνες με τα πανάκριβα φορέματα και κοσμήματα στο σήμερα του σουρεάλ κότσου και της παράξενης λάμψης στο μάτια) μπορεί να αντιμετωπιστεί είτε ως ανέκδοτο, είτε ως διδακτική αφήγηση γι' αυτό που σε μικροκλίμακα πολλοί υπήρξαν εκείνη την εποχή, είτε ως εργαλείο πρόληψης αντίστοιχων λαθών στο μέλλον. Ο καθένας κρατά αυτό που χρειάζεται -και θα τον ωφελήσει- περισσότερο. 

Στήλες
10

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

8 σχόλια
Μετά το φιάσκο της δικαιοσύνης, αρχίσαν και τα άρθρα μεταανάλυσης της ιστορίας των Τσοχατζοπουλαίων. Όχι, το πρόσωπο της Βίκυς Σταμάτη και της κάθε Βίκυς Σταμάτη με απωθεί, με ενοχλεί, με αηδιάζει. Θέλω να το σχολιάσω δηλητηριωδώς. Το αντιπαραβάλλω με τα πρόσωπα αυτών που δεν έχουν σπίτι, ή με τα βλέμματα αυτών που δεν έχουν πλέον ελπίδα. Είναι συγκοινωνούντα δοχεία ξέρετε, άρρηκτα συνδεδεμένα. Και ένα χαρούμενο πρόσωπο, ή ένα σαξες στόρυ αποφυλάκισης, κρύβει ένα κακό τέλος πολλών άλλων προσώπων.
Μια χαρά τους έκατσε, όχι θα κάτσουν να στεναχωρηθούν... Σε πολλά κράτη του κόσμου με αυτές τις κατηγορίες θα ήταν και οι δύο κρεμασμένοι ή εκτελεσμένοι, ενώ στις ΗΠΑ θα έκαναν φυλακή μέχρι να πεθάνουν.Και που είστε ακόμα... Να δείτε που στο τέλος θα κάνουν και καμιά αγωγή για βλάβες στην υγεία τους από την φυλακή και τους πληρώνουμε μέχρι να σβήσει ο ήλιος.
Αν μείνουμε αφαιρετικά στα βασικά σημειολογικά χαρακτηριστικά των σκηνών βλέπουμε σε fast replay μια συμπυκνωμένη εικόνα της μεταπολιτευτικής Ελλάδας τόσο αισθητικά όσο και ουσιαστικά με την εξόφθαλμη έλλειψη αντίληψης του τι συνέβη απο αυτούς που έφεραν την καταστροφή. Οι εικόνες παραπέμπουν περισσότερο σε grotesque εφιαλτικές σκηνές μιας κοινωνίας που ζει στον βάλτο της παρακμής χωρίς να έχει καταλάβει ακόμα τον λόγο.
Ναι, ότι γράφει ο πρώτος κος. Τα λεφτά αυτά μεταφράζονται ( και ) σε θανάτους των υπολοίπων ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥΣ ΘΑΝΑΤΟΥΣΕν τέλει το σπίτι στην Αρεοπαγίτου σε ποιον ανήκει τώρα ? Δεν θα έπρεπε το ελληνικό κράτος για να κλείσει κάπως τις πληγές , να το νοικιάσει σε κανένα πολυεκατομμυριούχο και τα έσοδα , έστω εν μέρει να τα δίνει σε ανθρώπους που πένονται? και μαζευουν από τις λαικές τα σκουπίδια ? Ε ?
Πολλά "μήπως", "μπορεί","ίσως", "ενδέχεται", "αν ξεχάσει ο παρατηρητής", "θα ήταν λάθος να.." Το case study (γιατί περί αυτού πρόκειται), είναι ξεκάθαρο και καραμπινάτο. Απλά,κάποια στιγμή, πήγαμε να μπατάρουμε προς τη λύπηση, αλλά ευτυχώς, η όλη απίθανη εικόνα και οι δηλώσεις του ζευγαριού κατά την έξοδο από την φυλακή καθώς και η υπερπολυτελής λιμουζίνα που τους περίμενε, μας έφεραν στα ίσια μας. Νο mercy.
Το προβλημα ειναι οτι στο προσωπο της βλεπεις μια γυναικα που παρολο που υπαρχουν αποδειξεις οτι αυτη και ο αντρας της πηραν τα απιστευτα λευτα απο το ελληνικο δημοσιο και τιμωρηθηκαν για αυτο, η κυρια βγηκε και εδωσε συνεντευξη σαν να ειναι αυτη το μεγαλο θυμα. Ο τροπος και η αλαζονεια της ειναι σε τετοιο σημειο που η γυναικα ίσως πρεπει να μεινει σε κλινικη. Την ημερα της αποφυλακησης του αντρα της δε, βλεπεις ενα αρρωστημενο θεαμα και θεατρο. Το ζευγος διατηρει ακομα το ψωνιο που ειχε και προ- φυλακησης. Τουλαχιστον αηδιαστικο, κοιροιδια μπροστα στα ματια μας. Δεν δειχνω καμια συμπονοια
αυτό ακριβώς και θα το προωρούσα ένα βήμα παραπέρα:φαίνεται πως ισχύει αυτό που λένε για τις ελιτ και τους ανθρώπους που βρίσκονται σε πόστο εξουσίας πως δηλαδή είναι sociopathsαδιόρθωτοι και επικίνδυνοι για την κοινωνία, και δεν είναι μόνο αυτό το ζεύγος, είναι πολλοί είναι κάτι τέτοια "σημάδια" που με κάνουν να πιστεύω πως η μεγάλη κρίση ΔΕΝ έχει έρθει ακόμα
Μα γιατι να μην είναι αλλαζονες και προκλητικοι αφου αποφυλακιστηκαν και οι δυο...αν ειμασταν σοβαρη χωρα θα εμενανστη φυλακη για 20 κ βαλε χρονια...