Λίγες σκέψεις πάνω στο άρθρο του Στάθη Ν. Καλύβα για τα 50 χρόνια από τη χούντα, που τάραξε τα social media

Λίγες σκέψεις πάνω στο άρθρο του Στάθη Ν. Καλύβα για τα 50 χρόνια από τη χούντα, που τάραξε τα social media Facebook Twitter
11
Λίγες σκέψεις πάνω στο άρθρο του Στάθη Ν. Καλύβα για τα 50 χρόνια από τη χούντα, που τάραξε τα social media Facebook Twitter
Ο Παττακός παρακολουθεί τις μινιφορούσες στο διαγωνισμό «μίνι-ζυπ», που οργάνωσαν η Βραδυνή και ο ΕΟΤ στη Γιορτή του Κρασιού. Εξώφυλλο στο ένθετο ΑΛΦΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ του περιοδικού ΑΛΦΑ (14 Οκτωβρίου 1967).

Πριν λίγες μέρες (18/6/2017) δημοσιεύτηκε στο kathimerini.gr άρθρο του καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Yale Στάθη Ν. Καλύβα υπό τον τίτλο «Μια παράδοξη κληρονομιά». Το άρθρο του καθηγητή Καλύβα ξεκινούσε ως εξής:

«Η επέτειος πενήντα χρόνων από το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου προσφέρεται ως ευκαιρία για αναστοχασμό. Είτε μας αρέσει είτε όχι, η σημερινή πραγματικότητα είναι σε κάποιο, μάλλον όχι ασήμαντο, βαθμό προϊόν και της δικτατορίας. Ποιες όμως ήταν οι μακροχρόνιες επιπτώσεις της για τη χώρα μας; Σε τι θα διέφερε η Ελλάδα σήμερα εάν δεν είχε γίνει το πραξικόπημα τότε; Τι ακριβώς μας κληροδότησε; Τι κουβαλάμε πάνω μας απ' αυτό το ιστορικό παρελθόν; Πρόκειται προφανώς για δύσκολα και μάλλον αναπάντητα ερωτήματα, που δεν μπορούμε όμως και δεν πρέπει να αποφεύγουμε».

Όντως τα ερωτήματα αυτά είναι δύσκολα και δεν μπορεί να απαντηθούν χωρίς κάποιες μικρές ή και μεγαλύτερες αυθαιρεσίες. Ίσως, μάλιστα, δεν έχει και νόημα πια ν' απαντηθούν, καθότι τα χρόνια έχουν περάσει –μισός αιώνας είναι αυτός– και λίγοι πλέον ενδιαφέρονται, στις μέρες μας, για την πρακτική ουσία τέτοιων «αγωνιών».

Αν υπάρχει, τώρα, ένα βασικό πρόβλημα στο άρθρο του καθηγητή Καλύβα αυτό έχει να κάνει με το γεγονός πως είναι γραμμένο από την υπερατλαντική και ακροκεντρώα μεριά. Και εξηγούμαι...

Όσον αφορά εκείνο που λέει ο Καλύβας πως «και η νεολαία προσέγγισε μαζικά τα δυτικά πρότυπα διασκέδασης, κατανάλωσης και ζωής» είναι κι αυτό αλήθεια, καθότι τούτο αποτελούσε τυπική υποχρέωση τού χουντικού καθεστώτος. Αυτό ο Καλύβας το κρύβει βέβαια, ως υπερατλαντιστής, αλλά όσο και να επιχειρεί να το κρύψει... βγάζει μάτι.

Ο Καλύβας αγνοεί παντελώς (θέλει ν' αγνοεί δηλαδή) το γεγονός πως το στελεχικό φάσμα της χούντας περιελάμβανε και μια τρανή εγκληματική «περιοχή», την οποίαν αποτελούσαν απομεινάρια των Χιτών και των δοσιλόγων της Γερμανικής Κατοχής και των στηριγμένων από την Αμερική «νικητών» τού Εμφυλίου, καθώς και της επακόλουθης αντικομμουνιστικής υστερίας, της βίας και της τρομοκρατίας τής πρώτης περιόδου του Καραμανλή (Οκτώβριος '55 – Ιούνιος '63). Ήταν, δηλαδή, ένα καθεστώς ακραίο και δολοφονικά «μακαρθικό», που στόχο είχε την πλήρη πάταξη των ηττημένων στον Εμφύλιο – όσων ακόμη, τέλος πάντων, διανοούνταν να δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και δεν είχαν καταφύγει, κυνηγημένοι, στις χώρες του λεγόμενου «παραπετάσματος».

Η χούντα ήταν, με άλλα λόγια, ο εξτρεμιστικός αντικομμουνισμός (υπήρχε και ο «επιστημονικός» φυσικά τού Γεωργαλά), τα βασανιστήρια, οι φυλακίσεις, τα εγκλήματα και οι διώξεις, όλων εκείνων –μερικών δεκάδων χιλιάδων τέλος πάντων– που δεν υπέκυψαν στην άνωθεν τρομοκρατία και που επιχείρησαν εντός των συνόρων (μα και στο εξωτερικό) την ανατροπή ενός σφόδρα αντιδημοκρατικού καθεστώτος με δράσεις άλλοτε χαμηλού και άλλοτε υψηλότερου κοινωνικού προφίλ. Γιατί όλοι οι υπόλοιποι, όπως είχε πει ευφυώς κάποτε και ο Τάσος Φαληρέας, είχαν απλά αντικαταστήσει το βουλευτή με το λοχαγό.

Λίγες σκέψεις πάνω στο άρθρο του Στάθη Ν. Καλύβα για τα 50 χρόνια από τη χούντα, που τάραξε τα social media Facebook Twitter
Αντικομμουνιστική έκδοση του χουντικού υπουργείου προεδρίας κυβερνήσεως, της γενικής διεύθυνσης τύπου

Για τον καθηγητή Καλύβα όλα αυτά είναι ως μη γενόμενα. Η ιστορία της Αριστεράς είναι πλέον ενοχλητική έστω και δια της απλής αναφοράς τής ονομασίας της (κομμουνιστικής ή άλλης), καθώς κάθε αποσιώπηση των αγώνων της –έχουμε ξεφύγει πλέον από το καθεστώς της «διαστρέβλωσης» και της «κατασυκοφάντησης»– πηγαίνει παράλληλα με τον ακροκεντρώο μηδενισμό της. Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα τού κειμένου τού ορκισμένου υπερατλαντιστή καθηγητή Καλύβα και αυτό δεν κρύβεται.

  

Από 'κει και κάτω μπαίνουν και ορισμένα άλλα ζητήματα, τα οποία χρήζουν σχολιασμού. Εγώ δεν θ' ασχοληθώ, εδώ, με το «οικονομικό θαύμα» της δικτατορίας (δεν υπάρχει, φυσικά, τέτοιο πράγμα – απλώς η χούντα εκμεταλλεύτηκε, όσο μπορούσε, την παγκόσμια «καλή εποχή» πριν την πρώτη πετρελαϊκή κρίση για να εμφανίσει «έργο»), ούτε με τα τσιτάτα του στυλ «δίχως τον Απρίλιο του '67 δεν θα είχε υπάρξει ο Ιούλιος του '74» (που τα χαρακτηρίζω ως επικινδύνως απλοϊκά), αλλά μ' εκείνο που γράφει κάποια στιγμή ο Καλύβας πως... «παρά τις αυταρχικές πρακτικές του καθεστώτος, πολλές τέχνες άνθησαν και η νεολαία προσέγγισε μαζικά τα δυτικά πρότυπα διασκέδασης, κατανάλωσης και ζωής». Μία πρόταση που σήκωσε τις περισσότερες, ίσως, αντιδράσεις στα social media και που, προσωπικώς, έτσι αποκομμένη από τα «πριν» και τα «μετά» της, τη βρίσκω σωστή μέσα στην εσκεμμένη θολούρα της. Και εξηγούμαι ξανά...

  

Κατ' αρχάς εκείνο το «πολλές τέχνες άνθησαν» σημαίνει, προφανώς, πως η μουσική και τα τραγούδια, ο κινηματογράφος, η ποίηση και η λογοτεχνία, τα εικαστικά κ.λπ. μεγεθύνθηκαν επί επταετίας. Είναι σωστό αυτό; Δεν ξέρω, γιατί είναι και θέμα αριθμών, αν και ο καθένας μπορεί να σκεφτεί τι θα ήταν η ελληνική μουσική και το τραγούδι, κατ' αρχάς, χωρίς τους δίσκους που κυκλοφόρησαν επί χούντας όλοι οι μεγάλοι συνθέτες μας – πλην του απαγορευμένου Θεοδωράκη. Λοΐζος, Μούτσης, Μαρκόπουλος, Σαββόπουλος, Χατζιδάκις, Σπανός, Πλέσσας, Λεοντής, Κόκοτος, Μαμαγκάκης, Ξαρχάκος, Καλδάρας, Κουγιουμτζής, Άκης Πάνου και δεκάδες άλλοι τύπωσαν μέσα στην επταετία ανεπανάληπτους δίσκους. Δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσουμε, εδώ, τώρα, για τη σημασία τους. Είναι προφανής και υπήρξε τεράστια!

Λίγες σκέψεις πάνω στο άρθρο του Στάθη Ν. Καλύβα για τα 50 χρόνια από τη χούντα, που τάραξε τα social media Facebook Twitter
Βιολογικό ξέπλυμα του Παπαδόπουλου στο Newsweek

Κινηματογράφος. Αναπτύχθηκε κι αυτός στο μέτρο που μπόρεσε να παρακάμψει την τηλεόραση, που δεν γεννήθηκε επί χούντας (η τηλεόραση), αλλά γιγαντώθηκε μέσα σ' αυτήν. Να θυμίσω, απλώς, πως επί χούντας δημιουργήθηκαν οι δύο κορυφαίες ταινίες του ελληνικού σινεμά, η «Ευδοκία» του Αλέξη Δαμιανού (το στρατιωτικό καθεστώς παρεχώρησε μάλιστα στρατόπεδα, στίβους μάχης και άλλο «υλικό» – ο Δαμιανός έπαιζε φυσικά και σε τηλεοπτικά σίριαλ που γυρίστηκαν εκείνη την εποχή) και η «Αναπαράσταση» του Θόδωρου Αγγελόπουλου (που έφυγε από το κρατικο-χουντικό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τού 1970 με 5 βραβεία, «καλλιτεχνικής ταινίας», «β γυναικείου ρόλου», «φωτογραφίας», «πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη» και «κριτικών καλύτερης ταινίας μεγάλου μήκους»).

Το τι ανέβηκε στο θέατρο, το τι εκδόθηκε στο χώρο της ποίησης και της λογοτεχνίας και το τι παρουσιάστηκε στο χώρο των εικαστικών κ.λπ. είναι γνωστά(;) στους πάντες(;) και δεν χρειάζεται εδώ να πω κάτι παραπάνω. Εξάλλου από το 1970 και μετά εκδίδονταν οι συγκεντρωτικοί τόμοι τού Χρονικού του Καλλιτεχνικού Πνευματικού Κέντρου 'Ώρα' (Χρονικό '70, Χρονικό '71, Χρονικό '72 κ.λπ.) και όλοι μπορούν να πληροφορηθούν τα καθέκαστα. Ας ψάξουν να τους βρουν και να τους μελετήσουν...

Και με τη λογοκρισία; Τι γινόταν με τη λογοκρισία; Λογοκρισία υπήρχε φυσικά και έγιναν παρατράγουδα, αλλά λογοκρισία υπήρχε και πριν τη χούντα, όπως και μετά τη χούντα. (Να υπενθυμίσω, εδώ, την κατάργηση της προληπτικής λογοκρισίας για τα έντυπα, το φθινόπωρο του '69, που έδωσε τεράστια ώθηση, συν τοις άλλοις, και στο μαρξιστικό και αναρχικό βιβλίο). Κληρονομήθηκε, με άλλα λόγια, από τους χουντικούς ένα άθλιο καθεστώς, το οποίο εκμεταλλεύτηκαν στο βαθμό που θα μπορούσε να υπάρξουν κάποιες «ενοχλητικές» καλλιτεχνικές εκδηλώσεις (βασικά αριστερού-κριτικού περιεχομένου). Και τέτοιες υπήρξαν – δεν υπάρχει θέμα. Κάποιες παραστάσεις κατέβηκαν, κάποιες εκθέσεις μαζεύτηκαν, κάποιοι δίσκοι δεν κυκλοφόρησαν. Παρά ταύτα η Τέχνη δεν πέθανε φυσικά. Απεναντίας... θέριεψε. Και αυτό τιμά τους δημιουργούς, που δεν παρέδωσαν τα «όπλα», επιχειρώντας να πουν όσα ήθελαν ή έπρεπε ή μπορούσαν να πουν. Να υπενθυμίσω επ' αυτού τα λόγια του Καρόλου Κουν:

«Ο δημοκρατικός πνευματικός κόσμος άρχισε από την πρώτη στιγμή την ποικιλότροπη αντίσταση στο νέο καθεστώς. Μερικοί πίστεψαν ότι πρέπει να κηρυχτεί μια πνευματική απεργία διαρκείας με την αποχή των πνευματικών εργατών από τη δουλειά τους. Το Θέατρο Τέχνης δεν κράτησε μια τέτοια στάση, γιατί πίστευε πως δεν έπρεπε να νεκρωθεί η πνευματική ζωή του τόπου, θέση που ωστόσο αμφισβητήθηκε από ορισμένους.(...) Πάντως νομίζω ότι πολιτικά αυτή ήταν και η πιο σωστή απόφαση (σ.σ. να λειτουργήσει κανονικά το Θέατρο Τέχνης επί δικτατορίας). Κι αυτό γιατί η πνευματική απεργία μόνο σε βάρος των πνευματικών ανθρώπων και της δημοκρατικής σκέψης είναι».

(Από το περιοδικό Καλλιτεχνική Επιθεώρηση, Περίοδος Β, τεύχος 2, δεν αναφέρεται μήνας/έτος, μάλλον Φεβρουάριος του 1979).

Λίγες σκέψεις πάνω στο άρθρο του Στάθη Ν. Καλύβα για τα 50 χρόνια από τη χούντα, που τάραξε τα social media Facebook Twitter
Πού θα πάτε απόψε; Θέατρο, Κινηματογράφος κ.λπ. Το περιοδικό Ψυχαγωγία με εξώφυλλο το Hair (3 Μαρτίου 1970)

Όσον αφορά εκείνο που λέει ο Καλύβας πως «και η νεολαία προσέγγισε μαζικά τα δυτικά πρότυπα διασκέδασης, κατανάλωσης και ζωής» είναι κι αυτό αλήθεια, καθότι τούτο αποτελούσε τυπική υποχρέωση τού χουντικού καθεστώτος. Αυτό ο Καλύβας το κρύβει βέβαια, ως υπερατλαντιστής, αλλά όσο και να επιχειρεί να το κρύψει... βγάζει μάτι.

Η χούντα ήταν υπόλογη έναντι του αμερικάνικου και γενικότερα του δυτικού παράγοντα. Και ως τέτοια όφειλε, για να είχε τη στήριξη των από 'κει Ατλαντιστών, να προωθήσει ό,τι είχε σχέση με τη δυτική κουλτούρα (από την κοκακόλα, μέχρι το ποπ/ροκ και όλα τα υπόλοιπα).

Δηλαδή, και με απλά λόγια, ροκ μουσική από καλλιτέχνες και συγκροτήματα, δίσκοι, μόδα τύπου μίνι-μάξι, αποθέωση του αθλιότερου τουρισμού, ναρκωτικά, μαζί με Τέχνες, τηλεόραση, οικογενειακά περιοδικά, εκδρομές, κλαμπ και διασκέδαση, ποδόσφαιρο και νυχτερινή ζωή. Όλα αυτά μαζί.

Λίγες σκέψεις πάνω στο άρθρο του Στάθη Ν. Καλύβα για τα 50 χρόνια από τη χούντα, που τάραξε τα social media Facebook Twitter
Ο Rocky Roberts διδάσκει σόουλ-ροκ στην Αθήνα του ’69 και τραντάζει τον Τύπο…

Το σύνθημα «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών» θέλω να πω πως ήταν μια μπούρδα και μισή, καθώς χλευαζόταν από τους ίδιους τους χουντικούς πρώτα-πρώτα (θυμηθείτε την ιστορία με το «αυτόματο διαζύγιο» του Παπαδόπουλου), ενώ, όπως είχε πει και ο σημαίνων Γιώργος Ιωάννου... «Κατά την δικτατορία, κάτω από τη στέγη αυτού του αλλοπρόσαλλου συνθήματος συνέβησαν τα πιο αντιχριστιανικά πράγματα, καθώς το ξεπούλημα της αλκής του ελληνικού λαού είχε λάβει διαστάσεις βιομηχανίας. Αρκεί να ήταν οι ξένοι ευχαριστημένοι και όλα τα άλλα θεωρούνταν δευτερεύοντα. Το αίσχος της Πλάκας με τα "ψωνιστήρια" για κάθε γούστο έφτασε τότε στο αποκορύφωμά του. Και οι παροικίες των ναρκομανών τότε είναι που φούντωσαν».

Από το ΧΡΟΝΙΚΟ '74/ καλλιτεχνική πνευματική ζωή [Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο Ώρα, Αθήνα 11/1974]

Το «αντιτουριστικό μανιφέστο» του Ιωάννου δεν είναι τυχαίο, ούτε αμελητέο. Το ξεπούλημα της χούντας στον τουρισμό (να υπενθυμίσω πως ακόμη και ο Χατζιδάκις είχε κάνει δίσκο για τον χουντικό ΕΟΤ το 1972) έχει βαθύτερες διακλαδώσεις (αισθητικές, πολιτισμικές, κοινωνικές), οι οποίες δεν έχουν εξ ολοκλήρου διερευνηθεί – ασχέτως αν τα αποτελέσματά τους τα βλέπουμε και τώρα. Ή όπως τραγουδούσε, με περισσό θράσος, ζωντανά το 1970, ο Πάνος Σαββόπουλος στους «Τουρίστες» του: «Παίρνουν σβάρνα κάθε μέρα/ εκκλησίες και μουσεία/ για να κλέψουν κάποια εικόνα/ και αυτόν τον Παρθενώνα».

Η κλοπή υπήρξε πολυεπίπεδη και πληθυντική, με τα απόνερά της να φθάνουν μέχρι τις μέρες μας. Αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα για τον καθηγητή Καλύβα. Ιδίως, σήμερα, στην εποχή τής βαριάς τουριστικής βιομηχανίας.

Λίγες σκέψεις πάνω στο άρθρο του Στάθη Ν. Καλύβα για τα 50 χρόνια από τη χούντα, που τάραξε τα social media Facebook Twitter
Διονύσης Σαββόπουλος, μαζί με Πιέρ Κλεμεντί, T. Rex και ένδοξο αντεργκράουντ… (4 Μαΐου 1971)
Λίγες σκέψεις πάνω στο άρθρο του Στάθη Ν. Καλύβα για τα 50 χρόνια από τη χούντα, που τάραξε τα social media Facebook Twitter
Ο Πλεύρης αναλύει τα της οκτωβριανής επανάστασης…
Στήλες
11

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

9 σχόλια
Καλύβας-Μαραντζίδης:Το αχτύπητο δίδυμο που με δήθεν ψύχραιμη ματιά,προσπαθούν μονίμως να αθωώσουν οτιδήποτε αντιδραστικό-συστημικό υπήρξε,σε μια προσπάθεια εξωραϊσμού μέσω της διαστρέβλωσης.Καταφέρνουν έτσι και δεύτερο χτύπημα προς οποιαδήποτε προσπάθεια αντίστασης-αμφισβήτησης του status quo της κάθε ιστορικής περιόδου.Αν προσπαθούσαν να γράψουν για την δουλοκτητική κοινωνία της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίαςτα πονήματα τους θα είχαν- κατ'αναλογία με αυτά που γράφουν ως τώρα-τέτοια μορφή:"Το σταύρωμα στην Αππία οδό ήταν αποτέλεσμα των απερίσκεπτων πράξεων του Σπάρτακου και των συντρόφων του που διετάραξαν την κοινωνική ειρήνη","Μα γιατί εξεγέρθηκαν,οι τέχνες άνθιζαν και η οικονομία αναπτυσσόταν" κ.λπ..Ας μην πιάσουμε προηγούμενες ή ύστερες εποχές(Αθηναϊκή ηγεμονία ή εξεγέρσεις χωρικών κατά τον Μεσαίωνα π.χ.).Αναθεωρηση της Ιστορίας:Ένα αντιεπιστημονικό ρεύμα με σαφή στόχευση-καταφύγιο για κάθε βολεμένο,κοινωνικοπολιτικό ναυάγιο.
Αγαπητέ κύριε Τρούσα, σε πρόσφατο κείμενο σας αμφισβητήσατε το κατά πόσο θα μπορούσε ο Mick Jagger να γνωρίζει τον βαθμό (στην στρατιωτική ιεραρχία) των πραξικοπηματιών. Τελικά νομίζω πως λύθηκε το μυστήριο: προφανώς θα πήρε κάπου το μάτι του το εξώφυλλο του Newsweek που παραθέτετε στο παρόν σας άρθρο ;-)(Μεταξύ μας "colonels" τους αποκαλούσε τότε ο αγγλόφωνος δημοσιογραφικός κόσμος--και είμαι σιγουρος ότι ο Μικ άκουγε BBC, έστω και αφηρημένος ή μπλαζέ).Με όλον τον σεβασμό, πάντως--καθότι αγαπώ πολύ την στήλη σας--νομίζω πως αδικείτε τον Καλύβα--και το εαυτό σας--όταν τον χαρακτηρίζετε ως "ακραίο κέντρο" ή "Υπερατλαντιστή".
Είχα γράψει τότε (17/4/2017):«Είναι ποτέ δυνατόν, το 1993, ο Jagger να μιλάει σαν... Έλληνας, ενθυμούμενος πως η συναυλία έγινε “λίγες μέρες πριν από το πραξικόπημα των συνταγματαρχών”; Ενδιαφέρθηκε δηλαδή ο Jagger να μάθει αν το πραξικόπημα στην Ελλάδα έγινε από συνταγματάρχες, στρατηγούς ή λοχαγούς; Κι αν ενδιαφέρθηκε τότε, θα μπορούσε να το θυμάται και το '93;». Η ουσία του παραθέματος –ανεξαρτήτως των επιμέρους– ήταν αυτό το αρχικό. «ΕΙΝΑΙ ΠΟΤΕ ΔΥΝΑΤΟΝ, ΤΟ 1993, Ο JAGGER ΝΑ ΜΙΛΑΕΙ ΣΑΝ… ΕΛΛΗΝΑΣ;». Από την ηχογραφημένη συνέντευξη, που προσκομίστηκε, αποδείχθηκε περίτρανα πως είχα δίκιο. Γιατί ο Jagger όντως είχε μιλήσει σαν Έλληνας, όταν είχαμε διαβάσει περί «πραξικοπήματος» στην έντυπη συνέντευξη (που είχα παραθέσει), ενώ στην πράξη (στον προφορικό λόγο) είχε μιλήσει περί «επανάστασης»!!
Oριστε και ο αντιλογος, απο τον κο Μανδραβελη στην ΚαθημερινηΗ Χούντα και ο κουρνιαχτόςΠΟΛΙΤΙΚΗ 18:20Η​​ταν η Χούντα κάτι καλό για τη χώρα; Φυσικά, όχι. Ηταν βιασμός της Δημοκρατίας. Και για την κατάλυση της Δημοκρατίας –έστω της ανάπηρης μετεμφυλιακής που είχαμε– δεν χωρούν εκπτώσεις, ούτε συμβιβασμοί. Μια δικτατορία, ακόμη κι αν –λέμε τώρα!– έχει αγαθούς σκοπούς (αν είναι του προλεταριάτου, βρε αδελφέ!), αποτελεί τη μέγιστη ύβρη προς τον λαό. Είναι ανομιμοποίητη βία εις βάρος του κοινωνικού σώματος.Τα παραπάνω είναι αξιωματικώς παραδεκτά. Τα έχουμε εμπεδώσει όλοι μετά το 1974. Φυσικά, τα ξέρει και τα έχει γράψει και ο κ. Στάθης Καλύβας. Τώρα, πενήντα χρόνια μετά την αποφράδα μέρα του 1967, το ερώτημα είναι άλλο: μπορεί η συζήτηση να πάει λίγο παρακάτω; Μπορεί ένας καθηγητής να διατυπώσει κάποια θεωρία για την κληρονομιά της Χούντας; Ή μήπως πρέπει όλοι να επαναλαμβάνουμε –δίκην μάντρα– τα ορθά αξιώματα της Δημοκρατίας;Στον κουρνιαχτό των αντιδράσεων που σηκώθηκε με αφορμή το άρθρο «Μια παράδοξη κληρονομιά» («Καθημερινή» 18.06.2017) περίσσεψαν οι αφορισμοί και έλειψαν τα επιχειρήματα. Eγραψε ο κ. Καλύβας για τα «δύο μεγάλα παράδοξα. Πρώτο, πως μολονότι προερχόμενοι από τους κόλπους της σκληροπυρηνικής Δεξιάς, οι πραξικοπηματίες συνέβαλαν τελικά στον πλήρη εκδημοκρατισμό της Δεξιάς και διαμέσου αυτής και της χώρας. Δίχως τον Απρίλιο του ’67 δεν θα είχε υπάρξει ο Ιούλιος του ’74. Δεύτερο, αν και επιχείρησαν να κρατήσουν την κοινωνία στάσιμη, να την παγώσουν δηλαδή, συνέβαλαν τελικά με έμμεσο τρόπο στον ραγδαίο αξιακό και πολιτισμικό εκσυγχρονισμό της. Ιδωμένη λοιπόν από την οπτική του παρόντος, η δικτατορία είτε δεν εμπόδισε τον πολιτικό και κοινωνικό εκσυγχρονισμό της χώρας είτε τον υποβοήθησε, χωρίς βέβαια να επιδιώκει κάτι τέτοιο.Στα παραπάνω μπορούν να αντιπαρατεθούν σοβαρά επιχειρήματα. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι η κοινωνική δυναμική της δεκαετίας του ’60 αναγκαστικά θα οδηγούσε σε πλήρη εκδημοκρατισμό της χώρας, ή ότι η οικονομική ανάπτυξη που διαπιστώθηκε τα πρώτα χρόνια ήταν απλώς τα απόνερα της προηγούμενης περιόδου, ή ότι η οικοδομή άνθισε με ανήκεστο περιβαλλοντική βλάβη· τη βλέπουμε ακόμη και τώρα με τα άθλια ξενοδοχεία πάνω στο κύμα, ή το 22ώροφο έρμο στην ακτή Μιαούλη. Το πρόβλημα όμως είναι ότι δεν αντιπαρατέθηκαν καν τα γελοία επιχειρήματα όπως π.χ. «η Χούντα δεν τελείωσε το ’73 αλλά πέθανε στων Αγανακτισμένων την πλατεία», ή ότι «το 1974 είχαμε αλλαγή νατοϊκής φρουράς», ή ότι «η Δεξιά δεν ξεχνά τι σημαίνει Δεξιά» κ.λπ.Αντιθέτως, είχαμε την παλιά τέχνη κόσκινο – της κυρίαρχης Αριστεράς, δηλαδή τη δίκη προθέσεων του συγγραφέα. Αυτό δεν βλάπτει τόσο τον ίδιο όσο τον διάλογο. Κι αυτό διότι ο κουρνιαχτός κρύβει και τα σοβαρά αντεπιχειρήματα που μπορεί να έχει κάποιος στη θεωρία του συγγραφέα.
Συγγνώμη, αλλά ποιά αναλυτική αξία έχουν οι παρατηρήσεις του Καλύβα; Σκεφτείτε (ας μου επιτραπεί η αναλογία) μια πρόταση, ας πούμε, του τύπου "ο εθνικοσοσιαλισμός συνέβαλε, άθελά του, στον εκδημοκρατισμό της Γερμανίας, μέσα από την οριστική ήττα του γερμανικού εθνικισμού και μιλιταρισμού". Οκ, τυπικά δεν υπάρχει κάτι λάθος στην πρόταση αυτή, αλλά μας βοηθάει καθόλου να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις μας και να διευρύνουμε τις προοπτικές μας, πέρα από το προφανές, ότι σαν πρόταση είναι ικανή να "συζητηθεί" στα social media; Αντίθετα, οι σκέψεις του Καλύβα έρχονται να συσκοτίσουν τα αίτια της πολιτικής κρίσης που οδήγησε στη χούντα, όταν μιλάει γενικά "για αδυναμία των ελίτ να λειτουργήσουν συναινετικά". Που είναι στην ανάλυση του Καλύβα ο ρόλος του παρακράτους στις εκλογές του 61, που είναι ο ρόλος του παλατιού και των άλλων παραθεσμικών κέντρων στην κρίση του 64-65; Απλά δεν υπάρχουν γιατί ο Καλύβας στην ανάλυσή του αγνοεί ή παραβλέπει ότι το αίτημα για θεσμικό εκσυγχρονισμό δεν προέκυψε ξαφνικά το 74, αλλά ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 60, εκφράστηκε πολιτικά μέσα από και από την ΕΔΑ και την ΕΚ, και μπλοκαρίστηκε συνειδητά με κάθε τρόπο, για να φτάσουμε τελικά στο πραξικόπημα, ως τελευταία λύση σε μια νέα νίκη της ΕΚ (με τονισμένο κεντροαριστερό προφίλ μετ:α την αποστασία) στις επικείμενες εκλογές. Συμφωνώ για όσα αναφέρει για το πώς η χούντα επιτάγχυνε εξελίξεις μέσα στην συντηρητική παράταξη, αυτό όμως ήταν πρόβλημα της ίδιας και όχι συνολικά του πολιτικού συστήματος. Διαφωνώ ιδίως ριζικά με την γενική εντύπωση που σου αφήνει το άρθρο ότι η χούντα ήταν κάτι σαν αναγκαίο κακό, αφού δεν υπήρχε άλλη λύση. Ε, λοιπόν υπήρχε λύση και θα προέκυπτε σταδιακά μέσα από τις εκλογές του Μαΐου του 1967, αλλά χάρη στη χούντα ποτέ δεν θα μάθουμε πώς θα εξελίσσονταν πράγματα σε αυτήν την εκδοχή της ιστορίας.
Από τον κομματάρχη βουλευτή στον λοχαγό ,από την εκδίκηση των λούμπεν μικροαστών -μη προνομιούχων της Αλλαγής στην εκσυγχρονιστική κρατικοδίαιτη επιχειρηματικότητα των κολλητών και των νταβατζήδων και τέλος στους "εκλεγμένους "τοποτηρητές-gauleiter του οικονομικού προτεκτοράτου ο κοινός τόπος είναι η ρηχότητα του πολιτικού αισθητηριου του λαού, η αποθέωση του καταναλωτικού ηδονισμού ,η αποδοχή της ανάθεσης -αντιπροσώπευσης επειδή ΌΛΟΙ ιδιωτευουν και η έλλειψη κατά κεφαλήν πνευματικής καλλιέργειας. Αλήθεια αυτό το παιδί ο Maarten Verwey που υπαγορεύει τα νομοσχέδια του Ευρωδιευθυντηρίου όπως ο Pieurifoy και ο J.Maury (σταθμαρχης της CIAεπί Johnson)κάποτε γιατί δεν έχει ακουστεί πουθενά?
Το άρθρο σας είναι εξαιρετικό και πολύ εμπεριστατωμένο. Θα ήταν σκόπιμο να γίνει μια παρουσίαση του "οικονομικού θαύματος" της χούντας, που να περιλαμβάνει το τάμα του έθνους και διάφορες άλλες ρεμούλες ή τις χαριστικές διατάξεις στο δίκαιο για κλάδους στους οποίους απασχολούνταν τα καρφιά του καθεστώτος (κυρίως θυρωροί που ήταν αδύνατο να απολυθούν από τα μέγαρα και περιπτερούχοι). Πολύ εύστοχες οι παρατηρήσεις για το πλήγμα στην αισθητική από τη χουντική υποκουλτούρα και τις συνέπειές της. Από τις σχολικές εορτές, με πιέσεις σε εκπαιδευτικούς από τους χουντικούς επιθεωρητές να εκφράζονται ευνοϊκά για το καθεστώς (η δασκάλα μητέρα μου υπέστη τέτοιες πιέσεις και η μη συμμόρφωσή της προς τας υποδείξεις είχε ως αποτέλεσμα μετάθεση αρκετά χιλιόμετρα μακριά), ως το τουριστικό μοντέλο που ήταν μεν δυτικο-αμερικανικής εικόνας, υπέκυπτε όμως στις ελληνικές θρησκοληπτικές εκδηλώσεις, με τις αρχές να κυνηγούν γυμνούς λουόμενους παρακινημένες και από τοπικούς παπάδες (μην ξεχνάμε ότι η τότε νεολαία της δύσης ήταν πολύ πιο ελευθεριάζουσα από τη σημερινή, με κινήματα και εκδηλώσεις). Ο καθηγητής Καλύβας, ωστόσο, από λάθος σας κ. Τρούσα χαρακτηρίζεται ακροκεντρώος -είναι απλά δεξιός, αποφεύγει επιμελώς να το ομολογήσει αλλά ανήκει σε εκείνη τη μερίδα της δεξιάς που δεν θέλει να αποδώσει στη χούντα το μεγάλο μερίδιο που δικαιωματικά έχει για την κατάληξη της χρεωκοπίας μας.
Τί ιστορία θέλουμε να διαβάζουμε; Υπάρχουν τα εθνικά αγιογραφήματα και το nationalist fiction, που μπορείς να αγοράσεις και από εκπομπές τηλεπωλήσεων.Υπάρχει η εθνική εκδοχή που μπορείς να βρείς στα σχολικά βιβλία της ιστορίας, που έχει πρώτο στόχο την δημιουργια εθνικής ταυτότητας. Η δημοφιλέστερη όμως μορφή ιστορίας που καταναλώνουμε είναι η αναχρονιστική. Η μεταφορά δηλαδή περασμένων γεγονότων που αφορούσαν αρκετές γενιές πίσω σαν να αφορούσαν τον σημερινό ανθρωπο, κρίνοντας τα όχι με κριτήρια της εποχής τους αλλά με συγχρονα. (γνωστό και ως 20/20 hindsight). Δυστυχώς το mainstream του `60-`70 ήταν πολύ δεξιότερο από οτι θεωρούμε σήμερα. Κάντε μόνοι σας μια έρευνα και δείτε τι έλεγαν τα τότε δημοφιλή κόμματα πριν το πραξικόπημα. Αυτο που προσπαθει να πει ο Καλυβας είναι ότι η δική μας αντίληψη για το σωστό και το λάθος βασίζεται και πάνω στα λαθη των προηγούμενων. Δεν προσπαθεί να κάνει γκρι την χούντα όπως κακώς του αποδίδεται.Απολυτά ουδέτερος ιστορικός δεν μπορεί να υπάρξει, γιατί ακομα τα ρομπότ δεν γράφουν ιστορία.
Επειδή κάθε δικτατορία είναι πάντα μια κατάσταση που σημαδεύει μια χώρα και ένα λαό και προσδιορίζει την τύχη του αλλά ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΟΥ, επιτρέψτε μου μια όσο είναι αναγκαίο εκτενή παράθεση του σχολίου μου.Κατά την γνώμη μου, όλα όσα λέει ο κ. Καλύβας και αντικρούετε και αμφισβητείτε εσείς, είναι μέρος της μεγάλης εικόνας.Η μεγάλη εικόνα είναι νομίζω η παιδεία και η πολιτική σοφία που έχουμε σαν "λαός".Αφού - ξεκινάμε -, 2 μόλις χρόνια μετά την έναρξη της επανάστασης του 1821 - που στόχευε στην ανατροπή της επί 400 χρόνια υποδούλωσης ενός λαού, στόχευε δηλαδή σε "πολιτειακή" αλλαγή - άρχισε εμφύλιος ! Πριν καν ελευθερωθούμε !Και αυτό επειδή, άρχισαν να διεκδικούν την ηγεμονία για το τότε "αύριο" και το "πάνω χέρι" οι "στρατιωτικοί" και οι "πολιτικοί" και καταλήξαμε κοντολογίς κατ΄ αρχήν στην δολοφονία του Καποδίστρια. Που όλοι σχεδόν συμφωνούν ότι θα είμαστε μια άλλη χώρα αν δεν εδολοφονείτο.Και αυτή η διαμάχη συνεχίστηκε για πολύ ακόμα, με δίκες, καταδίκες, φυλακίσεις, δολοφονίες.Το μείζον θέμα όμως είναι ότι ο "λαός" ήταν έξω από αυτά, είχε θα λέγαμε την τύφλα του σε παιδεία και κριτική σκέψη. Και καμία - ελληνική, το τονίζω - πολιτική ηγεσία ούτε στην πρώτη μετεπαναστατική περίοδο ούτε και αργότερα φρόντισε συστηματικά να προσδώσει στον λαό - έστω στα βασικά - την γνώση και παιδεία που υπήρχε στην Αρχαία Ελληνική Γραμματεία και Επιστήμη. Αυτό έγινε για να μπορεί να θεμελιωθεί η "πελατειακή σχέση" κυβερνητών και κυβερνωμένων, αφού αν ο λαός "ξυπνούσε", αυτή η σχέση θα χανόταν εις βάρος των κυβερνώντων. Έτσι δυστυχώς συνεχίσαμε λίγο έως πολύ μέχρι σήμερα ! Πάντα με ελληνικές κυβερνήσεις, το υπενθυμίζω ! Ελπίζω να μην δώ σχόλια τύπου "ξενόφερτες" κλπ. Κάποιοι τις εξέλεξαν και αυτές, ακόμη και αν ισχύει !Απόδειξη ότι και σήμερα, 200 σχεδόν χρόνια "ελεύθεροι" και στέλνουμε στην Βουλή - δημοκρατικά, σαν αποτέλεσμα της "κρίσης" μας ως πολιτών - τυχάρπαστους ανεπάγγελτους και λαοπλάνους, ψεκασμένους, φουσκωτούς έως και πνευματικά διαταραγμένους !Πως να μην "εκμεταλλευτούν" λοιπόν την έλλειψη παιδείας ενός λαού και οι δικτάτορες του 1967 ;Είναι νομίζω - και φτάνω να εξηγήσω γιατί μιλάω για "μεγάλη εικόνα" - αφελές, να ασχολούμαστε αν η χούντα είχε και θετικό έργο !Η χούντα ήταν μια ανεύθυνη, πολιτικά παράνομη περίοδος διακυβέρνησης, που κινήθηκε όπως βρήκε, χωρίς σχέδιο και με ιδεοληψία ! Και - όπως είχε προβλέψει ο Σεφέρης - η τραγωδία ήρθε στο τέλος.Και ο κ. Καλύβας ασχολείται επιστημονικά αν και τι θετικό έργο έκανε η χούντα, με αποτέλεσμα εσείς να δημοσιεύετε άρθρο κρίνοντάς τον, καταλήγοντας όμως σαφώς στην θεώρηση ότι οι τοποθετήσεις του είναι αποτέλεσμα πολιτικής προκατάληψης !Πόσοι πολίτες έχουν - ειδικά με τις τρέχουσες συνθήκες - τον χρόνο, την διάθεση και την παιδεία να ασχοληθούν με τέτοιες λεπτομέρειες ;ΤΟ ΜΕΙΖΟΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΘΕΙ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΝΑ ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΕΙ, ΝΑ ΜΗΝ ΕΚΛΕΓΕΙ ΤΥΧΑΡΠΑΣΤΟΥΣ ΑΝΕΠΑΓΓΕΛΤΟΥΣ ΚΑΙ ΛΑΟΠΛΑΝΟΥΣ, ΨΕΚΑΣΜΕΝΟΥΣ, ΦΟΥΣΚΩΤΟΥΣ ΈΩΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΟΥΣ !ΚΑΙ ΤΟΤΕ ΣΙΓΟΥΡΑ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΔΟΥΜΕ ΠΟΤΕ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΗΣ ΘΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΙΟ ΚΟΝΤΑ ΣΤΗΝ "ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ" ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΑΣ ΠΟΥ ΤΩΡΑ ΕΧΟΥΜΕ "ΑΠΟΠΟΙΗΘΕΙ" ΜΕΝ, ΕΠΙΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ ΔΕ ΡΗΤΟΡΙΚΑ ΜΟΝΟ ΟΤΑΝ ΜΑΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ.
Λίγες σκέψεις πάνω στο δικό σας άρθρο: - Όταν σχολιάζετε ένα άλλο άρθρο καλό είναι να παραθέτετε και ένα link προς αυτό ώστε να είναι εύκολη η πρόσβαση στο αρχικό κείμενο. Π.χ. κάποιος μπορεί να το άνοιγε και να διάβαζε εκεί ότι οι πραξικοπηματίες προέρχονται ήταν "προερχόμενοι από τους κόλπους της σκληροπυρηνικής Δεξιάς" και ότι "Το πραξικόπημα περιγράφεται συχνά ως μια απόπειρα των σκληροπυρηνικών στοιχείων της Δεξιάς να διακόψουν την επίπονη πορεία της μετεμφυλιακής Ελλάδας προς την υιοθέτηση ενός σύγχρονου δημοκρατικού μοντέλου", κάτι που δημιουργεί μία λογική απορία γιατί λέτε ότι ο Καλύβας αγνοεί επίτηδες το ποιοι ήταν οι χουντικοί. Δεν γράφει για βασανιστήρια και για το αντικομμουνιστικό μένος, αλλά νομίζω ότι αυτό είναι το μόνο πάνω στο οποίο έχει συμφωνήσει η κοινωνία ότι έγινε.Με την ευκαιρία, εδώ είναι http://www.kathimerini.gr/914382/opinion/epikairothta/politikh/mia-parado3h-klhronomia - Διάβασα πολλά αρνητικά σχόλια για το άρθρο του Καλύβα (σχόλια σαν το δικό σας, όχι άναρθρες κραυγές στο twitter). Η συντριπτική πλειοψηφία και εσείς μαζί της, πιάνει ένα από τα πολλά θέματα που αγγίζει απλά το αρχικό άρθρο και επιτίθεται με τη λογική "αυτό που λες ισχύει αλλά το κυρίως πρόβλημά μου είναι ότι δεν αναλύεις γιατί είναι έτσι". Που έχει μία βάση μεν, αλλά εγώ τουλάχιστον κατάλαβα ότι το άρθρο είχε ως θέμα να αγγίξει/ανοίξει κάποια θέματα κάνοντας κάποιες βασικές διαπιστώσεις και όχι να τα αναλύσει. Αν δεν κάνω λάθος το άρθρο του Καλυβά είναι μικρότερο από το δικό σας και αναφέρεται σε αρκετά θέματα που εσείς απαξιείτε να αναλύσετε.- Δυσκολεύομαι να καταλάβω γιατί γράφετε ένα άρθρο όταν λέτε ότι "και λίγοι πλέον ενδιαφέρονται, στις μέρες μας, για την πρακτική ουσία τέτοιων «αγωνιών»". Ακόμα περισσότερο δυσκολεύομαι να καταλάβω γιατί κατηγορείτε τον Καλυβά ότι δεν κάνει περισσότερη ανάλυση αν το θέμα δεν είναι και τόσο ενδιαφέρον. Νομίζω ότι και μόνο η αντίδραση στο αρχικό άρθρο στηρίζει αυτό που γράφει ο Καλύβας για "δύσκολα και μάλλον αναπάντητα ερωτήματα, που δεν μπορούμε όμως και δεν πρέπει να αποφεύγουμε", από ότι φαίνεται για να γράφετε το άρθρο αυτό θεωρείτε και εσείς ότι δεν είναι όλα απαντημένα και προφανή σε όλους.- Εγώ αυτό που κατάλαβα από το άρθρο σας είναι ότι συμφωνείτε με τον Καλύβα όταν γράφει για ανάπτυξη τεχνών και προσέγγιση στα δυτικά πρότυπα, και εξηγείτε επιπλέον πως αυτά ήταν επιταγές των Αμερικάνων (για το οποίο ο Καλύβας δεν έγραψε κάτι αντίθετο). Το βασικό σας πρόβλημα με το άρθρο του όπως λέτε είναι ότι είναι "γραμμένο από την υπερατλαντική και ακροκεντρώα μεριά". Δεν καταλαβαίνω από πότε η οπτική από την οποία γράφει κάποιος είναι το πρόβλημα και όχι αυτά που γράφει. Ποια είναι η σωστή οπτική για να γράφει κανείς?
>>Όταν σχολιάζετε ένα άλλο άρθρο καλό είναι να παραθέτετε και ένα link προς αυτό ώστε να είναι εύκολη η πρόσβαση στο αρχικό κείμενο.<<Δεν υπάρχει κανένας αναγκαστικός λόγος να δώσω λινκ. Θα μπορούσα και να το δώσω όμως… και τούτο δεν θα σήμαινε κάτι ιδιαίτερο. Το λινκ το βρίσκει ο καθένας μόνος του από τα στοιχεία που παραθέτει το κείμενο. Όπως το βρήκατε πανεύκολα κι εσείς εξάλλου.>>Δεν γράφει για βασανιστήρια και για το αντικομμουνιστικό μένος, αλλά νομίζω ότι αυτό είναι το μόνο πάνω στο οποίο έχει συμφωνήσει η κοινωνία ότι έγινε.<< Το θέμα δεν είναι σε τι «έχει συμφωνήσει η κοινωνία», αλλά τι νομίζει για το θέμα και τι λέει ο Καλύβας. >>Αν δεν κάνω λάθος το άρθρο του Καλυβά είναι μικρότερο από το δικό σας και αναφέρεται σε αρκετά θέματα που εσείς απαξιείτε να αναλύσετε.<< Δεν απαξιώ. Βγάζετε αυθαίρετα συμπεράσματα. Απλώς έμεινα σε ορισμένα σημεία που μ’ ενδιέφεραν περισσότερο από κάποια άλλα. Αλλιώς θα ήμουν υποχρεωμένος να γράψω 10πλάσιες λέξεις απ’ όσες έγραψα και τότε δεν θα μιλούσαμε για άρθρο σ’ ένα σάιτ, αλλά για κάτι άλλο. >>Δυσκολεύομαι να καταλάβω γιατί γράφετε ένα άρθρο όταν λέτε ότι "και λίγοι πλέον ενδιαφέρονται, στις μέρες μας, για την πρακτική ουσία τέτοιων «αγωνιών»".<< Κοιτάξτε. Εγώ ενδιαφέρομαι για τη συγκεκριμένη περίοδο, και το έχω δείξει και με άλλη ανάλογη αρθρογραφία στο παρελθόν, αλλά δεν είμαι σίγουρος πως είναι πολλοί εκείνοι που ενδιαφέρονται γενικότερα. Βασικά, κάποιοι πανεπιστημιακοί ενδιαφέρονται συστηματικά και αυτοί ανακινούν το θέμα. Και κάποιοι λίγοι αρθρογράφοι επίσης. Ορίστε και κάποια άλλα links (όχι όλα) σχετικών άρθρων μου από το lifo.gr.Οι σχέσεις του ροκ και του ελληνικού ροκ με το στρατό στην Ελλάδα λίγο πριν και αμέσως μετά το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967 Όταν το ραδιόφωνο μετέδιδε Rolling Stones τους πρώτους μήνες της δικτατορίας και ελληνικά συγκροτήματα έπαιζαν σε χορούς στρατιωτικών http://www.lifo.gr/articles/music_articles/14175915 διαφορετικά περιοδικά που κυκλοφόρησαν επί δικτατορίας Οι «άλλες» φωνές στην πολιτική, την Τέχνη και τα γράμματα http://www.lifo.gr/articles/print_articles/78876Ο Μίκης Θεοδωράκης τις ημέρες του Πολυτεχνείου: το παράδοξο της απαγόρευσης των τραγουδιών, αλλά όχι του βιβλίου του Το θρίλερ της επιστροφής του στην Ελλάδα, η «Μουσική για τις Mάζες» και τα «Δεκαοχτώ Λιανοτράγουδα» σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου http://www.lifo.gr/articles/arxeio_articles/121639Günter Grass: Λόγος εναντίον της συνήθειας Ένα άγνωστο κείμενο που εκφωνήθηκε από τον Γερμανό συγγραφέα στην Αθήνα, τον Μάρτιο του 1972 http://www.lifo.gr/team/Plus/56804>>Δεν καταλαβαίνω από πότε η οπτική από την οποία γράφει κάποιος είναι το πρόβλημα και όχι αυτά που γράφει. Ποια είναι η σωστή οπτική για να γράφει κανείς?<< Όταν γράφω εγώ η «σωστή οπτική» είναι η δική μου. Όταν γράφετε εσείς η «σωστή οπτική» είναι η δική σας. Το ότι ο καθηγητής Καλύβας είναι «υπερατλαντιστής» και «ακροκεντρώος» είναι δική μου εκτίμηση (που δεν έχει προέλθει μόνον από το συγκεκριμένο κείμενο της Καθημερινής – φυσικά προέρχεται ΚΑΙ από αυτό) και δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος για να τη συμμεριστείτε.