ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Περί ομο-γάμων

Περί ομο-γάμων Facebook Twitter
86
  • Το πρώτο μου κείμενο για τους (και τις) gay το έγραψα πριν από 32 χρόνια – και μου χάρισε την πρώτη μου λογοκρισία. Κόπηκε (από το περιοδικό «Επίκαιρα»). Σχολίαζα εκεί το σύνθημα του περιοδικού «Αμφί»: «Για την απελευθέρωση της ομοφυλόφιλης επιθυμίας». Έγραφα:
  • «Όπως διαφωνώ με τις φεμινίστριες διότι προσπαθούν να απελευθερώσουν μόνο το γυναικείο φύλο – ξεχνώντας πως η ελευθερία ή θα είναι κοινή ή αδύνατη– έτσι κι εδώ διαφωνώ με την παρουσία της λέξης “ομοφυλόφιλης”. Πιστεύω ότι πρέπει γενικά να αγωνιστούμε για την απελευθέρωση ΚΑΘΕ επιθυμίας. Για την αλλαγή των κοινωνικών δομών που νομοθετούν τις ανθρώπινες επιλογές.
  • Το θέμα μας, λοιπόν, δεν είναι η ομοφυλοφιλία αλλά το δικαίωμα να είσαι διαφορετικός.
  • Πιστεύω –και αυτό είναι ένα αξίωμα της σκέψης μου που δεν έχει αλλάξει τριάντα χρόνια τώρα– πως κάθε άνθρωπος πρέπει να είναι ελεύθερος να ικανοποιεί τις επιθυμίες του, εφόσον η ικανοποίησή τους δεν βλάπτει τον συνάνθρωπό του».
  • Και παρακάτω συμβούλευα: «Ανώνυμοι αγωνιστές του “Αμφί”, προσοχή: μην κάνετε το λάθος που κάνουν οι διώκτες σας. Μη χωρίζετε τους ανθρώπους σε κατηγορίες. Μην τονίζετε ιδιαίτερα τη διαφορά σας, όταν σκοπός σας (πρέπει να) είναι να αποδείξετε πως δεν υπάρχει διαφορά. Και μην αγωνίζεστε μόνο για τη δική σας απελευθέρωση αλλά πρώτιστα για την απελευθέρωση αυτών που σας διώκουν. Είναι πιο αλλοτριωμένοι από σας – γι’ αυτό και σας καταπιέζουν».
  • Πέρασαν άλλα τριάντα χρόνια και η σκέψη μου δεν άλλαξε. Αυτά που έγραφα στο κομμένο άρθρο (κυκλοφόρησε μετά σε βιβλίο) τα πιστεύω ακόμα. Και τα θυμήθηκα με όλη αυτήν τη φασαρία για τον ομόφυλο γάμο (same sex marriage, ακούγεται καλύτερα).
  • Δεν έχω καμία αντίρρηση για τη θεσμοθέτησή του – μόνο μία απορία. Τη στιγμή που ο γάμος έχει χάσει σχεδόν όλη την αίγλη του και από κει που ήταν σπουδαίο θρησκευτικό μυστήριο έγινε σύμβαση σε δημαρχείο ή και απλή συμβίωση χωρίς σφραγίδες, γιατί τόση λαχτάρα –και μάλιστα παγκόσμια– για την απόκτησή του; Ήδη σε πολλά κράτη τα περισσότερα ζευγάρια συζούν και κάνουν παιδιά χωρίς καμία νομική διατύπωση ή με ένα απλό σύμφωνο συμβίωσης. Γιατί τόσος θόρυβος για έναν παρωχημένο και ξεπερασμένο θεσμό; Μικροαστικό μου φαίνεται, σαν τις κόρες που κυνηγάνε παπά, στεφάνι κι εκκλησία κι ας είναι άθρησκες. Τόσοι αγώνες για ένα κούφιο (πια) δικαίωμα – ενώ ανθούν το trafficking, το bullying, η κλειτοριδεκτομή, οι γάμοι εξάχρονων παιδιών και οι βιασμοί;
86

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

8 σχόλια
Νομικό είναι το ζήτημα, οχι τόσο θεσμικό για το γάμο. Να μπορω να κάνω κοινη φορολογική δήλωση, να μπορώ να έχω δικαίωμα ως συγγενής πρώτου βάθμου με τον άνθρωπο που αποφάσισαμε να περάσουμε από κοινού την ζωή μας. Αν π.χ. πάθει κάτι ο συντροφός μου, για το νοσοκομείο και τη πολιτία δεν είμαι συγγενής του, δεν έχω κάν το δικαίωμα να τον κήδευσω. Για όλα αυτά που εσείς και η συζυγός σας έχετε.
Μα όλα αυτά τα καλύπτει ένα σύμφωνο συμβίωσης. Επιπλέον - αυτό το γράφω για όλους - ο Δήμου δεν αμφισβητεί το δικαίωμα στο γάμο - απλώς εκφράζει μία απορία.
Η ισότητα απέναντι στο νόμο της πολιτείας αποτελεί βασική προϋπόθεση για την αποδοχή της ομοφυλοφιλίας ως μια αποδεκτή συμπεριφορά και τρόπος ζωής. Τι νόημα έχει να υπάρχει ένα συμβόλαιο που καλύπτει τα πάντα που καλύπτει ένας γάμος και δεν κρατάμε τον γάμο για όλους? Αν οι ομοφυλόφιλοι έχουν δικαίωμα στο συμβόλαιο αλλά όχι στον γάμο τότε έχουμε πάλι διάκριση καθώς δημιουργείται β’ κατηγορίας σχέση και οικογένεια. Και αυτό είναι διάκριση εκ μέρους της κοινωνίας. Αυτή είναι η ουσία. Όσο για την απορία ήταν απλά υποκρισία καθώς υποτίμησε τον αγώνα για το δικαίωμα στον γάμο λέγοντας ότι υπάρχουν πιο σοβαρά θέματα. Προφανώς για κάποιους από εμάς είναι πολύ σοβαρό να θέμα να διεκδικούμε την αποδοχή μας από την κοινωνία. Πάντως αφού εξέφρασε «απορία» δεν έχει παράπονο ο κύριος Δήμου, υπήρξε αρκετή ανταπόκριση αν κρίνω από τον αριθμό και την ποιότητα των σχολίων. Τι σας χαλάει? Ελπίζω να την έλυσε.
Flower12Το συμμφωνο παγκοσμιως ειναι υποδεεστερο του πληρους γαμου, συνηθως αποτελει το πρωτο βημα ωστε η κοινωνια να συνηθισει στην ιδεα ομοφυλων ζευγαριων. Οπότε μιλαμε για θεμα ισοτητας....Πόσο μαλλον στην Ελλαδα οπου η ΝΔ ψηφισε σε ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ πρωτοτυπια, το συμφωνο συμβιωσης ΜΟΝΟ για ετεροφυλους (κι αυτο οσο κουτσουρεμενο γινοταν, αφου στην πραξη εχει σημερα ελαχιστες συνεπειες)
Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί κάποιοι μεταφράζουν το αίτημα των gay για ισότητα στο δικαίωμα του γάμου, ως επιθυμία να ζήσουν τη φιέστα με νυφικά, μπομπονιέρες, τούρτες και τα συναφή.Προσωπικά, θεωρώ αναφαίρετο δικαίωμα κάθε ανθρώπου να θέλει να κατοχυρώσει νομικά τη σχέση του με το σύντροφό του και, για να μιλήσουμε ρεαλιστικά, να εξασφαλιστεί ή να εξασφαλίσει τον άλλον σε περίπτωση θανάτου ή διαζυγίου. Αυτή είναι η επιθυμία και κανείς νομίζω δεν έχει καμιά καούρα να ζήσει το παραμύθι του γάμου. Μια νομική πράξη απαιτείται, που αντί για γάμο, ας τη λέμε και Θανάση.
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου. Γενικά οι νόμοι και η λειτουργιά της κοινωνίας (τουλάχιστον εδώ στην Ελλάδα) έχει διαμορφωθεί γύρο από το θεσμό του γάμου. Υπάρχουν πάρα πολλά προνόμια υπέρ των παντρεμένων. Από πολύ απλά πράγματα μέχρι πολύ σοβαρά όπως η υιοθεσία.
Το προσυπογραφω και παντα αυτη ηταν η απορια μου οταν συναντουσα τετοιες συμπεριφορες. "μην κάνετε το λάθος που κάνουν οι διώκτες σας. Μη χωρίζετε τους ανθρώπους σε κατηγορίες. Μην τονίζετε ιδιαίτερα τη διαφορά σας, όταν σκοπός σας (πρέπει να) είναι να αποδείξετε πως δεν υπάρχει διαφορά"
Άρα να υποθέσουμε ότι υπερασπίζεστε και εσείς για το δικαίωμα στο γάμο. Τι περισσότερο από αυτό θα αποδείκνυε ότι δεν υπάρχει διαφορά. Αν βέβαια η απάλειψη των διαφορών είναι κατά την άποψη σας ο στόχος.
Απαντηση σου, το παραπανω σχολιο...οταν η διακριση υπαρχει ηδη, προβαλλοντας την προσπαθεις να την ανατρεψεις....με το να καθεσαι και να περιμενεις την ισοτητα απ τον ουρανο..δε βελτιωνονται τα πραγματα. Ετσι μας εχουν δειξει οι πιο προοδευμενεοι δυτικοι λαοι και εταιροι μας.
Δύο θέματα.Πρώτα όσον αφορά την άποψη της απελευθέρωσης κάθε επιθυμίας, συμφωνώ ότι δεν πρέπει να κατηγοριοποιούμε τους ανθρώπους. Το πρόβλημα είναι όμως, ότι όταν το κοινωνικό σύνολο έχει ήδη βάλει συγκεκριμένους ανθρώπους σε κατηγορίες, η γενικότητα της "κάθε επιθυμίας" δεν θα βοηθήσει. Είναι σημαντικό για τον καθένα μας να ξέρει ποιές είναι οι ομάδες που περιθωριοποιούνται για να αλλάξουμε την συμπεριφορά μας και τις πεποιθήσεις μας ώστε να τις εντάξουμε ώς ίσες. Δεύτερον, ενώ υπάρχουν άνθρωποι (ετερό και ομοφυλόφυλοι) που θεωρούν τον γάμο ώς έναν ξεπερασμένο θεσμό, υπάρχουν κι άλλοι (ετερό και ομοφυλόφυλοι) για τους οποίους είναι σημαντικός. Κάθε ετεροφυλόφυλος μπορεί να διαλέξει αν θα παντρευτεί ή όχι, γιατί αρνούμαστε αυτή την επιλογή στους ομοφυλόφυλους;
Μα Νίκο, είναι τόσο ευκολο να πολεμάς και να παθιάζεσαι για να ανατρέψεις το κατεστημένο για να το αντικαταστήσεις με ένα παρόμοιο (ή και χειρότερο) κατεστημένο, παρά να προχωρήσεις προς την εσωτερική ελευθερία που χαρίζει πραγματική ευτυχία και γαλήνη και που σε βοηθά να αντιμετωπίσεις το μέγιστο των προβλημάτων - την ιδέα του θανάτου ...
Δηλαδη ομοφυλοφιλε Ελληνα, μην πασχιζεις για ισονομια και προστασια απο το κρατος σου, παρ ολο που εχει ολες τις υποχρεωσεις που εχει καθε πολιτης απεναντι του.Κατσε στα γκετο σου και στις παρεες σου, και απελευθερωσου ατομικα....ε αν φας και κανα ξυλο αν δειξεις αυτη την απελευθερωση σου, ολα μεσα στο συστημα εισαι....και μετα το ξυλο "προσωπικα μεσα σου" ελευθερος θα εισαι...τωρα προστασιες, νομοθετηματα και αλλα τετοια....ειναι για τους κουτοφραγκους....
Κάθε άλλο. Αλλά συχνά οι παθιασμένοι μαχητές μιας ιδέας εξελίσσονται μακροπρόθεσμα σε στυγνούς δικτατορίσκους ... και μάλιστα χειρότερους από τους καταπιεστές εναντίον των οποίων είχαν εξεγερθεί ...
Α, φυσικά πώς και δεν το 'χαμε σκεφτεί... Σε κάθε ταινία ή σήριαλ ή θεατρικό έργο που βλέπουμε, οι ρομαντικές σχέσεις θα είναι μεταξύ ομοφυλόφιλων. Αν θα θέλεις να περπατήσεις χέρι-χέρι με τον (διαφορετικού φίλου) συντροφό σου στο δρόμο ή να τον φιλήσεις δημόσια, κινδυνεύεις να σε πλακώσουν στο ξύλο κι αν όχι να σε κοιτάξουν οι τριγύρω σου με αηδία. Οι γονείς σου δεν θα θέλουν να σου ξαναμιλήσουν... Το τέλος του κόσμου δηλαδή επειδή θα δώσουμε σε μια ομάδα ανθρώπων ίδια δικαιώματα με μας. Α-πα-πα! Κράτα τους κάτω να μην σηκώσουν κεφάλι γιατί ποιος ξέρει τί μπορεί να συμβει...
@ TakisΚαλα ανησυχεις μηπως οι γκέι οργανωσεις ας πουμε γινουν δικτατορες και επιβαλλουν τις αποψεις τους σε κρατος, ετεροφυλοφιλους και ομοφυλοφιλους???? Ρεαλιστικα??? Ασε να κανουμε κανα στοιχειωδες βημα...το κρατος αδιαφορει επιδεικτικα και οι ερημοι οι γκέι δεν τολμανε οι ιδιοι να σκεφτουν οτι αξιζουν ολοκληρη ζωη κι οχι μιση...που το πηγες?? το τερματισες...Φιλοσοφιες απλα να συζηταμε μου φαινεται..
@ Takis!Ναι, φυσικά είναι γνωστή η σύνδεση θεάτρου, κινηματογράφου και πραγματικότητας. Εκεί που περπατούσα τις προάλλες στην τσιμισκή είδα μπροστά μου τον Σούπερμαν να πηδιέται με τον Μπάτμαν. Χάλασε η κοινωνία!Πας καλά άνθρωπέ μου;
Αχ κύριε Δήμου συμφωνώ απόλυτα με το άρθρο και την άποψη σας. Ο μόνος λόγος που σκέφτομαι ότι τα ομόφυλα ζευγάρια ανά τον κόσμο επιθυμούν διακαώς το δικαίωμα στον γάμο, είναι διότι ίσως είναι μια μορφή ισότητας, όπως έχει δικαίωμα ένα ετερόφυλο ζευγάρι αν το επιθυμεί να παντρευτεί έτσι θέλουν και εκείνοι την επιλογή. Το κυριότερο βέβαια θεωρώ πως είναι το θέμα υιοθεσίας παιδιών που είναι υπερβολικά δύσκολο να συμβεί σε ένα ζευγάρι εκτός γάμου, πόσο μάλλον για ένα ομόφυλο ζευγάρι εκτός γάμου...
Πέραν του δικαιώματος/επιλογής και της υιοθεσίας των παιδιών όπως αναφέρεται, ειναι το δικαίωμα εξασφάλισης του/της συντρόφου σου. Αν συζείς με έναν άνθρωπο για πολλά χρόνια και φύγεις από τη ζωή, όλη η περιουσία σου (μέρος της οποίας μπορεί να φτιάξατε και μαζί) θα περάσει σε συγγενή 1ου βαθμού και όχι στο σύντροφό του/της. Δεν είναι άδικο ο άνθρωπος που πέρασες μαζί του τη ζωή σου, σε φρόντισε, δημιουργήσατε, τσακωθήκατε, αγαπηθήκατε να μην έχει δικαίωμα κανένα? Να πρέπει να μαζέψει τα πράγματά του/της και να φύγει? Και η οικογένεια η οποία μπορεί και μην σε είχε δεχτεί, να μην σου μίλαγε, να σε θεωρούσε ντροπή & ξεγραμμένο/η, να τα παίρνει όλα?Η εξασφάλιση λοιπόν του ανθρώπου που αγαπάς & ζεις μαζί του/της, νομίζω ότι είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας και δικαίωμα του κάθε ανθρώπου πάνω στη γη.
Γεια σας, δεν ξέρω αν είναι μικροαστικός θεσμός ο γάμος. Ας πούμε πως είναι. Εκείνο που θέλω να πω είναι ότι οι ομοφυλόφιλοι δεν υποχρεούνται να είναι "προοδευτικοί" μόνο και μόνο επειδή είναι ομοφυλόφιλοι, μπορούν να είναι και "μικροαστοί" αν έτσι τους αρέσει. Κάποιοι ομοφυλόφιλοι θέλουν γάμο, κάποιοι όχι -ακριβώς όπως και οι ετεροφυλόφιλοι- και θα έπρεπε κατά τη γνώμη μου να μπορούν να το κάνουν.
Both thunbs up!Το θέμα δεν είναι αν "αξίζει" να παντρεύεται κανείς σήμερα. Το θέμα είναι όλοι να έχουμε εξίσου τη δυνατότητα, ακόμα κι αν αυτή η δυνατότητα δε χρησιμοποιηθεί ποτέ. Στο κάτω-κάτω, αν ως κοινωνία συμφωνήσουμε ποτέ ότι όντως ο γάμος είναι πλέον παρωχημένος ως θεσμός, ας τον καταργήσουμε, αλλά ας τον καταργήσουμε για όλους.Και BTW, για όσους δεν έχουν καταλάβει ακόμα: Γάμος δεν είναι η γαμήλια τελετή. Γάμος είναι η δυνατότητα να ασφαλίσεις έμμεσα τον/την σύντροφο σου, το δικαίωμα να τον/την δεις στο νοσοκομείο τη στιγμή που θα αφήνουν "μόνο την οικογένεια", η σιγουριά ότι αν χωρίσετε δε θα πρέπει να βασιστείτε "στο λόγο της τιμής σας" για να μοιράσετε την κοινή σας περιουσία, η γνώση ότι αν ένας από τους δυο σας πεθάνει, κληρονόμος θα είναι ο άνθρωπος που ζήσατε μια ζωή μαζί, χωρίς να μπορεί να σας προσβάλει την όποια διαθήκη κάποιος συγγενής. Γάμος, με λίγα λόγια, είναι το κράτος να αναγνωρίζει πως είσαι οικογένεια με τον/την σύντροφο σου - αν όντως το θέλετε και οι δύο. Από πότε είναι αυτό μικροαστικό;