Η τιμή του «Καραβάτζιο της Τουλούζης», του πίνακα που βρέθηκε τυχαία σε μια σοφίτα, αναμένεται να αγγίζει το αστρονομικό ποσό των 150 εκατομμυρίων ευρώ.
Το έργο του Καραβάτζιο ανακαλύφθηκε το 2014 από μια οικογένεια που ζει στην πόλη της νοτιοδυτικής Γαλλίας, όταν προσπάθησε να επισκευάσει τα υδραυλικά στη σοφίτα της.
Πιστεύεται πως πρόκειται για τον πίνακα «Αποκεφαλισμός του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ» και φιλοτεχνήθηκε το 1607.
Ο πίνακας θα δημοπρατηθεί στις 27 Ιουνίου στην Τουλούζη και η τιμή κατοχύρωσής του αναμένεται να φτάσει τα 150 εκατομμύρια ευρώ.
«Είναι ο ομορφότερος πίνακας που έχω βρει», δήλωσε ο Ερίκ Τουρκέν, επικεφαλής μεγάλου οίκου εμπειρογνωμόνων της γαλλικής πρωτεύουσας. «Είναι πολύ βίαιος, σχεδόν αβάσταχτος», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον Τουρκέν ο πίνακας έχει μια περίπλοκη ιστορία.
Δημιουργήθηκε αφότου ο Καραβάτζιο έφυγε από τη Ρώμη κατηγορούμενος για φόνο. Στον πίνακα αντανακλάται η αλλαγή στο στυλ του Ιταλού δημιουργού που αναπτύχθηκε κατά την εξορία του στη Νάπολη.
«Ο Καραβάτζιο έγινε πιο σκοτεινός, πιο ζοφερός προς το τέλος της ζωής του. Γινόταν πιο ακραίος», δήλωσε ο Τουρκέν.
Τέσσερα έγγραφα πιστοποιούν την προέλευση του πίνακα. Δύο επιστολές του 1607 στον δούκα της Μάντοβας που περιγράφουν το έργο, η διαθήκη του εμπόρου έργων τέχνης Λουί Φινσόν δέκα χρόνια μετά, και η απογραφή της περιουσίας του Αβραάμ Βινκ, συνεταίρου του Φινσόν, που συντάχθηκε στην Αμβέρσα το 1619.
Μετά το 1619 η τύχη του έργου γίνεται περισσότερο θολή αν και εικάζεται πως εκτέθηκε στην Αμβέρσα το 1689. «Δεν ξέρουμε που βρέθηκε μετά», αναφέρει ο Τουρκέν.
Μέχρι την ανακάλυψη του πίνακα στη σοφίτα του σπιτιού στην Τουλούζη, μόνο ένα πιστό του αντίγραφο δημιουργημένο από τον Φινσόν πιστοποιούσε την ύπαρξή του.
Ωστόσο, η ύπαρξη του αντιγράφου πυροδοτεί εύλογα ερωτήματα.
Πώς μπορούμε να είμαστε σίγουροι πως ο πίνακας της Τουλούζης είναι ο αυθεντικός και όχι ένα ακόμα αντίγραφο;
Ο Τουρκέν υποστηρίζει πως δύο στοιχεία μαρτυρούν την αυθεντικότητά του. Το πρώτο είναι η ζωντάνια του. «Το αντίγραφο είναι στεγνό, στερείται ενέργειας», εξηγεί.
Υπάρχουν όμως και περισσότερο απτά στοιχεία, όπως η ύπαρξη παλαιότερων σχεδίων κάτω από την πρώτη επιφάνεια του χρώματος, γεγονός που δείχνει ότι ο Ιταλός δημιουργός άλλαζε το έργο όσο το δημιουργούσε.
Με πληροφορίες από CNN
σχόλια