Τι αλλάζει για διανομείς και οδηγούς Uber με απόφαση της Ευρώπης

Τι αλλάζει για διανομείς και οδηγούς Uber με απόφαση της Ευρώπης Facebook Twitter
3

Ελάχιστα, πλην όμως ουσιώδη, ως πρώτο βήμα, δικαιώματα θα έχουν πλέον και βάσει ευρωπαϊκής νομοθεσίας, οι εργαζόμενοι της gig economy με συνθήκες ελαστικής, ή περιστασιακής εργασίας, όπως οι διανομείς στην εστίαση ή οι οδηγοί της Uber, που έως σήμερα θεωρούντο από τους εργοδότες τους και τις οικονομικές αρχές ως «ελεύθεροι επαγγελματίες».

Και συνεπώς δεν χαίρουν κανενός κοινωνικού δικαιώματος, καθώς δεν θεωρούνται μισθωτοί: μία προσέγγιση που σε όρους της αγοράς εργασίας ονομάζεται «ελαστικότητα», αλλά στην πράξη για πολλούς εργαζόμενους στον τομέα αυτό είναι συνώνυμη με την «εκμετάλλευση».

Η νέα νομοθεσία, που ψηφίσθηκε στις 16 Απριλίου από το Ευρωκοινοβούλιο, καθορίζει ένα πλέγμα ελάχιστων δικαιωμάτων για όσους έχουν συμβόλαιο ή μία εργασιακή σχέση, με βάση τον κανονισμό ή τα καθιερωμένα πρότυπα της προσωπικής σύμβασης εργασίας. Τα κράτη μέλη θα έχουν μία τριετή περίοδο για να κυρώσουν και να εφαρμόσουν τη νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Οι νέοι κανονισμοί ισχύουν για όσους εργάζονται από τουλάχιστον τρεις ώρες την εβδομάδα, ή 12 ώρες σε τέσσερις εβδομάδες, περιλαμβανομένων και των περιστασιακά εργαζόμενων, ή εκείνων που πληρώνονται μέσω επιδοτούμενης εργασίας, ή σε κάποια πλατφόρμα, οι ασκούμενοι (stage), ή οι ανά περίσταση εργαζόμενοι, που περιμένουν εάν θα τους καλέσει κάποιος για μεροκάματο. Φυσικά από την ευρωπαϊκή οδηγία εξαιρούνται οι πραγματικοί ελεύθεροι επαγγελματίες.

Το Ευρωκοινοβούλιο, όπως συμφωνήθηκε με την εκτελεστική εξουσία των Βρυξελλών, πρώτα απ' όλα καθορίζει κι επιτάσσει μία γενική αρχή διαφάνειας: από την πρώτη ημέρα της εργασίας, ή το αργότερο επτά ημέρες μετά την έναρξη της απασχόλησής του για ορισμένες εξαιρέσεις, ο κάθε εργαζόμενος θα πρέπει να έχει πληροφορηθεί τα βασικά χαρακτηριστικά της εργασίας του. Ακριβή ημερομηνία έναρξης, περιγραφή των καθηκόντων του, ύψος της αμοιβής, διάρκεια της σύμβασής του και της εργασιακής ημέρας, ακόμη και τις ημέρες της διαθεσιμότητας που μπορεί να του ζητήσουν.

Πιο εξειδικευμένα, οι εργαζόμενοι βάσει της γενικής αυτής αρχής θα έχουν δια νόμου τη δυνατότητα να αρνηθούν, χωρίς τιμωρίες και άλλες αρνητικές επιπτώσεις, μία ανάθεση εκτός του συμφωνημένου ωραρίου και μπορεί να ζητήσει μία αποζημίωση εάν αυτή η επιπλέον ανάθεση συνεχίζεται για καιρό.

Επιπλέον, ο εργοδότης δεν θα μπορεί να εμποδίζει τους εργαζόμενους να εργάζονται και σε άλλες επιχειρήσεις, εάν αυτό γίνεται εκτός του συμπεφωνημένου ωραρίου μεταξύ τους, και είναι υποχρεωμένοι να τους εγγυώνται μία περίοδο κατάρτισης, υποχρεωτικής και χωρίς πληρωμή.

Ο χρόνος δοκιμής ενός εργαζομένου δεν θα μπορεί να ξεπερνά το εξάμηνο, ή θα πρέπει να έχει μία κατ' αναλογία διάρκεια εάν πρόκειται για εργαζόμενο με σύμβαση έργου συγκεκριμένης διάρκειας. Σε περίπτωση ανανέωσης της σύμβασης για την ίδια εργασία, δεν θα προβλέπεται μία περίοδος δοκιμής.

«Όλοι οι εργαζόμενοι, οι οποίοι έως σήμερα βρίσκονταν στο πουθενά, θα χαίρουν πλέον μίας ελάχιστης εγγυημένης βάσης δικαιωμάτων, χάρις στις οδηγίες και στις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Τώρα πλέον καμία επιχείρηση δεν θα μπορεί να εκμεταλλευθεί την ελαστικότητα στην αγορά της εργασίας», σχολίασε ο Ενρίκε Καλβέτ Τσαμπόν, Ισπανός ευρωβουλευτής της ομάδας των φιλελευθέρων Alde και εισηγητής της νομοθεσίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕ, στους άνω των 200 εκατ. εργαζομένων στην Ένωση, τρία εκατ. απασχολούνται με σχέσεις «νέου τύπου ή άτυπης» μορφής εργασία, που αφορά εργαζομένους σε ταχυφαγεία, ή σε κέντρα επιμελητείας με συμβάσεις 0 ωρών, ή απασχολούμενων με προγράμματα επιδοτούμενης εργασίας (voucher), ή εργαζομένους σε πλατφόρμες, όπως οι οδηγοί Uber, ή οι διανομείς φαγητού. Πολλοί εξ αυτών μάλιστα, πέρα από τις λιγοστές αυτές ώρες της ευέλικτης απασχόλησής τους, δεν έχουν άλλη εργασία.

Δηλαδή σε έναν γαλαξία «μη κανονικών» επαγγελμάτων, που όλο και διευρύνονται δεδομένης της αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου, εξαιτίας της ψηφιοποίησης και των νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, που επιζητούν νέες και πιο ελαστικές τυπολογίες συμβάσεων εργασίας. Ωστόσο, και η ελαστικότητα θα πρέπει να συνδυάζεται με ένα ελάχιστο επίπεδο προστασίας των εργαζομένων. Και για πρώτη φορά μετά 20 από την τελευταία επικαιροποίηση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας βάσει της αλλαγής του μοντέλου εργασίας, η ΕΕ σκοπεύει πλέον να ρυθμίσει τούτη την αναγκαιότητα.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ελλάδα
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΛΑΣ για μποτιλιάρισμα στην Αράχωβα: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα «κόλλησαν» στα χιόνια

Ελλάδα / ΕΛΑΣ για μποτιλιάρισμα στην Αράχωβα: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα «κόλλησαν» στα χιόνια

Σε ανακοίνωσή της, η Ελληνική Αστυνομία αναφέρει ότι τα προβλήματα επιδεινώθηκαν από τεχνικές βλάβες σε πολλά ηλεκτρικά οχήματα, που ακινητοποιήθηκαν κατά την επιστροφή τους από το χιονοδρομικό κέντρο
LIFO NEWSROOM

σχόλια

2 σχόλια
Η απασχολησιμότητα που έλεγε και ο Σημίτης...Η "ευελφάλεια" που έλεγε και η Διαμαντοπούλου... Και οι ελαστικοποιημένοι εργαζόμενοι τρέχουν και δεν φτάνουν. Πάλι καλά που δεν μας έχουν φέρει -ακόμα!- την βρετανική πατέντα των συμβάσεων εργασίας μηδενικής εγγυημένης απασχόλησης: υπογράφεις την σύμβαση και σε καλούν μονάχα όποτε -και εάν- σε χρειάζονται, οποιαδήποτε ώρα σε χρειαστούν. Και εσύ οφείλεις να είσαι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμος και οφείλεις να έχεις παρουσιαστεί μέσα σε Χ χρόνο στη θέση εργασίας σου! Πιο ελαστικοποιημένος πεθαίνεις...
Ποιά UBER ?!? Αν θυμάμαι καλά την διώξαμε από την Ελλάδα, της τεχνολογίας και της προόδου!!! Ετσι γιατί εμείς οι Έλληνες αυτές τις ύπουλες ξενοφερτες εταιρείες δε τις θέλουμε!! Θα μας φάνε το ψωμί μας!!
Πειράζει που όταν κάποιος εργάζεται με εξαρτημένη σχέση εργασίας θέλει να έχει όλα τα δικαιώματα του μισθωτού; Αν έρθει ξενόφερτη -ύπουλη ή ντόμπρα- ξένη εταιρία και προσφέρει αξιοπρεπείς θέσεις εργασίας θα την διώξει κανένας;Επί τη ευκαιρία, και οι "μονίμως γκρινιάρηδες" Γάλλοι την έχουν ταράξει την UBER σε δίκες, τις οποίες τις χάνει διαρκώς. Αυτό συμβαίνει και σε αρκετές άλλες χώρες...