Τα ιερά λείψανα των ελίτ: Ατενίζοντας με συγκρατημένη απαισιοδοξία το μέλλον

Τα ιερά λείψανα των ελίτ: Ατενίζοντας με συγκρατημένη απαισιοδοξία το μέλλον Facebook Twitter
Πιστεύουμε στην ύπαρξη ψυχών και πνευμάτων (57,3%), στο πεπρωμένο/μοίρα (51,4%), σε ανώτερες δυνάμεις (44,1%), στην ύπαρξη του Σατανά (43,8%), στα θαύματα (41,4%), στους εξωγήινους (37,8%), στη Δευτέρα Παρουσία και στην τελική κρίση (37,4%) (Κάπα Research, 2015)... Εικονογράφηση: Μaurizio Cattelan
18

Στις αρχές της δεκαετίας ο Tσόμσκι συνέκρινε τις ΗΠΑ με το Ιράν ως προς τον θρησκευτικό φανατισμό: «... Νομίζω ότι το 75% του αμερικανικού πληθυσμού πιστεύει κυριολεκτικά στον Διάολο. Πριν από μερικά χρόνια το ποσοστό των ανθρώπων που πίστευαν στη δαρβινική θεωρία της εξέλιξης ήταν μικρότερο από 10%». Τεράστια τμήματα της αμερικανικής κοινωνίας ζουν σε παράλληλο σύμπαν: πιστεύουν στα φαντάσματα (34%), στα στοιχειωμένα σπίτια (37%), στην επίδραση των άστρων (32%), στην εξωαισθητηριακή αντίληψη (41%), στην επικοινωνία με τους νεκρούς (35%).


Και στη χώρα μας κυκλοφορούν απίθανες θεωρίες: όλες οι πυραμίδες είναι ελληνικές, το ελληνικό αλφάβητο δεν προήλθε από το φοινικικό, ο Οδυσσέας περιπλανήθηκε στην Αμερική, οι μασόνοι μάς κυβερνούν, ο Αϊνστάιν έκλεψε θεωρίες Ελλήνων. Είμαστε στις πρώτες δυτικές χώρες στο ποσοστό άρνησης της θεωρίας της εξέλιξης: 35%. Ο Δαρβίνος δεν είναι πιο δημοφιλής στην Ελλάδα απ' ό,τι στις ΗΠΑ. Πιστεύουμε στην ύπαρξη ψυχών και πνευμάτων (57,3%), στο πεπρωμένο/μοίρα (51,4%), σε ανώτερες δυνάμεις (44,1%), στην ύπαρξη του Σατανά (43,8%), στα θαύματα (41,4%), στους εξωγήινους (37,8%), στη Δευτέρα Παρουσία και στην τελική κρίση (37,4%) (Κάπα Research, 2015).


Άλλοι σπρώχνουν τον αντιεμβολιασμό. Άλλοι πουλάνε επιστήμη με τρέλα. Μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, ενθουσιασμένο, έγραψε: «Έμαθα από πολύ σημαντικό, μοναδικό και ειδικό επιστήμονα ότι το DNA των Ελλήνων έχει μια αναπάντεχη και πολύ καλή ιδιότητα. Στις επιμειξίες όχι μόνο διατηρεί τα καλά του χαρακτηριστικά αλλά παίρνει και τα καλύτερα χαρακτηριστικά των επιμειξιών. Αυτό σημαίνει ότι οι Έλληνες δεν θα πεθάνουν ποτέ».

Ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, που δεν αναγνωρίζει την ύπαρξη πλανητών και κάνει ολονυχτίες για να γιατρέψει την ομοφυλοφιλία, αναγορεύεται επίτιμος διδάκτορας του Αριστοτελείου (το ελληνικό πανεπιστήμιο σε μια κορυφαία πράξη αυτοαναίρεσης). Ο μητροπολίτης Βεροίας μοίραζε ευλογημένα στιλό για τις Πανελλαδικές.


Ο αντιπρόεδρος του κυβερνώντος κόμματος πουλούσε νανογιλέκα. Ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, που δεν αναγνωρίζει την ύπαρξη πλανητών και κάνει ολονυχτίες για να γιατρέψει την ομοφυλοφιλία, αναγορεύεται επίτιμος διδάκτορας του Αριστοτελείου (το ελληνικό πανεπιστήμιο σε μια κορυφαία πράξη αυτοαναίρεσης). Ο μητροπολίτης Βεροίας μοίραζε ευλογημένα στιλό για τις Πανελλαδικές. Ο Παΐσιος ανακηρύχτηκε προστάτης του σώματος των διαβιβάσεων και κάποιοι θεωρούν τις προφητείες του οδηγό για την εξωτερική μας πολιτική. Και κόσμος, πολύς κόσμος σε λιτανείες, τάματα, κάρες, λείψανα. Δεν είναι πνευματική πίστη, είναι ειδωλολατρία.

Τηλεπλασιέδες της ψευδοεπιστήμης αποθεώνονται. Ο Βελόπουλος μπήκε στη Βουλή πουλώντας ιδιόχειρες επιστολές του Ιησού. Ο Λιακόπουλος πλασάρει Πούτιν, Νεφελίμ και βιβλία: Η αδελφότης του σκότους, Το τελευταίο ηλεκτρόνιο και ο πολέμαρχος του Θεού, Όταν οι άλλοι τρώγαν βελανίδια.

Μπορούμε πολλά να πούμε για άγνοια και δεισιδαιμονία. Για μάγισσες και χαρτορίχτρες. Μπορούμε να χλευάσουμε τους αποκάτω εμείς οι αποπάνω. Το δύσκολο είναι να καταλάβουμε τι γίνεται. Γιατί, ας πούμε, στην Αμερική η εργατική τάξη στήριζε Τραμπ, φωνάζοντας «bring back coal», γυρεύοντας να γυρίσει στο κάρβουνο, στα ορυχεία, στο αμερικανικό θαύμα, στο χθες, να καταργήσει την κλιματική αλλαγή, να ξαναγίνει πιονέρος στις παρθένες κοιλάδες.

Το δύσκολο είναι να καταλάβουμε. Όσο πιο δύσκολη και αμφίβολη η επιβίωση, όσο πιο μεγάλος ο κίνδυνος του αναπάντεχου δεινού και μικρότερο το δίχτυ ασφαλείας, όσο χάνεται η ελπίδα για εγκόσμια σωτηρία, τόσο δυναμώνουν οι θρησκευτικές αγωνίες και οι ελπίδες αποτίθενται στο επέκεινα. Όσο ο τρόμος του κενού μεγαλώνει, τόσο χτίζονται φρούρια φαντασιακά, στο κοινό έδαφος, στο κοινό αίμα, στο κοινό παρελθόν, στο ανεξήγητο, στους μύθους.

 
Δεν είναι ο μόνος, ούτε καν ο κύριος ίσως λόγος που θριαμβεύει το ανορθολογικό. Αλλά σίγουρα η καταβύθιση στο ανορθολογικό, στο ιερό λείψανο, στη μαγγανεία και στα ξόρκια έχει μια δική της αντισυστημικότητα. Γίνεται καρφί στο μάτι των ελίτ που χλευάζουν. Όπως και η αναίρεση των προοδευτικών μετα-υλιστικών αξιών, των identity politics που οικοδόμησαν μεταπολεμικές ελίτ των δυτικών μητροπόλεων. Πολιτικές ταυτότητας θέλατε; Φεμινισμό; Πολιτική ορθότητα; Κινήματα; Οικολογία; Έμφυλες ταυτότητες; Διαχείριση της ετερότητας; Ε, φάτε τώρα πολιτικές ταυτότητας στη χριστιανική δημοκρατία του Όρμπαν.


Δεν κατανοούμε τον ανορθολογισμό των πληβείων αν δεν κοιτάμε και τον «ορθολογισμό» των ελίτ. Των αποπάνω που (δια)φωτίζουν τους αποκάτω με υψωμένο το φρύδι και τεντωμένο το δάχτυλο της επίπληξης. Των ελίτ που ακκίζονται μεταξύ της λοιδορίας και του λοιμώδους αντιλαϊκισμού που ενοχοποιεί τους πολλούς ακριβώς γιατί είναι πολλοί και γιατί «δεν ξέρουν αυτοί».

Στα καθ' ημάς, ας πούμε, τη δεκαετία που φεύγει, δεν ήταν υπόδειγμα ορθολογισμού η απαίτηση να έχει μια χώρα σαν την Ελλάδα πρωτογενή πλεονάσματα 3,5%. Δηλαδή να περάσει μια κοινωνία από το πουργκατόριο για να κερδίσει τον αιώνιο παράδεισο. Δεν ήταν θρίαμβος του ορθού λόγου πολιτικές που προϋπέθεταν δημοσιονομικές επιδόσεις Νορβηγίας και ανάπτυξη ασιατικής τίγρης. Δεν ήταν έλλογα τα παραγγέλματα που κανοναρχούσε μονότονα ο κυρίαρχος λόγος με φωνή Πρετεντέρη ή Πορτοσάλτε για «απροθυμία μεταρρυθμίσεων», «δυσανεξία στην προσαρμογή», «άρνηση τήρησης των συμφωνημένων». Και ο Βολταίρος ο ίδιος θα το γύρναγε στα ξόρκια, αν άκουγε μονότονα στα βραδινά δελτία αυτήν τη μαγγανεία των ελίτ, την ψευδοεπιστήμη της ηγέτιδας τάξης. Έχουν, λοιπόν, και μερικοί «αντιλαϊκιστές, νεοφιλελεύθεροι, κοινωνικοί ορθολογιστές» τα δικά τους ιερά λείψανα και ευλογημένα μαντζούνια.


Ατενίζουμε με συγκρατημένη απαισιοδοξία το μέλλον. Μια δεκαετία ανορθολογισμού τελειώνει, μια δεκαετία μεγαλύτερου ανορθολογισμού ανοίγεται μπροστά.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Στήλες
18

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

4 σχόλια
Πότε μα ποτέ το περιεχόμενο της πίστης δεν ήταν αντικείμενο ουσίας.Ο πολιτισμός που ίδρυσε τον δυτικό τρόπο σκεψης π ί σ τ ε υ ε ότι η βασική του θεότητα γινόταν χρυσή βροχή για να μαμήσει ή ότι έτρεχε πίσω από έφηβα αγοράκια.Το θέμα είναι τι κάνεις με αυτήν την πίστη. Αν κάνεις ομαδικούς τάφους όπως οι Ίνκας ή είναι συνεκτικός κρίκος σε αμυντικούς πολέμους. Υπέρ βωμών κι εστιών.Εξάλλου μην ξεχνάμε ότι είχαμε υπουργό Πολιτισμού θεραπεύτρια αύρας, βουλευτές που δεν θυμόντοσαν νεκρούς από μολότοφ στη χώρα μας και τέως πρωθυπουργό που ως αξιωματική αντιπολίτευση παρότρυνε ευθέως τους πολίτες να μην πληρώνουν φόρους. Έχουμε ένα κόμμα στη Βουλή που 45 χρόνια τώρα εχει συνθημα την ανυπακοή στους νόμους. 30 χρονια τωρα πιστευουμε οτι διεθνώς ηττημένα οικονομικά συστήματα μπορούν να εφαρμοστούν με επιτυχία στην Ελλάδα. Ή ότι αποφυλακιζοντας εγκληματίες παίρνουμε ανθρωπιστικά μέτρα.Εγώ εύχομαι για τη νέα χρονιά η προσωπική πίστη να μην μπαίνει πάνω από το καλο της κοινωνίας.
Άρα να υποθέσουμε πώς η ευχή σας αφορά και τις δεξιές νέοφιλελεύθερες δογματικές αντιλήψεις; Και μην ανησυχείτε για τυχόν απώλεια κεκτημενων το ελληνικό σύστημα είναι σε όλους του τομείς είναι κληρονομικό.
Προφανώς.Αγαπημένο μου παράδειγμα η κατασκευή αυτοκινητοδρόμων και τα διόδια. Οι μεν λέγαν "Δεν πληρώνω" ενώ οι δε ποτέ δεν θέσανε από κοινού με τους κατασκευαστές μια λογική τιμή χιλιομέτρου. Και τα δύο τρελά.Αν και το βασικό πρόβλημα στην Ελλάδα, δεν θα βαρεθώ ποτέ να το λέω, είναι η κοινωνική νομιμοποίηση της ακροαριστερής βίας. Όλες οι μικρές τρύπες λογικής (το μίσος για την αστυνομία, η σχετικοποίηση του Νόμου κτλ κτλ) που οδηγούν σύσσωμο ένα πλήθος να κλείνει τον δρόμο στα ασθενοφόρα που πήγαιναν στη Marfìn. Η άνεση που όλοι κόπτονται για τα δικαιώματα του Ξηρού ή του Κουφοντινα αλλά όχι του Ρουπακιά.Όσο για τα κεκτημένα, προσωπικα μιλώντας, έχω πολύ λιγότερα από αριστερούς ευγενείς που κινούνται μεταξύ θέσεων συμβούλων σε υπουργεία και μελών ΔΣ σε ανώνυμες εταιρείες του ελληνικού δημοσίου και παράλληλα δημοσιολογούν ως αντικειμενικοί.
Η ανυπακοή σε ΚΑΠΟΙΟΥΣ νόμους είναι ΕΠΙΒΕΒΛΗΜΕΝΗ υπό καθεστώτα που απέχουν παρασάγγας από τη Δημοκρατία ασχέτως από ό,τι οι εκπρόσωποί τους δηλώνουν. Μας το έχει πει κάτι αιώνες τώρα ο Ευριπίδης δια Αντιγόνης για να μην αναφέρω πιο επίκαιρα ..περιστατικά από ΌΛΑ τα μήκη και πλάτη της υφηλίου.Σας το θυμίζω δίχως ΚΑΝΕΝΑΝ κομματικό υπαινιγμό, παρότι …ψοφάτε για κάτι τέτοιο.Απλά καλό θα ήταν να ξεκολλήσετε από κάποιες εμμονές σας, ιδιαίτερα όταν σχολιάζετε σε άρθρα που είναι άσχετα με αυτές.
Επίσης η Αντιγόνη ομολόγησε με θάρρος την πράξη της και αντιμετώπισε τις συνέπειες. Σε αντίθεση με κάποιους πχ που αποπειρώνται να δολοφονήσουν αστυνομικούς, αλλα όταν τους συλλάβουν κάνουν τις πάπιες.Και μην το πάμε στον Σωκράτη ο οποίος ηπιε το κώνειο...
@ citellusΜην πάμε στον Σωκράτη διότι έχω άκουσε από συριζαίο και τη θεωρία ότι Ο Σωκράτης το έκανε επίτηδες για να εκθεσει τους νομους και τους δικαστές.Μιλάμε ότι τα τελευταία 5-10 χρόνια χτίζονται παράλληλα σύμπαντα. Ο Λιακοπουλος μπροστά τους είναι ντιντής...
Σε καθε περιπτωση, οσοι μνημονευουν επιλεκτικα Ισοκρατη και Ευρυπιδη απο το συνολο της ελληνικής γραμματείας ξεχνάνε την υπόλοιπη. Πχ τον Αισχύλο και τον Ηρόδοτο. Τον Ομηρο, τον Ησίοδο, τον Σοφοκλή, τον Θουκυδίδη...Φτανει η παραποίηση της πραγματικότητας.
Αν εσείς θεωρείτε «δημοκρατική νομιμοποίηση» το bonus 60 εδρών, την ύπαρξη βουλευτών επικρατείας, το δικαίωμα των αρχηγών κομμάτων να είναι υποψήφιοι σε περισσότερες εκλογικές περιφέρειες, και αυτοδύναμη κυβέρνηση με ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ποσοστό ψήφων μικρότερο του 23%, δεν έχει νόημα να συνεχίσουμε να επικοινωνούμε.Και για να μην ξεχνιόμαστε: ούτε τα διεθνή παρατηρητήρια δημοκρατικής ποιότητας πολιτευμάτων το θεωρούν.
Έχετε δίκιο. Έχουμε χούντα. Καμία νομιμότητα. Ανυπακοή στα πάντα.Πραγματικά αχαριστοι άνθρωποι που πρέπει να πάνε στο Ιράν ή στη Βόρεια Κορέα κάνα δυο χρόνια να εμπεδώσουν την έννοια της απολυταρχίας.
Ούτε Ιράν είμαστε, ούτε Βόρεια Κορέα (δόξα τω Θεώ) αλλά ούτε Ελβετία είμαστε, ούτε Ισλανδία.Και το ό,τι δεν είμαστε στο ένα κακό άκρο δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να διεκδικούμε το να φτάσουμε στο άλλο, καλό άκρο.Εκτός, αν σας βολεύει το να είμαστε όλοι πιο κοντά στο κακό άκρο.Συχνό φαινόμενο κρυπτοφασιστών: όταν οι «δικοί μας» είναι στα πράγματα, όλα καλά.
ok,το υψωμένο φρύδι των ελιτ,αν και δεν μου πολυαρέσει ο όρος αλλά τέλος πάντων δεν είναι εκεί το θέμα,το υψωμένο φρύδι λοιπόν, δεν λύνει το πρόβλημα προφανώς, ίσως κιόλας να προκαλεί και τις πιό εξεζητημένες εκφράσεις του ανορθολογισμού.Ομως ο ανορθολογισμός υπάρχει ανεξάρτητα από το υψωμένο ή όχι φρύδι.Προσωπικά αδυνατώ να τον αντιμετωπίσω τ' ομολογώ. Την πρώτη φορά που άνθρωπος με σώας τα φρένας ,τουλάχιστον έτσι τον θεωρούσα,υποστήριξε και μάλιστα με θέρμη πως η Γη είναι επίπεδη,έπαθα απλά αφωνία.Με δεδομένο πως αποδέχομαι την δημοκρατία ως πολίτευμα,με τα μύρια όσα κουσούρια της ,αλλά δεν έχουμε και κάτι άλλο καλύτερο κατ'εμέ.,που σημαίνει πως η άποψη των πολλών υπερισχύει,σωστή ή λάθος δεν έχει σημασία,άπαξ και είναι η πλειοψηφούσα,υπερισχύει. Με αυτό ως δεδομένο λοιπόν, σε περίπτωση επικράτησης ανορθολογικών απόψεων δεν έχω άλλο να πω, από το: Σκάσε και κολύμπα.
Δεδομένου ότι, όπως πολύ σωστά επισήμανες, "αποδέχομαι την δημοκρατία ως πολίτευμα,με τα μύρια όσα κουσούρια της ,αλλά δεν έχουμε και κάτι άλλο καλύτερο", το πρώτο καθήκον που έχουμε όλοι όσοι έχουμε καταλάβει μερικά πράγματα παραπάνω από αυτούς τους ανθρώπους είναι να τους πλησιάσουμε, χωρίς ύφος αυθεντίας και λόγο από καθέδρας, και να προσπαθήσουμε να τους επαναφέρουμε στη λογική. Ταυτόχρονα, οφείλουμε να κατεδαφίζουμε τον υποτιθέμενο "ορθολογισμό" και "αντιλαϊκισμό" όσων προσπαθούν με νύχια και με δόντια να διατηρήσουν το απαράδεκτο και εντελώς ανορθολογικό υφιστάμενο σύστημα. Το δεύτερο -και πολύ δυσκολότερο και πολύ πιο μακροπρόθεσμο- καθήκον συνίσταται στο να δράσουμε για τη δημιουργία μιας κοινωνίας η οποία δεν θα βυθίζει στην απελπισία και στην έλλειψη προοπτικής αυτούς τους ανθρώπους, και δεν θα τους υποχρεώνει να πιαστούν, σαν τον πνιγμένο, από τις θεωρίες συνωμοσίας και τον ανορθολογισμό.
Μπερδεύετε μερικά πράγματα ενώ δεν θα έπρεπε.Δημοκρατία σημαίνει σεβασμός στην άποψη όλων, όχι όμως σε όλα τα ζητήματα.Σε επιστημονικά ζητήματα (επειδή αναφέρετε το «η Γη είναι επίπεδη») δεν τίθεται κανένα ζήτημα Δημοκρατίας, εκεί μετρά μονάχα η άποψη των ειδικών στο συγκεκριμένο ζήτημα αφού καρατσεκαριστεί από άλλους ειδικούς πάντα στο συγκεκριμένο ζήτημα.Σε οποιονδήποτε υποστηρίζει τη θεωρία της επίπεδης Γης του λέμε κάθε άλλο παρά ευγενικά, ηχηρά και δημοσίως να σκάσει γιατί δεν ξέρει τι του γίνεται.Σε ζητήματα πολιτικής, δηλ. καθορισμού συγκεκριμένων στόχων για να επιτευχθούν συγκεκριμένα κοινωνικά αποτελέσματα καθώς και του τρόπου που θα γίνει κάτι τέτοιο, η γνώμη όλων είναι σεβαστή πάντα εφόσον τεκμηριώνεται με λογοκρατούμενα επιχειρήματα. Τα «έτσι μ’ αρέσει», «γιατί έτσι θέλω» δεν αποτελούν λογοκρατούμενα επιχειρήματα.
Το να πιστεύει ή όχι κάποιος ή και η πλειοψηφία της κοινωνίας στην ύπαρξη ψυχών και πνευμάτων, στο πεπρωμένο/μοίρα , σε ανώτερες δυνάμεις, στην ύπαρξη του Σατανά, στα θαύματα, στους εξωγήινους, στη Δευτέρα Παρουσία και στην τελική κρίση είναι παντελώς αδιάφορο για την αντιμετώπιση της συντριπτικής πλειοψηφίας των διαχρονικών κοινωνικών προβλημάτων. Απόδειξη: τα κομμουνιστικά καθεστώτα όπου η κρατική γραμμή επέβαλε τον εξοστρακισμό όλων των παραπάνω από τις συνειδήσεις των πολιτών τους.Το ζήτημα είναι τι στάση κρατά η εκάστοτε κοινωνία απέναντι στα χειροπιαστά πράγματα/ ζητήματα/ προβλήματα που αφορούν όλους μας:Το να μην παραδέχεται την καταστροφική κλιματική αλλαγή η κα Τάδε Τρολόπουλου κι όλο της το σόι, έχει απείρως μικρότερη σημασία από το να συμμερίζεται τις απόψεις της ο Χ πρωθυπουργός, υπουργός, βουλευτής, δήμαρχος, βιομήχανος.
Αν πιάσουμε τον "ορθολογισμό" των ελίτ για μια στιγμή μπορούμε να τον κάνουμε φύλλο και φτερό. Π.χ. το σύνολο των βιολόγων μιλάνε για διαφορετική λειτουργία του αντρικού και γυναικείου εγκεφάλου, οι "ορθολογικές" ελίτ το αρνούνται, με τις ίδιες μηδενκές αποδείξεις και μεταφυσική πίστη όπως οι χριστιανοί φονταμενταλιστές συνάδελφοι τους αρνούνται την θεωρία της εξέλιξης. Ομοίως με την επιεικώς αντι-επιστημονική θεωρία των 650 φύλων που αλλάζουνε κάθε μέρα σαν τα πουκάμισα. Κι αν θέλετε να πάμε στην ιατρική, είναι ελίτ και όχι λαός αυτοί που προωθούν την 100% αντι-ιατρική και επικίνδυνη μπούρδα πως το πάχος δεν προκαλεί ασθένειες αλλά πως οι ασθένειες που συνδέονται με αυτό είναι σόσιαλ κόνστρακτ. Για να μην πάμε στην πλήρη αποδοχή μεσαιωνικών ή/και βάρβαρων αντιλήψεων αρκεί αυτές να προωθούνται από τις σωστές μειονότητες.Άλλωστε, δεν ήταν ούτε ο Τραμπ ούτε ο Σαλβίνι που εισήγαγαν την φιλοσοφική αρχή πως είναι προτιμότερο το ψέμα από την αλήθεια, αρκεί να προωθεί την (αυθαίρετα ορισμένη από τον ίδιον, προφανώς) κοινωνική δικαιοσύνη, ήταν ο Feyerabend. Και δεν μιλούσε εξ ονόματος του λαού ούτε τότε ούτε όταν υπερασπιζόταν την αστρολογία, μιλούσε εξ ονόματος των ελίτ. Των ίδιων ελίτ που σήμερα εκπλήσσονται και διαμαρτύρονται που η μεταμοντερνιστική μεθοδολογία που οι ίδιοι εισήγαγαν χρησιμοποιούνται πλέον ΚΑΙ από την πλέμπα, στα πλαίσια του λαικισμού. Η οπτική τους μυρίζει σνομπαρία, σου λέει, "α όχι, εσείς, ο λαός, θα χρησιμοποιείτε μόνο τον ορθολογισμό, οι μεταμοντερνιστικές σοφιστείες δεν είναι για τα μούτρα σας".Εν κατακλείδι, η εποχή μας είναι βουτηγμένη στον ανορθολογισμό γιατί και τα 2 μέρη θεωρούν μπανάλ και άχρηστη την αναζήτηση της αλήθειας, ενδιαφέρονται μόνο για να προωθήσουν την ιδεολογία τους, και αν αυτό χρειάζεται ψέματα, ας γίνει και με ψέματα. Η παρακμή που βιώνουμε θα συνεχιστεί μέχρι να επιστρέψουμε στις αρχές του διαφωτισμού (τον οποίο, να μην ξεχνάμε, είναι οι ελίτ που ξήλωσαν πρώτες), και αν αυτό δεν συμβεί σύντομα, δεν αποκλείεται μια επιστροφή στον μεσαίωνα.