Νίκος Δήμου: 178 χρόνια πριν από την Μέρκελ

Νίκος Δήμου: 178 χρόνια πριν από την Μέρκελ Facebook Twitter
20

Νίκος Δήμου: 178 χρόνια πριν από την Μέρκελ Facebook Twitter
Από το μπλογκ.

Από τις εντυπώσεις του νεαρού Emanuel von Friedrichsthal (1809-1842) Αυστριακού ταξιδευτή και φυσιοδίφη, που έζησε στην Ελλάδα την δεκαετία του '30.

Αφού γράψει για τα προτερήματα του Έλληνα (έφεση για μάθηση, ταλέντο, εξυπνάδα και πονηριά) προχωράει στα ελαττώματα:

«Τα χωριά και οι καλύβες φαίνονται υπερβολικά φτωχά – και αυτό επειδή οι κάτοικοί τους παραμένουν πιστοί στην συνήθεια που είχαν αποκτήσει στην Τουρκοκρατία: να μην δείχνουν καθόλου τον πλούτο τους… Η τσιγκουνιά και η ροπή στη δωροδοκία είναι ελαττώματα που δεν τους λείπουν. Πιο εύκολο είναι να κάνεις τον άθλο του Ηρακλή και να φέρεις τον Κέρβερο από τον Άδη, παρά να καταφέρεις έναν Έλληνα να σου ξεπληρώσει το χρέος του.

Το κλίμα και η συνήθεια τον έμαθαν να αγαπά την οκνηρή ζωή της Ανατολής και τίποτα δεν χαροποιεί τον Έλληνα περισσότερο από το να κερδίσει χρήματα χωρίς να δουλέψει.

Μία πολύ πρωτότυπη πτυχή της ελληνικής αφελούς ειλικρίνειας αποκαλύφθηκε όταν ο Βασιλέας (Όθωνας) επισκέφθηκε ένα ίδρυμα για τους ανάπηρους που είχε ιδρύσει ο Καποδίστριας. Απόρησε όταν είδε ανάμεσα στους απομάχους και ένα νέο υγιέστατο χωρικό και το είπε. Τότε του εξήγησε ο νέος ότι ο πατέρας του υπήρξε ανάπηρος πολέμου και τώρα είχε πάρει αυτός τη θέση του. Δεν είναι χαριτωμένο;»

(Μεταφράζω από το φύλλο 348 της Griechenland Zeitung, γερμανόφωνης εφημερίδας που εκδίδεται στην Αθήνα και δημοσιεύει σε συνέχειες τις εντυπώσεις του Friedrichsthal).

Αρχείο
20

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

17 σχόλια
Λάθος όλο το σκεπτικό κύριε Δημου .Βάλτε όπου Ελληνας την λέξη άνθρωπος ,και όλα μια χαρά.Ξέρετε αρκετούς που δεν θα το ήθελαν αν είχαν τη δυνατότητα να περνούν καλά δίχως να δουλεύουν??Εγώ ουτε εναν.Μήπως και αυτός ο φυσιοδίφης της ιστορίας σας τα λεφτά της οικογένειας του δεν ξόδευε τριγυρνωντας από δω κι από κει τις χώρες??Ας μην είμαστε υποκριτές.Μόνον η ζηλοφθονια κάνει κάποιους κατηγόρους.Δεν υπάρχει περίπτωση κάποιος να μπορεί ,και να μην το κάνει .Και αυτό έχει να κάνει με τον ανθρώπινο χαρακτήρα και όχι με τον Ελληνα η οποιονδήποτε άλλον....
Πάντως για να συνετιστούν οι Έλληνες και να διορθώσουν τα μοναδικά παγκοσμίως ελαττώματά τους, οι Γερμανοί τους επέβαλαν από τότε δικό τους Βασιλέα, μη Έλληνα... αυτή τη συνταγή ακολουθούν μέχρι σήμερα...
Το θέμα δεν είναι καλή Δύση/Ανατολή κακή Δύση/Ανατολή.Η Ελλάδα δεν είναι Ανατολή κι όσοι το υποστηρίζουν σημαίνει ότι είναι ήδη ενταγμένοι στον διπολισμό.Εν τέλει ποιά Δύση; Της Ιταλίας; της Γερμανίας; Της Γαλλίας;Τί είναι αυτό το κοινό που στεγάζει τόσο διαφορετικές χώρες κάτω από τον όρο Δύση; Το πολίτευμα; Όχι βέβαια. Οι νόμοι και η τάχατες ισότιμη εφαρμογή τους; χαχαχαχα Κι η Τυνησία έχει το Γαλλικό δίκαιο...Κι η Μαφία και η Ζήμενς και ο Σιράκ ή ο Ντιτρού και τα κυκλώματα της ατιμωρησίας επιβεβαιώνουν την ακρίβεια της ισότιμης εφαρμογής των νόμων...Η Β. Ιρλανδία κ η Κορσική βεβαιώνουν την αυτοδιάθεση.και άλλα μπορεί κανείς να πει πολλά.Πλην όμως κάθε χώρα και κάθε έθνος έχει άπειρες διαφορές από τα άλλα και ελαττώματα αναρίθμητα. Όμως αυτό που φέρνει σε μία κοινότητα τους Ευρωπαίους και την Δύση, δεν είναι όσα φαντασιώνονται οι ιεραπόστολοι της Δύσης (νόμοι, οργάνωση κλπ) είναι απλώς και μόνον οι κοινές ρίζες στην παιδεία και την θρησκεία. Όλα τα άλλα είναι επιφανειακές προσεγγίσεις ή πολιτικές και ιδεολογικές προκαταλήψεις.
Αυτός ο μανιχαϊσμός ότι όλα τα καλά προέρχονται από την δύση και όλα τα κακά από την Ανατολή αήττητος! Ας είναι.... Η σύγκρουση αξιών κράτους (wanna be δυτικό) και κοινωνίας (ας πούμε ανατολίζουσα) ήταν πάντοτε προφανής και είναι η γενεσιουργός αιτία πολλών προβλημάτων. Αλλά κάποτε αναρωτιέμαι, αφού είναι γεγονός ότι δεν περάσαμε τις ιστορικές φάσεις της Δύσης ώστε να αναδυθούν και οι ανάλογες κοινωνικές αξίες και ιδέες και ούτε πρόκειται και ούτε γίνεται τεχνητά κάτι τέτοιο αλλά από την άλλη δεν είμαστε και βέροι ανατολίτες, μήπως να τα βρούμε κάπου στη μέση; Μόνο μέσα σε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς μπορείς να προσπαθήσεις να "φτιάξεις" τον "τύπο ανθρώπου" που θες, όπως τον θες. Οπότε έχουμε ακόμα λίγο δρόμο... Εγώ το πρόβλημα το εντοπίζω στο γεγονός ότι απλώς εισάγουμε ιδέες, θεσμούς και ελάχιστα έχουμε μπει στη διαδικασία να διερευνήσουμε τι είναι, τι θέλει η ελληνική κοινωνία και αναλόγως να πέσουν προτάσεις στο τραπέζι για το πως πρέπει να δράσουμε, προς ποια κατεύθυνση, πως θα ενσωματώσουμε "ξένους" θεσμούς, γιατί όχι πως θα προτείνουμε νέους θεσμούς εμείς στους άλλους. Βέβαια, αυτό ποτέ δεν έγινε και μία οικονομική κρίση που βίαια χαλάει την κοινωνική συνοχή και ζητά αλλαγές εδώ και τώρα δεν βοηθάει προς αυτό. Άλλωστε η έρευνα στην Ελλάδα θεωρείται πολυτέλεια... Απλά λέω, αφού καλώς ή κακώς διαφέρουμε σε κάποια πράγματα από τους "δυτικούς" όχι γονιδιακά αλλά γιατί περάσαμε μέσα από διαφορετικές ιστορικές και κοινωνικές διαδικασίες αναγκαστικά, γιατί να μην το χρησιμοποιήσουμε υπέρ μας;αυτά... και μετά ξύπνησα!
άλλο ένα τραγικό ελάττωμα των Ελλήνων: θεωρούν ότι είναι μοναδικός λαός στον κόσμο.... απλά κάποιοι θεωρούμε ότι είμαστε μοναδικά γαμάτοι ενώ κάποιοι άλλοι μοναδικά σκατένιοι...
Οπως το λες!!! Στο προηγουμενο σχολιο σου για τα κακα της Δυσης και της Ανατολης, η γνωμη μου ειναι οτι ασχημα υπαρχουν και στις δυο, δεν ερχονται τα κακα μονο απο την Ανατολη. Η μεγαλη διαφορα ειναι οτι η Ανατολη εχει κολλησει, εχει βαλτωσει, με τα ιδια και τα ιδια, ξανα και ξανα και ξανα... Ο Μωαμεθ - Ο Χριστος - Ο Γιαχβε - η παραδοση - η "αβασταχτη" κληρονομια του εθνους - κλπ κλπ, "τα ιδια Παντελακη μου τα ιδια Παντελη μου" επι δεκαετιες ολοκληρες... Και καθε φορα που ζαλιζομαστε επειδη γυρναμε συνεχως σε κυκλους, αντι ν' αλλαξουμε πορεια κανουμε παντα το πιο ευκολο... κατηγορουμε τη Δυση, και συνεχιζουμε ν ακανουμε τους κυκλους.
Μ' αρέσει που σπούδασες και στην Γερμανία και παίρνεις τις μετρητοίς τις απόψεις των Γερμανών, τί λέω.. των Αυστριακών που είναι αφόρητοι και αλαζόνες και κακομαθημένοι ξεπεσμένοι αριστοκράτες σύμφωνα με τους χαρακτηρισμούς των Γερμανών, όχι δικούς μου!Η βαθυστόχαστη άποψη του τουρίστα που πήγε κάπου κι έμαθε τάχα πώς ζουν εκεί οι άνθρωποι...Προς τί ο σκανδαλισμός και η προβοκάτσια;με την φράση του Σίλλερ λέω λοιπόν αυτουνού του κυρίου ότι οι Γερμανοί είναι παντελώς στερημένοι από την αίσθηση του ωραίου και του καλού και όλα τους ξυνίζουν.Κι ο Κοραής απαντά σε τέτοιους (Βιλουασόν) λέγοντας ότι είναι χυδαιότητα να ασχημονείς επί πτωμάτων, εννοώντας την διαλυμένη από την 400χρονη δουλεία Ελλάδα.Κι ο Λούκαρις θα του αντιγύριζε το γνωστό:Ένα χρόνο νάχε μείνει ο Τούρκος στην Ευρώπη δεν θάχε μείνει ούτ' ένας χριστιανός, όχι 400 και βάλε.Είδαμε και τους διαφωτισμένους επαναστάτες Γάλλους που σωρηδόν έτρχαν να εξισλαμιστούν για τα οφφίκια στην Αίγυπτο του Μεχμέτ Αλή και στην Οθωμανική Αυτοκρατορία...Υποθέτω ότι όλο το ανάπηρο πράγματι κράτος οικοδομήθηκε κι επί Καποδίστρια και Βαυαρών και μετά με κρυφά εισοδήματα με ξύσιμο... α τώρα θυμήθηκα! Από τις αφρικανικές και λατινοαμερικανικές και απωανατολικές αποικίες μας βρήκαμε λεφτά και φτιάχτηκαν όλα!Οι ξενιτεμένοι δεν δούλευαν, έκλεβαν κι έστελναν χρήματα κι οι ναυτικοί έκαναν κρουαζιέρες ζιγκολό....Είμαι βέβαιος ότι οι ομογενείς μας μέχρι και χρηματιστηριακά παιχνίδια έπαιζαν από το χρηματιστήριο των Αθηνών με ημεδαπούς συνεργάτες της αδιάφθορης κυβέρνησης του Όθωνος ξεγελώντας τους τίμιους Ευρωπαίους (που κολλούσαν μέχρι και ένσημα στους Αφρικανούς!)...[...]
Ένας νέος τελειώνει το Λύκειο και δεν έχει καθόλου όρεξη για Πανεπιστήμιο. Ο πατέρας του νέου, πλούσιος πολιτικός με μεγάλη δύναμη στην κυβέρνηση, απειλεί τον γιο του: Δεν θέλεις να σπουδάσεις ρε τεμπελόσκυλο; Λοιπόν εγώ δεν συντηρώ κοπρίτες, γι' αυτό και θα δουλέψεις, κατάλαβες;.. Έχοντας την ισχυρή οικονομική και πολιτική θέση ο πατέρας κινεί τα νήματα για να βρει μία θέση στον γιο του. Παίρνει στο τηλέφωνο τον... Βαγγελη (Υπουργό Οικονομίας): Πατερας: Βαγγέλη, θυμάσαι τον γιο μου; Λοιπόν, τέλειωσε το λύκειο και ο τεμπέλης δεν θέλει να σπουδάσει. Θα μπορούσες να του βρεις μια θέση να αρχίσει να δουλεύει,μήπως εν τω μεταξύ βρει το δρόμο του και αποφασίσει να σπουδάσει; Το θέμα είναι να βρεθεί κάτι που θα τον κάνει να δουλέψει σκληρά, να μήν κάθεται και τα ξύνει. κατάλαβες; Μερικές μέρες αργότερα... Βαγγελης: Ετοιμη η δουλειά για τον γιο σου. Δεξί χέρι του Προέδρου της Δημοκρατίας και 20.000 ευρώ το μήνα, τέλεια έτσι; Πατερας: Τι λε ρε Βαγγελη, αυτό είναι υπερβολικό. Πρέπει να τον αρχίσουμε πιο χαμηλά, και με τέτοια τρελλά λεφτά αυτός ο τεμπέλης θα γίνει χειρότερος. Περνάει λίγη ώρα. Τηλέφωνο... Βαγγελης: Φίλε του βρήκα κάτι πιο σεμνό. Ιδιαίτερος Γραμματέας Υπουργού. Ο μισθός είναι πιο σεμνός, μόνο 10.000 ευρώ το μήνα. Πατερας: Οοοοοχι ρε Βαγγελη. Μόλις που έβγαλε το Λύκειο. Δεν θέλω η ζωή του να είναι τόσο εύκολη με την πρώτη ευκαιρία. Θέλω να αισθανθεί την ανάγκη να σπουδάσει, κατάλαβες; Την επόμενη μέρα... Βαγγελης: Φίλε, του βρήκα δουλειά ως Διευθυντής του Τμήματος Προμηθειών στο Υπουργείο Οικονομικών και ο μισθός θα είναι μόνο 6,000 το μήνα. Πατερας: Μα ΣΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ρε Βαγγέλη, βρες μου κάτι πιο σεμνό, κάτι στα 600 με 700 ευρώ το μήνα. Βαγγελης: Μα τι λές τώρα, αυτό είναι αδύνατο!!! Πατερας: Γιατί;;;;;;; Βαγγελης: Γιατί αυτές οι θέσεις δίνονται μόνο με διαγωνισμό και χρειάζεται να έχει Βιογραφικό κάποιου επιπέδου, με τέλειες γνώσεις Αγγλικών, Πανεπιστημιακό δίπλωμα, τουλάχιστον ένα Master ή ένα PHD στο εξωτερικό, θέληση να δουλεύει υπερωρίες άνευ αποδοχών, και φυσικά προϋπηρεσία. Ετσι ευκολα νομιζεις οτι μπορεις να κανεις 700 ευρω το μηνα;;;
Δυστυχως η τουρκοκρατια μας αφησε πολλα κουσουρια, και τα συνανταμε μεχρι σημερα...Ενα εξ'αυτων ειναι η αρνηση αυτοκριτικης και η απορριψη καθε(ακομα και καλοπιστης) αρνητικης παρατηρησης, σχεδον ως σκευωριας!Αληθεια, υπαρχει αραγε καποιος σοβαρος ανθρωπος που να αρνειται οτι αν εκεινα τα χρονια ανηκαμε στη δυση, σημερα θα ειμασταν ενα πολυ υγειεστερο κρατος?
Το πρωτότυπο:http://books.google.de/books?id=MJYaAAAAYAAJ&lpg=PA64&ots=JLhGwP1nMH&hl=de&pg=PA64&ci=207%2C327%2C674%2C1074Και ως εικόνα:http://books.google.de/books?id=MJYaAAAAYAAJ&hl=de&hl=de&pg=PA64&img=1&zoom=3&sig=ACfU3U15pAMK9bWAD7wST4fl2mxxIeGNiQ&ci=207%2C327%2C674%2C1074&edge=0
Καλά θα κάνουμε να κρίνουμε κείμενα του 1800 με την αισθητική και σημειολογία που αναλογούν στην εποχή τους. Τα σημερινά κριτήρια είναι κατά πολύ διαφορετικά και οι συγκρίσεις -λυπάμαι πολύ που το εντοπίζω- εξαιρετικά ατυχείς. Ο καθένας θα χαιρόταν να είναι εισοδηματίας, απ' όποια φυλή, γεωγραφική περιοχή και ιστορική περίοδο κι αν προέρχεται. Αυτό δεν σημαίνει ότι επί του παρόντος δεν υπάρχουν πολλοί σκληρά εργαζόμενοι Έλληνες, οι οποίοι θέλουν να φτάσουν ακόμη υψηλότερους στόχους, μέσα δυστυχώς στα πλαίσια ενός άνομου και μεσαιωνικού κράτους.
Σύμφωνοι. Οι Έλληνες ήταν είναι και θα είναι τεμπέληδες, λουφαδόροι, χαραμοφάηδες, απατεώνες, λαμόγια. Κακό ψόφο να 'χουμε.Οποία, όμως, η διαφορά τους από εκείνους τους "ταξιδευτές" / "ιστοριογράφους" του 19ου αιώνα, βουτυρομπεμπέδες και σκατίφλωρες όλοι τους, που τρώγανε από τα έτοιμα των μεγαλογαιοκτημόνων πατεράδων τους (οι οποίοι πώς είχαν κάνει τις περιουσίες που είχανε κάνει... μην το ανοίξουμε και δε μας φτάνει 12τομη εγκυκλοπαίδεια ευρωπαϊκής ιστορίας...) και αλώνιζαν την Ευρώπη για εμπειρίες (****βρόντημα λέγεται αυτό), από δήθεν αγάπη για τη φύση και έρωτα για την εξωτική ανατολική Ευρώπη και βάλε και μια τζούρα από φιλελληνισμό γιατί ήταν και το χίπστερ της εποχής...;;Και μη μου αρχίσετε τα περί Βιομηχανικής Επανάστασης και αλλαγής του ρου της ιστορίας από τους πεφωτισμένους Ευρωπαίους, γιατί αυτοί που άλλαξαν την ιστορία σίγουρα δεν ήσανε οι προαναφερθέντες περιπλανόμενοι μορφονιοί...Τα σύκα σύκα, λόρδοι μου.
"τίποτα δεν χαροποιεί τον Έλληνα περισσότερο από το να κερδίσει χρήματα χωρίς να δουλέψει" που αναμασάται μέχρι σήμερα δεν είναι μόνο ελληνικό στοιχείο. Καθένας θα ήθελε να έχει ένα πηγάδι με λεφτά και να εργάζεται από χόμπι και όχι από ανάγκη. Όσο ο Έλληνας είναι κολλημένος στο παρελθόν, χωρίς να φροντίζει όπως πρέπει το παρόν και κάνοντας τον σταυρό του για το μέλλον, δε θα πάει τίποτα καλά.