Αμίρ Ρεζά Κουχεστανί: Μέσα στα σύννεφα

Αμίρ Ρεζά Κουχεστανί: Μέσα στα σύννεφα Facebook Twitter
0

Η παράσταση που  ανεβαίνει σήμερα και μέχρι τη Κυριακή στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών είναι ουσιαστικά η αφήγηση μιας συγκλονιστικής ανθρώπινης ιστορίας (με απλά μέσα και ποιητική θεατρική γλώσσα).

Ένας Ιρανός που προσπαθεί να φτάσει στην Αγγλία συναντά μια νεαρή έγκυο γυναίκα σε ένα μπαρ στα σύνορα Κροατίας-Σλοβενίας. Πρόσφυγες και οι δυο, με βαθιές, ανεπούλωτες πληγές, αποφασίζουν να ακολουθήσουν κοινή πορεία στο ταξίδι τους προς μια καλύτερη ζωή. Γραμμένο κατά τη διάρκεια φιλοξενίας του στο Royal Court Theatre στο Λονδίνο και πρωτοπαιγμένο στις Βρυξέλλες τον Μάιο του 2005, το έργο του ταλαντούχου Αμίρ Ρεζά Κουχεστανί από την Τεχεράνη μεταφέρει στη σκηνή το ρυθμό της περσικής αφηγηματικής παράδοσης μαζί με τη σκληρή πραγματικότητα των προσφυγικών καταυλισμών.

Τακτικός προσκεκλημένος τα τελευταία χρόνια στα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά θέατρα και φεστιβάλ, με μια ιδιαίτερη, εντελώς προσωπική σκηνοθετική γραφή, ο 33χρονος συγγραφέας και σκηνοθέτης καταθέτει στην πρώτη του εμφάνιση στην Ελλάδα μια παράσταση σπάνιας ευαισθησίας και ιδιαίτερου ρυθμού που αρθρώνεται γύρω από ποιητικές εικόνες του νερού – έμμεση αναφορά στο Στενό της Μάγχης που χωρίζει τους πρόσφυγες από τον τελικό προορισμό τους, την Αγγλία, αλλά και σύμβολο της ρευστής, ευμετάβλητης καθημερινότητάς τους.

Στα όρια μεταξύ θεάτρου και ποίησης, αφήγησης και διαλογικότητας, το Amid the Clouds εστιάζει στην προσωπική ιστορία του Imour και της Zina αποφεύγοντας να μιλήσει για τις αιτίες που τους ανάγκασαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους.

Χρησιμοποιώντας λιτά σκηνικά μέσα και έναν μεστό λόγο, η παράσταση του Mehr Theatre Group πραγματεύεται χωρίς μελοδραματισμό την οδύσσεια των δύο αυτών προσφύγων μέσα από τον κοινό πόνο για τον χαμό αγαπημένων προσώπων, την κοινή ανάγκη τους για φιλία και συντροφικότητα, αλλά και την κοινή αναζήτηση της πραγματικής τους ταυτότητας.

Ο Αμίρ Ρεζά Κουχεστανί γεννήθηκε στις 8 Ιουνίου 1978 στο Σιράζ του Ιράν. Σε ηλικία 16 ετών άρχισε να δημοσιεύει διηγήματά του σε τοπικές εφημερίδες. Τρέφοντας αγάπη για τον κινηματογράφο, παρακολούθησε μαθήματα σκηνοθεσίας και κινηματογράφου το 1995 και δημιούργησε δύο ημιτελείς ταινίες. Μετά από μια σύντομη εμπειρία ως ερμηνευτής, αφοσιώθηκε στη συγγραφή των δύο πρώτων έργων του: And the Day Never Came (Και η μέρα δεν ήρθε ποτέ, 1999), το οποίο δεν ανέβηκε ποτέ, και The Murmuring Tales (Οι ιστορίες γκρίνιας, 2000), το οποίο έγινε ένθερμα δεκτό από τους κριτικούς, στη διάρκεια του 18ου Διεθνούς Θεατρικού Φεστιβάλ Fadjr, στην Τεχεράνη. Με το τρίτο του θεατρικό έργο, Dance on Glasses (Χορός πάνω σε ποτήρια, 2001), που περιόδευσε για τέσσερα χρόνια, η φήμη του Κουχεστανί πέρασε τα σύνορα της χώρας του, καθώς η παράσταση υποστηρίχτηκε από διάφορους καλλιτεχνικούς διευθυντές και θεατρικά φεστιβάλ της Ευρώπης.


Ο Αμίρ Ρεζά Κουχεστανί έλαβε επίσης αναθέσεις, από το Schauspielhaus της Κολωνίας, όπου έγραψε και ανέβασε το Einzelzimmer (Μονό δωμάτιο, 2006), και από το Nouveau Théâtre de Besançon (Νέο Θέατρο της Μπεζανσόν), μαζί με τον Ιάπωνα σκηνοθέτη Oriza Hirata και τον Γάλλο ομόλογό τους Sylvain Maurice, για να δημιουργήσουν το έργο Des Utopies? (Ουτοπίες;, 2009), που περιόδευσε στη Γαλλία και την Ιαπωνία. Μετά από μερικά χρόνια σπουδών στο Μάντσεστερ, ο Κουχεστανί έχει επιστρέψει στην Τεχεράνη από τον Ιούλιο του 2009 και εκεί έγραψε το έργο Where were you on January 8th? (Πού ήσουν στις 8 Ιανουαρίου;), το οποίο ανέβηκε πρόσφατα στο Théâtre national de la Colline, στο Παρίσι, στα πλαίσια του Festival d’Automne, ενώ στη συνέχεια περιόδευσε στην Ευρώπη. Αυτή την περίοδο, αν και υπηρετεί τη στρατιωτική του θητεία, ετοιμάζει παράλληλα μια διασκευή στο Ιβάνοφ του Άντον Τσέχοφ.

Η Μπαράν Κοσαρί γεννήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 1985 στην Τεχεράνη. Κόρη της πρωτοπόρου Ιρανής σκηνοθέτριας Rakhshan Bani Etemad και του παραγωγού ταινιών Jahangir Kosari, θεωρείται ήδη –παρά τη μικρή ηλικία της– καταξιωμένη ηθοποιός στη χώρα της. Αποφοίτησε από την Ακαδημία Σουρέ, ενώ έκανε την πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση σε ηλικία 6 ετών, στην ταινία The Best Papa of the World (1991). Έκτοτε, έπαιξε στις ταινίες της μητέρας της: Nargess (1991), Rusari-ye Abi (1994, αγγλ. τίτλος The Blue-Veiled ή The Blue Scarf, ελλ. Η γυναίκα με το πέπλο), Banoo-ye Ordibehesht (1998, αγγλ. The May Lady), Zir-e Pust-e Shahr (2000, αγγλ. Under the Skin of the City), Ruzegar-e ma (2001, αγγλ. Our Times, ντοκυμανταίρ).


Το 2007 ήταν υποψήφια για το βραβείο καλύτερου γυναικείου ρόλου στα Κινηματογραφικά Βραβεία Ασίας και Ειρηνικού για την ερμηνεία της στην ταινία Mainline.  Η Μπαράν Κοσαρί έχει παράλληλα και σταδιοδρομία στο θέατρο, έχοντας παίξει στο Over the Mirror (1997), σε σκηνοθεσία Azita Hajian, και στα Μέσα στα σύννεφα (Amid the Clouds) (2006) και Quartet: A Journey North (2007), αμφότερα σε σκηνοθεσία του Αμίρ Ρεζά Κουχεστανί και με επιτυχημένες περιοδείες στην Ευρώπη.

Ο Χασσάν Ματζουνί είναι θεατρικός σκηνοθέτης, ηθοποιός, σκηνογράφος, καθηγητής πανεπιστημίου και ιδρυτής της θεατρικής ομάδας Leev. Έχει σκηνοθετήσει αρκετά έργα γνωστών θεατρικών συγγραφέων του διεθνούς δραματολογίου, όπως του Τσέχοφ και του Σαίξπηρ, αλλά και καταξιωμένων Ιρανών δραματουργών. Ως ηθοποιός, ο Ματζουνί έχει συνεργαστεί με τον σκηνοθέτη Αμίρ Ρεζά Κουχεστανί, στα έργα Amid the Clouds (2006) και Quartet: A Journey North (2007), που αμφότερα ανέβηκαν με επιτυχία στην Ευρώπη, ενώ ο ίδιος τιμήθηκε με βραβείο ερμηνείας στο Θεατρικό Φεστιβάλ Zürcher, για τη συμμετοχή του στο Amid the Clouds.
Διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών της Τεχεράνης, αλλά και σε εργαστήρια υποκριτικής και σκηνοθεσίας στο Ιράν. 

Ως σκηνοθέτης, έχει λάβει διάφορα βραβεία για τις δουλειές του. Το 2010, η Ένωση Κριτικών Θεάτρου του Ιράν τον ανακήρυξε «Καλύτερο Θεατρικό Σκηνοθέτη της Χρονιάς» για το έργο του For a Fistful of Rubles (Για μια χούφτα ρούβλια). Οι πιο πρόσφατες σκηνοθεσίες του, στο Γλάρο και στον Θείο Βάνια του Άντον Τσέχοφ, παίζονται ταυτόχρονα στο θέατρο Iranshahr της Τεχεράνης, από το Φεβρουάριο του 2011.



Amir Reza Koohestani / Mehr Theatre Group
Amid the Clouds
15-18 Μαρτίου
Μικρή Σκηνή
Ώρα έναρξης: 21:00
Διάρκεια: 1 ώρα & 20 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Συντελεστές:
Κείμενο-Σκηνοθεσία: Amir Reza Koohestani
Μουσική: Ali Bahrami
Σχεδιασμός φωτισμών: Farshid Mosadequ
Ερμηνεύουν: Baran Kosari, Hassan Madjooni

Παραγωγή: Mehr Theatre Group
Συμπαραγωγή: Wiener Festwochen, Kunstenfestivaldesarts
ΣΤΑ ΠΕΡΣΙΚΑ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΥΠΕΡΤΙΤΛΟΥΣ

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΓΑΛΛΙΚΑ Ειρήνη Λεβίδη


Εισιτήρια18 € | Μειωμ.: 10 €

Αποκτήστε το εισιτήριό σας ηλεκτρονικά, τηλεφωνικά ή από τα εκδοτήρια εισιτηρίων της Στέγης.
Πληροφορίες παραστάσεων και τηλεφωνική πώληση εισιτηρίων: 
Tηλ.: 210 900 5 800 (Δε-Κυρ: 9:00-21:00)

Ηλεκτρονική πώληση εισιτηρίων:
Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών για αγορά εισιτηρίων online με χρέωση της πιστωτικής σας κάρτας.
Εύχρηστος οδηγός online αγοράς εισιτηρίων θα σας καθοδηγήσει βήμα-βήμα στην επιλογή παράστασης, θέσης, καθώς και στη διαδικασία αγοράς εισιτηρίου.

Εκδοτήρια εισιτηρίων:
ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΤΕΧΝΩΝ 
Λεωφόρος Συγγρού 107-109 
Ωράριο λειτουργίας: Δε-Κυρ: 12:00-21:00



0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα πρόσωπα που άλλαξαν κάτι στον πολιτισμό και υπόσχονται πολλά ακόμα για το μέλλον

Portraits 2025 / Τα πρόσωπα που άλλαξαν κάτι στον πολιτισμό και υπόσχονται πολλά ακόμα για το μέλλον

Kάποιοι το κάνουν για χρόνια, άλλοι εμφανίζονται πρώτη φορά ή είναι ακόμα στην αρχή της θαυμαστής τους πορείας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το 2024 έκαναν τη διαφορά και απ' ό,τι φαίνεται το 2025 θα συνεχίσουν ακάθεκτοι. Η ομάδα της LifΟ μίλησε μαζί τους.
THE LIFO TEAM
«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ