Αρχαία Ρώμη: Κοτόπουλο για τους φτωχούς, βρώμη για τις γυναίκες

Αρχαία Ρώμη: Χοιρινό για τους πλούσιους, κοτόπουλο για τους φτωχούς και βρόμη για τις γυναίκες Facebook Twitter
Ρωμαϊκό μωσαϊκό του 2ου π.Χ. αιώνα, Galleria dei Candelabri.
0

Η Villa de Μadrid είναι μια ιστορική πλατεία στη γοτθική συνοικία της Βαρκελώνης, όπου οι διερχόμενοι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να περάσουν μία ώρα περπατώντας ανάμεσα στους τάφους μιας ρωμαϊκής νεκρόπολης. Δίπλα υπάρχει και ένα μικρό μουσείο όπου εκτίθενται διάφορα αντικείμενα τα οποία βρέθηκαν στους τάφους, π.χ. ανθρώπινοι σκελετοί, υπολείμματα μικρών κατοικιδίων και απλά κεραμικά αγγεία.

Σ’ αυτήν τη ρωμαϊκή νεκρόπολη είναι θαμμένα τα λείψανα ή οι στάχτες εξήντα έξι ανθρώπων της μεσαίας ή κατώτερης τάξης, ενώ η νεκρόπολη βρίσκεται έξω από το ρωμαϊκό τείχος, καθώς ο νόμος απαγόρευε τις ταφές εντός της πόλης. Τι μας δείχνουν, όμως, για την Αρχαία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία τα ανθρώπινα λείψανα και τα οστά των ζώων που ανακαλύφθηκαν σ’ αυτόν τον χώρο και υπέστησαν εργαστηριακή ανάλυση; Γιατί οι φτωχότεροι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν φθηνά είδη κρεάτων για να μειώσουν το κόστος του τελετουργικού της κηδείας; Και τι ομοιότητες υπάρχουν με τη σημερινή εποχή;

Τα συμπόσια και οι προσφορές αποτελούσαν σημαντικό μέρος των ταφικών τελετουργιών στην αρχαιότητα, που διασφάλιζαν τη μεταθανάτια ζωή. Σε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο που δημοσιεύτηκε στην ισπανική εφημερίδα «El Pais» υπάρχουν λεπτομέρειες σχετικά με τη Νεκρόπολη της Βαρκελώνης. Αυτός ο συλλογικός τάφος αποδεικνύει ότι οι φτωχότεροι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν φθηνής διαλογής κρέατα προκειμένου να μειώσουν το κόστος της κηδείας και να τιμήσουν τον νεκρό όπως υπαγόρευε η παράδοση.

Ο λόγος που γίνονταν οι προσφορές, τα συμπόσια και οι θυσίες ζώων ήταν για να εξασφαλιστούν η τροφή και η προστασία των θεοτήτων καθώς και η μνήμη του νεκρού. Επομένως, η παρουσία υπολειμμάτων πουλιών και πλούσιων σε κρέας μερίδων υποδηλώνουν ότι οι συγγενείς των θανόντων προσπάθησαν να ακολουθήσουν τον νόμο όσο το δυνατόν πιο πιστά, αλλά είναι σαφές ότι οι φτωχοί δεν έτρωγαν όπως οι πλούσιοι, ούτε και στον θάνατο.

Ουσιαστικά, οι Ρωμαίοι των κατώτερων κλιμακίων, πληρώνοντας ένα μηνιαίο τέλος σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους, μπορούσαν να εξασφαλίσουν αξιοπρεπείς ταφές.

«Σύμφωνα με συγγραφείς όπως ο Κικέρωνας, ένας τάφος θεωρούνταν τάφος μόνο μετά τη θυσία ενός χοίρου – ενός ζώου με υψηλή τιμή που δεν μπορούσαν να φτάσουν οι σκλάβοι ή οι περισσότεροι πολίτες», γράφει στο κείμενό του ο Vicente G. Olaya.

Ο κεντρικός άξονας του συγκεκριμένου θέματος στηρίζεται σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο ακαδημαϊκό περιοδικό «Plos One» με τον τίτλο «Food for the soul and food for the body: Studying dietary patterns and funerary meals in the Western Roman Empire». Σύμφωνα με τα δεδομένα που παρουσιάζει, διαπιστώνουμε ότι οι ανισότητες που υπήρχαν στη ζωή διατηρούνταν και στον θάνατο, μέσω των ταφικών τελετουργιών.

Αρχαία Ρώμη: Χοιρινό για τους πλούσιους, κοτόπουλο για τους φτωχούς και βρόμη για τις γυναίκες Facebook Twitter
Η Villa de Μadrid στη Βαρκελώνη.

Τα ανθρώπινα λείψανα που βρέθηκαν στη Villa de Μadrid δόθηκαν για ενδελεχή ανάλυση προκειμένου να προσδιοριστούν οι διατροφικές συνήθειες των νεκρών καθώς και για να γίνει αντιπαραβολή με τα υπολείμματα των ζώων που καταναλώθηκαν ή δόθηκαν ως προσφορές κατά τη διάρκεια του ταφικού συμποσίου.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το 30% των ταυτοποιημένων ζώων ήταν χοίροι, το 27,1% βοοειδή, το 24,3% κατσίκες και το 10% κοτόπουλα. Τεκμηριώθηκαν, επίσης, υπολείμματα ζαρκαδιού, λαγού, κουνελιού και αλεπούς.

η επίκουρη καθηγήτρια Ελληνιστικής και Ρωμαϊκής Ιστορίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Ελένη Φάσσα.
H επίκουρη καθηγήτρια Ελληνιστικής και Ρωμαϊκής Ιστορίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Ελένη Φάσσα.

Παράλληλα, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι οι γυναίκες και οι άνδρες εκείνης της εποχής δεν έτρωγαν τις ίδιες ποσότητες πρωτεΐνης – οι άνδρες έτρωγαν γενικά περισσότερο κρέας ή ψάρια, ενώ οι γυναίκες δημητριακά και βρώμη. Επίσης, διαπιστώνουμε το ότι δεν είχαν όλοι την ευχέρεια να κάνουν πολυτελείς ή πλούσιες προσφορές.

Ο λόγος που γίνονταν οι προσφορές, τα συμπόσια και οι θυσίες ζώων ήταν για να εξασφαλιστούν η τροφή και η προστασία των θεοτήτων καθώς και η μνήμη του νεκρού. Επομένως, η παρουσία υπολειμμάτων πουλιών και πλούσιων σε κρέας μερίδων υποδηλώνουν ότι οι συγγενείς των θανόντων προσπάθησαν να ακολουθήσουν τον νόμο όσο το δυνατόν πιο πιστά, αλλά είναι σαφές ότι οι φτωχοί δεν έτρωγαν όπως οι πλούσιοι, ούτε και στον θάνατο.

Είναι γεγονός ότι η πιο ισχυρή προσφορά στην αρχαία ρωμαϊκή θρησκεία ήταν η θυσία ζώων συνήθως εξημερωμένων, π.χ. βοοειδών, προβάτων και χοίρων. Το καθένα ήταν το καλύτερο δείγμα του είδους του, καθαρισμένο και στολισμένο, έτοιμο για θυσία.

Για παράδειγμα, τα κέρατα των βοδιών μπορεί να ήταν επιχρυσωμένα. Η θυσία επιδίωκε την εναρμόνιση γήινου και θείου, έτσι το θυσιαζόμενο ζώο έπρεπε να φαίνεται πρόθυμο να προσφέρει τη ζωή του για λογαριασμό της κοινότητας, να παραμένει ήρεμο και η θυσία να γίνεται γρήγορα και καθαρά.

Αρχαία Ρώμη: Χοιρινό για τους πλούσιους, κοτόπουλο για τους φτωχούς και βρόμη για τις γυναίκες Facebook Twitter
Τα ανθρώπινα λείψανα που βρέθηκαν στη Villa de Μadrid δόθηκαν για ενδελεχή ανάλυση προκειμένου να προσδιοριστούν οι διατροφικές συνήθειες των νεκρών.

Σκοπός της μελέτης του περιοδικού ήταν η διερεύνηση των ταφικών τελετουργικών καθώς και το αν σε αυτά περιλαμβανόταν ειδική διατροφή που διέφερε από την καθημερινή ή, αντίστροφα, αν ό,τι καταναλωνόταν ως τροφή στην καθημερινή ζωή χρησιμοποιούνταν και στα νεκρικά γεύματα και τις τελετές.

Όπως διαβάζουμε στη μελέτη, προσφορές κρέατος βρέθηκαν μόνο σε δεκαέξι τάφους από τους συνολικά πενήντα εννέα. Το γεγονός αυτό δείχνει ότι δεν έλαβαν όλοι οι νεκροί τέτοιες προσφορές και ότι ούτε οι οικογένειές τους έκαναν συμπόσια, παρά το γεγονός ότι αυτές οι τελετουργίες ορίζονταν από τον νόμο, σύμφωνα με γραπτές πηγές.

«Η Αρχαία Ρώμη ήταν μια βαθιά ιεραρχημένη κοινωνία. Από τις απαρχές της πάσης φύσεως διαχωρισμοί (που εδράζονταν στην καταγωγή, στον πλούτο, στη δύναμη, στο κύρος) διαμόρφωναν την καθημερινότητα των ανθρώπων της, χάρασσαν την εσωτερική και εξωτερική πολιτική και σμίλευαν την αισθητική της. Ήδη απ’ την κούνια του ένας Ρωμαίος μάθαινε –και κανείς στη συνέχεια δεν θα του επέτρεπε να το λησμονήσει– σε ποια τάξη ανήκε και αυτομάτως τι είδους σχέσεις προδιαγραφόταν να αναπτύξει κατά τη διάρκεια της ζωής του με άλλες κοινωνικές ομάδες», επισημαίνει στη LiFO η επίκουρη καθηγήτρια Ελληνιστικής και Ρωμαϊκής Ιστορίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Ελένη Φάσσα.

Και προσθέτει: «Ο θάνατος, που ως κοινή μοίρα ίσως αναμενόταν να καταλύει αυτές τις αντιθέσεις, απλώς τις επισφράγιζε. Οι ταφικές τελετουργίες των Ρωμαίων επιβεβαίωναν την κοινωνική και οικονομική θέση του νεκρού αλλά και των ζώντων συγγενών του, καθώς οι τελετές αφορούν μεν τους αποθανόντες, αλλά, ίσως πρωτίστως, και τους ζωντανούς. Έτσι, η κηδεία ενός σπουδαίου Ρωμαίου στρατηγού ήταν σχεδιασμένη να θυμίζει τον θρίαμβο που κάποτε είχε γιορτάσει στους δρόμους της πόλης.

Στην πολύβουη ταφική πομπή που ξεκινούσε από την οικία του νεκρού, μαζί με την οικογένεια, τους φίλους και τους πελάτες του, διέκρινε κανείς επαγγελματίες μοιρολογίστρες αλλά και χορευτές, μουσικούς και ηθοποιούς με μάσκες που απεικόνιζαν τους ένδοξους προγόνους του αποθανόντος. Το πολύχρωμο πλήθος περνούσε από το φόρουμ, όπου ο νεκρός στις μέρες της δόξας του θα ορθωνόταν καμαρωτός στο βήμα, και αργότερα κατέληγε σε ένα περίλαμπρο ταφικό μνημείο. Στο νεκρόδειπνο ήταν προσκεκλημένη ολόκληρη η πόλη και ασφαλώς δεν φείδονταν εξόδων για το φαγητό».

Αρχαία Ρώμη: Χοιρινό για τους πλούσιους, κοτόπουλο για τους φτωχούς και βρόμη για τις γυναίκες Facebook Twitter
Η αρχαία νεκρόπολη της Βαρκελώνης ανακαλύφθηκε το 1956.

Τι ίσχυε άραγε για τους λιγότερο προνομιούχους; Η κ. Φάσσα απαντά: «Οι λιγότερο προνομιούχοι θα έστηναν εκτός πόλεως ένα απλό ταφικό μνημείο και θα διενεργούσαν τις τελετές με όσα μέσα διέθεταν. Σε αυτήν την περίπτωση, οι ταφικές τελετουργίες αποτελούσαν ευθεία αντανάκλαση του βίου. Ωστόσο, μια αξιοπρεπής κηδεία δεν ήταν αυτονόητη για το μεγάλο αστικό πλήθος.

Έτσι, κάποιοι, ανήσυχοι αν θα αξιώνονταν μια πρέπουσα επιτύμβια τελετή, φρόντιζαν να ενταχθούν σε κάποιο από τα collegia funeraticia, συλλόγους που είχαν ως στόχο να εξασφαλίσουν στα μέλη τους αξιοπρεπή ταφή, και γι’ αυτό πλήρωναν διά βίου μηνιαία συνδρομή. Οι φτωχοί της πόλης ή οι εκτελεσμένοι εγκληματίες συχνά στοιβάζονταν σε μαζικούς τάφους (puticuli), προφανώς χωρίς κάποια τελετουργία να τους συνοδεύει στην οδυνηρή τους κάθοδο.

Οι περίφημοι κήποι του Μαικήνα, π.χ., όπου ο Οράτιος και ο Βιργίλιος συζητούσαν κάτω απ’ τη σκιά θεόρατων βελανιδιών και στη δροσιά λεπτεπίλεπτων νυμφαίων, είχαν στηθεί πάνω σε μαζικούς τάφους πάμφτωχων Ρωμαίων που ρίχνονταν εκεί ανάκατα με πτώματα ζώων και διάφορες ακαθαρσίες. Ο Αύγουστος είχε παραχωρήσει στον φίλο του, τον Μαικήνα, τον χώρο που λειτουργούσε μέχρι τότε ως νεκροταφείο των απόκληρων, στερώντας έτσι από το αστικό προλεταριάτο ακόμα και τη δυνατότητα μιας τέτοιας θλιβερής ταφής. Επομένως, στην αρχαία Ρώμη συνήθως πέθαινες όπως ζούσες».

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ