Ψαλιδισμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Μαριχουάνα στοπ Facebook Twitter
Κουτί που περιέχει τεμάχια φιλμ με λογοκριμένες σκηνές από την ταινία «Μαριχουάνα στοπ»
0

Σβησμένοι στίχοι, έγγραφα με τη σφραγίδα «απαγορεύεται» ή «απορρίπτεται», διορθώσεις για να «περάσουν» από τα γραφεία των λογοκριτών, σενάρια με φράσεις «κομμένες», κινηματογραφικές μπομπίνες ψαλιδισμένες, φορείς Τέχνης που ασφυκτιούσαν μέσα στα μελανά γραφεία της Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών.Στρατιωτικοί και πολιτικό προσωπικό ήταν επιφορτισμένοι με το δυσώδες έργο να γνωμοδοτούν με τρόπο που συχνά ξεπερνούσε τα όρια της γελοιότητας, για το αν ένα τραγούδι επιτρέπεται να κυκλοφορήσει ή όχι.

Άλλες φορές μεμονωμένα έργα, άλλες φορές λίστες με δεκάδες εγγραφές απαγορευμένων τραγουδιών, κινηματογραφικών σεναρίων, ταινιών, θεατρικών έργων και βιβλίων έφταναν στα χέρια όσων έπρεπε να επιβάλουν τις απαγορευτικές αποφάσεις εκείνων που κρατούσαν τις ντροπιαστικές σφραγίδες της Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών, στις αρμοδιότητες της οποίας ήταν και η λογοκρισία. 

Όπως είναι γνωστό, ένα από τα πρώτα πράγματα που απαγόρευσε η στρατιωτική Χούντα ήταν το σύνολο του έργου του Μίκη Θεοδωράκη, με ξεχωριστή διαταγή που δημοσιεύτηκε και στον Τύπο της εποχής, τόσο για παραδειγματισμό των άλλων καλλιτεχνών όσο και γιατί ο Θεοδωράκης ήταν ένα εμβληματικό πρόσωπο που είχε τη δύναμη να κινητοποιήσει τους πολίτες με το έργο του.

Εδώ δημοσιεύουμε μία από τις πρώτες λίστες με 72 τραγούδια που απαγορεύτηκαν από την Υπηρεσία Εποπτείας Τύπου και σχετικό διαβιβαστικό έγγραφο της Διεύθυνσης Ελέγχου Δημοσίων Θεαμάτων του Υπουργείου Προεδρίας Κυβερνήσεως. Υπήρξαν και άλλες τέτοιες λίστες, ειδικά τα πρώτα τέσσερα χρόνια της μαύρης επταετίας.

Μουσικοί σταμάτησαν να εκδίδουν τη μουσική τους, συγγραφείς τα βιβλία τους, κινηματογραφιστές τις ταινίες τους. Αν έβρισκαν κάποιον ευφάνταστο τρόπο να αλλάξουν σημεία στο έργο τους χωρίς αυτό να χάσει το νόημα και την αξία του, το έκαναν και προχωρούσαν.

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Η διαταγή απαγόρευσης του έργου του Μίκη Θεοδωράκη από τον Οδυσσέα Αγγελή
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Λίστα με 72 τραγούδια που απαγορεύτηκαν από την Υπηρεσία Εποπτείας Τύπου, Σεπτέμβριος 1967.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Λίστα με 72 τραγούδια που απαγορεύτηκαν από την Υπηρεσία Εποπτείας Τύπου, Σεπτέμβριος 1967.

Δεν ήταν όμως μόνο η απαγόρευση ενός έργου αφού είχε κυκλοφορήσει. Με την επιβολή της δικτατορίας, εξανεμίστηκαν κι άλλες ελευθερίες πέρα από τις αμιγώς πολιτικές. Την ώρα που είχαν ανοίξει εκ νέου τόποι εξορίας όπως η Γυάρος και οι φυλακές γέμιζαν πολιτικούς κρατούμενους, όλα τα έργα τέχνης έπρεπε να περάσουν από την προληπτική λογοκρισία για να δουν το φως της δημοσιότητας. Ό,τι δεν είχε πάρει τη σχετική έγκριση πήγαινε απ’ ευθείας στην κατηγορία «παράνομο». 

Καταστροφή δίσκων, κάψιμο βιβλίων, κατάσχεση ραδιοφώνων, κλείσιμο κινηματογράφων και θεάτρων - λίγο πολύ αυτά είναι γνωστά. Η εισβολή αστυνομίας και ασφάλειας σε μπουάτ, θέατρα, κινηματογράφους, ακόμα και σε γκαλερί δεν ήταν κάτι ιδιαίτερα σπάνιο από την 21η Απριλίου του 1967 κι έπειτα. Κάποιες φορές, υπήρχαν τυπικά προσχήματα, αλλά τις περισσότερες δεν υπήρχαν ούτε αυτά. 

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Υπηρεσιακό σημείωμα που απευθύνεται από τη Γενική Γραμματεία Τύπου και Πληροφοριών προς την Επιτροπή Ελέγχου Μουσικών Τεμαχίων σχετικά με τα κέντρα ψυχαγωγίας στην Αθήνα.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Ειδική αναφορά γίνεται στην μπουάτ Πέμπτη Εποχή και το μουσικό πρόγραμμα του Θανάση Γκαϊφύλλια, 6/06/1972.

Καλλιτέχνες φυλακίστηκαν, βασανίστηκαν, εξορίστηκαν, αντιμετώπισαν βιοποριστικά προβλήματα, αναγκάστηκαν να κάνουν άλλες δουλειές παράνομα. Υπήρχαν κι εκείνοι που είχαν φιλικά αισθήματα προς αυτούς που είχαν βάλει τη χώρα στον γύψο (και στον βούρκο) και δεν ήταν απαραίτητο να περάσουν από τα λογοκριτικά γραφεία. Ένα τηλεφώνημα ή ένα σημείωμα ήταν αρκετό. 

Μουσικοί σταμάτησαν να εκδίδουν τη μουσική τους, συγγραφείς τα βιβλία τους, κινηματογραφιστές τις ταινίες τους. Αν έβρισκαν κάποιον ευφάνταστο τρόπο να αλλάξουν σημεία στο έργο τους χωρίς αυτό να χάσει το νόημα και την αξία του, το έκαναν και προχωρούσαν. Άλλοι προτίμησαν να μεταναστεύσουν κι άλλοι επέλεξαν τη σιωπή.

Αρκετά έργα που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο είχαν περάσει τη λογοκρισία, όταν γινόταν αντιληπτό από τους χουντικούς πως επηρέαζαν τον κόσμο αρνητικά για αυτούς και τα ήθη τους απαγορεύονταν εκ των υστέρων. Το ίδιο συνέβαινε και με έργα καλλιτεχνών που είχαν περάσει από τη λογοκρισία, αλλά με δηλώσεις τους ή με τις πράξεις τους τάσσονταν ανοιχτά κατά του καθεστώτος.

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Τεμάχια φιλμ με λογοκριμένες σκηνές από την ταινία «Η κόρη μου η σοσιαλίστρια»

Σαββόπουλος, Γκάτσος, Ελευθερίου, Κηλαηδόνης, Λοΐζος, Μαρκόπουλος, Κωχ, Καραΐνδρου, αλλά και ο Άκης Πάνου είναι ελάχιστα από τα ονόματα που βρέθηκαν στις λίστες των λογοκριμένων. Μέχρι και ο Μάνος Χατζιδάκις είχε λογοκριθεί όπως θα δείτε στα τεκμήρια που παρουσιάζονται.

Καλλιτέχνες που έπαιζαν ρεμπέτικα ή επαναστατικά τραγούδια ήταν έτσι κι αλλιώς στη μαύρη λίστα. Συχνά υπήρχαν αντιδράσεις και από τις δισκογραφικές εταιρείες -όσες δεν έκλεισαν- που είτε για ηθικούς είτε για εμπορικούς λόγους έκαναν προσπάθειες να περνάνε τα τραγούδια των καλλιτεχνών τους χωρίς να λογοκριθούν πιστεύοντας ότι θα γίνουν επιτυχίες. Εδώ δημοσιεύουμε μία από τις επιστολές του ιστορικού διευθυντή δισκογραφικής εταιρείας Lyra, του Αλέκου Πατσιφά προς τον Βύρωνα Σταματόπουλο, Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, στην οποία διαμαρτύρεται για τη διαταγή της Υπηρεσίας Ελέγχου Ακροαμάτων βάσει της οποίας για την κυκλοφορία ενός τραγουδιού ή ορχηστρικού μουσικού κομματιού πρέπει αφενός να υποβάλλονται προηγουμένως οι μουσικές παρτιτούρες και αφετέρου οι μουσικοί υποχρεώνονται να μην προβαίνουν ποτέ σε μουσικούς αυτοσχεδιασμούς. 

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
"Νύχτα του 42" σε μουσική Μάνου Λοΐζου και στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου. Το τραγούδι κυκλοφόρησε αργότερα με τον τίτλο "Μη με ρωτάς" και αλλαγές στους στίχους.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Στους στίχους προς λογοκρισία φαίνεται η αιτιολογία της απόρριψης και η επίσημη απόφαση απαγόρευσης αναπαραγωγής του σε δίσκο, 11/10/72

Σε ένα άλλο ντοκουμέντο διαβάζουμε το σκεπτικό της απόφασης πίσω από την απόρριψη ένας τραγουδιού σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου και μουσική Μάνου Λοΐζου. 

«Απερρίφθη υπό της πρωτοβαθμίου επιτροπής: Διότι εκ του νοήματος των στίχων ως επί παραδείγματι "Ρωτάνε γιατί πολέμησαν" θίγουνται αι Εθνικαί παραδόσεις καθ’ ότι οι Έλληνες κατά τον Β’ Παγκόσμιον πόλεμον επολέμησαν αμυνόμενοι κατά επιθέσεως δυο αυτοκρατοριών υπέρ της Ελευθερίας των της τιμής των εστιών των...»

Αυτό κατάλαβε, αυτό έγραψε ο τμηματάρχης ονόματι Γεώργιος Φλουτσάκος.

Το τραγούδι «Νύχτα του ’42» κυκλοφόρησε το 1974 με τον τίτλο «Μη με ρωτάς» και αλλαγές στους αρχικούς στίχους που είχαν κατατεθεί στη λογοκρισία.

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Έγκριση προβολής της ελληνικής ταινίας Ανοιχτή Επιστολή σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιώργου Σταμπουλόπουλου με διαγραφές φράσεων και τη σήμανση Ακατάλληλον, 27/10/1967.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Διαγραφές στίχων και αλλαγές λέξεων στο τραγούδι έναρξης της σκηνής Ρωμαίος και Ιουλιέττα 1974 Οι ερωτευμένοι του θεατρικού έργου Ένα κάποιο παραμύθι-Το κουκί και το Ρεβύθι του συγγραφέα Ιάκωβου Καμπανέλλη. Πρόκειται για το γνωστό τραγούδι σε στίχους Ιάκωβου Καμπανέλλη και μουσική Σταύρου Ξαρχάκου με τον τίτλο Προσκύνημα. Μάιος 1974.

Η κυρία Ελένη Θεοδωροπούλου από την κεντρική υπηρεσία των Γενικών Αρχείων του Κράτους μας πληροφορεί σχετικά με το μέρος που βρίσκονται αυτά και άλλα αντίστοιχα αρχεία και ποια είναι η πορεία τους στο χρόνο:

«Το αρχείο της Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών (ΓΓΤΠ) φυλάσσεται στην Κεντρική Υπηρεσία των Γενικών Αρχείων του Κράτους και ο όγκος του υλικού κατά την εισαγωγή του αρχείου στην Υπηρεσία ανερχόταν σε 823 κιβώτια, αριθμός που κατά το στάδιο επεξεργασίας και ευρετηρίασης μεταφράζεται σε χιλιάδες φακέλους, βιβλία και πολλαπλάσια έγγραφα. Οι ακραίες χρονολογίες του αρχείου είναι τα έτη 1934–1998, με τον κύριο όγκο των εγγράφων να καλύπτει κυρίως το χρονικό διάστημα 1950-1970.

Τα ΓΑΚ παρέλαβαν το αρχείο της ΓΓΤΠ σε δύο εισαγωγές. Tο Υφυπουργείου Τύπου και Τουρισμού, ο πρόδρομος κρατικός φορέας της ΓΓΤΠ, συστάθηκε από το καθεστώς της 4ης Αυγούστου το 1936 με αρμοδιότητες τόσο την άσκηση της κυβερνητικής προπαγάνδας και τις παρακολουθήσεις σε εσωτερικό και εξωτερικό όσο και τη συστηματοποιημένη επιβολή λογοκρισίας σε κάθε είδους έντυπο, εκδήλωση και καλλιτεχνική δημιουργία. Το 1951 καταργείται το Υφυπουργείο Τύπου και αντ’ αυτού συστήνεται Γενική Διεύθυνση Τύπου και Πληροφοριών που υπάγεται στο Υπουργείο Προεδρίας Κυβερνήσεως, η οποία το 1970 μετονομάζεται σε Γενική Γραμματεία Τύπου και Πληροφοριών υπαγόμενη στον Πρωθυπουργό. Το 1974 η Γενική Γραμματεία Τύπου και Πληροφοριών, στην οποία –κατά κανόνα– προΐσταται Υφυπουργός, υπάγεται εκ νέου στο Υπουργείο Προεδρίας Κυβερνήσεως, ώσπου με το Π.Δ. 181/1994 η Γενική Γραμματεία Τύπου και Πληροφοριών συγκροτείται σε Υπουργείο Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Έγγραφο του Αλέξανδρου Πατσιφά, εκπροσώπου της Εταιρείας Γενικών Εκδόσεων Α. Ε. προς τον Βύρωνα Σταματόπουλο, Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, με το οποίο διαμαρτύρεται για τη διαταγή της Υπηρεσίας Ελέγχου Ακροαμάτων βάσει της οποίας για την κυκλοφορία ενός τραγουδιού ή ορχηστρικού μουσικού κομματιού πρέπει αφενός να υποβάλλονται προηγουμένως οι μουσικές παρτιτούρες και αφετέρου οι μουσικοί υποχρεώνονται να μην προβαίνουν ποτέ σε μουσικούς αυτοσχεδιασμούς, 7/01/1972.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Τα Ελληνόπουλα» σε μουσική Ελένης Καραΐνδρου και στίχους Κώστα Γεωργουσόπουλου, ο οποίος υπογράφει με το ψευδώνυμο Κ. Χ. Μύρης. Στην απόφαση επισυνάπτονται οι στίχοι με την αιτιολόγηση που επικαλείται η επιτροπή λογοκρισίας για την απαγόρευση, 18/05/1973.

Η κυρία Θεοδωροπούλου σχετικά με το περιεχόμενο αυτού που σημαντικού αρχείου που διασώζεται στα Γ.Α.Κ μας αναφέρει:

«Προέρχεται από την άσκηση των ποικίλων αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών που αφορούν την "ιδεολογική διαφώτιση" της κοινής γνώμης, καθώς και τον έλεγχο στη ραδιοτηλεόραση, τον Τύπο και τα δημόσια θεάματα (κινηματογράφος, θέατρο, μουσική) και, παράλληλα, τη συλλογή πληροφοριών για συλλογικότητες, αλλά και μεμονωμένους πολίτες ενεργούς και μη στην πολιτική ζωή εντός και εκτός Ελλάδας. Οι αρχειακές σειρές του υλικού της ΓΓΤΠ που έχουν έως τώρα ταξινομηθεί είναι: η Προληπτική Λογοκρισία Ελληνικών Ταινιών, η Προληπτική Λογοκρισία Ξένων Ταινιών, η Προληπτική Λογοκρισία Κινηματογραφικών Σεναρίων και Θεατρικών Έργων, η Προληπτική Λογοκρισία στο Τραγούδι, η Υπηρεσία Πληροφοριών και τα Γραφεία Τύπου».

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Γενιά Σημαδεμένη» σε μουσική Λουκιανού Κηλαηδόνη και στίχους Νίκου Γκάτσου, 22/03/1972.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Μια Φωτογραφία Σου» σε μουσική και στίχους Μάνου Λοΐζου.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Μια Φωτογραφία Σου» σε μουσική και στίχους Μάνου Λοΐζου. Στην απόφαση επισυνάπτονται οι στίχοι με την αιτιολόγηση που επικαλείται η επιτροπή λογοκρισίας για την απαγόρευση, 3/11/1972.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Γενόμεναι Διαγραφαί και Οδηγίαι στο κείμενο του θεατρικού έργου Το μεγάλο μας τσίρκο του συγγραφέα Ιάκωβου Καμπανέλλη. Υπεύθυνοι του θεάτρου ήταν οι ηθοποιοί Τζένη Καρέζη και Κώστας Καζάκος, χ.χ.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Τα Λόγια και τα Χρόνια τα Χαμένα» σε μουσική Γιάννη Μαρκόπουλου και στίχους Μάνου Ελευθερίου, 18/01/1972.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Μαύρη Θάλασσα» σε μουσική και στίχους Διονύση Σαββόπουλου, 26/01/1972.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Μαγική Μαστίχα» σε μουσική και στίχους Μαρίζας Κωχ.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Μαγική Μαστίχα» σε μουσική και στίχους Μαρίζας Κωχ. Στην απόφαση επισυνάπτονται οι στίχοι με την αιτιολόγηση που επικαλείται η επιτροπή λογοκρισίας για την απαγόρευση, 5/09/1973.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Έγκριση προβολής της ελληνικής ταινίας Ξύπνα Βασίλη σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη βασισμένο στο θεατρικό έργο του Δημήτρη Ψαθά με διαγραφές φράσεων στο κείμενο του σεναρίου, 24/01/1969.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Έγκριση προβολής της ελληνικής ταινίας Ξύπνα Βασίλη σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη βασισμένο στο θεατρικό έργο του Δημήτρη Ψαθά με διαγραφές φράσεων στο κείμενο του σεναρίου, 24/01/1969.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Έγκριση προβολής της ελληνικής ταινίας Ξύπνα Βασίλη σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη βασισμένο στο θεατρικό έργο του Δημήτρη Ψαθά με διαγραφές φράσεων στο κείμενο του σεναρίου, 24/01/1969.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Έγκριση προβολής της ελληνικής ταινίας Ξύπνα Βασίλη σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη βασισμένο στο θεατρικό έργο του Δημήτρη Ψαθά με διαγραφές φράσεων στο κείμενο του σεναρίου, 24/01/1969.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τους φάρους της Αίγινας, της Σύρου και της Ψυττάλειας.

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τους ιστορικούς πέτρινους φάρους της Αίγινας, της Σύρου και της Ψυττάλειας

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, παρουσιάζει άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τρεις πανέμορφους φάρους της Ελλάδας, του Πειραιά (Ψυττάλεια), της Αίγινας και της Σύρου, που μετρούν σχεδόν δύο αιώνες ζωής.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Κύπρος

Ελλάδα / 50 χρόνια από την εισβολή της Τουρκίας στην Κύπρο το 1974 - Το χρονικό της τραγωδίας

Οι απόπειρες κατά του Μακαρίου και το πραξικόπημα του Σαμψών - Η προετοιμασία της Τουρκίας, οι αφορμές και ο πρώτος Αττίλας - Η αντίδραση της Χούντας - Οι συνομιλίες στη Γενεύη και η δεύτερη εισβολή
LIFO NEWSROOM
Συζητώντας για ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας, τους δωσίλογους της Κατοχής

Βιβλίο / Oι δωσίλογοι, ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας

Μέσα από την έρευνά του σε αρχεία που μέχρι σήμερα παραμένουν κλειστά ο ιστορικός Μενέλαος Χαραλαμπίδης εξετάζει τα γεγονότα και τα πρόσωπα που συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς κατακτητές σε μια πολύπαθη και αιματηρή για την Αθήνα περίοδο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ