Ψαλιδισμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Μαριχουάνα στοπ Facebook Twitter
Κουτί που περιέχει τεμάχια φιλμ με λογοκριμένες σκηνές από την ταινία «Μαριχουάνα στοπ»
0

Σβησμένοι στίχοι, έγγραφα με τη σφραγίδα «απαγορεύεται» ή «απορρίπτεται», διορθώσεις για να «περάσουν» από τα γραφεία των λογοκριτών, σενάρια με φράσεις «κομμένες», κινηματογραφικές μπομπίνες ψαλιδισμένες, φορείς Τέχνης που ασφυκτιούσαν μέσα στα μελανά γραφεία της Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών.Στρατιωτικοί και πολιτικό προσωπικό ήταν επιφορτισμένοι με το δυσώδες έργο να γνωμοδοτούν με τρόπο που συχνά ξεπερνούσε τα όρια της γελοιότητας, για το αν ένα τραγούδι επιτρέπεται να κυκλοφορήσει ή όχι.

Άλλες φορές μεμονωμένα έργα, άλλες φορές λίστες με δεκάδες εγγραφές απαγορευμένων τραγουδιών, κινηματογραφικών σεναρίων, ταινιών, θεατρικών έργων και βιβλίων έφταναν στα χέρια όσων έπρεπε να επιβάλουν τις απαγορευτικές αποφάσεις εκείνων που κρατούσαν τις ντροπιαστικές σφραγίδες της Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών, στις αρμοδιότητες της οποίας ήταν και η λογοκρισία. 

Όπως είναι γνωστό, ένα από τα πρώτα πράγματα που απαγόρευσε η στρατιωτική Χούντα ήταν το σύνολο του έργου του Μίκη Θεοδωράκη, με ξεχωριστή διαταγή που δημοσιεύτηκε και στον Τύπο της εποχής, τόσο για παραδειγματισμό των άλλων καλλιτεχνών όσο και γιατί ο Θεοδωράκης ήταν ένα εμβληματικό πρόσωπο που είχε τη δύναμη να κινητοποιήσει τους πολίτες με το έργο του.

Εδώ δημοσιεύουμε μία από τις πρώτες λίστες με 72 τραγούδια που απαγορεύτηκαν από την Υπηρεσία Εποπτείας Τύπου και σχετικό διαβιβαστικό έγγραφο της Διεύθυνσης Ελέγχου Δημοσίων Θεαμάτων του Υπουργείου Προεδρίας Κυβερνήσεως. Υπήρξαν και άλλες τέτοιες λίστες, ειδικά τα πρώτα τέσσερα χρόνια της μαύρης επταετίας.

Μουσικοί σταμάτησαν να εκδίδουν τη μουσική τους, συγγραφείς τα βιβλία τους, κινηματογραφιστές τις ταινίες τους. Αν έβρισκαν κάποιον ευφάνταστο τρόπο να αλλάξουν σημεία στο έργο τους χωρίς αυτό να χάσει το νόημα και την αξία του, το έκαναν και προχωρούσαν.

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Η διαταγή απαγόρευσης του έργου του Μίκη Θεοδωράκη από τον Οδυσσέα Αγγελή
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Λίστα με 72 τραγούδια που απαγορεύτηκαν από την Υπηρεσία Εποπτείας Τύπου, Σεπτέμβριος 1967.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Λίστα με 72 τραγούδια που απαγορεύτηκαν από την Υπηρεσία Εποπτείας Τύπου, Σεπτέμβριος 1967.

Δεν ήταν όμως μόνο η απαγόρευση ενός έργου αφού είχε κυκλοφορήσει. Με την επιβολή της δικτατορίας, εξανεμίστηκαν κι άλλες ελευθερίες πέρα από τις αμιγώς πολιτικές. Την ώρα που είχαν ανοίξει εκ νέου τόποι εξορίας όπως η Γυάρος και οι φυλακές γέμιζαν πολιτικούς κρατούμενους, όλα τα έργα τέχνης έπρεπε να περάσουν από την προληπτική λογοκρισία για να δουν το φως της δημοσιότητας. Ό,τι δεν είχε πάρει τη σχετική έγκριση πήγαινε απ’ ευθείας στην κατηγορία «παράνομο». 

Καταστροφή δίσκων, κάψιμο βιβλίων, κατάσχεση ραδιοφώνων, κλείσιμο κινηματογράφων και θεάτρων - λίγο πολύ αυτά είναι γνωστά. Η εισβολή αστυνομίας και ασφάλειας σε μπουάτ, θέατρα, κινηματογράφους, ακόμα και σε γκαλερί δεν ήταν κάτι ιδιαίτερα σπάνιο από την 21η Απριλίου του 1967 κι έπειτα. Κάποιες φορές, υπήρχαν τυπικά προσχήματα, αλλά τις περισσότερες δεν υπήρχαν ούτε αυτά. 

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Υπηρεσιακό σημείωμα που απευθύνεται από τη Γενική Γραμματεία Τύπου και Πληροφοριών προς την Επιτροπή Ελέγχου Μουσικών Τεμαχίων σχετικά με τα κέντρα ψυχαγωγίας στην Αθήνα.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Ειδική αναφορά γίνεται στην μπουάτ Πέμπτη Εποχή και το μουσικό πρόγραμμα του Θανάση Γκαϊφύλλια, 6/06/1972.

Καλλιτέχνες φυλακίστηκαν, βασανίστηκαν, εξορίστηκαν, αντιμετώπισαν βιοποριστικά προβλήματα, αναγκάστηκαν να κάνουν άλλες δουλειές παράνομα. Υπήρχαν κι εκείνοι που είχαν φιλικά αισθήματα προς αυτούς που είχαν βάλει τη χώρα στον γύψο (και στον βούρκο) και δεν ήταν απαραίτητο να περάσουν από τα λογοκριτικά γραφεία. Ένα τηλεφώνημα ή ένα σημείωμα ήταν αρκετό. 

Μουσικοί σταμάτησαν να εκδίδουν τη μουσική τους, συγγραφείς τα βιβλία τους, κινηματογραφιστές τις ταινίες τους. Αν έβρισκαν κάποιον ευφάνταστο τρόπο να αλλάξουν σημεία στο έργο τους χωρίς αυτό να χάσει το νόημα και την αξία του, το έκαναν και προχωρούσαν. Άλλοι προτίμησαν να μεταναστεύσουν κι άλλοι επέλεξαν τη σιωπή.

Αρκετά έργα που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο είχαν περάσει τη λογοκρισία, όταν γινόταν αντιληπτό από τους χουντικούς πως επηρέαζαν τον κόσμο αρνητικά για αυτούς και τα ήθη τους απαγορεύονταν εκ των υστέρων. Το ίδιο συνέβαινε και με έργα καλλιτεχνών που είχαν περάσει από τη λογοκρισία, αλλά με δηλώσεις τους ή με τις πράξεις τους τάσσονταν ανοιχτά κατά του καθεστώτος.

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Τεμάχια φιλμ με λογοκριμένες σκηνές από την ταινία «Η κόρη μου η σοσιαλίστρια»

Σαββόπουλος, Γκάτσος, Ελευθερίου, Κηλαηδόνης, Λοΐζος, Μαρκόπουλος, Κωχ, Καραΐνδρου, αλλά και ο Άκης Πάνου είναι ελάχιστα από τα ονόματα που βρέθηκαν στις λίστες των λογοκριμένων. Μέχρι και ο Μάνος Χατζιδάκις είχε λογοκριθεί όπως θα δείτε στα τεκμήρια που παρουσιάζονται.

Καλλιτέχνες που έπαιζαν ρεμπέτικα ή επαναστατικά τραγούδια ήταν έτσι κι αλλιώς στη μαύρη λίστα. Συχνά υπήρχαν αντιδράσεις και από τις δισκογραφικές εταιρείες -όσες δεν έκλεισαν- που είτε για ηθικούς είτε για εμπορικούς λόγους έκαναν προσπάθειες να περνάνε τα τραγούδια των καλλιτεχνών τους χωρίς να λογοκριθούν πιστεύοντας ότι θα γίνουν επιτυχίες. Εδώ δημοσιεύουμε μία από τις επιστολές του ιστορικού διευθυντή δισκογραφικής εταιρείας Lyra, του Αλέκου Πατσιφά προς τον Βύρωνα Σταματόπουλο, Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, στην οποία διαμαρτύρεται για τη διαταγή της Υπηρεσίας Ελέγχου Ακροαμάτων βάσει της οποίας για την κυκλοφορία ενός τραγουδιού ή ορχηστρικού μουσικού κομματιού πρέπει αφενός να υποβάλλονται προηγουμένως οι μουσικές παρτιτούρες και αφετέρου οι μουσικοί υποχρεώνονται να μην προβαίνουν ποτέ σε μουσικούς αυτοσχεδιασμούς. 

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
"Νύχτα του 42" σε μουσική Μάνου Λοΐζου και στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου. Το τραγούδι κυκλοφόρησε αργότερα με τον τίτλο "Μη με ρωτάς" και αλλαγές στους στίχους.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Στους στίχους προς λογοκρισία φαίνεται η αιτιολογία της απόρριψης και η επίσημη απόφαση απαγόρευσης αναπαραγωγής του σε δίσκο, 11/10/72

Σε ένα άλλο ντοκουμέντο διαβάζουμε το σκεπτικό της απόφασης πίσω από την απόρριψη ένας τραγουδιού σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου και μουσική Μάνου Λοΐζου. 

«Απερρίφθη υπό της πρωτοβαθμίου επιτροπής: Διότι εκ του νοήματος των στίχων ως επί παραδείγματι "Ρωτάνε γιατί πολέμησαν" θίγουνται αι Εθνικαί παραδόσεις καθ’ ότι οι Έλληνες κατά τον Β’ Παγκόσμιον πόλεμον επολέμησαν αμυνόμενοι κατά επιθέσεως δυο αυτοκρατοριών υπέρ της Ελευθερίας των της τιμής των εστιών των...»

Αυτό κατάλαβε, αυτό έγραψε ο τμηματάρχης ονόματι Γεώργιος Φλουτσάκος.

Το τραγούδι «Νύχτα του ’42» κυκλοφόρησε το 1974 με τον τίτλο «Μη με ρωτάς» και αλλαγές στους αρχικούς στίχους που είχαν κατατεθεί στη λογοκρισία.

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Έγκριση προβολής της ελληνικής ταινίας Ανοιχτή Επιστολή σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιώργου Σταμπουλόπουλου με διαγραφές φράσεων και τη σήμανση Ακατάλληλον, 27/10/1967.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Διαγραφές στίχων και αλλαγές λέξεων στο τραγούδι έναρξης της σκηνής Ρωμαίος και Ιουλιέττα 1974 Οι ερωτευμένοι του θεατρικού έργου Ένα κάποιο παραμύθι-Το κουκί και το Ρεβύθι του συγγραφέα Ιάκωβου Καμπανέλλη. Πρόκειται για το γνωστό τραγούδι σε στίχους Ιάκωβου Καμπανέλλη και μουσική Σταύρου Ξαρχάκου με τον τίτλο Προσκύνημα. Μάιος 1974.

Η κυρία Ελένη Θεοδωροπούλου από την κεντρική υπηρεσία των Γενικών Αρχείων του Κράτους μας πληροφορεί σχετικά με το μέρος που βρίσκονται αυτά και άλλα αντίστοιχα αρχεία και ποια είναι η πορεία τους στο χρόνο:

«Το αρχείο της Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών (ΓΓΤΠ) φυλάσσεται στην Κεντρική Υπηρεσία των Γενικών Αρχείων του Κράτους και ο όγκος του υλικού κατά την εισαγωγή του αρχείου στην Υπηρεσία ανερχόταν σε 823 κιβώτια, αριθμός που κατά το στάδιο επεξεργασίας και ευρετηρίασης μεταφράζεται σε χιλιάδες φακέλους, βιβλία και πολλαπλάσια έγγραφα. Οι ακραίες χρονολογίες του αρχείου είναι τα έτη 1934–1998, με τον κύριο όγκο των εγγράφων να καλύπτει κυρίως το χρονικό διάστημα 1950-1970.

Τα ΓΑΚ παρέλαβαν το αρχείο της ΓΓΤΠ σε δύο εισαγωγές. Tο Υφυπουργείου Τύπου και Τουρισμού, ο πρόδρομος κρατικός φορέας της ΓΓΤΠ, συστάθηκε από το καθεστώς της 4ης Αυγούστου το 1936 με αρμοδιότητες τόσο την άσκηση της κυβερνητικής προπαγάνδας και τις παρακολουθήσεις σε εσωτερικό και εξωτερικό όσο και τη συστηματοποιημένη επιβολή λογοκρισίας σε κάθε είδους έντυπο, εκδήλωση και καλλιτεχνική δημιουργία. Το 1951 καταργείται το Υφυπουργείο Τύπου και αντ’ αυτού συστήνεται Γενική Διεύθυνση Τύπου και Πληροφοριών που υπάγεται στο Υπουργείο Προεδρίας Κυβερνήσεως, η οποία το 1970 μετονομάζεται σε Γενική Γραμματεία Τύπου και Πληροφοριών υπαγόμενη στον Πρωθυπουργό. Το 1974 η Γενική Γραμματεία Τύπου και Πληροφοριών, στην οποία –κατά κανόνα– προΐσταται Υφυπουργός, υπάγεται εκ νέου στο Υπουργείο Προεδρίας Κυβερνήσεως, ώσπου με το Π.Δ. 181/1994 η Γενική Γραμματεία Τύπου και Πληροφοριών συγκροτείται σε Υπουργείο Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Έγγραφο του Αλέξανδρου Πατσιφά, εκπροσώπου της Εταιρείας Γενικών Εκδόσεων Α. Ε. προς τον Βύρωνα Σταματόπουλο, Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, με το οποίο διαμαρτύρεται για τη διαταγή της Υπηρεσίας Ελέγχου Ακροαμάτων βάσει της οποίας για την κυκλοφορία ενός τραγουδιού ή ορχηστρικού μουσικού κομματιού πρέπει αφενός να υποβάλλονται προηγουμένως οι μουσικές παρτιτούρες και αφετέρου οι μουσικοί υποχρεώνονται να μην προβαίνουν ποτέ σε μουσικούς αυτοσχεδιασμούς, 7/01/1972.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Τα Ελληνόπουλα» σε μουσική Ελένης Καραΐνδρου και στίχους Κώστα Γεωργουσόπουλου, ο οποίος υπογράφει με το ψευδώνυμο Κ. Χ. Μύρης. Στην απόφαση επισυνάπτονται οι στίχοι με την αιτιολόγηση που επικαλείται η επιτροπή λογοκρισίας για την απαγόρευση, 18/05/1973.

Η κυρία Θεοδωροπούλου σχετικά με το περιεχόμενο αυτού που σημαντικού αρχείου που διασώζεται στα Γ.Α.Κ μας αναφέρει:

«Προέρχεται από την άσκηση των ποικίλων αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών που αφορούν την "ιδεολογική διαφώτιση" της κοινής γνώμης, καθώς και τον έλεγχο στη ραδιοτηλεόραση, τον Τύπο και τα δημόσια θεάματα (κινηματογράφος, θέατρο, μουσική) και, παράλληλα, τη συλλογή πληροφοριών για συλλογικότητες, αλλά και μεμονωμένους πολίτες ενεργούς και μη στην πολιτική ζωή εντός και εκτός Ελλάδας. Οι αρχειακές σειρές του υλικού της ΓΓΤΠ που έχουν έως τώρα ταξινομηθεί είναι: η Προληπτική Λογοκρισία Ελληνικών Ταινιών, η Προληπτική Λογοκρισία Ξένων Ταινιών, η Προληπτική Λογοκρισία Κινηματογραφικών Σεναρίων και Θεατρικών Έργων, η Προληπτική Λογοκρισία στο Τραγούδι, η Υπηρεσία Πληροφοριών και τα Γραφεία Τύπου».

Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Γενιά Σημαδεμένη» σε μουσική Λουκιανού Κηλαηδόνη και στίχους Νίκου Γκάτσου, 22/03/1972.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Μια Φωτογραφία Σου» σε μουσική και στίχους Μάνου Λοΐζου.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Μια Φωτογραφία Σου» σε μουσική και στίχους Μάνου Λοΐζου. Στην απόφαση επισυνάπτονται οι στίχοι με την αιτιολόγηση που επικαλείται η επιτροπή λογοκρισίας για την απαγόρευση, 3/11/1972.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Γενόμεναι Διαγραφαί και Οδηγίαι στο κείμενο του θεατρικού έργου Το μεγάλο μας τσίρκο του συγγραφέα Ιάκωβου Καμπανέλλη. Υπεύθυνοι του θεάτρου ήταν οι ηθοποιοί Τζένη Καρέζη και Κώστας Καζάκος, χ.χ.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Τα Λόγια και τα Χρόνια τα Χαμένα» σε μουσική Γιάννη Μαρκόπουλου και στίχους Μάνου Ελευθερίου, 18/01/1972.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Μαύρη Θάλασσα» σε μουσική και στίχους Διονύση Σαββόπουλου, 26/01/1972.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Μαγική Μαστίχα» σε μουσική και στίχους Μαρίζας Κωχ.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Απορριπτική απόφαση για το τραγούδι «Μαγική Μαστίχα» σε μουσική και στίχους Μαρίζας Κωχ. Στην απόφαση επισυνάπτονται οι στίχοι με την αιτιολόγηση που επικαλείται η επιτροπή λογοκρισίας για την απαγόρευση, 5/09/1973.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Έγκριση προβολής της ελληνικής ταινίας Ξύπνα Βασίλη σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη βασισμένο στο θεατρικό έργο του Δημήτρη Ψαθά με διαγραφές φράσεων στο κείμενο του σεναρίου, 24/01/1969.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Έγκριση προβολής της ελληνικής ταινίας Ξύπνα Βασίλη σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη βασισμένο στο θεατρικό έργο του Δημήτρη Ψαθά με διαγραφές φράσεων στο κείμενο του σεναρίου, 24/01/1969.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Έγκριση προβολής της ελληνικής ταινίας Ξύπνα Βασίλη σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη βασισμένο στο θεατρικό έργο του Δημήτρη Ψαθά με διαγραφές φράσεων στο κείμενο του σεναρίου, 24/01/1969.
Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στο τραγούδι και άλλες τέχνες Facebook Twitter
Έγκριση προβολής της ελληνικής ταινίας Ξύπνα Βασίλη σε σενάριο και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη βασισμένο στο θεατρικό έργο του Δημήτρη Ψαθά με διαγραφές φράσεων στο κείμενο του σεναρίου, 24/01/1969.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τους φάρους της Αίγινας, της Σύρου και της Ψυττάλειας.

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τους ιστορικούς πέτρινους φάρους της Αίγινας, της Σύρου και της Ψυττάλειας

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, παρουσιάζει άγνωστα σχέδια και τεκμήρια για τρεις πανέμορφους φάρους της Ελλάδας, του Πειραιά (Ψυττάλεια), της Αίγινας και της Σύρου, που μετρούν σχεδόν δύο αιώνες ζωής.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Κύπρος

Ελλάδα / 50 χρόνια από την εισβολή της Τουρκίας στην Κύπρο το 1974 - Το χρονικό της τραγωδίας

Οι απόπειρες κατά του Μακαρίου και το πραξικόπημα του Σαμψών - Η προετοιμασία της Τουρκίας, οι αφορμές και ο πρώτος Αττίλας - Η αντίδραση της Χούντας - Οι συνομιλίες στη Γενεύη και η δεύτερη εισβολή
LIFO NEWSROOM
Συζητώντας για ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας, τους δωσίλογους της Κατοχής

Βιβλίο / Oι δωσίλογοι, ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας

Μέσα από την έρευνά του σε αρχεία που μέχρι σήμερα παραμένουν κλειστά ο ιστορικός Μενέλαος Χαραλαμπίδης εξετάζει τα γεγονότα και τα πρόσωπα που συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς κατακτητές σε μια πολύπαθη και αιματηρή για την Αθήνα περίοδο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM