Έπειτα από αιώνες, οι 12 ταπισερί που είχε σχεδιάσει ο Ραφαήλ επιστρέφουν στην Καπέλα Σιξτίνα.
Στο πλαίσιο για τα 500 χρόνια από τον θάνατο του Ραφαήλ, οι ταπισερί που είχε σχεδιάσει για την Καπέλα Σιξτίνα παίρνουν τη θέση τους στους χαμηλότερους τοίχους του παρεκκλησίου του Βατικανού, κοντά στις αριστουργηματικές νωπογραφίες του Μιχαήλ Άγγελου και την αναπαράσταση της Τελικής Κρίσης.
«Τις είχε εμπνευστεί για αυτό ακριβώς τον χώρο, συνεπώς σκεφθήκαμε πως αυτός ήταν ο καλύτερος τρόπος για να τον τιμήσουμε», δήλωσε η Μπάρμπαρα Γιάτα, διευθύντρια των Μουσείων του Βατικανού.
Οι επιτοίχιοι τάπητες είχαν υφανθεί στις Βρυξέλλες, στο διάσημο εργαστήριο του Πίτερ φαν Έλστ, με βάση τα σχέδια που είχε κάνει ο Ραφαήλ. Αναπαριστούν σκηνές από τις Πράξεις των Αποστόλων, όπως ο «λιθοβολισμός του Αγίου Στεφάνου» και «το εν Αθήναις κήρυγμα του Αποστόλου Παύλου».
Οι 12 ταπισερί έχουν υφανθεί από μετάξι, μαλλί και ασημένια κλωστή, ενώ η συντήρηση και αποκατάστασή τους από τα συνεργεία ειδικών του Βατικανού ήταν δύσκολη και διήρκεσε μία 10ετία.
Στην Καπέλα Σιξτίνα για 1 εβδομάδα
Από την ερχόμενη εβδομάδα θα ξαναβρεθούν στην Καπέλα Σιξτίνα, όπου κρέμονταν για όσο χρονικό διάστημα ο Μιχαήλ Άγγελος τελειοποιούσε την εικονογράφηση της οροφής το 1512 και όταν ξεκίνησε να ζωγραφίζει την Τελική Κρίση, στον τοίχο πίσω από το κεντρικό ιερό, το 1536. «Τα τελευταία αρχεία που έχουμε για το ότι ήταν οι επιτοίχιοι τάπητες ήταν όλοι κρεμασμένοι στην Καπέλα Σιξτίνα χρονολογούνται από τα τέλη του 1500», δήλωσε η επιμελήτρια της έκθεσης, Αλεσάντρα Ροντόλφο.
Οι συντηρητές έδωσαν άδεια να εκτεθούν όλοι μαζί μόνο για μία εβδομάδα, για να τους προστατεύσουν, αλλά και επειδή κάποιοι από αυτούς τους τάπητες είναι δάνεια από άλλα μουσεία. Ένας από αυτούς προέρχεται και θα επιστρέψει στο Μουσείο των Σκουντερίε του Κυρηνάλιου Προεδρικού Μεγάρου, ενώ ένας άλλος αποτελεί τμήμα της συλλογής της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου, στην οποία και θα επιστρέψει αργότερα εντός του έτους.
Συνήθως στο Βατικανό εκτίθεται μία επιλογή από τις ταπισερί, πίσω από προστατευτικό γυαλί, σε χώρους που ελέγχεται η θερμοκρασία. Στις προηγούμενες εκθέσεις- κάποιες είχαν διαρκέσει μόλις μερικές ώρες- είχαν περιληφθεί μόνον οι 10 μεγαλύτεροι τάπητες, ορισμένοι διαστάσεων έξι επί πέντε μέτρα. Δύο από αυτούς είναι στενότεροι και τοποθετούνται κάθετα ως μπορντούρες.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ/ Reuters
σχόλια