Eγκαινιάστηκε το Σάββατο το μεσημέρι στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) η έκθεση που σηματοδοτεί την έναρξη της διεθνούς διοργάνωσης documenta 14 στην Αθήνα.
Η έκθεση εγκαινιάστηκε από το Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο και τον Πρόεδρο της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας Φρανκ-Βάλτερ Στάινμάιερ.
Καταρχάς απηύθυνε χαιρετισμό η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Κοσκινά και στη συνέχεια η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, η οποία εξήρε τη σημασία της έκθεσης στο κόσμημα του πολιτισμού, όπως χαρακτήρισε το ΕΜΣΤ, «σε μια Ελλάδα η οποία αντιστέκεται» πολιτιστικά εν μέσω οικονομικής κρίσης. Η «Documenta με το τολμηρό της πνεύμα, και τις υπερβάσεις της ενώνει, ενώ η τέχνη γεφυρώνει και θέτει καίρια προβλήματα του ανθρώπινου πολιτισμού», όπως τόνισε.
Ο δήμαρχος της Αθήνας Γιώργος Καμίνης εξέφρασε τη χαρά του για το γεγονός ότι η έκθεση διοργανώνεται και στην Αθήνα: «Κάθε δήμαρχος θα ήθελε να ζήσει τη σημερινή μέρα», είπε και χαρακτήρισε «ιστορικής σημασίας την απόφαση να διεξαχθεί η Documenta στο Κάσελ και την Αθήνα».
Ο δήμαρχος του Κάσελ Μπέρναρντ Χίλγκεν εξέφρασε και αυτός τη χαρά του για το γεγονός ότι η έκθεση συνδιοργανώνεται στην Αθήνα «τη σπουδαία αυτήν πόλη», όπως είπε, μια πρόταση την οποία απεδέχθη αμέσως και την υπoστήριξε ολόψυχα.
Ο εμπνευστής της Ανταμ Σίμιτσεκ/ Adam Szymczyk ανέλυσε την ιδέα του να διοργανωθεί η Documenta 14 στην Αθήνα και στο Κάσελ: Η πρότασή του επανεξετάζει τη θέση αυτού του θεσμού αντιστρέφοντας τον συνηθισμένο μέχρι τώρα ρόλο του οικοδεσπότη, με τη διοργάνωση μιας έκθεσης στο πλαίσιο της οποίας θα αποτελεί τον φιλοξενούμενο με την προοπτική ενός αμοιβαίου «μαθήματος από την Αθήνα».
Στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος τόνισε τη σημασία της «εμβληματικής έκθεσης» και υπογράμμισε ότι «το Ελληνικό Πνεύμα, εδώ στο λίκνο του, συναντάται με το Γερμανικό Πνεύμα για να υπερασπισθούν τη φυσική θέση τους στον αενάως απαστράπτοντα αστερισμό της Ευρωπαϊκής Πολιτισμικής Κληρονομιάς».
Τέλος ο Πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας Φρανκ Βάλερ Στάινμάιερ είπε στον χαιρετισμό του ότι ο τίτλος της έκθεσης «μαθαίνοντας από την Αθήνα», ενώ μοιάζει αυτονόητος αφού είναι το λίκνο της δημοκρατίας μας, θέλει να εστιάσει στο παρόν, στα πολιτικά και οικονομικά ρήγματα μεταξύ μας, τα οποία, -έτσι αντιλαμβάνομαι εγώ το μήνυμα- οφείλουμε να υπερβούμε».
Μετά τις ομιλίες ακολούθησε ξενάγηση των επισήμων στους χώρους και τα εκθέματα του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).
«Η documenta 14 δεν ανήκει σε κανέναν συγκεκριμένα. Την μοιράζονται οι επισκέπτες και οι καλλιτέχνες της, οι αναγνώστες και οι συγγραφείς της, καθώς και όλοι όσοι εργάστηκαν για την υλοποίησή της» γράφει στην πρώτη σελίδα του καταλόγου της- ένα ιδιότυπο ημερολόγιο (Daybook)- με πρώτη ημερομηνία τη σημερινή, 8 Απριλίου, που φτάνει μέρα τη μέρα ως τα εγκαίνια στην έδρα της, 10 Ιουνίου στο Κάσελ και έως τη λήξη της εκεί στις 17 Σεπτεμβρίου.
Στο ισόγειο ζωντανεύουν οι γιγάντιες μάσκες του Μπόμπι Ντικ κι επικαλούνται συμβολισμούς και τελετουργικά αυτόχθονων της Βρετανικής Κολομβίας του Καναδά απ' όπου κατάγεται ο ακτιβιστής φύλαρχος Μπόμπι Ντικ, διαγράφοντας κύκλους από τοτέμ σκαλισμένα σε ξύλο, πέρα από τα όρια της σύγχρονης τέχνης. Στον ίδιο χώρο υπάρχει ο λευκός κύβος του Στίβεν Αντωνάκου, με το μπλε και κόκκινο νέον στη βάση του, να συνδιαλέγεται με το φως και τη φόρμα.
Πληθώρα έργων, πολλά φιλοτεχνημένα ειδικά για την έκθεση της Αθήνας δίνουν πνοή στους ορόφους του Μουσείου από καλλιτέχνες που τα ονόματα των περισσοτέρων δεν ανήκουν στο χρηματιστήριο της τέχνης. Δημιουργίες με ανθρωπολογικές και κοινωνικές αναφορές, χιούμορ και πολιτικό στίγμα. Ένα ταξίδι σύγχρονης τέχνης για την οικονομική ύφεση, την ανθρωπιστική κρίση, τους θεσμούς, την αποικιοκρατία, την ελευθερία, το απαρτχάιντ, την πείνα, την ομοφοβία.
Εντυπωσιάζει η κρεμασμένη από την οροφή της ψηλοτάβανης αίθουσας του Μουσείου, μνημειώδης «Ιστορία του κόκκινου νήματος» της Σεσίλια Βικούνια, ένα «μαλακό γλυπτό» από λωρίδες ακατέργαστου μαλλιού, βαμμένες σε άλικο χρώμα, προς τιμή μιας συγκριτικής θρησκευτικής παράδοσης που συνδέει τις μητρικές θεότητες των Άνδεων με την θαλάσσια μυθολογία της αρχαίας Ελλάδας. Στην ίδια αίθουσα εκτίθενται έντεκα ζωόμορφες μάσκες κατασκευασμένες από τον Κβάι Σαμνάνγκ, με κληματόβεργες από το τελευταίο μεγάλο τροπικό δάσος της Καμπότζης που απειλείται με περιβαλλοντική καταστροφή εξ αιτίας ενός υδροηλεκτρικού φράγματος. Είναι ο φόρος τιμής που αποτίει ο καλλιτέχνης στους αυτόχθονες για τον αγώνα τους στην υπεράσπιση της γης τους και του τρόπου ζωής τους.
Η εγκατάσταση με τα σκουπίδια που συλλέχθηκαν από την Πλατεία Αδελφοσύνης και Ενότητας στο Ζάγκρεμπ τον Μάιο του 1981 κατά τη διάρκεια μιας περφόρμανς, ο γούνινος «Κηπουρός με το αρκουδάκι» του Γιώργου Λάππα, ένα πλαστικό εκμαγείο του Ποσειδώνα του Αρτεμισίου από τον Ντάνιελ Γκαρσία Αντούχαρ δίπλα σε μια σειρά παρατεταγμένων αρχαιοελληνικών αγαλμάτων σε μικρή κλίμακα, του ίδιου καλλιτέχνη, αλλά και η εγκατάσταση «Πεδίο χαλασμάτων» του Αυστριακού Λόις Βάινμπεργκερ είναι εξίσου ενδιαφέρουσες προτάσεις της documenta 14 στο ΕΜΣΤ.
Έργα που περιμένουν να τα ανακαλύψουμε, και αδιαμφισβήτητα ένα από αυτά είναι η εγκατάσταση του Πιότρ Ουκλάνσκι: ο Πολωνός καλλιτέχνης κάλεσε τους McDermott & McGough να εκθέσουν έργα τους από την περιβόητη σειρά τους «Ο Χίτλερ και οι ομοφυλόφιλοι» (2001), με πορτρέτα του Χίτλερ πάνω στα οποία αναγράφεται κι από ένα όνομα ομοφυλόφιλου θύματος του Γ' Ράιχ, με την ημερομηνία γέννησης και την ημερομηνία δολοφονίας του. Στους πίνακες αντιπαραβάλει έργα δικά του εμπνευσμένα από καρέ της προπαγαδιστικής ταινίας «Olympia»(1936) της Λένι Ρίφενσταλ και τη δική της «εξύμνηση της ομορφιάς». Το σύνολο συνθέτει ένα ανατρεπτικό αντεπιχείρημα στην ομοφοβία.
Η documenta 14 θα φιλοξενήσει τμήμα της μουσειολογικής μελέτης της μόνιμης συλλογής του ΕΜΣΤ στο Κάσελ από τις 10 Ιουνίου μέχρι τις 17 Σεπτεμβρίου 2017.
Mε πληροφορίες από ΑΠΕ/ ΜΠΕ
σχόλια