Αυτή η γυναίκα είναι ο Φράνσις Μπέικον;

Αυτή η γυναίκα είναι ο Φράνσις Μπέικον; Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από τη φωτογραφία του Ντίκον "Άγνωστη γυναίκα 1930"
0

Ένα άρθρο της εφημερίδας Guardian οδήγησε προ καιρού στην ανακάλυψη μιας ιστορικής φωτογραφίας του ζωγράφου Φράνσις Μπέικον με γυναικεία ρούχα. Η θεωρία αυτή εγείρει ερωτηματικά που μάλλον θα περάσουν στα άλυτα μυστήρια της τέχνης.

Στην έκθεση φωτογραφιών του περιβόητου φωτογράφου Τζον Ντίκον που σε όλη του την καριέρα φωτογράφισε το Σόχο και καλλιτέχνες, συγγραφείς, περιπλανώμενους και εφημεριδοπώλες τριγυρνώντας από μία παμπ στην άλλη κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '50 και του '60, υπάρχει η φωτογραφία μιας γυναίκας που περιγράφεται ως «άγνωστη γυναίκα, δεκαετία του 1930». Η γυναίκα είναι κατηφής και φορά φτηνές πέρλες, ένα παράδειγμα για το πώς το ιδιόμορφο μάτι του Ντίκον μπορούσε να συλλάβει τη θλίψη της  αστικής ζωής.

Αυτή η γυναίκα είναι ο Φράνσις Μπέικον; Facebook Twitter
Ο Μπέικον φωτογραφημένος από τον Ντίκον το 1952 (λεπτομέρεια)

 

Ένα σχόλιο οδήγησε τον διαχειριστή της συλλογής του αρχείου Ντίκον, Πολ Ρουσό να «σκαλίσει» τη φωτογραφία και την ιστορία της. Βρήκε ότι η προηγούμενη λεζάντα σε ένα δελτίο τύπου ήταν «τραβεστί, 1950», ενώ ένας άλλος σχολιαστής αναρωτήθηκε αν ήταν ο Φράνσις Μπέικον.

Ο Ρουσό είδε την ομοιότητα αμέσως. «Δεν το είχα σκεφτεί ποτέ πριν», είπε. Ψάχνοντας στη συνέχεια στο αρχείο, ταυτοποίησε τη φωτογραφία ως μια ενός συνόλου φωτογραφιών του Ντίκον τραβηγμένη το 1945 (άρα ανήκει στις παλαιότερες συλλογές φωτογραφιών του καλλιτέχνη) πιθανώς για το περιοδικό Lilliput, που φημιζόταν για τις άσεμνες φωτογραφίες του.

Στις 15 φωτογραφίες που βρήκε ο Ρουσό αναγνώρισε κάποια μοντέλα του φωτογράφου ανάμεσα στους οποίους τους στενούς του φίλους, τον ζωγράφο Ντένις Γουίρθ Μίλερ και τον Ρίτσαρντ (Ντίκι) Τσόπινγκ που είχε σχεδιάσει τα πρώτα εξώφυλλα για τα βιβλία του Τζέιμς Μποντ. O Tσόπινγκ ήταν γνωστός για την αγάπη του στην παρενδυσία και κάθε χρόνο εμφανιζόταν ως γυναίκα στην RCA. Όπως υπάρχουν πολλές αναφορές για το ενδιαφέρον του Μπέικον για το γυναικείο ντύσιμο όπως και για το ότι φορούσε εσώρουχα και γυναικείες κάλτσες.


Χρησιμοποιώντας το λογισμικό
αναγνώρισης προσώπων της CIA ο Ρουσό παρήγαγε βίντεο που δείχνουν ότι η ομοιότητα του Μπέικον με τη γυναίκα της φωτογραφίας είναι αν όχι πειστική, τουλάχιστον εντυπωσιακή.

Η ιστορία των φωτογραφιών δείχνει ότι η σημασία τους για τον Ντίκον είναι και πέραν της αισθητικής. Κράτησε πολύ λίγο, και οι συγκεκριμένες φωτογραφίες γλύτωσαν καθώς ήταν σε ένα κουτί κάτω από το κρεβάτι του και τις βρήκε ο Μπρους Μπέρναρ, υπεύθυνος φωτογραφιών των Sunday Times.

Ο Ντίκον πέθανε χωρίς να αφήσει διαθήκη, αλκοολικός, φτωχός και η φήμη που τον ακολουθούσε ήταν ενός αληθινά δύστροπου ανθρώπου. Η Μπάρμπαρα Χάτον είχε πει κάποτε γι αυτόν ότι είναι ο δεύτερος πιο κακός άνθρωπος που έχει γνωρίσει στη ζωή της. Από αυτή τη σειρά των φωτογραφιών η μόνη που είχε όνομα που ταυτοποιούσε το μοντέλο ήταν της σκηνογράφου και σχεδιάστριας Όντρει Κρούντας, επειδή «ως γυναίκα δε διέτρεχε κίνδυνο για το όνομά της». Τι σημαίνει αυτό;

Ότι η παρενδυσία εκείνη την εποχή στη Μεγάλη Βρετανία μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως αποδεικτικό στοιχείο σε διώξεις κατά των ομοφυλόφιλων ανδρών. Και η δημοσίευση των φωτογραφιών όντως θα μπορούσε να επιβεβαιώσει τη μεταθανάτια φήμη του Ντίκον ως του πιο «βρώμικου τύπου στο Σόχο». 

Αλλά κοιτάζοντας τις φωτογραφίες που έχει τραβήξει ο Ντίκον στον Μπέικον, ειδικά την ιστορική φωτογραφία με το ζωγράφο να κρατά τα δυο μεγάλα κομμάτια κρέατος, και τη φωτογραφία με τον Μπέικον σαν γυναίκα, δε μπορεί παρά να αναρωτηθεί για την ομοιότητα. Πρόκειται για ένα μυστήριο που δε απαντηθεί ποτέ με σιγουριά. Οι μάρτυρες πήραν το μυστικό στον τάφο τους.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ