Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης

Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Αυτοί που τρέχουν τους artist-run χώρους είναι όλα νέα παιδιά, οπότε υπάρχει μια δυναμική την οποία την βλέπεις και στα εγκαίνια, την βλέπεις και στη διάρκεια των εκθέσεων (που συνήθως είναι short term) όπου έρχεται πολύ περισσότερος κόσμος πλέον από ό,τι πάει στις γκαλερί, και κόσμος μικρότερης ηλικίας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.
0

«Όταν τέλειωσα την Καλών Τεχνών και σκεφτόμουν τι θα κάνω, αν θα ξεκινήσω κάποιο μεταπτυχιακό και θα φύγω ή αν θα μείνω στην Αθήνα, επέλεξα να μείνω, γιατί δεν έβρισκα κάτι που να με ενδιαφέρει εκείνη την περίοδο. Πιστεύω ότι ήταν αυτό που χρειαζόμουν περισσότερο γιατί ήμουν για πολύ καιρό κλεισμένος στο εργαστήριό μου, δεν είχα πολλή επικοινωνία με κόσμο και με άλλους καλλιτέχνες.

Τώρα έχουν πάρει και η δουλειά μου και ο χώρος και το πώς τα βλέπω τα πράγματα μια άλλη προοπτική. Είναι μάθημα, αλλά επί του πρακτέου» λέει ο νεαρός εικαστικός Κωνσταντίνος Λιανός που διαχειρίζεται το project space Keiv (από το αγγλικό cave: σπηλιά) στην γειτονιά του Αγίου Παύλου κοντά στον σταθμό Λαρίσης.

Το Keiv είναι ένας από τους artist-run χώρους που ανθίζουν τον τελευταίο καιρό στην Αθήνα και αλλάζουν (κυριολεκτικά) το τοπίο της τέχνης. Το ψηλοτάβανο, ευρύχωρο ισόγειο όπου κάποτε γίνονταν συσσίτια σε άστεγους, σήμερα είναι το εργαστήριό του, εκθεσιακός χώρος και το σπίτι του (μένει στο πατάρι).   

«Έχω κάνει διάφορες εκθέσεις, δεν θέλω να περιορίζομαι σε καλλιτέχνες» εξηγεί την ώρα που γίνεται το στήσιμο για τη νέα έκθεση που ξεκινάει απόψε. «Στην προηγούμενη έκθεση “When the rave is done” είχαν συμμετάσχει και παιδιά που κάνουν πιο λογοτεχνικό έργο, ή και μουσικοί όπως ο Voltnoi, ή οι Hypermedium που έχουν μια δισκογραφική εταιρεία και είναι και εικαστικοί ταυτόχρονα, έχουν τελειώσει την Καλών Τεχνών.

Είχε συμμετάσχει όμως και ένας φυσικός, ο οποίος επειδή είχε φουλ το βίωμα του rave έγραψε ένα πιο δοκιμιακού τύπου έργο. Το Keiv προφανώς και έχει εικαστική κατευθυντήριο, αλλά θέλω αυτό που σκέφτομαι να ανοιχτεί γενικά και σε άλλους τομείς. Ήδη το επόμενο project που σκέφτομαι και έχει να κάνει με τη γειτονιά έχει αρχίσει να παίρνει μορφή, και γενικότερα ο χώρος έχει διαμορφώσει και τον τρόπο που σκέφτομαι. Θέλω περισσότερο να τον βλέπω σαν ένα έξτρα μέσο-εργαλείο της δουλειάς μου, παρά ότι εγώ που τον τρέχω είμαι γκαλερίστας».

Είναι πλέον πολύ ξεκάθαρο ότι η δυναμική και το εκτόπισμα που έχουν οι artist-run χώροι, ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν ανταγωνισμοί -προφανώς δεν πουλάνε έργα για να υπάρχει ανταγωνισμός-, δεν κερδοσκοπούν για να πρέπει να έχει η κάθε γκαλερί μια συγκεκριμένη ταυτότητα ή πολύ συγκεκριμένο target group.

Τον ρωτάω αν οι νέοι εκθεσιακοί χώροι που ανήκουν σε ανθρώπους νεαρής ηλικίας κατορθώνουν κάτι ουσιαστικό αυτή τη στιγμή, εκτός από το να κάνουν τις γκαλερί και τους εκθεσιακούς χώρους τέχνης κάτι λιγότερο ελιτίστικο. 

«Είναι πλέον πολύ ξεκάθαρο ότι η δυναμική και το εκτόπισμα που έχουν οι artist-run χώροι, ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν ανταγωνισμοί -προφανώς δεν πουλάνε έργα για να υπάρχει ανταγωνισμός-, δεν κερδοσκοπούν για να πρέπει να έχει η κάθε γκαλερί μια συγκεκριμένη ταυτότητα ή πολύ συγκεκριμένο target group.

Επίσης, αυτοί  που τους τρέχουν είναι όλα νέα παιδιά, οπότε υπάρχει μια δυναμική την οποία την βλέπεις και στα εγκαίνια, την βλέπεις και στη διάρκεια των εκθέσεων (που συνήθως είναι short term) όπου έρχεται πολύ περισσότερος κόσμος πλέον από ό,τι πάει στις γκαλερί, και κόσμος μικρότερης ηλικίας.

Έχει άλλη δυναμική ο artist-run χώρος, εκτός από πιο νέο κόσμο έπιασε και κόσμο που πιθανώς να "σνόμπαρε" το πλαίσιο της γκαλερί. Επίσης, η συνεργασίας που γίνεται μεταξύ τέτοιων χώρων δεν γίνεται με τις γκαλερί. Και μόνο αυτή η προοπτική δίνει άλλο αέρα γενικότερα σε αυτή τη φάση.

Είναι πιο πολύ σαν δίκτυο, παρά σαν μεμονωμένες κουκίδες. Έτσι θέλω να το σκέφτομαι. Βέβαια, πρέπει να αυτοσυντηρείται ένας τέτοιος χώρος, αλλά δεν είναι σκοπός του να βγάλει λεφτά. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι, και στο εξωτερικό ως attitude αυτό υπάρχει εδώ και δεκαετίες.

Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Έχει άλλη δυναμική ο artist-run χώρος, εκτός από πιο νέο κόσμο έπιασε και κόσμο που πιθανώς να "σνόμπαρε" το πλαίσιο της γκαλερί. Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.

Λόγω της κρίσης και λόγω του καλλιτεχνικού δυναμικού που έχει η Αθήνα ή η εκάστοτε πόλη, που δεν απορροφάται από το industry -από τις γκαλερί συγκεκριμένα- και κάπου πρέπει να διοχετευτεί, οι artist-run χώροι είναι χώροι που μπορούν να διοχετεύσουν καλλιτέχνες που μπορεί να μην μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν στις συνθήκες των γκαλερί.

Δεν το βλέπω τόσο πολεμικά το γκαλερί vs artist run, απλά υπάρχουν ποιοτικές διαφορές. Κι όταν είσαι γκαλερί και ξέρεις ότι υπάρχει ένα τέτοιο φαινόμενο πιστεύω ότι θα εξελιχθείς μέσω της νέας κατάστασης, αυτό είναι το μέλλον των γκαλερί, οι artist-run χώροι δεν είναι η ταφόπλακά τους. Πιστεύω ότι όταν βλέπεις ότι υπάρχει μια συγκεκριμένη δυναμική από τον κόσμο, πρέπει να μπορείς να κάνεις συγκεκριμένα βήματα για να αγκαλιάσεις αυτόν τον κόσμο. Είναι θέμα των γκαλερί το τι θα κάνουν».

Η έκθεση που ξεκινάει σήμερα σε συνεργασία με τον Κωνσταντίνο Αργιανά, τον άνθρωπο που την έχει επιμεληθεί, λέγεται Dark Matters και είναι μια ιδιαίτερη έκθεση με τρία έργα που έχουν φτιάξει η εικαστική ομάδα Campus Novel, ο φωτογράφος Παύλος Φυσάκης και ο Κωνσταντίνος Λιανός.

«Προσπαθήσαμε περισσότερο να παίξουμε, εφόσον θέλαμε να φτιάξουμε μια αφήγηση που έχει ως κοινή αναφορά ένα dark aspect, μια σκοτεινή πτυχή των συγκεκριμένων έργων, από διαφορετικό εντελώς background» εξηγεί ο Κωνσταντίνος Λιανός. «Πιο πολύ σκεφτόμουν με τον παράγοντα του χώρου παρά με της τοποθεσίας, γιατί δεν είναι μόνο εκθεσιακός χώρος, ήθελα να είναι και στούντιο να μπορώ και να μείνω σε αυτό.

Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Η έκθεση που ξεκινάει σήμερα σε συνεργασία με τον Κωνσταντίνο Αργιανά, τον άνθρωπο που την έχει επιμεληθεί, λέγεται Dark Matters και είναι μια ιδιαίτερη έκθεση με τρία έργα που έχουν φτιάξει η εικαστική ομάδα Campus Novel, ο φωτογράφος Παύλος Φυσάκης και ο Κωνσταντίνος Λιανός. Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.

Ο Κωνσταντίνος είχε μία ιδέα η οποία ξεκίνησε από τα dark rooms ως μια διττή έννοια και τα sex rooms, αλλά και θαλάμους εμφανίσεων φωτογραφιών ή οτιδήποτε έχει να κάνει με τον εγκλεισμό και αρχίζαμε και σκεφτόμασταν διάφορα πράγματα σε σχέση πάντα με μία αίσθηση, γιατί περισσότερο είναι μία αίσθηση έκθεσης και εμένα με ενδιέφερε αυτό το πράγμα, να έχω μια τέτοια σχέση με επιμελητές, που να υπάρχει ένας διάλογος.

Έχω συνεργαστεί και με πολύ concrete projects, αλλά δεν μου δίνουν πολλά πράγματα. Με ενδιαφέρει περισσότερο να έρθει ένας επιμελητής, να έρθει ένας καλλιτέχνης, και να πει έχω αυτή την ιδέα και να πει “θέλεις να κάνουμε κάτι;” Να υπάρχει μια διάδραση που να είναι εποικοδομητική και για τις δύο πλευρές».

«Όσον αφορά τους χώρους τέχνης που έχουν αναδυθεί τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα, διαπιστώνει κανείς ότι υπάρχει μία πληθώρα τέτοιων χώρων κυρίως στο ιστορικό-hip κέντρο της: Ψυρρή, Μοναστηράκι, Μεταξουργείο» προσθέτει ο Κωνσταντίνος Αργιανάς, «κι αυτό που εμένα με γοήτευσε πάρα πολύ όταν πρωτοήρθα εδώ, είναι ότι ακριβώς έχει και μια ιδιαιτερότητα ο χώρος λόγω της τοποθεσίας του -γιατί είναι μια περιοχή που δεν την έχει αγγίξει το gentrification και δεν πρόκειται να την αγγίξει.

Όντως ο Λιανός ήρθε να ζήσει και να δημιουργήσει σε έναν χώρο χωρίς να είναι αυτοσκοπός η προβολή που πολύ συχνά μπορεί να συμβαίνει σε άλλες περιοχές που είναι πολύ κεντρικά. Και υπάρχει μια συνθήκη που δημιουργείται από τον καλλιτέχνη που έχει τον χώρο, αλλά και από τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν και τους επιμελητές, νέες συνθήκες, και είναι ένα βασικό εργαλείο στην τέχνη να κάνει διαλόγους με τις κοινότητες που πλαισιώνουν τον χώρο ή με πολλά πράγματα που μπορεί να συμβαίνουν τριγύρω του.

Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Έχω συνεργαστεί και με πολύ concrete projects, αλλά δεν μου δίνουν πολλά πράγματα. Με ενδιαφέρει περισσότερο να έρθει ένας επιμελητής, να έρθει ένας καλλιτέχνης, και να πει έχω αυτή την ιδέα και να πει “θέλεις να κάνουμε κάτι;” Να υπάρχει μια διάδραση που να είναι εποικοδομητική και για τις δύο πλευρές. Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.

Σκεφτήκαμε να κάνουμε μια πολυμεσική έκθεση η οποία θα είναι αφαιρετική, με τρεις συμμετοχές-πρακτικές: εγκατάσταση, βίντεο και φωτογραφία. Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι ξεκινούν από τρεις εντελώς διαφορετικές αφετηρίες και εξετάζουν κάποια σημεία μόνο του πεδίου «σκοτάδι».

Γιατί είναι τεράστιο πεδίο αυτό, το σκοτάδι ως χώρος, ως χρόνος, ως συνθήκη, ως έννοια, ως αίσθηση, είναι τόσο μεγάλο το πεδίο που θα μπορούσαμε να επιλέγαμε μια άλλη οδό, αλλά εμείς είπαμε να πάμε προς μία δωρική, μίνιμαλ προσέγγιση, και ίσως σε ένα βαθμό παιγνιώδη.

Υπάρχει το ζωγραφικό μέρος, υπάρχει μια εγκατάσταση που θα έχει και ένα βίντεο, και υπάρχει και ένα φωτογραφικό υλικό από τα μέσα του ’90 από τις Κούκλες, οπότε έχει ένα πιο πολιτικό aspect, σε βάζει να σκέφτεσαι για τις πολιτικές του φύλου, της νύχτας, και πιο συγκεκριμένα, η Ελλάδα πού βρισκόταν...».

Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.
Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.
Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.
Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.

Dark Matters, 26/4-2/5, Keiv, Ψηλορείτη 1. Εγκαίνια 26/4 από 20:00-23:00, από 27/4: 18:00-22:00.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ