Μια Ιρανή καλλιτέχνις σχολιάζει τις καταστροφές της ISIS με τη βοήθεια ενός τρισδιάστατου εκτυπωτή

Μια Ιρανή καλλιτέχνις σχολιάζει τις καταστροφές της ISIS με τη βοήθεια ενός τρισδιάστατου εκτυπωτή Facebook Twitter
Αν και δεν είναι η πρώτη φορά που ένας καλλιτέχνης έχει χρησιμοποιήσει την 3D εκτύπωση ως μέσο για την αναπαραγωγή και τη διαφύλαξη μερικών από τους αρχαίους θησαυρούς που καταστράφηκαν από τον ISIS, το έργο της Allahyari πηγαίνει πέρα από την 3D εκτύπωση των χαμένων έργων τέχνης σε διάφανη ρητίνη –τα αντικείμενα περιλαμβάνουν επίσης ένα στικάκι και μια κάρτα μνήμης.
0

Σε μουσεία και αρχαίες πόλεις σε ολόκληρο το Ιράκ και τη Συρία, οι εξτρεμιστές του Ισλαμικού Κράτους έχουν καταστρέψει αμέτρητα ανεκτίμητα έργα τέχνης, μερικά από τα οποία χρονολογούνται από την εποχή της Ρωμαϊκής και της Περσικής αυτοκρατορίας. Το βίντεο από το Μουσείο της Μοσούλης, στο Ιράκ, που δείχνει στρατιώτες του ISIS να καταστρέφουν αρχαιότητες με βαριοπούλες έγινε viral μέσα σε λίγες ώρες, ενώ την ίδια ώρα καταστρεφόταν με εκρηκτικά και μπουλντόζες η αρχαία ασσυριακή πόλη Nιμρούντ, που χτίστηκε γύρω στο 1250 π.Χ. Όσο για την Συρία, οι αρχαίες πόλεις και οι αρχαιολογικοί χώροι που έχουν χαρακτηριστεί ως Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO, έχουν μπει στο στόχαστρο και καταστρέφονται συστηματικά, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Παλμύρα.

Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών χαρακτηρίζει τις επιθέσεις του Ισλαμικού Κράτους στον αρχαίο πολιτισμό και τα ιστορικά μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς ως εγκλήματα πολέμου. Οι ένοπλοι στοχεύουν τέτοιες πόλεις και έργα τέχνης, διότι ο προϊσλαμικός πολιτισμός, που περιλαμβάνει τη χριστιανική και την εβραϊκή θρησκεία, θεωρείται ειδωλολατρικός και ο ISIS πιστεύει ότι είναι καθήκον του να εξαλείψει την αρχαία κληρονομιά που διαφέρει από τις εξτρεμιστικές πεποιθήσεις του. Κάποια αντικείμενα, ωστόσο, λεηλατήθηκαν και πωλούνται για να χρηματοδοτήσουν τις στρατιωτικές επιχειρήσεις της ομάδας –ο προσεκτικός παρατηρητής θα διαπιστώσει ότι αρκετά από τα αγάλματα που καταστράφηκαν στο Μουσείο της Μοσούλης ήταν στην πραγματικότητα γύψινα αντίγραφα. Καθώς λοιπόν η Συρία και το Ιράκ έχουν υποστεί μεγάλες καταστροφές στα ιστορικά τους μνημεία και έργα τέχνης, οι ιστορικοί, οι ακτιβιστές και οι καλλιτέχνες κάνουν ό,τι μπορούν για να σώσουν την ιστορία της περιοχής, πριν να μετατραπεί σε σκόνη.

Όπως στις χρονοκάψουλες, κάθε αντικείμενο σφραγίζεται και φυλάσσεται για μελλοντικούς πολιτισμούς, με οδηγίες για το πώς να ανοίξουν τα αντικείμενα για να αποκτήσουν πρόσβαση στις μονάδες μνήμης, χωρίς να τα καταστρέψουν. Οι πληροφορίες σε αυτά τα στικάκια περιλαμβάνουν εικόνες, χάρτες, αρχεία pdf και τα βίντεο που συγκεντρώθηκαν κατά τους τελευταίους μήνες για τα έργα τέχνης και τις περιοχές που καταστράφηκαν.

Μια Ιρανή καλλιτέχνις σχολιάζει τις καταστροφές της ISIS με τη βοήθεια ενός τρισδιάστατου εκτυπωτή Facebook Twitter
H εξεύρεση λεπτομερειών σχετικά με τα έργα τέχνης ήταν εκπληκτικά δύσκολη –από τα ονόματα των αντικειμένων (ονόματα στα αγγλικά και αραβικά) μέχρι το να μάθω ποια ήταν αντίγραφα και ποια πρωτότυπα, ποια ήταν ιστορικά τα πιο σημαντικά και γιατί

Η Morehshin Allahyari βρήκε έναν ιδιαίτερο τρόπο να αντιμετωπίσει την καταστροφή, με τη βοήθεια της 3D εκτύπωσης. Η Allahyari είναι μια νέα καλλιτέχνης πολυμέσων, ακτιβίστρια της τέχνης, εκπαιδευτικός και περιστασιακή επιμελήτρια. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ιράν και μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2007. Η δουλειά της ασχολείται εκτενώς με τις πολιτικές, κοινωνικές και πολιτιστικές αντιφάσεις που αντιμετωπίζουμε κάθε μέρα. Στην ατομική της έκθεση με τίτλο “Material Speculation: ISIS” που φιλοξενείται στο Trinity Square Video του Τορόντο, στον Καναδά, παρουσιάζονται δημιουργημένες με τη μέθοδο της 3D εκτύπωσης αρχαιότητες που καταστράφηκαν από το Ισλαμικό Κράτος μέσα στο 2015.

Αν και δεν είναι η πρώτη φορά που ένας καλλιτέχνης έχει χρησιμοποιήσει την 3D εκτύπωση  ως μέσο για την αναπαραγωγή και τη διαφύλαξη μερικών από τους αρχαίους θησαυρούς που καταστράφηκαν από τον ISIS, το έργο της Allahyari πηγαίνει πέρα από την 3D εκτύπωση των χαμένων έργων τέχνης σε διάφανη ρητίνη –τα αντικείμενα περιλαμβάνουν επίσης ένα στικάκι και μια κάρτα μνήμης. Όπως στις χρονοκάψουλες, κάθε αντικείμενο σφραγίζεται και φυλάσσεται για μελλοντικούς πολιτισμούς, με οδηγίες για το πώς να ανοίξουν τα αντικείμενα για να αποκτήσουν πρόσβαση στις μονάδες μνήμης, χωρίς να τα καταστρέψουν. Οι πληροφορίες σε αυτά τα στικάκια περιλαμβάνουν εικόνες, χάρτες, αρχεία pdf και τα βίντεο που συγκεντρώθηκαν κατά τους τελευταίους μήνες για τα έργα τέχνης και τις περιοχές που καταστράφηκαν.

Μια Ιρανή καλλιτέχνις σχολιάζει τις καταστροφές της ISIS με τη βοήθεια ενός τρισδιάστατου εκτυπωτή Facebook Twitter

Η ίδια λέει γι΄αυτήν της την προσπάθεια: «Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις αυτού του έργου ήταν να έχω πρόσβαση στις πληροφορίες. Δεν το είχα συνειδητοποιήσει όταν ξεκίνησα την έρευνά μου, αλλά η εξεύρεση λεπτομερειών σχετικά με τα έργα τέχνης ήταν εκπληκτικά δύσκολη –από τα ονόματα των αντικειμένων (ονόματα στα αγγλικά και αραβικά) μέχρι το να μάθω ποια ήταν αντίγραφα και ποια πρωτότυπα, ποια ήταν ιστορικά τα πιο σημαντικά και γιατί. Έπρεπε να βρω όλες τις πληροφορίες σχετικά με αυτά τα αντικείμενα από διάφορα βιβλία, άρθρα, και κάνοντας συνεντεύξεις με διαφορετικούς ιστορικούς, αρχαιολόγους και ερευνητές που ειδικεύονται στην εποχή της Χάτρα και της Ασσυρίας. Η έρευνα και η συλλογή αυτών των πληροφοριών έγινε μια τόσο σημαντική πτυχή του έργου αυτού που ήθελα να βεβαιωθώ ότι θα είναι ορατό και ουσιαστικό κομμάτι της παρουσίασης των αντικειμένων των ίδιων  –η  έλλειψη γνώσης που αντικαθίσταται με την πρόσβαση στη γνώση, τα κατεστραμμένα έργα τέχνης που "αντικαθίστανται" από 3D έντυπες εκδοχές».

Στην ερώτηση τι σκοπό εξυπηρετούν αυτές οι αναπαραστάσεις η Morehshin Allahyari απαντά: «Λοιπόν, ο ένας είναι ο πρακτικός σκοπό τους, που είναι ο πιο προφανής. Δεν υπάρχει κανένας τρόπος για να αντικατασταθούν πραγματικά αυτά τα χαμένα αντικείμενα. Ό,τι έχει καταστραφεί έχει χαθεί για πάντα. Το έργο μου δημιουργεί μόνο μια αναφορά στα αντικείμενα με τον πιο ακριβή τρόπο. Αλλά για μένα, που προέρχομαι από το Ιράν, όπου αυτά τα έργα τέχνης ήταν μέρος μιας κοινής ιστορίας μεταξύ του Ιράν και του Ιράκ (όλα ανήκουν στην ίδια μακρινή ιστορία πριν το Ιράν και το Ιράκ γίνουν ξεχωριστές χώρες), το έργο αυτό εξυπηρετεί έναν προσωπικό, συναισθηματικό και ποιητικό σκοπό».

Μια Ιρανή καλλιτέχνις σχολιάζει τις καταστροφές της ISIS με τη βοήθεια ενός τρισδιάστατου εκτυπωτή Facebook Twitter

Κάτι άλλο που προγραμματίζει για το άμεσο μέλλον η Allahyari είναι να διαθέσει μέσω διαδικτύου τα αρχεία της, ώστε να μπορεί κανείς ελεύθερα να τυπώσει τα έργα και να έχει πρόσβαση στην ιστορία τους. «Νομίζω ότι υπάρχει κάτι πολύ σημαντικό στην κοινή χρήση αυτού του έργου. Όσο περισσότεροι άνθρωποι τυπώσουν τα έργα τέχνης ή έστω τα κρατήσουν ως ψηφιακά αρχεία στον υπολογιστή, τους σκληρούς δίσκους και τα στικάκια τους -η  διαβάσουν την ιστορία των αντικειμένων- τόσο περισσότερο θα έχουμε αντισταθεί συλλογικά στην λήθη. Είμαι ακόμα στο στάδιο της αναζήτησης του πώς θα μοιράζονται οι πληροφορίες που έχω συγκεντρώσει, καθώς επίσης και της εύρεσης ενός μουσείου που να μπορεί να προστατεύσει και να διατηρήσει αυτά τα ψηφιακά αρχεία. Νομίζω ότι η έννοια της συλλογικής αρχειοθέτησης και της συλλογικής μνήμης είναι αυτό που με ενδιαφέρει περισσότερο», τονίζει.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ