Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes, Καλλωπίζονται. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης)

«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

0

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να επισκεφθεί την έκθεση «Francisco Goya, Los Caprichos» στην Εθνική Πινακοθήκη από τις 22 Ιανουαρίου μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2025. Αυτή η πρώτη σειρά χαρακτικών του Γκόγια η μία από τις δύο που δημοσιοποιήθηκαν όταν ο καλλιτέχνης ήταν εν ζωή αποτελείται από ογδόντα έργα, οξυγραφίες σε χαρτί και ακουατίντα, που χρονολογούνται στο 1797-98. Η σειρά, που εκτυπώθηκε το 1803 και ανήκει στην Εθνική Πινακοθήκη, αγοράστηκε το 1962, όταν διευθυντής της ήταν ο Μ. Καλλιγάς

Όταν ο Γκόγια δημιούργησε τα «Los Caprichos» την περίοδο 1797-1798 ήταν περίπου 50 ετών. Αυτή η περίοδος είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για εκείνον, καθώς συνδυάζεται με σημαντικές αλλαγές στην προσωπική του ζωή και στην καλλιτεχνική του πορεία. Από το 1786 είχε ανακηρυχθεί επισήμως ζωγράφος του βασιλιά, απέκτησε φήμη ως ο κορυφαίος των προσωπογραφιών και εξελίχθηκε σε έναν από τους διασημότερους και πιο πετυχημένους ζωγράφους της Ισπανίας. 

Με τη χώρα να περνάει μια φάση πολιτικών και κοινωνικών εντάσεων μετά τη Γαλλική Επανάσταση και υπό την βασιλεία του αυταρχικού Καρόλου Δ’ και παρατηρώντας την πολιτική και θρησκευτική διαφθορά γύρω του, με τους ηγέτες της χώρας, την αριστοκρατία και την Εκκλησία να αδιαφορούν ή να την οδηγούν στον σκοταδισμό, ο Γκόγια άρχισε να αναπαριστά τα φαινόμενα της εποχής του μέσω των χαρακτικών του, καταγγέλλοντας την υποκρισία και τις κακοήθειες της κοινωνίας.

Πρόκειται για έργα που, εκτός από τη σάτιρα που ασκούσαν στην ισπανική κοινωνία του τέλους του 18ου αιώνα, αποτέλεσαν και μια απόπειρα ανάδειξης της έντονης αντίθεσης μεταξύ σκότους και φωτός που δίνει στο έργο μια διακριτά μυστηριώδη και σκοτεινή ποιότητα.

Τότε του συνέβη και κάτι σημαντικό σε προσωπικό επίπεδο. Το 1792 προσβλήθηκε από μια σοβαρή ασθένεια εξαιτίας της οποίας έχασε την ακοή του, γεγονός που επέδρασε καταλυτικά στην ψυχική του κατάσταση και στην καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Λέγεται πως πιθανώς η απομόνωση που αισθάνθηκε λόγω της κώφωσής του τον έκανε να ασχοληθεί με τις σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης φύσης και της κοινωνίας, όπως απεικονίζονται στα «Caprichos», όπου, ενώ εξακολουθεί να είναι επίσημος ζωγράφος της αυλής του βασιλιά, διαφοροποιείται από το ακαδημαϊκό ύφος της εποχής και αρχίζει να εξερευνά και να αποτυπώνει προσωπικά οράματα μέσα από εξίσου προσωπικές τεχνικές. Αυτό επιβεβαίωσε μια γενικότερη αλλαγή στο ύφος του έργου του και στον προσανατολισμό του, προετοιμάζοντας σειρές όπως οι «Μαύροι Πίνακες» που ζωγράφισε τα τελευταία χρόνια της ζωής του, έργα σκοτεινά και ψυχολογικά φορτισμένα που αντανακλούν, μέσα από τις ζοφερές εικόνες τους, την αβεβαιότητα για το μέλλον της κοινωνίας.

Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Louis Lucas, Φρανσίσκο Γκόγια. Metropolitan Museum of Art

Φτιαγμένα από έναν οπαδό του Διαφωτισμού, τα «Caprichos» σατιρίζουν την κοινωνία και πτυχές της όπως η διαφθορά, η θρησκευτική υποκρισία, οι κοινωνικές ανισότητες και οι προκαταλήψεις, η απληστία, η αμάθεια, η δεισιδαιμονία. Η δυσαρέσκεια του Γκόγια για την κοινωνία της εποχής του απεικονίστηκε έντονα μέσα από το αίσθημα του σκοταδισμού και της δυσφορίας, με έντονες αντιφάσεις και αλληγορίες, παραμορφώσεις της φιγούρας, συμβολισμούς και ανατριχιαστικά στοιχεία, όπως ο συνδυασμός ανθρώπων και τεράτων ή και φαντασμάτων που φέρνει κοντά το πραγματικό με το φανταστικό ως βάση της οπτικής και εννοιολογικής δομής των έργων. Οι μεγάλες μορφές και τα θέματα που κυριαρχούν στην αλληγορική αυτή σειρά του Γκόγια θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης και ενός είδους κοινωνικής και πολιτικής τέχνης που δεν είναι μόνο οπτική αλλά και ιδεολογική και επηρέασε τους εξπρεσιονιστές αλλά και καλλιτέχνες που αντλούσαν από τις σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης φύσης.

Για τη δημιουργία των ογδόντα αυτών χαρακτικών ο Γκόγια υιοθέτησε τη μέθοδο της οξυγραφίας και της ακουατίντας. Πρόκειται για έργα που, εκτός από τη σάτιρα που ασκούσαν στην ισπανική κοινωνία του τέλους του 18ου αιώνα, αποτέλεσαν και μια απόπειρα ανάδειξης της έντονης αντίθεσης μεταξύ σκότους και φωτός που δίνει στο έργο μια διακριτά μυστηριώδη και σκοτεινή ποιότητα.

Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes, Κανείς δεν αναγνωρίζει κανέναν. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης)
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes, Εσύ που δεν μπορείς. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης)

Η εφημερίδα «Μadrid» γράφει στις 6 Φεβρουαρίου 1799 με αφορμή την αναγγελία της πώλησης της σειράς ως «συλλογής εκτυπώσεων ιδιότροπων θεμάτων που εφευρέθηκαν και χαράχθηκαν από τον D. Francisco de Goya» ότι ο καλλιτέχνης, πεπεισμένος πως η καταδίκη των ανθρώπινων ελαττωμάτων μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο της ζωγραφικής, επέλεξε ως κατάλληλα θέματα για το έργο του, ανάμεσα στο πλήθος των υπερβολών και των λαθών που είναι κοινά σε όλους τους πολίτες, τα πιο κατάλληλα, αυτά που προσφέρουν υλικό για σατιρική κριτική, ενώ ταυτόχρονα διεγείρουν τη φαντασία του ως καλλιτέχνη. Σημειώνει επίσης ότι ο καλλιτέχνης δεν έχει ακολουθήσει το παράδειγμα άλλων ούτε έχει αντιγράψει απευθείας από τη φύση, ενώ προειδοποιεί το κοινό ότι σε καμία από τις συνθέσεις της συλλογής δεν είχε σκοπό να σατιρίσει τα ελαττώματα κάποιου συγκεκριμένου ατόμου, κάτι που πραγματικά θα περιόριζε το εύρος του ταλέντου του και θα παρερμήνευε τα μέσα με τα οποία οι τέχνες παράγουν τέλεια έργα. «Η ζωγραφική (όπως και η ποίηση) επιλέγει από το παγκόσμιο το υλικό που κρίνει πιο κατάλληλο για τους σκοπούς της· συγκεντρώνει σε μια μοναδική φανταστική παράσταση περιστάσεις και χαρακτήρες που η φύση απεικονίζει διασκορπισμένα σε πολλούς, και ευφυώς τα οργανώνει. Από αυτόν τον συνδυασμό προκύπτει η ευτυχής μίμηση με την οποία ένας καλός τεχνίτης αποκτά τον τίτλο του καινοτόμου και όχι του δουλοπρεπούς αντιγραφέα», εξηγεί η ανακοίνωση, προτρέποντας τους ενδιαφερόμενους να αγοράσουν το σετ των 80 εκτυπώσεων σε ένα συγκεκριμένο κατάστημα για 320 ρεάλ.

Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes, Την τραβάει σωστά, 1797-98 – Εκτύπωση 1803. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes, Επειδή ήταν ευαίσθητη. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης)

Από τις 240 σειρές των «Caprichos», που δεν έτυχαν ευνοϊκής υποδοχής –ήταν μια οικονομική καταστροφή για τον Γκόγια–, μόνο 27 αντίγραφα είχαν πωληθεί όταν μετά από πολύ σύντομο χρονικό διάστημα αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία, κάτι που συνέβη πιθανώς εξαιτίας των πιέσεων που άσκησε η εξοργισμένη Ιερά Εξέταση. Οι μήτρες και όλα τα απούλητα αντίτυπα δόθηκαν τελικά στη Royal Calcografia το 1803 ως δώρο στον βασιλιά Κάρολο Δ’ από τον ίδιο τον Γκόγια κι έτσι σώθηκαν. Στα μέσα του 19ου αιώνα τυπώθηκαν ξανά, ενισχύοντας τη φήμη του Ισπανού ζωγράφου και εκτός των συνόρων της χώρας του.

Περισσότερα από 200 χρόνια έχουν περάσει από τη δημιουργία «Caprichos» και τα έργα συνεχίζουν να προκαλούν έντονες συναισθηματικές και διανοητικές αντιδράσεις στο κοινό. Η σφοδρή και σαρκαστική ματιά που ρίχνει ο Γκόγια στον κόσμο του, σε συνδυασμό με την κοινωνική κριτική και την εφευρετική καλλιτεχνική του έκφραση, παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη ως υπενθύμιση των αμέτρητων αδυναμιών και παραλογισμών που απαντούν σε κάθε πολιτισμένη κοινωνία.

Ακόμη και σήμερα τα «Caprichos» υποδηλώνουν την πρόκριση της φαντασίας του καλλιτέχνη έναντι της πραγματικότητας, της επινόησης έναντι της απλής αναπαράστασης ως μέσων για τη σάτιρα, την ειρωνεία και την καταγγελία διαφόρων θεσμών, πρακτικών και κοινών πεποιθήσεων, για μια γενική κριτική της ανθρωπότητας.

Ο Γκόγια δεν αποδέχεται το γνωστό σχήμα καλών και κακών, εκμεταλλευτών και αθώων θυμάτων, ακόμα και σε εικόνες όπου διακρίνονται καθαρά η αμάθεια και η δεισιδαιμονία, η εκμετάλλευση και καταπίεση των γυναικών, η θρησκευτική υποκρισία και η ηθική πτώση, η πολιτική διαφθορά και η αδικία. Υποδηλώνει την παραπλάνηση μιας ολόκληρης κοινωνίας που επιδίδεται διαρκώς σε συναλλαγές και φοράει ένα πέπλο που της εξασφαλίζει σεβασμό και κύρος, κρύβοντας παράλληλα τη διαφθορά της.

Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Αυτό μάλιστα, είναι διάβασμα, 1803. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes (Φουεντετόδος 1746-Μπορντώ 1828), Άσxημη νύχτα, 1797-98 – Εκτύπωση 1803. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Τι θυσία!, 1803. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης). ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Μάγκες στη δουλειά, 1803. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Ξεπουπουλιάστηκαν κιόλας, 1803. Από τη σειρά "Τα Καπρίτσια" ("Los Caprichos") (1803). Οξυγραφία σε χαρτί, 21,5 x 15 εκ. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes, Όταν χαράξει, φεύγουμε. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ