Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Ακόμα έχω μια ροπή στη μοναχικότητα. Από την άλλη, με έναν παράξενο τρόπο είμαι και πολύ κοινωνικός. Καμιά φορά με πουσάρω να κάνω πράγματα για να μη με τραβάνε τα εσωτερικά σκοτάδια. Φωτό: Ιάσων Καφετζής
0
Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Το έργο που εκθέτει στην γκαλερί Καμχή το περιγράφει ως ταφικό μνημείο. «Ουσιαστικά, είναι ένας θρήνος για όσους κήπους δεν έχουν αγαπηθεί όσο τους άξιζε. Είτε δημόσιοι, όπως οι κήποι της Αθήνας, είτε ιδιωτικοί. Κήποι πόθων, επιδιώξεων, απολαύσεων».

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος είναι μόλις είκοσι τριών χρονών και μοιάζει να ξέπεσε στη Γη από έναν άλλο πλανήτη. Είναι όμορφος (θυμίζει σύγχρονο Βέρθερο), μιλάει σωστά ελληνικά, η φωνή του έχει ωραίο ηχόχρωμα και ο λόγος του έχει μια σιγουριά εντελώς κόντρα με την ηλικία του. Ιδιοφυής και ολίγον αλαζονικός, μιλάει με πάθος για το έργο του «Χους» και για το μάρμαρο που το σμιλεύει, δημιουργώντας έναν «αντικήπο» αποσύνθεσης.

Ο ίδιος είναι φοιτητής στο τελευταίο έτος της Ιατρική και μοιράζεται ανάμεσα στα επιστημονικά έδρανα και στους πειραματισμούς που κάνει με το μάρμαρο και τις εικαστικές του κατασκευές. Τον ρωτάω κατευθείαν πια είναι η αχίλλειος πτέρνα του. «Είμαι όλος μια αχίλλειος πτέρνα» λέει και ξεγλιστράει, γνωρίζοντας ότι έχει τρεις τουλάχιστον άσους στο μανίκι του.

Το έργο που εκθέτει στην γκαλερί Καμχή το περιγράφει ως ταφικό μνημείο. «Ουσιαστικά, είναι ένας θρήνος για όσους κήπους δεν έχουν αγαπηθεί όσο τους άξιζε. Είτε δημόσιοι, όπως οι κήποι της Αθήνας, είτε ιδιωτικοί. Κήποι πόθων, επιδιώξεων, απολαύσεων».

Τα πρώτα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στο κέντρο της Αθήνας, στην περιοχή γύρω από τη Μαυρομματαίων, μια γειτονιά που αγαπάει, ακόμα και όταν τον στενοχωρεί η κατάσταση στην οποία έχει περιπέσει. Στην Αθήνα τού αρέσει η περιοχή του Μετς, η πλατεία Μαβίλη και η Φωκίωνος Νέγρη, «γιατί παραμένουν γειτονιές, έχουν μια ανθρώπινη κλίμακα, αλλά ταυτόχρονα συγκεντρώνουν ένα κράμα ετερόκλητου κόσμου». Του αρέσει να βλέπει τη θέα της Αθήνας από ψηλά. «Χάνεται η μικροσκοπική θέαση της ασχήμιας και βλέπεις την πόλη μακροσκοπικά, σαν ένα τσιμεντένιο χαλί που εξυπηρετεί έναν σκοπό: να κάνει τους ανθρώπους της να στρέψουν το βλέμμα εμμονικά στον ουρανό, στη θάλασσα, στην Ακρόπολη». Ο Εμμανουήλ βρίσκει ότι η γοητεία της Αθήνας είναι πως οι άνθρωποί της δεν ανήκουν στην ίδια φυλή. Δεν υπάρχει τυπικός Αθηναίος, όπως υπάρχει τυπικός Παριζιάνος ή Βερολινέζος.

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Φωτό: Ιάσων Καφετζής

Ως παιδί ήταν αρκετά εσωστρεφής. Είχε ένα σωρό φανταστικούς φίλους κι έκανε μαζί τους διαλόγους που τους θυμάται μέχρι σήμερα. «Ακόμα έχω μια ροπή στη μοναχικότητα. Από την άλλη, με έναν παράξενο τρόπο είμαι και πολύ κοινωνικός. Καμιά φορά με πουσάρω να κάνω πράγματα για να μη με τραβάνε τα εσωτερικά σκοτάδια». Γυρνώντας στις μνήμες της παιδικής ηλικίας, θυμάται τον εαυτό του πάντα να ζωγραφίζει και να φτιάχνει πράγματα με τα χέρια του. «Ήμουν καλός στις κατασκευές, μπορούσα να φτιάξω από την αρχή, ας πούμε, ένα καρεκλάκι».

Η οικογένειά του είναι οικογένεια γιατρών, έτσι από μικρός φανταζόταν ως λογική εξέλιξη το να φορέσει κι εκείνος μια λευκή μπλούζα και να κρατάει ένα στηθοσκόπιο. Στο σχολείο ήταν καλός μαθητής και μέχρι την τελευταία στιγμή προετοιμαζόταν και για την Ιατρική και για την άλλη μεγάλη του αγάπη, την Αρχιτεκτονική. «Διάλεξα την Ιατρική γιατί ένιωθα ότι μπορούσα να έχω την Αρχιτεκτονική και πιο δίπλα, σαν χόμπι, κάτι που δεν γίνεται με την Ιατρική». Παρ’ όλα αυτά, δεν άφησε ούτε την Αρχιτεκτονική ούτε την τέχνη και συνέχισε παράλληλα τις σπουδές σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Ακόμα δεν ξέρει αν θα συνεχίσει με την Ιατρική. Φυσικά, θα πάρει το πτυχίο γιατί δεν θέλει να πετάξει έξι χρόνια σπουδών και δεν του αρέσει να αφήνει πράγματα στη μέση. Φλερτάρει με την ειδικότητα του ψυχιάτρου ή του νευρολόγου, αλλά η τέχνη τον έλκει με έναν τρόπο καταλυτικό που τον εμπνέει να της αφοσιωθεί με όλο του το είναι.

  

Τον ρωτάω για το μπόλιασμα με την τέχνη. «Με την τέχνη δεν ήταν μπόλιασμα. Ήταν ένας σπόρος που ανέκαθεν υπήρχε κάπου κρυμμένος, ποτίστηκε και άρχισε να παρασιτεί». Το έργο που εκθέτει στην γκαλερί Καμχή το περιγράφει ως ταφικό μνημείο. «Ουσιαστικά, είναι ένας θρήνος για όσους κήπους δεν έχουν αγαπηθεί όσο τους άξιζε. Είτε δημόσιοι, όπως οι κήποι της Αθήνας, είτε ιδιωτικοί. Κήποι πόθων, επιδιώξεων, απολαύσεων». Ο κήπος που δημιούργησε για την γκαλερί είναι ένας «αντικήπος που αναπτύσσεται παρασιτικά». Για τον Εμμανουήλ οι πιο ωραίοι κήποι της Αθήνας είναι κάτι χλοερά τροπικά μπαλκόνια και δείχνει τυχαία, ψηλά, ένα καταπράσινο μπαλκόνι. «Οι κήποι είναι ένα δυνατό αντιστρές όπλο. Μας διδάσκουν καρτερικότητα, εργατικότητα, ταπεινότητα. Και, βέβαια, την τρανότερη συνεργασία φύσης και ανθρώπου».

Πώς φαντάζεται τον εαυτό του σε δέκα χρόνια; «Με εξίσου πυκνά μαλλιά, λίγο καλύτερο σώμα, λίγο καλύτερα ρούχα, λίγο λιγότερο μυαλό».

«Kήποι σε εξέλιξη», μέχρι τις 13 Φεβρουαρίου, 2105233049, Λεωνίδου 9, Μεταξουργείο

 

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Φωτό: Ιάσων Καφετζής

 

Ο Εμμανουήλ Χουσάκος και οι αινιγματικοί του κήποι Facebook Twitter
Φωτό: Ιάσων Καφετζής

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Los Caprichos - Goya

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ