Ροζ σημαία / Νέα Υόρκη: «Το έργο παρερμηνεύθηκε και εργαλειοποιήθηκε»

Georgia Lale Facebook Twitter
Το έργο σαφώς και παρερμηνεύτηκε, αλλά πέρα από αυτό εργαλειοποιήθηκε για πολιτικούς σκοπούς. Φωτ.: Georgia Lale Studio/Instagram
0

Η «ΡΟΖ ΣΗΜΑΙΑ» με τον επίσημο τίτλο «Flag» της εικαστικού Γεωργίας Λαλέ άρεσε και εντυπωσίασε τόσο πολύ τη συμβουλευτική επιτροπή της έκθεσης «Neighborhood Guilt» (Ενοχές της Γειτονιάς), για το συμβολισμό της σχετικά με τις όλο και συχνότερες γυναικοκτονίες που παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, που επιλέχθηκε ως κεντρική εικονογράφηση στην ηλεκτρονική πρόσκληση που στάλθηκε μέσω διαδικτύου από το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη για τα εγκαίνια που πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου.

Αυτό και μόνο προκάλεσε την μήνιν του δημοσιογράφου Αντώνη Διαματάρη ο οποίος σε άρθρο του με τίτλο «Μια άστοχη έκθεση τέχνης στο Γ. Προξενείο» στην ομογενειακή εφημερίδα «Εθνικός Κήρυξ» (όπου έκανε και νύξεις για πλημμελή λειτουργία της διπλωματικής αντιπροσωπείας), έγραψε: «Καλή και χρυσή η τέχνη, αλλά με ορισμένα εθνικά σύμβολα δεν παίζεις. Πώς να το κάνουμε. ’Η τουλάχιστον δεν παίζεις στο κτίριο του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας με το θέμα της σημαίας μας».  Προκαλώντας τα γνωστά αποτελέσματα. Οργή από το χριστιανικό κόμμα «Νίκη» στη Βουλή και εντολή του Υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη για απόσυρση της «ροζ σημαίας» από την έκθεση. 

Θεωρούμε ότι το έργο παρερμηνεύτηκε και δυστυχώς χρησιμοποιήθηκε για πολιτικές σκοπιμότητες. Ο σκοπός του έργου είναι η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας πάνω στο μείζον θέμα της ενδοοικογενειακής βίας και των γυναικοκτονιών.

Επικοινωνήσαμε με τη συμβουλευτική επιτροπή της έκθεσης της οποίας τα μέλη είναι η εικαστικός Ειρήνη Λιναρδάκη, η διευθύντρια παραγωγής Νατάσα Κατερινοπούλου, η σύμβουλος τέχνης Λόλα Κουτούδη και ο εικαστικός Πάνος Τσαγκάρης, οι οποίοι  όλοι τους  κατοικούν και εργάζονται στην Νέα Υόρκη, για να σχολιάσουν τη δυσάρεστη κατάληξη του έργου τέχνης και την περιπέτειας της δημιουργού του που το μόνο που δεν ήθελε να κάνει ήταν να προσβάλλει το «ιερό σύμβολο» της γαλανόλευκης. 

Τι λέει από την Νέα Υόρκη η συμβουλευτική επιτροπή της έκθεσης «Neighborhood Guilt» για την απόσυρση του έργου της Γεωργίας Λαλέ Facebook Twitter
Από αριστερά στα δεξιά: Η εικαστικός Ειρήνη Λιναρδάκη, ο εικαστικός Πάνος Τσαγκάρης, η εικαστικός Γεωργία Λαλέ, ο γενικός πρόξενος στην Νέα Υόρκη Ντίνος Κωνσταντίνου, η σύζυγος του Μυρσίνη Φέλιου. Φωτ.: Κώστας Λαλές

— Επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο ως κεντρικό θέμα στην πρόσκληση δίνοντας μεγάλη σημασία στο συμβολισμό του ξεχωρίζοντας το όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και ως καταγγελία. Δεν σας πέρασε από το μυαλό ότι θα υπήρχαν αντιδράσεις; Αποτέλεσε έκπληξη η επίθεση από τον ομογενειακό Τύπο; 
Το πρώτο πράγμα που θέλουμε να δηλώσουμε είναι η αμέριστη στήριξη μας στη Γεωργία Λαλέ και την αντίθεση μας στην απόφαση του ΥΠΕΞ να κατέβει η έκθεση που επιμεληθήκαμε. Όπως είπε και η καλλιτέχνιδα «τα θύματα γυναικοκτονίας και ενδοοικογενειακής βίας είναι ήρωες στον αγώνα για το δικαίωμα στην ζωή και την ελευθερία στην Ελλάδα και παγκοσμίως». Είμαστε επαγγελματίες του χώρου της σύγχρονης τέχνης και μετά από πρόσκληση του Προξενείου μάς ζητήθηκε να επιλέξουμε και να επιμεληθούμε μια σειρά παρουσιάσεων Ελλήνων εικαστικών από την Ελλάδα και την ομογένεια που, όπως εμείς, ζουν και εργάζονται στη Νέα Υόρκη. Η ανεξάρτητη, άτυπη,  και συμβουλευτική επιτροπή που συστάθηκε είναι εθελοντική και έχει μοναδικό στόχο την προώθηση και την ανάδειξη της ελληνικής εικαστικής παρουσίας στη Νέα Υόρκη ενώ τα μέλη της θα αλλάζουν ετησίως. 

Το Carte Blanche project, το πιλοτικό πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχει η Γεωργία Λαλέ, δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της συνεχούς υποστήριξης του Γενικού Προξενείου Ελλάδας στη Νέα Υόρκη στον Πολιτισμό. Η Γεωργία Λαλέ είναι η πρώτη από τους 6 καλλιτέχνες που επιλέξαμε να παρουσιαστούν στον πρώτο κύκλο του προγράμματος. Το συγκεκριμένο έργο επιλέχθηκε για το δυνατό συμβολισμό και για το μήνυμα που μεταφέρει. Θεωρούμε ότι η συζήτηση γύρω από την ενδοοικογενειακή βία και τις γυναικοκτονίες είναι καίρια και είναι αναγκαίο να βρίσκεται στο προσκήνιο.  Δεν περιμέναμε ότι το έργο θα παρερμηνευτεί και θα χρησιμοποιηθεί για πολιτικούς σκοπούς, που δεν είχαν καμία σχέση με το κοινωνικό θέμα για το οποίο δημιουργήθηκε. Σε σχέση με το σύμβολο, θα δανειστούμε τα λόγια της καλλιτέχνιδας στα οποία αναφέρθηκε και ο Γενικός Πρόξενος: «Ακριβώς επειδή είναι πολύ δυνατό το σύμβολο της σημαίας, ήθελα μέσα από αυτό να περάσει ένα ισχυρό μήνυμα: Ότι πρέπει η κοινωνία να σταθεί απέναντι σε αυτά τα φαινόμενα που πρέπει να παταχθούν εντελώς από την κοινότητά μας». 

— Πιστεύετε ότι ίσως δεν έγινε πλήρως κατανοητό το μήνυμα; Προσπαθήσατε να κάνετε διάλογο με όσους αντέδρασαν στο έργο, να τους πείσετε ότι δεν ακυρώνεται η σημαία αλλά αντιθέτως αναδεικνύεται η Ελληνίδα γυναίκα; 
Το έργο σαφώς και παρερμηνεύτηκε, αλλά πέρα από αυτό εργαλειοποιήθηκε για πολιτικούς σκοπούς. Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, παρουσία δημοσιογράφων και της τοπικής, ελληνικής κοινότητας, συλλογικά, η καλλιτέχνιδα, ο Γενικός Πρόξενος και η επιτροπή, με δηλώσεις μας επιχειρήσαμε να τοποθετήσουμε το έργο στο σωστό πλαίσιο. Πριν και μετά τα εγκαίνια δείξαμε την απόλυτη στήριξη μας στο έργο της Γεωργίας. Σε καμία περίπτωση δεν συμφωνούμε με την απόφαση του ΥΠΕΞ στο κατέβασμα του έργου πριν την ολοκλήρωση της έκθεσης.

— Για να κάνουμε κατά κάποιο τρόπο τον «συνήγορο του διαβόλου», θα λέγατε ότι ίσως η ελληνική κοινότητα της Αμερικής έχει μια δικαιολογημένη ευαισθησία απέναντι στο εθνικό σύμβολο ή πρόκειται ξεκάθαρα επίθεση συγκεκριμένου πολιτικού χώρου; 
Όπως προαναφέρθηκε, θεωρούμε ότι το έργο παρερμηνεύτηκε και δυστυχώς χρησιμοποιήθηκε για πολιτικές σκοπιμότητες. Ο σκοπός του έργου είναι η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας πάνω στο μείζον θέμα της ενδοοικογενειακής βίας και των γυναικοκτονιών. Ελπίζουμε στη συνέχιση αυτού του πιλοτικού προγράμματος προώθησης Ελλήνων καλλιτεχνών. Είμαστε αισιόδοξοι ότι η τοπική καλλιτεχνική κοινότητα θα συνεχίσει να στηρίζει τους Έλληνες καλλιτέχνες και αυτό το εγχείρημα ανάδειξης τους έργου τους. 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ