Το αινιγματικό χαμόγελο της Μόνα Λίζα γοητεύει τον κόσμο της τέχνης εδώ και περίπου 500 χρόνια. Ένας επιστήμονας όμως έρχεται σήμερα να ανατρέψει όσα γνωρίζαμε ως τώρα και να γυρίσει τα σενάρια σχεδόν στο σημείο μηδέν- το χαμόγελο ανήκει σε μια εντελώς διαφορετική γυναίκα.
Ο γάλλος επιστήμονας Pascal Cotte, που έκανε την αποκάλυψη, εξηγεί: «Η τεχνική που χρησιμοποιώ στις φωτογραφίες (L.A.M.) μας πηγαίνει στην καρδιά του των στρωμάτων του πίνακα και αποκαλύπτει μυστικά κρυμμένα εδώ και 500 χρόνια. Τα συμπεράσματα καταρρίπτουν πολλούς μύθους και αλλάζουν την οπτική που είχαμε μέχρι σήμερα γι' αυτό το αριστούργημα του Ντα Βίντσι».
Ο Cotte ισχυρίζεται πως εμφάνισε τρεις κρυμμένους πίνακες κάτω από την επιφάνεια της Μόνα Λίζα- ένας εκ των οποίων ενδεχομένως αποτελεί το αυθεντικό πορτρέτο της Lisa del Giocondo, αντικείμενο του πίνακα.
Η κρυμμένη εικόνα δείχνει μια γυναίκα να κοιτά μακριά, χωρίς ίχνος από το χαρακτηριστικό χαμόγελο. Ο Cotte πιστεύει πως αυτό είναι το αληθινό πορτρέτο της Lisa del Giocondo, γνωστή και ως Lisa Gherardini, συζύγου ενός εμπόρου από τη Φλωρεντία.
Ο ίδιος χρησιμοποίησε μια πολυεστιακή κάμερα για να ρίξει έντονο φως στον πίνακα μετρώντας ταυτόχρονα τις αντανακλάσεις. Αυτό βοηθά να αποκαλυφθεί τι μεσολάβησε ανάμεσα στα στρώματα. «Τώρα μπορούμε να αναλύσουμε ακριβώς το τι υπάρχει μέσα στα διαφορετικά επίπεδα του πίνακα και μπορούμε να δούμε και τις διαφορετικές χρονολογίες που κατασκευάστηκε ο πίνακας» λέει ο Cotte.
Οι ιστορικοί τέχνης μέχρι στιγμής είναι σχετικά επιφυλακτικοί αν και αναγνωρίζουν την εγκυρότητα της τεχνικής που χρησιμοποίησε ο Cotte, την οποία και χαρακτηρίζουν «εξαιρετικά καινοτόμο». Από την πλευρά του ο ιστορικός Andrew Graham-Dixon, που έχει επιμεληθεί το σχετικό ντοκιμαντέρ, δήλωσε στο CNN: «Το Λούβρο νομίζω θα πρέπει να αλλάξει πλέον την ταμπέλα στον πίνακα». Το νέο ντοκιμαντέρ που θα προβάλλεται στο BBC με τίτλο «Τα μυστικά της Μόνα Λίζα», μεταξύ άλλων, ισχυρίζεται ότι το όνομα του πίνακα άλλαξε με τον Graham-Dixon να τονίζει ότι δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για μία από τις ιστορικότερες αποκαλύψεις του αιώνα.
Σύμφωνα με τον Independent, πολλοί ιστορικοί της τέχνης αρνούνται το συγκρεκριμένο σενάριο και υποστηρίζουν ότι το πρόσωπο πίσω από τη Μόνα Λίζα είναι απλά η εξέλιξη του έργου, δηλόνοντας πεπεισμένοι ότι «η Μόνα Λίζα είναι η Λίζα».
Το Μουσείο πάντως αρνήθηκε να σχολιάζει τα ευρήματα, δηλώνοντας πως ο Cotte δεν ανήκει στην επιστημονιή ομάδα του.
σχόλια