Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου για τον αγιασμό και την προσευχή στα σχολεία κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής της Δημοκρατικής Αριστεράς Γρηγόρης Ψαριανός. Ο βουλευτής, αναφέρεται στον “καθιερωμένο” αγιασμό και στην υποχρεωτική παρουσία των εκπαιδευτικών σε αυτόν, συμπεραίνοντας ότι “τη στιγμή πού το υπουργείο Παιδείας έχει κάνει σημαία του το «εκσυγχρονισμένο» Νέο Σχολείο, φαίνεται ότι ο «εκσυγχρονισμός» δεν μπορεί να αγγίξει ό, τι έχει σχέση με την παρουσία της Εκκλησίας στην καθημερινότητα μαθητών και διδασκόντων”.
Ο Γρηγόρης Ψαριανός παρατηρεί επίσης, ότι το σχολείο δεν είναι υποχρεωμένο να τελέσει τον αγιασμό και ότι στην σημερινή πολυπολιτισμική κοινωνία “δεν είναι παιδαγωγικά αποδεκτό να υπάρχουν μαθητές που να ξεχωρίζουν στεκόμενοι παράμερα τη στιγμή που οι υπόλοιποι προσεύχονται”. Ο βουλευτής της ΔΗΜ.ΑΡ ρωτά την υπουργό, ποιό είναι το παιδαγωγικό σκεπτικό, με ποιο σκεπτικό οι εκπαιδευτικοί υποχρεούνται να συμμετέχουν και αν έχουν κυρώσεις σε περίπτωση που αρνηθούν. Επίσης ρωτά την κυρία Διαμαντοπούλου για ποιο λόγο δεν παραπέμπει τους μαθητές που επιθυμούν την ευλογία των ιερέων στην αρχή του σχολικού έτους, στο ναό της ενορίας τους;
Η ερώτηση του κυρίου Ψαριανού:
“ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ
12/9/11
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την κ. Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
Θέμα: «Οι θρησκευτικές τελετές που λαμβάνουν χώρα εντός σχολικού ωραρίου»
Στην εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας με αρ. πρωτ. Φ.3 /788 / 95795/ Γ1/ 25-08-2011 με θέμα «Βασικές κατευθύνσεις και οδηγίες για τη λειτουργία σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2011-2012», μεταξύ άλλων, δίνονται οδηγίες στους προϊσταμένους, στους διευθυντές και στο διδακτικό προσωπικό για τον αγιασμό και την πρωινή προσευχή. Η πρώτη σχολική μέρα λοιπόν είναι αφιερωμένη στον «καθιερωμένο Αγιασμό» και για κάθε μέρα ακολούθως επισημαίνεται πως (σύμφωνα με το Π.Δ. 201/98) «πριν από την έναρξη των μαθημάτων πραγματοποιείται κοινή προσευχή των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού στο προαύλιο του σχολείου με ευθύνη των εκπαιδευτικών που εφημερεύουν. [..] Οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν υποχρεωτικά στην πρωινή προσευχή και στον εκκλησιασμό και επιβλέπουν τα τμήματά τους».
Τη στιγμή που το Υπουργείο Παιδείας έχει κάνει σημαία του το «εκσυγχρονισμένο» Νέο Σχολείο, φαίνεται ότι ο «εκσυγχρονισμός» δεν μπορεί να αγγίξει ό, τι έχει σχέση με την παρουσία της Εκκλησίας στην καθημερινότητα μαθητών και διδασκόντων. Καταρχάς, ο αγιασμός αποτελεί θρησκευτική τελετή και ως εκ τούτου το σχολείο, όπως και οποιοσδήποτε δημόσιος φορέας, δεν έχει καμία υποχρέωση να τον τελέσει. Ως προς την καθημερινή πρωινή προσευχή, καθώς σήμερα ζούμε σε πολυπολιτισμική κοινωνία, δεν είναι παιδαγωγικά αποδεκτό να υπάρχουν μαθητές που να ξεχωρίζουν στεκόμενοι παράμερα τη στιγμή που οι υπόλοιποι προσεύχονται. Η υποχρέωση δε των εκπαιδευτικών να συμμετέχουν στην προσευχή δεν συνάδει με τον εκπαιδευτικό τους ρόλο που μεταξύ άλλων είναι να αποτελούν πρότυπο ελεύθερης και κριτικής σκέψης για τους μαθητές τους.
Με αυτά τα δεδομένα, ερωτάται η κ. υπουργός:
Ποιο είναι το παιδαγωγικό σκεπτικό βάσει του οποίου θρησκευτικές τελετές τελούνται επίσημα και υποχρεωτικά εντός σχολικού ωραρίου σαν να ζούμε σε θεοκρατικό καθεστώς και όχι σε μια ελεύθερη πολυπολιτισμική και ανεξίθρησκη δημοκρατία;
Για ποιο λόγο δεν παραπέμπετε όσους μαθητές το επιθυμούν να παίρνουν την ευλογία των ιερέων για το νέο σχολικό έτος στους εκκλησιαστικούς ναούς της ενορίας τους;
Με ποιο σκεπτικό οι εκπαιδευτικοί υποχρεούνται να συμμετέχουν στην πρωινή προσευχή και στον εκκλησιασμό;
Σε περίπτωση που εκπαιδευτικοί λειτουργοί αρνηθούν ή δεν επιθυμούν να συμμετέχουν σε αυτές τις υποχρεωτικές τελετές θα υφίστανται κάποιες ποινές ή κυρώσεις υπηρεσιακές ή άλλες;
Ο ερωτών βουλευτής
Γρηγόρης Ψαριανός”