Ο εντοπισμός χαμένων έργων τέχνης συνήθως γίνεται με την χρονοβόρα αναζήτηση στοιχείων σε έγγραφα από γκαλερί, σε αρχεία και βιβλιοθήκες.
Αυτή τη φορά όμως, ο επιμελητής της επερχόμενης έκθεσης του Κλωντ Μονέ στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, θα παρουσιάσει έναν «χαμένο» πίνακα, τον οποίο εντόπισε μέσω μιας καταπληκτικά απλής μεθόδου - αναζητώντας τον στο Google.
Ο ιστορικός τέχνης Ρίτσαρντ Τόμσον γνώριζε τον πίνακα, «Effet de Brouillard», από μια εικόνα σε μέγεθος γραμματόσημου, στον επίσημο κατάλογο έργων του ιμπρεσιονιστή ζωγράφου. Είχε καταχωρηθεί ως ιδιωτική συλλογή.
O Τόμσον, ο οποίος είναι καθηγητής τέχνης στο πανεπιστήμιου του Εδιμβούργου, ανέφερε στον Observer: «Είναι ένας πίνακας όπου ήταν «εκτός ραντάρ» και πρόκειται να τον συμπεριλάβουμε στην έκθεση. Τα ίχνη του δεν ήταν γνωστά ... Είναι συναρπαστικό»
Ο πίνακας «Effet de Brouillard», είναι ένα ατμοσφαιρικό τοπίο το οποίο απεικονίζει το Αρζεντέιγ κοντά στο Παρίσι, την αγροτική περιοχή όπου ο Μονέ έζησε τα χρόνια από το 1871 έως το 1878.
Ήταν εκεί που δημιούργησε μερικά από τα πιο αξιόλογα αριστουργήματά του. Ο Thomson θεωρούσε ότι ο πίνακας αυτός του 1872, μια αχνή θέα σπιτιών που περιβάλλονται από ομίχλη, θα ήταν τέλεια για την έκθεση «Monet & Architecture». Είχε ήδη εξασφαλίσει δάνεια από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές και αυτό, φαινόταν σαν το κομμάτι που έλειπε από το παζλ.
Προς έκπληξή του, λίγη αναζήτηση στο Google αποκάλυψε ότι ο πίνακας μόλις είχε πωληθεί στην Αμερική, από έναν μεσάζοντα στη Νέα Ορλεάνη.
Οι ιστορικοί τέχνης προφανώς «έχασαν» την πώληση του το 2007 από τον οίκο Christie's, του οποίου η καταγραφή στους καταλόγους αναφέρει μόνο τρεις προηγούμενες εκθέσεις, το 1874, «πιθανόν», στο Λονδίνο και το 1895 στη Βοστώνη και τη Νέα Υόρκη.
Ο μεσάζων από τη Νέα Ορλεάνη έφερε σε επαφή τον Τόμσον με τους νέους ιδιοκτήτες, οι οποίοι ήταν ευτυχείς να δουν τον πίνακά τους να εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη.
Ο «Effet de Brouillard» θα είναι ανάμεσα στα 75 έργα που θα εκτεθούν στην έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης, η οποία θα γίνει τον Απρίλιο.
Σημαντικό ποσοστό των έργων είναι δάνεια από ιδιωτικές συλλογές. «Υπάρχουν κάποια εκπληκτικά άγνωστα έργα», αναφέρει ο Τόμσον.
Ο Κλωντ Μονέ έχει τεράστια απήχηση στο κοινό. Η έκθεση της γκαλερί Royal Academy of Arts στο Λονδίνο το 1999, «ο Μονέ στον 20ό αιώνα», προσέλκυσε πάνω από 700.000 επισκέπτες.