Ιστορικός τέχνης υποστηρίζει ότι η διάσημη Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι είναι ένα εικαστικό «μείγμα» της Λίζα Γκεραρντίνι, συζύγου ενός πλούσιου εμπόρου από την Τοσκάνη, και του Τζιαν Τζιάκομο Καπρότι, γνωστού με το παρατσούκλι, Σαλάι, ο οποίος ήταν μαθητευόμενος του μεγαλοφυούς καλλιτέχνη και πιθανόν εραστής του.
Ο Σιλβάνο Βινσέτι, εξέτασε το διασημότερο πίνακα στον κόσμο με την υπέρυθρη τεχνολογία και υποστηρίζει ότι η μύτη, το μέτωπο και το χαμόγελο της Μόνα Λίζα έχουν εντυπωσιακή ομοιότητα με άλλα έργα του ζωγράφου, στα οποία μοντέλο ήταν ο Σαλάι, ανάμεσα τους το πορτρέτο του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου αλλά και ο Άγγελος, στον οποίο εικονίζεται ένας νεαρός άνδρας.
«Η Μόνα Λίζα είναι ανδρόγυνο πορτρέτο – μισός άνδρας – μισή γυναίκα. Ο πίνακας βασίστηκε σε δύο μοντέλα. Το πρώτο ήταν η Λίζα Γκεραρντίνι και το δεύτερο ήταν ο Σαλάι, μαθητευόμενος του Λεονάρντο ντα Βίντσι» δήλωσε ο Βινσέτι στην Telegraph.
Η θεωρία του τεχνοκριτικού συναντά πάντως πολλές αντιδράσεις: "Αυτό είναι ένα συνονθύλευμα γνωστών και ημίγνωστων πραγμάτων και μιας πλήρους φαντασίωσης», δηλώνει ο Martin Kemp, καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. "Οι υπέρυθρες εικόνες δεν υποστηρίζουν την ιδέα ότι ο Λεονάρντο ζωγράφισε κατά κάποιο τρόπο ένα μείγμα από την Lisa Gherardini και τον Salai", λέει.
σχόλια