Η αυθεντικότητα δεκάδων έργων του Φρανσίσκο Γκόγια αμφισβητείται από μία κορυφαία Βρετανίδα ιστορικό τέχνης.
Η Juliet Wilson-Bareau, μελετήτρια του κορυφαίου ζωγράφου μιλώντας στον Observer είπε πως τα μουσεία θα πρέπει να επανεξετάσουν τα έργα του μεγάλου ζωγράφου που έχουν στην κατοχή τους. Η ίδια συχνά βλέπει τις δημοπρασίες και εμπόρους τέχνης να πωλούν έργα με την υπογραφή του Γκόγια παρόλο που η ίδια είναι πεπεισμένη ότι δεν έχουν δημιουργηθεί από τον ίδιο.
Η Juliet Wilson-Bareau, η οποία έχει διδάξει για τον Γκόγια στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης έχει επιμεληθεί μεγάλες εκθέσεις του Γκόγια στου μουσείο Πράδο της Μαδρίτης και στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου.
Εκτιμά ότι δεκάδες πίνακες του Γκόγια θα πρέπει να επανεξεταστούν και γι αυτό το σκοπό θα χρειαστούν χρόνια έρευνας: «Έχουμε επίγνωση των προβλημάτων εδώ και πολλά χρόνια, αλλά όλοι πρέπει να κάνουν την έρευνά τους τώρα. Σχεδόν κάθε μουσείο που έχει έναν Γκόγια κι έχει επίσης έναν προβληματικό Γκόγια. Τα έργα του είναι πολύ διαδεδομένα. Μερικά είναι σαφώς απομιμήσεις που δημιουργήθηκαν αργότερα και άλλα είχαν δημιουργηθεί από τους βοηθούς του στο ατελιέ».
Μέρος του προβλήματος ήταν η απογραφή του ατελιέ και άλλων περιουσιακών στοιχείων του Γκόγια το 1812. «Πιστεύαμε ότι τα πάντα μέσα σε αυτόν τον κατάλογο ήταν έργα του Γκόγια. Με την πάροδο του χρόνου όμως, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ορισμένοι από αυτούς δεν θα μπορούσαν να είναι φιλοτεχνημένοι από το χέρι του.» λέει η ιστορικός τέχνης.
«Η απάντηση είναι ότι τόσο ο Γκόγια, όπως και κάθε σπουδαίος καλλιτέχνης, είχε ένα ενεργό στούντιο με βοηθούς, και ότι πολλοί από τους πίνακες θα ήταν επομένως προϊόν από άλλους ανθρώπους, αλλά όλοι θα έβγαιναν από το στούντιο με την υπογραφή "Γκόγια"», συμπληρώνει.
Ο Γκόγια ήταν γνωστό ότι είχε βοηθούς, είπε, αλλά μέχρι πρόσφατα το ρόλο που έπαιξαν αυτοί οι άνθρωποι ήταν διφορούμενος. «Τώρα είναι σαφές, εν μέρει μέσω τεκμηριωμένων αποδεικτικών στοιχείων, ότι οι άνθρωποι αγόραζαν Γκόγια και μη-Γκόγια έργα από την ίδια πηγή και ότι ο ίδιος ο Γκόγια ήταν, στην πραγματικότητα, επικεφαλής μίας σχολής».
«Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης έχει ήδη υποβαθμίσει αρκετούς από τους πίνακές του ως μη Γκόγια, αλλά χωρίς να μπορεί να επιβεβαιώσει την ημερομηνία ή την πατρότητα τους. Ωστόσο τώρα ετοιμάζεται να τους επανεξετάσει», καταλήγει η ιστορικός.
Με πληροφορίες από The Guardian
σχόλια