Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι ίσως είχε αντιμετωπίσει μια νευρική βλάβη από μια πτώση, κάτι που στάθηκε εμπόδιο στην ικανότητά του να ζωγραφίζει αργότερα, ισχυρίζονται ιταλοί γιατροί.
Οι γιατροί έκαναν διάγνωση για ωλένια παράλυση αναλύοντας την απεικόνιση του δεξιού χεριού σε δύο έργα τέχνης. Η πιο διαδεδομένη θεωρία για την κατάσταση του χεριού του Ντα Βίντσι, θέλει την επιδείνωσή του να προκλήθηκε από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, αλλά τώρα η ομάδα των ειδικών ισχυρίζεται πως έχει στοιχεία ότι η αιτία ήταν άλλη.
Στην Εφημερίδα της Βασιλικής Εταιρείας Ιατρικής, οι γιατροί προτείνουν ότι ήταν μια νευρική βλάβη που τον έκανε να μην μπορεί πλέον να κρατήσει μια παλέτα και πινέλο. Οι ιστορικοί τέχνης έχουν αναλύσει το ποιο χέρι χρησιμοποίησε για να ζωγραφίσει και να σχεδιάσει. Ανάλυση σχεδίων του υποδεικνύει πως ήταν αριστερόχειρας ζωγράφος, αλλά, όλα τα ιστορικά βιογραφικά στοιχεία δείχνουν ότι χρησιμοποίησε το δεξί του χέρι όταν δημιουργούσε άλλα είδη έργων.
Για αυτή την πρόσφατη έρευνα, αναλύθηκαν δύο έργα τέχνης που δείχνουν τον Ντα Βίντσι στα τελευταία στάδια της ζωής του. Το ένα είναι ένα πορτρέτο του καλλιτέχνη που αποδίδεται στον καλλιτέχνη Giovanni Ambrogio Figino. Το παράδοξο στον πίνακα είναι πως δείχνει ότι ο δεξιός του βραχίονας είναι τυλιγμένος σε πτυχώσεις ρούχων. Το χέρι του είναι ορατό, αλλά δείχνει να είναι σε άκαμπτη θέση.
Ο Δρ. Davide Lazzeri, ειδικός στην αισθητική χειρουργική στην κλινική Villa Salaria στη Ρώμη, ο οποίος ηγήθηκε της ανάλυσης, δήλωσε πως η απεικόνιση του χεριού έχει στοιχεία που δείχνουν μια παράλυση ωλένης, μια κατάσταση που προκαλεί μερική παράλυση της παλάμης και των δακτύλων.
Το νεύρο που εκτείνεται από τον ώμο ως το μικρό δάχτυλο, διαχειρίζεται σχεδόν όλους τους εγγενείς μυς των χεριών που επιτρέπουν τις λεπτές κινήσεις οπότε μια πτώση θα μπορούσε να προκαλέσει τραύμα στο άνω μέρος του χεριού του, οδηγώντας στην παράλυση ή την αδυναμία κίνησης.
Δεν υπάρχουν αναφορές για οποιαδήποτε κινητική δυσλειτουργία ή άλλο πρόβλημα του Ντα Βίντσι, κάτι που μάλλον σημαίνει ότι ένα εγκεφαλικό επεισόδιο θα ήταν απίθανη αιτία των κινητικών προβλημάτων του ζωγράφου, δήλωσε ο Δρ Lazzeri, όπως γράφει το BBC. «Αυτό μπορεί να εξηγήσει γιατί άφησε πολυάριθμους πίνακες ατελείς, συμπεριλαμβανομένης της Μόνα Λίζα, κατά τα τελευταία πέντε χρόνια της καριέρας του ως ζωγράφος, ενώ συνέχισε να διδάσκει και να σχεδιάζει κανονικά», εξηγεί.
Μια άλλη εικόνα που δείχνει έναν άντρα να παίζει ένα αναγεννησιακό όργανο με χορδές και που πρόσφατα προσδιορίστηκε ως πορτρέτο του Ντα Βίντσι προσέφερε επιπλέον στοιχεία ενώ στοιχεία υπάρχουν και σε ένα ημερολόγιο του βοηθού ενός καρδιναλίου στο σπίτι του ζωγράφου. Ο Antonio de Beatis έγραψε: «Δεν μπορεί κάποιος να αναμένει κάποια άλλη καλή δουλειά από αυτόν, καθώς μια παράλυση εμποδίζει το δεξί του χέρι ... Και παρόλο που ο Λεονάρντο δεν μπορεί πλέον να ζωγραφίζει εξακολουθεί να σχεδιάζει και να δίνει οδηγίες σε άλλους».