5 ρεμπέτικα τραγούδια που μοιάζουν με ρεπορτάζ

5 ρεμπέτικα τραγούδια που μοιάζουν με ρεπορτάζ Facebook Twitter
0

Μερικά ρεμπέτικα τραγούδια είναι αληθινά ρεπορτάζ της εποχής. Πολιτικά, ιστορικά και κοινωνικά γεγονότα, ιστορίες που απασχόλησαν τα πρωτοσέλιδα της εποχής.

Βασίλης Τσιτσάνης

Τον περασμένο Απρίλιο στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, το Μορφωτικό Ιδρυμα της Ενώσεως Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ), έκανε μια εξαιρετική μουσική εκδήλωση. Θέμα της: Ρεμπέτες «ρεπόρτερ".

Θα την επαναλάβει με ελεύθερη για το κοινό είσοδο την Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2013, στις 8.00 στο Polis Art Café (Πεσμαζόγλου 5, Αίθριο Στοάς Βιβλίου).

Θα παρουσιαστούν τραγούδια σημαντικών ρεμπετών – «ρεπόρτερ» (Μ. Βαμβακάρη, Π. Τούντα, Β. Τσιτσάνη, Δ. Γκόγκου - Μπαγιαντέρα κ.α), που αναφέρονται σε πραγματικά γεγονότα (Καημένε Αθανασόπουλε, Ο Σαρκαφλιάς, Η Βαρβάρα, Εγώ θέλω πριγκιπέσα, Ο Μάρκος υπουργός, ο Βορονόφ κ.α.).

Μάρκος Βαμβακάρης

Ερμηνεύουν: Αγάθων Ιακωβίδης (τραγούδι, μπουζούκι, μπαγλαμά), Κατερίνα Τσιρίδου (τραγούδι), Μάκης Σταμούλης (μπουζούκι, τραγούδι), Κυριάκος Γκουβέντας (βιολί), Νίκος Πρωτόπαπας (κιθάρα). Έκτακτη συμμετοχή: Μαρίνος Γαλατσινός

Το πρόγραμμα θα συνοδευτεί από εικόνες εποχής. Η περιγραφικότητα των ρεμπέτικων τραγουδιών είναι γεγονός πέραν πάσης αμφισβητήσεως, αφού τα κύρια χαρακτηριστικά των τραγουδιών αυτών, έξω από την «ηδονική» ομορφιά και την προκλητική μακροζωία τους, είναι η αμεσότητα και η περιγραφικότητα.

Δεν είναι καθόλου περίεργο ότι άνθρωποι «αγράμματοι» ακαδημαϊκώς, αλλά με πλήρη γνώση του ελληνικού θησαυρού της παραδοσιακής μουσικής και στιχουργικής, όσο και του κοινωνικού γίγνεσθαι, (περι)έγραφαν – εκφράζονταν δηλαδή στα τραγούδια τους με σαφήνεια, λιτότητα, συνοπτικότητα, ομορφιά και ενάργεια, κάτι άλλωστε που διακρίνει και τα δημοτικά μας τραγούδια.

Απόστολος Καλδάρας

Κάποιες φορές στα ρεμπέτικα ο δημιουργός γίνεται καταγραφέας ενός γεγονότος. Γίνεται δηλαδή ένας κανονικός «ρεπόρτερ», επί το... νεοελληνικότερον. Ολοι λοιπόν οι ρεμπέτες δημιουργοί έχουν, λίγο ή πολύ, λειτουργήσει ως «ρεπόρτερ». Σε καιρούς σαν αυτούς που διανύουμε, εκτιμούμε ότι αξίζει να σταθούμε σ' αυτά τα τραγούδια, καθώς συνδυάζουν το καλλιτεχνικό ταλέντο με την ανθρώπινη ευαισθησία. Και ακόμα, επειδή οι κακές ημέρες, τα κακά συμβάντα δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο σ' αυτό τον τόπο. Με το τραγούδι πάντα ένα ευπρόσδεκτο καταφύγιο.

Τα τραγούδια ερμηνεύουν: Αγάθων Ιακωβίδης (τραγούδι, μπουζούκι, μπαγλαμά), Κατερίνα Τσιρίδου (τραγούδι), Μάκης Σταμούλης (μπουζούκι, τραγούδι), Κυριάκος Γκουβέντας (βιολί), Νίκος Πρωτόπαπας (κιθάρα). Έκτακτη συμμετοχή: Μαρίνος Γαλατσινός. Το πρόγραμμα θα συνοδευτεί από εικόνες εποχής.

Παναγιώτης Τούντας

Ζητήσαμε από τον Πάνο Σαββόπουλο που επιμελείται και παρουσιάζει το πρόγραμμα να διαλέξει πέντε ρεμπέτικα τραγούδια και να μας πει δυο λόγια για την ιστορία τους.

Πέντε τραγούδια -ρεπορτάζ

1. Κακούργα πεθερά (Ιάκωβου Μοντανάρη), 1931

Στις 7 – 1 – 1931 ο εργολάβος Δημήτρης Αθανασόπουλος δολοφονήθηκε (και ..τεμαχίστηκε) με σχέδιο της πεθεράς του, από τη σύζυγο, τον ανιψιό της πεθεράς και την υπηρέτρια. Εκδόθηκε σε 5 ηχογραφήσεις, τότε, με διαφορετικούς τραγουδιστές και πουλήθηκαν 90.000 δίσκοι, ρεκόρ ως το 1960. Παραμένει ως σήμερα η φράση: «Καημένε Αθανασόπουλε».

Κακούργα πεθερά

2. Πλημμύρα (Μάρκου Βαμβακάρη), 1934.

Εκπληκτικό «ρεπορτάζ» του Μάρκου για μια καταστροφική πλημμύρα του 1934, με εικόνες που δεν ...πιάνουν οι σημερινές κάμερες... και ονοματίζοντας τα μέρη που επλήγησαν ιδιαίτερα, τα οποία πλημμυρίζουν και σήμερα...

Η πλημμύρα

3. Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι (Απόστολου Καλδάρα), 1947.

Κρυπτοεμφυλιοπολεμικό άσμα με αλλαγμένα, λόγω σκληρής και βλακώδους λογοκρισίας, στιχάκια για να φαίνεται ...ερωτικό, ενώ είναι της φυλακής! Το, προ λογοκρισίας, αυθεντικό στιχάκι έλεγε: Πόρτα κλείνει πορτ' ανοίγει και βαρύ 'ναι το κλειδί· τι έχει κάνει και το κλείσαν το παιδί στη φυλακή;

Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι

4. Γίνομαι άντρας (Παναγιώτη Τούντα), 1933.

Σε έναν τεκέ, χώρο ανδροκρατούμενο, πήγε ένα βράδυ κάποια λεσβία (και με «...γκόμενα μια δούλα που τής τα 'χε φάει ούλα...», όπως αποκαλύπτει ο «ρεπόρτερ» Π. Τούντας) ντυμένη άντρας, για να φουμάρει. Τη μυρίστηκαν οι μάγκες στο τέλος, αλλά τής τη χάρισαν. Μάλιστα τής έλεγαν με ...σορόπια (πάντα σύμφωνα με τον αξιόπιστο «ρεπόρτερ») «γειά σου αγοροκοριτσάρα...».

Γίνομαι άντρας

5. Ο Σαρκαφλιάς (Βασίλη Τσιτσάνη), 1939.

Πραγματική ιστορία, μάλλον τέλη του 1920, ωραιοποιημένη, ως συνήθως, απ' τον Τσιτσάνη. Ο σκληρός μάγκας και δολοφόνος Σαρκαφλιάς ή Σακαβλιάς, δολοφονήθηκε στις φυλακές Τρικάλων από τον γεροντόμαγκα Αντωνίτση, επειδή τον είχε προσβάλει... θανάσιμα. Το όργανο του φόνου ήταν μια λαβή τηγανιού, τροχισμένη σα φαλτσέτα.

Ο Σακαφλιάς

*****

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ