Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης

Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης Facebook Twitter
11

Με δυσκολία και πολλή προσοχή φαίνεται πως θα εξελιχθεί η συνέχιση των ερευνών στο ταφικό μνημείο μια και ένα μεγάλο μέρος παρουσιάζει αποκολλήσεις όπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού. Ανησυχία προκαλεί επίσης το γεγονός πως η θόλος του θαλάμου δείχνει να βρίσκεται σε οριακή ισορροπία και αυτό είναι ένα στοιχείο που σίγουρα θα επιβραδύνει την εξέλιξη της ανασκαφής.


Την Παρασκευή 12-9-2014 έγινε η είσοδος μελών της διεπιστημονικής ομάδας, στον τρίτο θάλαμο του μνημείου, από την υφιστάμενη οπή στον τοίχο του τρίτου διαφράγματος, προκειμένου να τεκμηριωθεί αρχαιολογικά η υφιστάμενη εικόνα του και να διαπιστωθεί η δομική κατάσταση του θαλάμου, ώστε να σχεδιαστούν τα αναγκαία μέτρα αντιστήριξης και υποστύλωσης.

Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης Facebook Twitter


Από την επί τόπου παρατήρηση προέκυψαν τα ακόλουθα δεδομένα: Το ύψος του αμμώδους χώματος βρίσκεται χαμηλότερα από ότι στους προηγούμενους δυο χώρους. Επί των χωμάτων διαπιστώνονται αμμώδη φυσικά ιζήματα με απολιθώματα από όστρεα, που προέρχονται από το φυσικό έδαφος του λόφου Καστά. Σύμφωνα με τις γεωλογικές παρατηρήσεις φαίνεται ότι η επίχωση παραμένει αδιατάρακτη.


Εσωτερικά, η θόλος είναι κατασκευασμένη από πωρόλιθο, ακριβώς όπως και στους προηγούμενους θαλάμους.

Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης Facebook Twitter
Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης Facebook Twitter


Στους τρεις κατακόρυφους τοίχους-ανατολικό, δυτικό και βόρειο- στο ορατό μέρος, επαναλαμβάνεται η ίδια μορφή μαρμάρινης επικάλυψης, όπως και στους δυο προηγούμενους θαλάμους, με ορθοστάτες , στέψη και ιωνικό επιστύλιο.

Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης Facebook Twitter

Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης Facebook Twitter

Στο νότιο τοίχο -στο εμφανές μέρος του- δεξιά και αριστερά του θυρώματος, συνεχίζεται η μαρμάρινη επικάλυψη. Οι υπερκείμενοι πωρόλιθοι καλύπτονται με επίχρισμα κόκκινου χρώματος.

Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης Facebook Twitter

Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης Facebook Twitter

Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης Facebook Twitter
Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης Facebook Twitter


Η θόλος του θαλάμου δείχνει να βρίσκεται σε κατάσταση οριακής ισορροπίας, (φωτο 8) με τους θολίτες στην περιοχή της στέψης να παρουσιάζουν άνοιγμα αρμών, σε ικανό βάθος, από την εσωτερική επιφάνειά της. Στο σύνολο σχεδόν των θολιτών παρατηρούνται ρηγματώσεις και επιπλέον σε εκτεταμένες περιοχές, εκατέρωθεν της στέψης, διαπιστώθηκε σημαντική απώλεια μάζας του υλικού.

Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης Facebook Twitter

Oι αρχαιολόγοι στον τρίτο θάλαμο του μνημείου της Αμφίπολης Facebook Twitter


Οι μαρμάρινοι ορθοστάτες περιμετρικά, στο ορατό τμήμα των κατακόρυφων τοίχων παρουσιάζουν συστηματικά αποκολλήσεις τεμαχίων τα οποία εντοπίστηκαν στην επιφάνεια της επίχωσης, φωτογραφήθηκαν, αριθμήθηκαν και περισυνελέγησαν. Οι αποκολλήσεις φαίνεται να είναι το αποτέλεσμα έντονης καταπόνησης, πιθανώς από τις μεγάλου ύψους επιχώσεις επί της θόλου. Συγκεκριμένα, το νότιο τμήμα του θαλάμου φορτίζεται από γαίες ύψους 2μ. περίπου, ενώ στο βόρειο τμήμα οι γαίες έχουν ύψος περί τα 12-13μ.


Τα ανωτέρω τεχνικά δεδομένα δεν επιτρέπουν την ασφαλή εκτέλεση εργασιών απομάκρυνσης χώματος από τον τρίτο θάλαμο, πριν ληφθούν τα αναγκαία μέτρα προστασίας. Ειδικότερα, για την αντιστήριξη-υποστύλωση του θαλάμου, θα χρησιμοποιηθεί ισχυρότερη διάταξη από αυτή των δύο προηγούμενων θαλάμων. Θα περιλαμβάνει σύστημα οριζόντιων πλαισιωτών δοκών, κατά μήκος και πλάτος του θαλάμου, για την αντιστήριξη των κατακόρυφων τοίχων από τις γεωστατικές ωθήσεις. Για την στήριξη της θόλου θα χρησιμοποιηθούν μεταλλικές σωληνωτές δοκοί. Η απομάκρυνση του χώματος θα γίνεται τμηματικά, κατά περιοχές της επίχωσης, ώστε να καθίσταται εφικτή η ασφαλής προσαρμογή της έδρασης των αντιστηρίξεων.


Η εφαρμογή των μέτρων αντιστήριξης και υποστύλωσης, εξαιτίας της δυσκολίας πρόσβασης στο χώρο και της απαίτησης ιδιαίτερης προσοχής, λόγω της δυσμενούς δομικής κατάστασης, θα απαιτήσουν αρκετές μέρες εργασίας.


Τέλος, συνεχίζονται οι εργασίες γεωμετρικής τεκμηρίωσης του μνημείου και του περιβάλλοντος χώρου του, ενώ ο Δήμος Αμφιπόλεως τοποθέτησε νυχτερινό φωτισμό και σύστημα ασφαλείας.

11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

6 σχόλια
"Με δυσκολία και πολύ προσοχή...": δε θέλω να γίνω σπαστική, αλλά έχω κουραστεί να βλέπω το ίδιο ορθογραφικό λάθος παντού: "πολλή προσοχή" είναι το σωστό. "Ο πολύς, η πολλή, το πολύ" (το επίθετο, που μπαίνει μπροστά από ουσιαστικά) και "πολύ" (το επίρρημα που μπαίνει μπροστά από επίθετα, ρήματα ή άλλα επιρρήματα).[AΠΑΝΤΗΣΗ LIFO: Έχετε απόλυτο δίκιο, διορθώθηκε.]
Αυτή τη στιγμή περνάνε μπρος απ τα μάτια μου όλες οι κάρτες που έχω γράψει "με πολύ αγάπη". Θα ορκιζόμουν ότι είχα μάθει πως είναι και τα δύο σωστά, πολύ/πολλή αγάπη, αλλά δεν θυμάμαι κάποιον κανόνα.Πολύ καλά έκανες που το σχολίασες και ευχαριστώ!http://goo.gl/CWxirH
Τα χουν σηκώσει όλα οι αρχαιοκάπηλοι, είμαι σίγουρος πως δε θα βρουν τίποτα από μικροαντικείμενα κ γενικώς ό,τι μεταφέρεται εύκολα. Ας ψάξουν κ μία στα σπίτια των κατοίκων στα σαλόνια κ στους κήπους
Αποκαλυψη. Στον ταφο της Αμφιπολεως ειναι θαμενες η Ζινα και η Γαβριέλα. Αυτο δείχνουν οι Καρυατιδες καθως και υπολειματα απο σακραμ και κονταρι που πριν απο λιγο ανακαλυψαν αρχαιολογοι, δηλωσε η κα Παναγιωταρέα
"Οι αποκολλήσεις φαίνεται να είναι το αποτέλεσμα έντονης καταπόνησης, πιθανώς από τις μεγάλου ύψους επιχώσεις επί της θόλου"Πολλές από τις αποκολλήσεις που φαίνονται στις φωτογραφίες είναι πρόσφατες, το μάρμαρο δεν έχει πραλάβει να πάρει την καστανή πατίνα και είναι, προφανώς, αποτέλεσμα κραδασμών από σχετικά πρόσφατες εργασίες.
Εγώ αυτό που καταλαβαίνω πάντως από τα παραπάνω είναι ότι όποιος δουλεύει εκεί παίζει και λίγο με τη ζωή του κορώνα γράμματα. Ιδιαίτερα όσο προχωρούν όλο και πιο μέσα.
Φανταστείτε να πηγαίνουν από τον ένα θάλαμο στον άλλο και να βγούν από την άλλη μεριά του λόφου και τελικά να μην είναι τάφος αλλά ένα αρχαίο φαντεζί υπόγειο τούνελ.