Το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοίνωσε πως διεκδικεί τις κλεμμένες αρχαιότητες που τέθηκαν πρόσφατα προς πώληση στην έκθεση έργων τέχνης Frieze Masters, στο Λονδίνο.
Η διεκδίκηση αφορά δύο μαρμάρινα επιτύμβια αγγεία, έργα αττικών εργαστηρίων Κλασικών χρόνων. Συγκεκριμένα, πρόκειται για μια λήκυθο με ενεπίγραφη παράσταση αποχαιρετισμού του νεκρού και μία λουτροφόρο με ανάγλυφη διακόσμηση, που χρονολογούνται στον 4ο αιώνα π.Χ.
«Οι εν λόγω ελληνικές αρχαιότητες διεκδικούνται ήδη από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, το οποίο θα συνεχίσει τις προσπάθειες επαναπατρισμού τους αξιοποιώντας κάθε πρόσφορο μέσο», επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση.
Όπως είχε γίνει γνωστό, τα αγγεία είχαν κλαπεί από την Αθήνα και είχαν καταλήξει στην παράνομη συλλογή του αρχαιοκάπηλου Τζιανφράνκο Μπεκίνα. Τα συγκεκριμένα έργα τέχνης πωλούνταν στο Λονδίνο, στο περίπτερο ενός dealer από τη Βασιλεία με όνομα Jean-David Cahn σε τιμή «κατόπιν αιτήματος», αλλά σίγουρα πάνω από 100.000 λίρες το καθένα, σύμφωνα με τον Guardian.
Όπως επισήμανε το δημοσίευμα, τίποτα στη συνοδευτικά έγγραφα δεν ανέφερε το όνομα του Μπεκίνα, αλλά ο Χρήστος Τσιρογιάννης, εξέχων εγκληματολόγος με έδρα το Κέμπριτζ, αναγνώρισε τα μαρμάρινα αγγεία και ταυτοποίησε την σχέση τους με τον καταδικασθέντα Μπεκίνα. Πολλά αντικείμενα από τις πρώην συναλλαγές του πιστεύεται ότι εξακολουθούν να κυκλοφορούν στην αγορά αρχαίας τέχνης και η ταυτοποίηση συνήθως οδηγεί στην παράδοση και τον επαναπατρισμό τους.
Τα αγγεία φέρεται να ήταν μεταξύ των περίπου 5.000 αριστουργημάτων που είχαν παρουσιαστεί το 2015 από την ιταλική αστυνομία μετά από τον επαναπατρισμό της συλλογής του Μπεκίνα από την Ελβετία όπου ζούσε.
Όπως ανέφερε ο Guardian, οι εν λόγω αρχαιότητες πωλούνταν στο Λονδίνο για λογαριασμό του ελβετικού καντονιού της Μπάζελ-Στατ, που επιδιώκει να πάρει πίσω τα έσοδα που του χρωστούν μετά την εκκαθάριση των περιουσιακών στοιχείων του Μπεκίνα, πρώην κατοίκου της περιοχής. Το καντόνι της Μπάζελ-Στατ ισχυρίζεται πως έλαβε την άδεια να πουλήσει τα αντικείμενα από τους καραμπινιέρους, οι οποίοι επέστρεψαν στην Βασιλεία περισσότερα από 1.000 έργα τέχνης της αρχικής κατάσχεσης, καθώς θεωρήθηκε ότι δεν υπήρχαν επαρκή στοιχεία για να κατοχυρωθεί το δικαίωμα ιδιοκτησίας τους.
Οι φωτογραφίες είναι του Xρήστου Τσιρογιάννη
σχόλια