Αυτή η σαρανταποδαρούσα δε σκοτώνεται με baygon [Films vol.32]

Facebook Twitter
0

 

Human Centipede του Tom Six, 2009, Ολλανδία, 92’

Οι περισσότεροι από εσάς ίσως έχετε στο νου σας τις διακοπές ως «Κάθομαι κάτω από τον ήλιο με τη φραπεδιά μου και ακούω τα κύματα να με θέλγουν», ή «Ας δω κανα αξιοθέατο σε κάποιο νέο προορισμό όσο έχω ακόμα ελεύθερο χρόνο και χρήματα». Αλλά μια μικρότερη μερίδα (δεν ορκίζομαι κιόλας) θα αρκεστεί στην παρέα της όπου θα προσπαθεί να σκοτώσει χρόνο μέχρι το Σεπτέμβρη και ψάχνει πράγματα να κάνει. Ε λοιπόν, αν μαζευτείτε κανένα βράδυ με παρέα, ποτά και θέλετε να ξεφύγετε από τα καθημερινά σας δεδομένα (εκτός και αν είστε ήδη μυημένοι στα cult κυκλώματα) έχω μια πολύ καλή πρόταση για να σφίξουν τα στομάχια σας και να αγνοήσετε την αυγουστιάτικη  ζέστη, όπως οι Ιάπωνες που κάποτε, ελλείψει κλιματισμού, έλεγαν ιστορίες τρόμου για να ανατριχιάσουν και να δροσιστούν.

Δεν πάει πολύς καιρός από τότε που έχοντας ελεύθερο σπίτι (ντόπιος Αθηναίος φοιτητής- you know the drill) κάλεσα τα ρεμάλια μου για ολονυκτία με ταινίες. Η κύρια πρόταση ήταν το Human Centipede. Αποτέλεσμα: ένα παιδί να φεύγει αηδιασμένο από το δωμάτιο με πεσμένη πίεση, άλλοι δυο να χαζογελάμε και οι δυο εναπομείναντες να δηλώνουν εμφατικά μα όχι περιχαρώς ΠΟΣΟ ΑΡΡΩΣΤΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ. Ναι, περάσαμε καλά και ακόμα το συζητάμε.

Τυπική ιστορία serial killer/παρανοϊκού επιστήμονα, στην αρχή τουλάχιστον. Δύο Αμερικανίδες ενώ βρίσκονται στη Γερμανία για διακοπές έχουν τεχνικά προβλήματα με το αμάξι τους και, αναζητώντας καταφύγιο από τη βροχή καταλήγουν στο πολυτελέστατο σπίτι ενός μάλλον ιδιόρρυθμου γιατρού. Δε χρειάζεται να είναι κανείς μέντιουμ για να υποθέσει πως η φιλοξενία δεν περιλαμβάνει τσάι με λεμόνι στο μπαλκόνι. Αντίθετα, περιλαμβάνει νάρκωση και χειροπόδαρο δέσιμο σε κρεβάτι νοσοκομείου καθώς θα αποτελέσουν μέρος ενός πειράματος. Το τι είναι αυτό το τόσο σοκαριστικό πείραμα, διαπιστώστε το μόνοι σας…

Το δυνατό σημείο της ταινίας δεν έγκειται σε τόνους αίματος και σε λεπτομερέστατα πλάνα των ανθρώπινων οργάνων όπως είναι το φυσικό επακόλουθο μιας τέτοιας ιστορίας αλλά σε έναν διαφορετικό τρόπο παρουσίασης των πραγμάτων. Με τη λήξη του πρώτου μέρους του πειράματος, το δημιούργημα βασανίζεται με τους πλέον απάνθρωπους τρόπους αλλά τίποτα δεν δείχνεται άμεσα. Τα συχνά και ασφυκτικά κοντινά πλάνα στους πρωταγωνιστές της ταινίας καθώς τα βασανιστήρια λαμβάνουν χώρα κάνουν την ταύτιση με την παρούσα κατάστασή τους αναπόφευκτη. Η νοητή, ως επί το πλείστον, βία των καρέ μετατρέπεται χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία σε άμεσα ψυχική προς το θεατή, φέρνοντάς τον στην πλέον άβολη των καταστάσεων. Όση αλληλεγγύη και αν προσπαθούν τα θύματα να έχουν ες αλλήλους, κάποια πράγματα είναι αναπόφευκτα και ακόμα και αν δεν είναι άμεσα ορατά, η φρίκη τους, έστω και υπονοούμενη, είναι μεγαλύτερη από πολλά θεάματα φρικωδίας του σημερινού κινηματογράφου. Η υπόνοια φέρνει την αγωνία ακόμα και όταν κάποια πράγματα είναι εν μέρει ξεκάθαρα.

Δεν μπορώ, επιπλέον, να μην αναφερθώ στον πλέον ταιριαστό ηθοποιό που υποδύεται τον οραματιστή αυτού του εφιάλτη, τον Mengele αυτής της απανθρωπιάς.  Ο Dieter Laser, αν και σχετικά άσημος για τα ελληνικά δεδομένα μετράει κάποια χρόνια στο κουρμπέτι του κινηματογράφου και, αν και δεν έχω δει κάποιο άλλο φιλμ στο οποίο να παίζει, με συγκλόνισε δεόντως. Θυμίζει γιατρό-βασανιστή του 3ου Ράιχ από nazisploitation films (cult ταινίες που προσπαθούν, έστω και ανιστόρητα μερικές φορές, να δείξουν μέρος της φρίκης του ναζιστικού κινήματος) που, αν και κάνει τα πλέον άρρωστα πειράματα, δεν έχει κανέναν ενδοιασμό. Δείχνει, μάλιστα, να το υπεραπολαμβάνει, σε σημείο φροϋδικής ψυχώσεως. Και ο τρόπος με τον οποίο μπαίνει στο πετσί του ρόλου είναι από τους πλέον πειστικούς.

Εν ολίγοις, αν θέλετε να ξεφύγετε από τα συνήθη χαλαρωτικά δεδομένα του καλοκαιριού, αν είδατε ένα από τα πρόσφατα επεισόδια του South Park που αποτελεί παράφραση/φόρο τιμής στην ταινία, ή αν κάπου την έχει πάρει το αυτί/μάτι σας καθώς έχει κάνει αρκετό ντόρο στο ίντερνετ και στους σινεφίλ κύκλους, ορμάτε. Αλλά μετά μη με κατηγορήσετε ότι δεν σας προειδοποίησα σε περίπτωση που μερικές από τις sequences δε σας ξεκολλάνε από το μυαλό.

Καλό καλοκαίρι. Τα λέμε πάλι τέλη Αυγούστου.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ