Σόδομα και Γόμορα καλοκαιριάτικα στην Παραλιακή του 1938

Facebook Twitter
7



Δύο πράγματα ξετρέλαιναν τους προγόνους μας: τα παρατσούκλια και τα ποιήματα. Ιδιαίτερα ο έμμετρος λόγος εθεωρείτο απόδειξη υψηλής μόρφωσης. Ιδού λοιπόν μια δροσερή έμμετρη αντιπαράθεση με δύο ήρωες που είχε δημιουργήσει ο Δ. Γαλερίδης για τους αναγνώστες του περιοδικού «ΘΗΣΑΥΡΟΣ».

Κυρίες, Κύριοι, σας παρουσιάζω τον συντηρητικό Κλέωνα, μονίμως γκρινιάζοντα

και τον ανοιχτόμυαλο Χαρίδημο μονίμως ευχαριστημένο,

οι οποίοι με τον πολύ δικό τους τρόπο θα μας μεταφέρουν τις αντιφάσεις εκείνης της εποχής  (καλοκαίρι 1938), σχετικά με τα όσα συνέβαιναν στις παραλίες .

«Χαρίδημέ μου,

Με περιβρέχει ο ιδρώς και τον περισυλλέγω

Καίομαι! Αλήθειαν σοί λέγω...

μη έχων τι καλύτερον προς το παρόν να πράξω,

βούλομαι δε «βοήθειαν» προς όλους να φωνάξω

γιατί το πράγμα έφθασε πλέον στο απροχώρητον...


Η Αθηνά κι ο Έρασμος –τι ζεύγος αξιέραστον!-

ομού μετά της κόρης των και της γρηάς μητέρας των

για ν'αντιδράσουν προφανώς στον καύσωνα εκείνον

εξέδραμον το Σάββατον –προχθές- εις τον Καρκίνον.

Εις τον Καρκίνον, μάλιστα. Δεν είνε καλαμπούρι,

γιατί Καρκίνος λέγεται το δροσερόν... Καβούρι!

Αφού με προσεκάλεσαν πήγα κι εγώ μαζί των

κι'έγινα ούτω θεατής πραγμάτων ανοήτων.

Δεν είχα δη από ετών καμμίαν παραλίαν

γι'αυτό κι'ήμουν περίεργος, αγαπητέ μου, λίαν

να δω στις σύγχρονες τις πλαζ τι πράγματα τεκταίνονται

κι ακόμη ποια φαινόμενα συγκεκριμένως... φαίνονται...

Μ'αυτόν επήγα τον σκοπόν, όπως σοί τον καθώρισα

ιδών δε τα φαινόμενα -πιστεύεις;- αλλοιθώρισα!

Δεν πίστευα τα πράγματα ότι τοσούτον θ'άλλασσαν

κι'ότι θα εξηυτέλιζαν οι σύγχρονοι την θάλασσαν.

Διότι δεν πηγαίνανε τα σμήνη των Ατθίδων

να δροσισθούν στην θάλασσαν. Αυτό εγώ το είδον,

έμεινα δε κατάπληκτος κι'ηπόρησα μεγάλως:

Σκοπός των είν'η έκθεσις γυμνού. Κανένας άλλος!


Βλέπεις εκεί τας τρυφεράς κι ωραίας δεσποινίδας

να δένωσι στο σώμα των κάτι στενάς λωρίδας

-που λέγονται μαγιώ-

και με αυτό το ένδυμα να περιτριγυρίζουν

δίχως κανένα τρακ,

κι'έτσι τους πάντας γενικώς να τους φωτογραφίζουν

και δη χωρίς... Κοντάκ!

Αυτά τα ρεζιλίκια -φευ!- δεν υπήρχον άλλοτε,

αγαπητέ Χαρίδημε, της εποχής αιχμάλωτε,

Ημείς το ηγνοήσαμεν ολοτελώς το γδύσιμον

και μπαίναμε στην θάλασσαν με... ένδυμα επίσημον,

πράγμα που καταργήσατε εσείς οι νέοι σήμερα...

Ήρθανε, βλέπεις, τάγρια κα διώξανε τα ήμερα

κι'εφθάσαμε στον όλεθρον χωρίς να σταματήσωμεν...

(Τι λες; Πάμε το Σάββατο μαζί να... κολυμβήσωμεν;)

Επί τούτοις σε αφήνω με οργήν αλλά και μένος

και διατελώ προθύμως

Κλέων Δυσαρεστημένος

Ρε Κλέωνα,

Δεν ντρέπεσαι; Δεν ντρέπεσαι γαϊδούρι,

να κάθεσαι και να μου λες Καρκίνο το Καβούρι.

Ανέκαθεν οι γνώμες σου ήτανε θεοπάλαβες

μα τώρα παραγίνηκες. Το ξέρεις; Το κατάλαβες;

Τον τελευταίο τον καιρό πολύ με εκνευρίζεις

Όλα τα εξυβρίζεις,

δε σου αρέσει τίποτα,

και όσα φέρνει η πρόοδος τ'αποκαλείς ξετσίπωτα.

Εκτός, βρίσκεσαι πάντοτε, και χρόνου μα και τόπου

κι'αποτελείς περίεργον είδος ανισορρόπου.

Να με συγχίσης φαίνεται πως σ'έχουνε βαλτό,

Τι ήθελες; Αντί μαγιώ να βάζαμε παλτό

για να σ'ευχαριστήσουμε; Και θα σε συνεκίνει

το θέαμα αν θύμιζε την «εποχήν εκείνη»;



Ωραία όντως, εποχή... Αντί μισού ταλλήρου,

εις τα λουτρά πηγαίνατε του Νέου του Φαλήρου

(που τα εθεωρούσατε λουτρά προνομιούχα)

επέφτατε στη θάλασσα με τα καλά σας ρούχα

κι'είχατε την εντύπωσι έτσι πως κάτι κάνετε...

(Αχ! Θέλεις σκότωμα, μωρέ πολιτισμέ... αθάνατε)


και κρίμα στην εκτίμησι που μέχρι τώρα τούχα.

Γιατί, μωρέ ανόητε, μας τάδωσες τα ρούχα;...)

Τα ρούχα, Κλέων, ήτανε το πιο μεγάλο κρίμα

που έκαν'ο πολιτισμός. Πληρώνουμε εις χρήμα

εις τσεκ και εις συνάλλαγμα, ακόμη και εις είδος

και κρύβουμε τα θέλγητρα της κάθε δεσποινίδος

που τα προδίδει ελαφρώς μια λεπτή εσσάνς...

Η ζέστη, όμως –μπράβο της!- έδωσε τη ρεβάνς

Κι'έτσι μας επανέφερε στην εποχή της Εύας.

Μπροστά της υποκλίνομαι πραγματικά με σέβας,

γιατί δια κινήσεως τα μάλα φυσικής

-για να μην πω περί αυτής ακόμη περισσότερα-

κατώρθωσε και τα μαγιώ τα έκανε λεπτότερα

από το πρώτο ένδυμα: το φύλλο της συκής.

Γι'αυτό το πράγμα ήθελες, βρε Κλέων, να κλαφτώ;

Γιατί; Δεν είνε πρόοδος σημαντική αυτό;...

Από τις αντιλήψεις σου κύτταξε να λυθής

χωρίς κανένα δέος,

κι'από τα νέα τα μαγιώ να... επωφεληθής...

Εάν... μπορής, βεβαίως!...

Επί τούτοις, φίλε Κλέων, σε ασπάζομαι ασμένως

ο πολύ καλός σου φίλος,

Χάρης Ευχαριστημένος»


Για περισσότερα «τέτοια» βλέπε και www.paliaathina.com

7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
απάντηση για τον Κο Johnny s Κάποια στιγμή θα γράψουμε και για την ωραία αυτή περιοχή με το βατραχονήσι, τα παντρεμενάδικα και τα πιο ζωηρά καφέ-σαντάν. Λίγη υπομονή. Σας ευχαριστώ πάντως γιατί μου δίνετε ερεθίσματα κάτι σαν παραγγελιές!
Φυσικά και υπήρχαν αντιδράσεις. Μη ξεχνάτε ότι οι καλύτερες λογοτεχνικές πένες της εποχής εργαζόντουσαν σαν δημοσιογράφοι. Σας αναφέρω ενδεικτικά το εξής σχόλιο του Τ.Μωραιτίνη στο "ΕΘΝΟΣ" του 1936:"Και έτσι η Αθήνα,η αρχοντική Αθήνα με την ευγένειαν που της έδινε η λιτή γραμμή της παλαιάς αρχιτεκτονικης, φεύγει για να παραχωρήσει τη θέσι της εις την πλουτίσασαν,αιφνιδίως,πλύντριαν,στους ξιππασμένους αντιαισθητικούς όγκους που ανεβαίνουν προς ένα ουρανόν που δεν είναι ούτε αμερικανικός ούτε γερμανικός αλλά αττικός και δεν ανέχεται την αυθάδειαν του ουρανοξύστου...
Είστε πολύ καλά ενήμερος. Κάποια στιγμή θα γράψουμε και για το Νέο Φάληρο με το ΑΚΤΑΙΟΝ, το GRAND HOTEL, το υπαίθριο θέατρο, το Λούνα Παρκ, το ζωολογικό κήπο, το αναψυκτήριο και τις μπάντες να παιανίζουν κλασσικά κομμάτια στη μικρή προβλήτα.
Όλα συνετρίβησαν στον βωμό της "ανοικοδόμησης" και της "αντιπαροχής". Η μεγάλη μου απορία είναι αν τις δεκαετίες μετά τον πόλεμο υπήρχαν φωνές για μια στοιχειώδη προστασία των ιστορικών κτιρίων της Αθήνας. Γιατί,πολλά υπέροχα μέγαρα γκρεμίστηκαν εύκολα και γρήγορα.
Ενδιαφέρον θα ήταν κ'ένα αφιέρωμα στον Ιλισσό, το ιστορικό ποτάμι της Αθήνας, του οποίου η κοίτη δυστυχώς μπαζώθηκε. Μόνο σε ένα σημείο απ'όσο γνωρίζω εχει μείνει ακάλυπτος, δίπλα στο εκκλησάκι της Αγ.Φωτεινής ανάμεσα στον ναό του Ολυμπίου Διος και την αρχή της Βουλιαγμένης. Εκεί βλέπουμε ακόμα νερό να τρέχει ανάμεσα σε γραφικότατα βράχια και ημι-άγρια αττική βλάστηση (συκιές, πικροδάφνες..) Τριγύρω υπήρχαν διάφορα ιερά, και υποτίθεται ότι είναι ακόμα διακριτή μια μορφή του θεού Πανός σκαλισμένη σε έναν βράχο, που όμως δεν εντόπισα ακόμα. Μαζί με Φιλοπάππου, είναι από τα ωραιότερα μέρη για βόλτα στην Αθήνα, που δυστυχώς πολλοί σύγχρονοι Αθηναίοι αγνοούν.. Το συγκεκριμένο ντρέπομαι να πω αλλά το ανακάλυψα πολύ πρόσφατα και εγώ
Ωραίο! Τα λουτρά του Ν.Φαλήρου που λέει το ποίημα, κάποτε ξέρω πως ήταν η καλύτερη πλαζ της Αθήνας. Είχε και ένα δημοφιλές θέατρο με υπαίθριο αναψυκτήριο στο σημείο που είναι σήμερα το ΣΕΦ -γράφει για αυτό ο Καβάφης στο ημερολόγιό του, και υπάρχουν photos στο google. Όμως το 1938, ο κόσμος θα είχε ήδη αρχίσει να πηγαίνει μαζικά πιο πέρα, στη Γλυφάδα, στο Καβούρι, και το Ν.Φάληρο θα ξέπεσε... Γι'αυτο φαντάζομαι και οι στίχοι:"εις τα λουτρά πηγαίνατε του Νέου του Φαλήρου (που τα εθεωρούσατε λουτρά προνομιούχα)"